Aihe: Ehdotuksia Teoston toiminnan kehittämiseksi?
1 2 3 4
kivi
16.09.2005 20:20:59 (muokattu 16.09.2005 20:24:12)
Karu todellisuus on, että jokainen kirjain, joka pitää kirjoittaa, kasvattaa viitsimiskynnystä. Jokainen hiiren klikkaus ja näppäimen painallus.

Mielestäni olisi Teoston ja oikeudenomistajien etujen mukaista tehdä oikein toimiminen mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi.

Oikeudenomistajien kyllä, mutta kuinka paljon helpommaksi tuon enää voi tehdä?

Laita niihin nuotteihin post-it -lappu, ja vedä kynällä merkki aina kun soitatte biisin.

Loppujen lopuksi aivan suunnittelematonta lainaohjelmistoa teidän tyyliinne soittavia asiakkaita, joita sun värikoodisi ehkä palvelisi tai ei - jos ei pysy keikalla mielessä, mitä on soitettu, tai ei viitsi täyttää lappua, siihen ei auta mikään koodi - on aika vähän. Epäilenpä, haluaisivatko ne 99,9 muuta prosenttia Teoston asiakkaista maksaa tuollaisen järjestelmän kehittämisestä, mistä ei kuitenkaan olisi kenellekään muulle apua..?

(EDIT: Tuhat biisiä? Sehän on yhden biisinikkarin saldo julkaistuja tai soitettuja biisejä keskimäärin.)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
cubasisti
17.09.2005 00:53:33
Laita niihin nuotteihin post-it -lappu, ja vedä kynällä merkki aina kun soitatte biisin.

Pläää, toi on ihan liian low-tech, jotta tulisi meikäläiselle mieleen. Noin se varmaan toimisi ihan hienosti. Mutta mistä löytäisi kunnolla kiinni pysyviä post-it-lappuja? Nykyään niissä on ihan surkeat liimat.

obTeosto: edelleen vuonna 2005 Teosto tuntuu pelaavan ihan ihmisten nimien perusteella. Jos on kovin yleinen nimi, niin tilityksiä menee väärille ihmisille vuosi toisensa jälkeen. Yksi tuttu saa aina vaan väärän ihmisen tilityksiä, vaikka on niistä monena vuonna valittanut. Tähän auttaa tietysti se, että ottaa alun perinkin kunnon taiteilijanimen ja rekisteröi piisinsä sillä (tai laittaa mukaan pari väli-"initiaalia").

Viestinnästä olikin jo puhetta, mutta sitä tosiaan voisi jotenkin kehittää. Teoston julkinen imago on erittäin huono, kun yleisen käsityksen mukaan Teosto on kaiken pahan alku ja juuri, tavallisen pienen ihmisen vihollinen numero yksi.
kivi
17.09.2005 13:29:53 (muokattu 17.09.2005 13:32:10)
edelleen vuonna 2005 Teosto tuntuu pelaavan ihan ihmisten nimien perusteella. Jos on kovin yleinen nimi, niin tilityksiä menee väärille ihmisille vuosi toisensa jälkeen.

Heh heh heh heh. Mun kanssani samalla etunimellä varustettuja ihmisiä on maailmassa 7 kappaletta, sukunimi taas on suojattu ja kolmen perheen yksityisomistuksessa. Siitä huolimatta YLE oli kymmenisen vuotta sitten ohjannut mun soittokorvaukseni toisen ihmisen tilille, periaatteella että: "Tuon on pakko olla taiteilijanimi, ja sellaisena väännös tästä ja tästä nimestä." Ja ihan omin päin.

Samaten huomasin yhtäkkiä, että kesällä kaikkiin vakuutuksiini oli ilmestynyt uusi nimi omani tilalle - turkulaisen terveyskeskuslääkärin tulkinta nimestäni. Joku Vakuutusyhtiössä oli sitten katsonut, että "tuossa on paljon tavallisemman kuuloinen nimi, vaihdetaanpa se näihin kaikkiin papereihin".

Että ei se harvinainen nimi mitään auta...
:-D

Mutta mistä löytäisi kunnolla kiinni pysyviä post-it-lappuja? Nykyään niissä on ihan surkeat liimat.

