Aihe: Puolusta oikeuksiasi, NYT! (juttua tekijänoikeuslaista)
1 2 3 4 514 15 16 17 18 19 20 21
jäykkis
22.09.2005 06:36:19
Se oli vastaus Leikarin kysymykseen.

Sitä varten siinä oli siteerattuna ko. kysymys.:-)

Tämä selvä. Ilmankos se tuntuikin "kontekstistä irrotetulta".
Feggy
22.09.2005 07:02:03

jees, tällä varmaan mennään jatkossa:

Eduskunta ei muuta lakia kopiointikiistan takia

Uuden tekijänoikeuslain nostattama kohu ja arvostelu ei johda siihen, että eduskunta muuttaisi lakiesitystä enää sen käsittelyn loppusuoralla.
Eduskunta haluaa kuitenkin, että kuluttajilla olisi mahdollisuus kopioida esimerkiksi musiikkia cd-levyiltä omaan käyttöön. Tämä toive kirjataan lausumaan, jonka eduskunta hyväksyy lain saatteeksi.
Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät ja kulttuuriministeri Tanja Karpela (kesk) sopivat menettelytavasta keskiviikkona. Sdp:n ryhmää neuvottelussa edustanut Kimmo Kiljunen oli varma siitä, että tämä ratkaisu myös viedään läpi hallituspuolueiden voimin.

Lausumaehdotuksen mukaan "hallituksen on edistettävä vapaaehtoisia toimenpiteitä yksityiseen käyttöön tapahtuvan kappaleen valmistamisen mahdollistamiseksi EU:n tekijänoikeusdirektiivin tavoitteiden ja ehtojen mukaisesti".
Kiljusen mukaan tavoitteena tässä on, että tekijänoikeuksien haltijat - kuten äänilevyteollisuus - vapaaehtoisesti kehittäisivät sellaisia teknisiä suojauksia, joissa kopiointi yksityiseen käyttöön olisi mahdollista.
Jos asia ei vapaaehtoisin toimin etene, eduskunta edellyttää hallitukselta lain muuttamista niin, että "käyttäjät voivat tehokkaasti hyödyntää yksityistä kopiointia koskevia lain säännöksiä".
Kiljunen kuvaili sovittua menettelytapaa niin, että kiistassa tekijänoikeuksien haltijoiden ja kuluttajien oikeuksista kirkko pantiin keskelle kylää. Kiljusen mielestä ratkaisu myös huomioi kuluttajien oikeudet.

Lakitekstiin puuttumista vastustanut Karpela oli tyytyväinen ratkaisuun. Kuluttajien huoli on Karpelan mielestä tullut kuulluksi, ja kaikkien kannalta on hyvä, ettei laissa ryhdytä rikkomaan EU:n direktiivin vaatimuksia. Direktiivi kieltää esimerkiksi cd-levyyn liitetyn kopiosuojauksen murtamisen.
Eduskunnan sivistysvaliokunta saa ensi vuoden loppuun mennessä selvityksen siitä, miten uusi laki on toiminut kuluttajien kannalta.
Kiistassa kuluttajapuolen näkökantoja voimakkaasti puolustanut kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr) toivoi edelleen, että eduskunta korjaisi lakiesityksestä hänen mielestään pahimmat virheet.

STT
digitaali
22.09.2005 08:10:31
Edit. Itse asiassa Ruotsissahan on vastaavanlainen laki, jota ei käytännössä valvota lainkaan. Tämä kuulostaa vähän samalta

Minkälainen se on?
kivi
22.09.2005 10:03:08 (muokattu 22.09.2005 10:15:31)
Tuo on lähetetty tämän vuoden aikana, jolloin esitys on ollut jo nykymuodossaan.

Joo, mutta sä et nyt näe, että tuossa halutaan että laki ylipäätään hyväksytään, vaihtoehtona sille että se hylättäisiin, ei oo mitään puhetta siitä, ettei heikoimpia kohtia voisi viilata.

