Aihe: Mikä konemusassa mättää?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Sertzo S
22.09.2005 11:28:58 (muokattu 22.09.2005 11:31:49)
Olisin pajon enemmän pihalla musiikinteosta, sovittamisesta ja säveltämisestä, ellen olisi päässyt opiskelemiani asoita koneilla testaamaan ja toteamaan niiden toimivuutta. Eläköön koneet ja niiden parissa työskentelevät livesoittoa millään lailla väheksymättä!

edit: 100!
Heartwood
22.09.2005 11:30:39
Haha, taitaa olla universaali laki että jokainen joko konemusiikkia tai hiphopia käsittelevä ketju ajautuu ennen pitkää samalle raiteelle.

Ei olisi pahitteeksi vähän hankkia tietoa puheenaiheena olevasta genrestä ennen kuin tuomitsee sen tyystin paskaksi epämusiikiksi jonkun Captain Jackin tai 50 Centin perusteella. Ei kai se rokki/hevikään ole paskaa koska jonkun NRJ:n soittolistalla sattuu olemaan Technicolouria tai muuta yrjötystä.

Tämä on sanottu kyllä jo priljardi kertaa, mutta jos sitä omaa näkemystä yrittäisi edes pikkaisen laajentaa?

Enkä minäkään tiedä paljoakaan "konemusiikista", mutta uusien hienojen artistien löytäminen on aina iloinen asia genreen katsomatta.
"The colonel is breakdancing! Give me a break!" -William Shatner
lxi
22.09.2005 11:36:35
Minkä ihmeen vuoksi ne, jotka - jos rock-miehet ovat tietämättömiä - tietävät paremmin, eivät keskity tekemään niillä koneillaan hyviä biisejä, vaan vääntävät pelkkää biittiä ja groovea; ambientia, industrialia, teknoa jne.

Hm, konemusiikissa tuntuisi näin maallikon silmin olevan vähän erilainen käsitys "biisistä" kuin rockpuolella.

Kyllä minusta Einstürzende Neubautenin Zentrifuge on loistava biisi, vaikkei se rockbiisiksi muuttuisi edes Hurriganesin coveroimana.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Järvihirviö
22.09.2005 12:01:58
Jos mietitään konemusakollektiivien livesoittoa, uskon että suurimmalle osalle pälkähtää mieleen cd:n lukupään tekemä työ.
Konemusa toimii livenä -uskokaa tai älkää. Takeeksi voisin suositella erityisesti Underworldia livelevyllään Everything, Everything. Kuulostaa enemmän liveltä, kuin keskimääräinen rock-yhtye (puhumattakaan Dream Theaterista). Ero studioalbumin ja livelevyn biisien välillä on huomattava, niinkuin jokaisessa pätevässä livetaltioinnissa pitäisi ollakin.
DVD:kin on ehdottomasti katsomisen arvoinen.
t-termiitti
22.09.2005 12:02:37

Tutustukaa nyt ihmeessä niihin Warp Recordsin artisteihin!

Suosittelen myös!

http://www.warprecords.com/

Tai ninja tunen artisteihin.

http://www.ninjatune.net/home/
Järvihirviö
22.09.2005 12:05:46
Suosittelen myös!

http://www.warprecords.com/

Tai ninja tunen artisteihin.

http://www.ninjatune.net/home/

Jos noista ei löydä mitään mielekästä, on menetetty tapaus.
Pistän vielä http://www.hospitalrecords.com/ mukaan.
D-Kay
22.09.2005 12:06:57

Hm, konemusiikissa tuntuisi näin maallikon silmin olevan vähän erilainen käsitys "biisistä" kuin rockpuolella.

Varsinkin koneilla tehdystä tanssimusiikista puhuttaessa on hyvä pitää mielessä, että biisejä ei välttämättä ole tarkoitettu keskittyneesti kotona kuunneltavaksi, vaan tanssittavaksi. Minä ainakin tanssin mieluummin "tylsän ja tasaisesti jumputtavan" goatrancebiisin tahdissa kuin Dream Theaterin.
"I wasn't born with enough middle fingers"
t-termiitti
22.09.2005 12:14:52

Jos noista ei löydä mitään mielekästä, on menetetty tapaus.
Pistän vielä http://www.hospitalrecords.com/ mukaan.