Scotch/3M:n mallistossa on varsin hyväliimaisia Post-It -lappuja, nimittäin ne aidot. Tiimarista ja marketeista saatavat halvat kopiot ovat huonommalla liimalla. Käyttömukavuusero on mun mielestäni hyvinkin hintaeron väärti...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
aanipaja
20.09.2005 13:44:51

Kyllä vain, paljon hyviä näkemyksiä on täällä. Näin säveltäjänä koen, mitä esityskorvausten oikein kohdentumiseen tulee, sen, että useimmat bändit / artistit eivät tee ollenkaan esitysilmoituksia. Näin bileitten järjestäjien maksamat suuret Teostomaksut menevät sitten aika pienelle tekijäkunnalle. Niin kuin tässä joku jo totesi, on tuo esitysilmoituksen tekeminen keikan jälkeen yöllä, ehkä siinä klo 5:30 aamulla, aika vastenmielinen projekti. Nämä viivakoodi- ym. systeemit eivät ole ollenkaan niin mahdottomia, kuin ensin voisi ajatella. Kyllä nykytekniikalla pitäisi voida tehokkaammin raportoida / valvoa. Otetaanpa esimerkki innovaation puutteesta: Olen eräälle jääkiekon mestisjoukkueelle tehnyt kannatuslaulun n. 10 vuotta sitten. Se soi edelleen kaikissa tuon joukkueen matseissa ja aina moneen kertaan. Seura kyllä maksaa Teostolle matseissa soitetusta musasta, mutta "nykytekniikka" ei pysty erittelemään mitä on soitettu ja kuinka moneen kertaan. Nämä korvaukset jaetaan ns. DJ- systeemillä: Ajankohdan levy-listaykkönen saa eniten jne. Kun tällaista kannatuslaulua ei ole myyty kuin tuo 1 kappale ko. urheiluseuralle, on seurauksena se, etten saa latiakaan tuosta "teoksesta". En tästä nyt niin katkera ole, mutta kyllä olisi systeemeissä parantamisen varaa...Eiköhän sitä taas tässä ollut; MOI !
cubasisti
21.09.2005 09:50:22 (muokattu 21.09.2005 10:00:48)
Näin säveltäjänä koen, mitä esityskorvausten oikein kohdentumiseen tulee, sen, että useimmat bändit / artistit eivät tee ollenkaan esitysilmoituksia. Näin bileitten järjestäjien maksamat suuret Teostomaksut menevät sitten aika pienelle tekijäkunnalle. Niin kuin tässä joku jo totesi, on tuo esitysilmoituksen tekeminen keikan jälkeen yöllä, ehkä siinä klo 5:30 aamulla, aika vastenmielinen projekti.

Tätä juurikin tarkoitin. Olen kuullut tästä monta variaatiota:
a) ei tehdä lappua lainkaan
b) tehdään randomilla joku lappu
c) lähetetään aina sama lista (todennäköisesti menee suhteellisen oikein)
d) tehdään vain osittainen lista
e) tehdään väärennetty lista, johon on merkitty pelkästään omia biisejä, riippumatta siitä, mitä oikeasti soitettiin
f) muu, mikä _____________________________

Nämä viivakoodi- ym. systeemit eivät ole ollenkaan niin mahdottomia, kuin ensin voisi ajatella. Kyllä nykytekniikalla pitäisi voida tehokkaammin raportoida / valvoa.

Jep. Kunhan hinta ja tekniikka saataisiin *tarpeeksi* helpoksi käyttää, niin ehkä tarkkuus paranisi. Jos joku ei halua tehdä hommaa rehellisesti, niin ei siihen mikään auta.

Teoston on turha hurskastella oikein tekemisestä ja tekijöiden oikeuksista, kun eivät saa systeemeitään edes sille tasolle, että heidän omat tekijäasiakkaansa toimisivat oikein.

Yksi kaveri on jopa sitä mieltä, että Teosto ja Gramex palvelevat vain paljon myyvien hittinikkareiden asiaa. Kaveri ei meinaa enää ikinä ilmoittaa yhtään mitään omakustannelevyjensä ja biisiensä tietoja Teostoon, koska siitä jää itse pelkästään tappiolle, ja Teoston toiminta on ihan kädetöntä - vaikka biisejä soitetaan radioissa, niin tilityksiä ei tipu. Vuosi toisensa jälkeen saa soitella sinne ja tänne rahojen perään. Miksi tehdä ilmoituksia, hakea lupia, maksaa musiikin tallennuksesta, maksaa ISRC-koodeista ja nähdä hirveästi vaivaa, kun homma ei kerran toimi. Ilmoittelu on vajaata ja epärehellistä, ja sittenkin jos joku jotain ilmoittaa, ilmoitus menee väärin, tai Teosto kohdentaa rahat väärälle ihmiselle. Turha toivoa, että mistään muusta kuin megahiteistä saisi oikeasti mitään rahoja... Vaikka ostaisi ISRC-koodit, niin sittenkään radiotilityksiä ei saada kohdentumaan oikein, ja kaikki pelaa kuin ennen vanhaan ihmisten nimien perusteella. (eli rahat jää saamatta) Jos muusikoillakin on näin huonot kokemukset ko. lafkasta, niin aika kehno on tilanne.