Nythän on näin, että mä ainakin olen 95% tyytyväinen lakiin, edellyttäen että se mitä Eduskunnasta luvataan on totta (lakiesitys on monimutkainen eikä siitä tosiaan saa kertalukemalla selvää - olen yrittänyt - ja monellakin lukukerralla tulkinnanvaraa jää ikäviin kohtiin). Itse asiassa useammassa kohtaa lain tulkinnaksi on muodostunut eri asia kuin lakiesityksestä oli luettavissa.

Ja laillista nettijakelua on ollut monta vuotta. Se on vain musiikkialan ihmisten taholta hoidettu niin että laatu sekä käytettävyys on surkeampaa kuin piraateissa. Olisiko jo aika kääntää tilanne?

Kyllä sitä on tosissaan yritetty, mutta helppoa käyttöliittymää ei saa aikaan kun piraatti on aina helpompi. Ehkä nyt alkaa toimia. Tähän asti toimivin oli Levy-Yhtiön malli, jossa biisejä sai ostaa kännykällä - harvalla skidillä on Visa tai PayPal.

Luvatonta kopiointia tulee, edelleen, olemaan suojatun levyn kopiointi. Väitätkö vakavissaan että jos lataaminen netistä kriminalisoidaan, niin hyvitysmaksua lasketaan(kopiointi vähenee), ja CD:n kopiosuojaukset poistuvat koska tottahan muusikot haluavat että ostetulla tavaralla on kunnon käyttöarvo eivätkä halua että fanit joutuvat tekemään rikoksen kopioidessaan kopiosuojatun levynsä hölkkäsoittimeen.

Lataaminen netistä kriminalisoitiin just. Saadaanpa nähdä:-)

Hyvitysmaksun laskeminen on toinen juttu, eikä se ainakaan toimi niin että kun hyvitysmaksua lasketaan niin kopiointi vähenee, vaan toisinpäin.

(Sitäpaitsi, jos sä teet musiikkia tai pystyt muuten selittämään että levyillesi ei tallenneta toisten matskua, sä saat vapautuksen hyvitysmaksusta)

CD:n kopiosuojaukset ovat jo nyt vastatuulessa, mutta harva m u u s i k k o siihen saa vaikuttaa, taiteellinen vapaus kun tarkoittaa, kuten Joe Strummer aikoinaan sanoi: "vain sitä, että ilman lupaamme ei saa julkaista kuin pyöreitä levyjä joissa on reikä keskellä".

Olisihan se kummallista että muusikot olisivat huolissaan maksavista "asiakkaistaan".

Mitä helvettiä sä teet täällä, jos sä et edes tunne yhtään muusikkoa, saati että olisit sellainen itse, edes vähän?

Muusikot on mun ymmärrykseni mukaan lajista riippumatta, oli kyseessä jazz, rock, klassinen, metalli tai tanssimusa, yleensä aika nastaa ja erittäin inhimillistä sakkia, ja ihan oikeasti empaattista väkeä. Monet antais paidan päältään, jos toisella on kylmä - ja ovat antaneetkin.

Tää on aivan väärä paikka tulla vittuilemaan tuolla tavalla. Katsopa ruudun yläkulmaan, mitä siellä lukee? Hyvä. Sä oot tehny pointtis selväksi, kanna vastuusi ja kerro kuka olet.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
digitaali
22.09.2005 10:11:04
Mitä helvettiä sä teet täällä, jos sä et edes tunne yhtään muusikkoa, saati että olisit sellainen itse, edes vähän?

Etusivulta saksittua

Muusikoiden.net on palvelu, joka on suunnattu niin musiikin ammattilaisille, harrastelijoille kuin kuluttajillekin. Sivujen tarkoituksena on luoda keskus, jossa musiikista kiinnostuneet voivat kohdata toisensa, sekä tarjota monipuolisia palveluja internetin tarjoamien mahdollisuuksien mukaan.