Mute on tietenkin ISO talo, mutta sieltä löytyy, jos jaksaa penkoa.
Sivua en ole paljon käyttänyt, koska tuon artistit ovat aikoja sitten seuloutuneet levyhyllyyn tai roskakoriin muutenkin.

http://www.mute.com/index.jsp

Mitä pienenpiä merkkejä, niin sitä spesifisempää tavaraa.
D-Kay
22.09.2005 13:15:53

Käyttömusaa tavallaan.

Juu. Voisi ehkä verrata leffamusiikkiin, jonka tarkoitus on luoda sopivaa tunnelmaa valkokankaan tapahtumiin, mutta mitä monet tykkäävät kuunnella sellaisenaankin.
"I wasn't born with enough middle fingers"
kivi
22.09.2005 13:32:20
Juu. Voisi ehkä verrata leffamusiikkiin, jonka tarkoitus on luoda sopivaa tunnelmaa valkokankaan tapahtumiin, mutta mitä monet tykkäävät kuunnella sellaisenaankin.

Tai päinvastoin - mä käännän usein leffoista äänen kokonaan pois, muuten ei pysty keskittymään siihen mitä leffassa tapahtuu. Tietokonepeleistä äänet pitää aina saada pois.

Muuten oikeasti jää vain miettimään niitä ääniä, ja juoni lakkaa kiinnostamasta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
insight
22.09.2005 15:42:11
Mä itse aloitin akustisilla soittimilla ja vasta muutama vuosi sitten kiinnostus heräsi konemusan tuottamiseen. Hyvän konemusan tekeminen ei todellakaan ole helppoa. Ei sävellyksessä ole merkitystä miten se musa tehdään, koneella vai omakätisesti soittamalla. Mä pidän molemmista tavoista ja molemmissa on yhtä paljon, mutta erilaista haastetta. Olen kuitenkin selvästi parempi tekemään musaa perinteisellä tavalla kuin koneella. Itse diggaan esim. Chicanea tosi paljon. Jokainen, joka sanoo, että koneella on erityisen paljon helpompaa tehdä musaa, kuin perinteisellä tavalla, ei joko ymmärrä hyvän musan päälle tai ei muuten ymmärrä asiasta tarpeeksi.
Tärkeintä mulle on, että saadaan lisää hyvää uutta musiikkia. Se, miten sitä tehdään, on täysin toissijaista.
Prome
22.09.2005 15:43:13
Konemusa kuullostaa ei miltään. Ei mitään henkeä, ei mitään tunnelmaa, muoviset soundit, ei pienintäkään vihjettä, että se musa olisi jotenkin edes ihmisolennon aikaan saamaa. Oikeat soittimet tekee musiikissa todella paljon.

Voi pyhä yksinkertaisuus... olisi kyllä hauska saada lista artisteista joita olet kuullut.
Deathrace King
22.09.2005 16:14:39

Ihan mielenkiinnosta vain.
Miksi ette nauhoita livenä?

Siis minkä takia pitäis nauhoittaa livenä??? Jos tehdää livelevy tai DVD, se on eriasia. Studiolevyt vedetään normaalisti raita kerrallaan ja sillä siisti. Tulee huomattavasti parempaa jälkeä. Itse en oikein siedä virheitä soitossa, varsinkaan studioalbumeissa. Ja livenä vedettäessä niiltä tuskin voitaisiin aivan täysin välttyä.

Joku Iron Maiden tulee mieleen harvana poikkeuksena. Brave New World on tietääkseni vedetty suurimmaksi osaksi livenä sisään. Mutta siinä bändissä on soittakaartikin maailman huipputasoa, vuosia yhdessä kalunneita ammattilaisia. Meidän pumppu kun on ollut kasassa vasta vajaan vuoden.
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.chaoscreation.net
Järvihirviö
22.09.2005 16:21:13
"Me ei tehdä virheitä musiikissa eikä elämässä".
DJKaaos
22.09.2005 16:24:18 (muokattu 22.09.2005 16:29:14)
Voi pyhä yksinkertaisuus... olisi kyllä hauska saada lista artisteista joita olet kuullut.

Voi vittujen vittu, voiko olla edes totta.

Sillä, että en tiedä paljoakaan konemusa-artisteja ei ole mitään tekemistä sen kanssa ettenkö voisi antaa omaa näkemystäni siitä, miksi konemusa mättää, kuten ketjun aiheessa mainitaan. Mä tiedän kyllä miltä semmonen musiikki kuulostaa, mutta se musiikki ei herätä minussa mitään intohimoja vaikka se sattuu kai olemaan sun lempimusaa. Minusta se on hengettömän kuulosta ja niin helvetin muovisen kuulosta, elikkä tuo on mun mielipide tosta musalajista joten älä helvetissä vedä hernettä nokkaas, vaan diggaa ihan rauhassa. Sä oot ihan yhtä oikeassa kuin mä.