Tervetuloa mukaan!
kivi
22.09.2005 10:12:45
Etusivulta saksittua

No kyl kyl. Mutta sivuston nimen pitäisi antaa edes vähän vihjettä siitä, millä puolella lojaliteetti lepää, ja kummalla puolella leipää on voita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KeljuK
22.09.2005 10:51:50 (muokattu 22.09.2005 10:56:25)

(Sitäpaitsi, jos sä teet musiikkia tai pystyt muuten selittämään että levyillesi ei tallenneta toisten matskua, sä saat vapautuksen hyvitysmaksusta)

Varsin hyvin tiedät että tähän ei ole mitään käytännön mahdollisuutta ellei levyjen käyttäminen muuhun tarkoitukseen ole ammatti.

Harrastelijakuvaajana minulla on jo toistasataa CD-levyä omaa kuvamateriaalia, muutama kymmen omaa musacd:tä, sekä parisenkymmentä DVD-videolevyä. Kaikista on teosto(eli muusikot, myös sinä) saanut rahansa. Kuten myös minun TV-lupamaksuista jne.

Tää on aivan väärä paikka tulla vittuilemaan tuolla tavalla. Katsopa ruudun yläkulmaan, mitä siellä lukee? Hyvä. Sä oot tehny pointtis selväksi, kanna vastuusi ja kerro kuka olet.

Tunnen montakin ammatti/puoliammattilaista. Mutta saanen silti esittää mielipiteeni myös täällä?

Ja itse olen harrastelija, eri soittoprojekteja on kun on. Mitään kaupallista siltä alalta ei ole. Mutta eihän tämä pelkästään ammattilaispalsta lienee ole, vai olenko käsittänyt väärin?

Olen myös tuonut julki sen että alalla jossa ammatiksesi vaikutat, ei ole käsitetty(etkä sinä tunnu käsittävän) että huonolaatuisten wma/mp3:n ja Windows- sidonnaisten palvelujen sijaan/lisäksi kannattaisi ehkä kuunnella mitä kuluttajat(eli teidän palkan maksajat) haluavat.

Muusikot on mun ymmärrykseni mukaan lajista riippumatta, oli kyseessä jazz, rock, klassinen, metalli tai tanssimusa, yleensä aika nastaa ja erittäin inhimillistä sakkia, ja ihan oikeasti empaattista väkeä. Monet antais paidan päältään, jos toisella on kylmä - ja ovat antaneetkin.

Toki tämän tiedän. Mutta se että auttaa mummoa kantamaan kauppakassin, ei oikeuta näpistelyyn.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
KeljuK
22.09.2005 10:55:08 (muokattu 22.09.2005 10:57:55)
No kyl kyl. Mutta sivuston nimen pitäisi antaa edes vähän vihjettä siitä, millä puolella lojaliteetti lepää, ja kummalla puolella leipää on voita.

Tämä kuvaa hyvin sitä ylimielistä asennetta mikä monilla näyttää olevan. Kyse kun ei ole lojaliteetista.

Varsinkin kun voisi kuvitella että tyytyväinen kuluttaja tuo sen leivän päälle voita.

"Hei, me tehdään mitä lystätään ja sä maksat ok?"- asenne on aika lailla vallalla.
kivi
22.09.2005 11:03:44 (muokattu 22.09.2005 11:11:02)
Harrastelijakuvaajana minulla on jo toistasataa CD-levyä omaa kuvamateriaalia, muutama kymmen omaa musacd:tä, sekä parisenkymmentä DVD-videolevyä. Kaikista on teosto(eli muusikot, myös sinä) saanut rahansa.

Kyllä mun nähdäkseni jos sulla on muutamakymmentä omasoittamaasi musiikkilevyä ja parikymmentä itse kuvaamaasi DVD:tä, voit aivan hyvin täyttää sen kaavakkeen, että saat noista ne prosentit pois. Eri asia on, kannattaako noin pienillä määrillä vielä hakea killinkejä takaisin.

Olen myös tuonut julki sen että alalla jossa ammatiksesi vaikutat, ei ole käsitetty(etkä sinä tunnu käsittävän) että huonolaatuisten wma/mp3:n ja Windows- sidonnaisten palvelujen sijaan/lisäksi kannattaisi ehkä kuunnella mitä kuluttajat(eli teidän palkan maksajat) haluavat.

No hyvä, mitä haluat? Mulla on korva auki, anna tulla vain. Mulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta minkäänlaisesta nettimusiikista (mulla ei ole tässä tietokoneessa edes äänikorttia, eikä studiossa nettiä), mutta olen antanut kertoa itselleni, ja nähnytkin, että netistä ladattu musiikki tuntuu kelpaavan laadullisesti yllättävän monelle.

Mulla on kyllä iPod, ja se välttää mainiosti korvalappustereoiksi tai autosoittimeksi. Onko se mainitsemaasi huonolaatuista palvelua - on varmaan; iTuneshan toimii helposti verkkomusiikkipohjaltakin (tosin mä lataan ainoastaan omilta levyiltä, kun niitäkin on koko ajan kymmeniä uusia odottamassa että ehdin joskus niitä kuunnella). Kyllä siitä biisin tunnistaa, vaikken MP3-tiedostojen varassa lähtisikään esimerkiksi miksausta arvioimaan.

Toki tämän tiedän. Mutta se että auttaa mummoa kantamaan kauppakassin, ei oikeuta näpistelyyn.

Näpistelijöitä tässä ovat kyllä aivan muut tahot.

"Hei, me tehdään mitä lystätään ja sä maksat ok?"- asenne on aika lailla vallalla.

Musiikkibisneksessä kuten muussakin toiminnassa on aika harvinaista tehdä ihan mitä lystää. Tavallisempaa on mennä tosissaan varoen suu säkkiä myöten, ettei vain pelota maksajia pois. Joskus kyllä tuntuu, että jälki olisi ihan oikeasti parempaa, hauskempaa ja kiinnostavampaa, jos tehtäisiin mitä lystätään, ja joku vain maksaisi. Sillai monet parhaat jutut on tehty, ja sen puutteessa niitä parhaita juttuja ei juuri tule.
(Handsome Dick Manitoba)    
Teijo K.
22.09.2005 11:17:29

Nämä on kyllä mielenkiintoisia keskusteluja kun vertaa niitä mielessään taannoisiin "oletko muusikko?" keskusteluihin.
Munsta.
jäykkis
22.09.2005 11:21:10
jees, tällä varmaan mennään jatkossa:

Eduskunta ei muuta lakia kopiointikiistan takia

Näin saatta tietenkin olla. Tässä voi kyllä tapahtua vielä monen näköistä ja yksi korttihan on vielä kokonaan katsomatta: Jos eduskunta hyväksyy lain muodossa tai toisessa seuraavassa käsittelyssään, niin sittenhän se menee Presidentin esittelyyn joka joko on viimeinen sinetti, taikka hän voi (käsittääkseni) myös palauttaa sen eduskunnan käsittelyyn.

Korjatkaa jos olen väärässä ja tietoni on väärät, on aikaa kun olen valtiosääntöä edes lukenut ja sitä lienee muutettukin sen jälkeen, mutta ymmärtääkseni tämä on mahdollista. Jos näin kävisi, niin käsittääkseni eduskunta voi vielä kertaalleen hyväksyä ehdotuksen ja että se silloin tulisi voimaan ohi presidentin.

Jos laki etenee presidentin esittelyyn asti, niin toivoisin - ja osin uskonkin - että Halonen juristikoulutuksensa näkemyksellä yksin ja ilman kenenkään lobbausta katsoisi onko tämän lain _teksti_ ylipäätään mahdollinen ja että hän ottaisi kantaa siihen ja vain siihen, ei siihen mitä se säätää tai jättää säätämättä.
kivi
22.09.2005 11:23:15
Nämä on kyllä mielenkiintoisia keskusteluja kun vertaa niitä mielessään taannoisiin "oletko muusikko?" keskusteluihin.