Vaikka en osaa paljoakaan nimetä tuon musatyylin tekijöitä niin väitän silti, että osaan tunnistaa konemusan kun se vastaan tulee. Mä en nyt vaan kuitenkaan satu diggaamaan konemusasta, mä tykkään "perinteisistä" instrumenteista ja semmosesta wanhan ajan soundimaailmasta. Näemmä sä diggaat myös hiphopista, mä en tykkää siitäkään: soundimaailma ei kiehdo eikä liiemmin kolahda, vaikka osaisin nimetä kymmeniä hiphop-artisteja, kenties nyt nostatkin siellä etusormen pystyyn ja tokaiset: "mahdatkos tietää mikä on oikeaa hiphoppia ja mikä räppiä ja mikä nyky R 'n' B -musaa. Niinpä niin.

Tietysti tajuntani voisi räjähtää ja voisin alkaa diggaamaan konemusaa ihan totaalisesti jos alkaisin tarkemmin kuuntelemaan niitä levyjä ja todella tutustumaan siihen genreen, mutta kun minua ei kiinnosta, niin en varmasti ala väkisin itseäni kuunteluttamaan konemusaa sillä periaatteella "et kyllä mä tästä alan diggaamaan kuhan sopiva artisti löytyy". Sillä tavalla.

Ja lopuksi vielä semmosta, että ei kai kukaan nyt helvetti oikeasti oleta, että konemusaan todenteolla tutustuneet ja sitä kovasti kuuntelevat vuodattavat tässä ketjussa sitä mikä siinä musassa mättää!?
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Super-Jari
22.09.2005 16:26:04
Siis minkä takia pitäis nauhoittaa livenä???

Heh. Kuuluisi se soittamisen meininki eli suomeksi se millä tasolla bändi soittaa bändinä.

Itse en oikein siedä virheitä soitossa, varsinkaan studioalbumeissa. Ja livenä vedettäessä niiltä tuskin voitaisiin aivan täysin välttyä.

Eikö se nyt juuri ole sitä soittamisen meininkiä eikä mitään uusintaa uusinnan päälle?

Minä ainakin näen asian noin.
They think they know who I am
Zammy
22.09.2005 16:31:34
mutta kun minua ei kiinnosta, niin en varmasti ala väkisin itseäni kuunteluttamaan konemusaa sillä periaatteella "et kyllä mä tästä alan diggaamaan kuhan sopiva artisti löytyy". Sillä tavalla.

Kiinnostaa silti kommentoida. Fine.

Jos oikeasti tajuaa olevansa jonkun asian suhteen putkinäköinen, niin miksi vaivaantua asiaa kommentoimaan. "Isä kuuntelee vaa jotai kitararokkii ja se on kaikki ihan samanlaista, hirveen tylsää" tai "mä oon kerran nähny mustalaisen ja se uhkas mua puukolla ja ne on kyl kaikki samanlaisii".

Molemmat yhtä informatiivisia kertomuksia kuin sinun tieto muovisesta soundista.
Susikoira Roi Orbison
DJKaaos
22.09.2005 16:34:15 (muokattu 22.09.2005 16:35:26)
Kiinnostaa silti kommentoida. Fine.

Tottakai kiinnostaa kun kerran kysytään ja kun mulla sattuu kuitenkin olemaan jonkun näkönen käsitys siitä minkälaista tavaraa se on. Tässä ketjussa kai lähinnä kysytäänkin niiltä, joita se konemusa jollain tavalla nyppii.

Molemmat yhtä informatiivisia kertomuksia kuin sinun tieto muovisesta soundista.

Se mikä mun mielestä on muovinen soundi on mun mielestä muovinen soundi ja sun mielestä jotain muuta.
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Järvihirviö
22.09.2005 16:36:39 (muokattu 22.09.2005 16:37:41)
Ja lopuksi vielä semmosta, että ei kai kukaan nyt helvetti oikeasti oleta, että konemusaan todenteolla tutustuneet ja sitä kovasti kuuntelevat vuodattavat tässä ketjussa sitä mikä siinä musassa mättää!?

Mä keksin montakin esimerkkiä siitä, mikä konemusiikissa mättää. Yksi on Paul van Dyk. Hävisit.
Eikä sinun tarvitse ottaa hyökkäyksenä sitä, jos Prome kyseenalaistaa suppean yleiskäsityksesi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)