Tässä kanta punnitaan.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
jäykkis
22.09.2005 11:25:27 (muokattu 22.09.2005 11:47:39)

Tuota - hiljaa mäessä nyt pojat! Tämä keskustelu on pääosin pysynyt hienon asiallisena, josta olen iloinen, ja ei anneta yhden keljukojotin pilata sitä.

Vaikken kaikkia keljukoon ajatuksia allekirjoitakaan, niin hänellä on pointtinsa ja se on hänen oikeutensa. Minun mielestäni niin halutessaan hän voi myös kertoa ne, turha siitä on ottaa pulttia - vaikka fiksumpi voisikin kattoa hiukan millä laudalla hersyttelee tuohon sävyyn.

Edellinen molemmille työn sankareille, mutta erityisesti Kivi sinulle sanoisin, että minusta olisi mukava jos et aina näkisi tuottajaa ja kuluttajaa vastakkaisina intressiryhminä. Antaisi jotenkin paremman kuvan koko ammattikunnasta.

Ja keljulle kojotille: Jos haluat saada turpaan, niin tämä on oikea paikka tuo on oikea tapa, näin nimimerkki kokokemuksessa löytyy. Tuo riistäytyy niin helposti käsistä että kohta kukaan ei tiedä ei kuusta ei maasta.

Sinulla on selvästi ajatuksia ja, kuten sanottu, joihinkin niistä voi jopa yhtyä. Mikset toisi niitä lyhyesti, selkeästi ja ennen kaikkea asiallisesti perustellen ja provosoimatta esille?

E: typo
kivi
22.09.2005 11:39:27 (muokattu 22.09.2005 11:41:09)
mutta erityisesti Kivi sinulle sanoisin, että minusta olisi mukava jos et aina näkisi tuottajaa ja kuluttajaa vastakkaisina intressiryhminä.

En mä näekään. En tietääkseni ole puhunut mitään, missä intressit olisivat vastakkaisia, vaan se on aina jonkun muun tulkinta.

Ainoa jyrkästi vastakkainen asettelu on se, että mä näkisin, että laillisesti hankkiminen on parempi tapa kuin varastaminen, vaikka lain mukaan meneminen olisikin hankalampaa - tuossa kyllä olen valmis pistämään kuluttajan näkemään vähän enemmän vaivaa.

Sen sijaan mä olen henkilökohtaisesti ottanut kantaa omaan käyttöön kopioinnin teknisen sallimisen puolesta, niin täällä kuin sähköposteissa ja keskusteluissa asiaan vaikuttavien tahojen kanssa.

Ok, ETA-alueen ulkopuolinen tuonti siirtyy pieniltä erikoisliikkeiltä suurten tukkurien hyvän tahdon varaan, tai yksityiseen nettikauppaan. Tämä vaikeuttaa monia, jotka ovat tottuneet asioimaan pienissä erikoisliikkeissä, ja tuo on mulle henkilökohtaisesti iso rasite jos (ja näillä näkymin kun) noin käy. ETA-ulkopuolisen vaihtoehtosarjakuvan ja muun viihteen kokoelmani ovat varmasti samaa luokkaa kuin kansanedustaja Kasvin, ja näiden ostokanavat menevät nyt kokonaan uusiksi, mahdollisesti kuolevat. Entisenä Fennican myyjänä asia harmittaa mua todella, mutta silti näen tärkeämpänä tekijänoikeuden turvaamisen, kuin riskeeraan koko lain kaatumisen tuollaiseen syyhyn.

Mä päinvastoin luulen, että kuluttajien intresseissä on myös esimerkiksi tää mun toivekuvani - saada tarjolle parempaa ja monipuolisempaa musaa halvemmalla kaikkialta maailmasta laillisesti, ilman että tekijät jäävät kärsimään, ja niin että hommalla on jatkuvuuttakin. Ja jatkuvuus - sitä ei saa ilmaiseksi. Sori vaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
22.09.2005 11:45:29

Ok, ETA-alueen ulkopuolinen tuonti siirtyy pieniltä erikoisliikkeiltä suurten tukkurien hyvän tahdon varaan, tai yksityiseen nettikauppaan. Tämä vaikeuttaa monia, jotka ovat tottuneet asioimaan pienissä erikoisliikkeissä, ja tuo on mulle henkilökohtaisesti iso rasite

Jep, toi on kyllä harvinaisen perseestä. Tarkottaa sitä että sen sijaan että tilaisin Fennicasta ne jenkki-importit, joita suomeen ei suvaita tuoda, klikkailen ylikansallisesta nettikaupasta. Toi on iso taka-isku pienille liikkeille. Kohta meillä on vaan Anttila.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
kivi
22.09.2005 11:50:21
Jep, toi on kyllä harvinaisen perseestä. Tarkottaa sitä että sen sijaan että tilaisin Fennicasta ne jenkki-importit, joita suomeen ei suvaita tuoda, klikkailen ylikansallisesta nettikaupasta. Toi on iso taka-isku pienille liikkeille. Kohta meillä on vaan Anttila.

Niinpä. Toivoisi, että tässä asiassa PK-yritykset nousisivat barrikaadeille, tai edes joku sellainen instanssi jolla on vahvempi ammattiliitto kuin luovan työn tekijöillä.

Tuntuu, ettei taiteilijan sana paina, ja miksipä painaisikaan. Me voidaan mennä lakkoon tällä hetkellä, ja kuollaan kymmenesti nälkään ennen kuin kukaan huomaa
:-D
(Handsome Dick Manitoba)    
lxi
22.09.2005 11:55:16
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
KeljuK
22.09.2005 12:13:31 (muokattu 22.09.2005 12:14:58)
...Netti söi vastineen.

Lisää myöhemmin.
KeljuK
22.09.2005 12:31:11 (muokattu 22.09.2005 13:41:50)
Lisää vettä myllyyn: http://users.tkk.fi/~shaavist/ifpi.html

Tuossa on erittäin hyvin tiivistetty moni asia mikä mättää.

Kun vielä muistetaan mainita että nämä I-tunesit, sekä muut "lailliset" nettimusakaupat ovat sidottu Mikrosoft/apple:n lisensseihin. Tilanne on sama kuin 2-3_n suurimman julkaisijan CD:t toimisivat vain Sonyn soittimissa. Sony taputtaisi varmasti käsiään. Ja olisi ahnaasti haastamaan oikeuteen valmistajia joiden CD-sottimet soittaisivatkin nämä "suojatut" levyt. Kuten se Linux- guru haastettiin joka teki ostetun DVD:n katselun mahdolliseksi Linuxilla. Tätä pelkään myös musiikkipuolella.

Mitä taasen laatuun tulee, niin kelpaahan se monelle. Mutta kun olohuoneessa on n.10 000€:n hintaiset stereot, niin se musiikki olisi mukava saada netistä CD-laatuisena(onnistuu helposti jos halua musayhtiöillä olisi), sekä sellaisessa muodossa että kopiointi Audio-CD:lle onnistuu vaivatta.

Mitä "pään aukomiseen" täällä tulee, niin fiksumpaa se on huudella siellä missä "alan" väki mahdollisesti kritiikin kuulee(ja ottaa opikseen) kuin missä sattuu.

Myönnän toki että osan sanomisistani olen sanonut tarpeettoman ilkeämieliseen sävyyn. Yritän pitäytyä asiallisemmassa ilmaisussa.

Kivelle; Teostolta olen asiaa kysynyt, ja ei kuulemma onnistu hyvitysmaksujen palautus. Summa on toki pieni, mutta periaatteellinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)