Enkä usko, että kaverin ongelmiin auttaa vastaus: "Ei tämä ole meidän vikamme vaan sen-ja-sen."
Mohla
21.09.2005 13:40:01 (muokattu 21.09.2005 13:42:13)

Informoin Teostoa oitis, jos ketjuun tulee tarpeeksi hyviä ajatuksia.

Kysyn tätä jo toistamiseen, että pitäisikö tätä viedä nyt johonkin suuntaan?
Minusta tuolla ensimmäisellä sivulla on oikeasti ollut hyvä ja järkeviä edotuksia nimenomaan netissä musiikin levittämisen suhteen. Olisiko mitään järkeä esim. muitoilla joku järkevä ehdotus, ja alkaa keräämään nimiä listaan, joka voitaisiin sitten toimittaa Teostolle?

EDIT: Onkohan järkevää käyttää sanaa 'järkevä' näin montaa kertaa yhdessä kirjotuksessa... No, olkoot.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Leikari
21.09.2005 13:53:57
tuohon mitään listoja tarvitse - pistä mailina linkki, että käyvät lukemassa

tai poimi esille tulleet jutut (vaikka et itse olisi samaa mieltäkään) ja heitä ne eteenpäin + puhu niitten puolesta
Soitetaan jamia!
kivi
21.09.2005 14:36:53 (muokattu 21.09.2005 14:37:44)
tuohon mitään listoja tarvitse - pistä mailina linkki, että käyvät lukemassa

Juuri näin olen tekemässä. Lähteepi Teoston meistä vastaavalle rouvalle linkkiä ja saatekirje.

Mutta kun ei jäniksen selässä olla, niin katon vielä hetken aikaa, tuleeko lisää juttua, kun nyt on kissa taas pöydällä. Veikkaan, että tekijänoikeuslakipäätöksen tullen tulee monta uutta pointtia...
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
aanipaja
21.09.2005 14:48:35

Kun tässä nyt on Teostoon liittyviä epäkohtia puitu, haluan vielä yhden karmivan esimerkin kertoa. En tiedä onko tänä päivänä tilanne vielä tämä kuin kohta kerron, mutta muutama vuosi sitten oli näin.
Eräs levy-yhtiö tilasi minulta (säv.- san.) levyllisen lastenlauluja. Tein työtä käskettyä, levyä ehdittiin myydäkin jotain 9000 kpl., sitten tuo yhtiö teki konkurssin. Kun sitten reklamoin Teostoon puuttuvista mekanisoimiskorvauksista, kävi ilmi, ettei tuo levy-yhtiö ollut maksanut IHAN KAIKKIA korvauksia tuosta äänitteestä. Niinpä Teosto ei tilittänyt penniäkään. Otti nääs vähän pannuun tuo !
cubasisti
21.09.2005 16:40:26 (muokattu 21.09.2005 16:43:36)
kävi ilmi, ettei tuo levy-yhtiö ollut maksanut IHAN KAIKKIA korvauksia tuosta äänitteestä. Niinpä Teosto ei tilittänyt penniäkään. Otti nääs vähän pannuun tuo !

Käsitinkö oikein: jos senttikin jää maksamatta, niin mitään ei tilitetä?! Hurjalta kuulostaa. Jätitkö asian siihen?

Tästä tulee mieleen, että nykyinen vuoden viive tilityksissä tuntuu aivan liian pitkältä toimintasykliltä. Eikö toimintaa voi nopeuttaa? Minkä takia maksujen ja ilmoitusten kanssa saa vitkutella niin kauan?
Mohla
22.09.2005 17:03:00

Juuri näin olen tekemässä. Lähteepi Teoston meistä vastaavalle rouvalle linkkiä ja saatekirje.

Mutta kun ei jäniksen selässä olla, niin katon vielä hetken aikaa, tuleeko lisää juttua, kun nyt on kissa taas pöydällä. Veikkaan, että tekijänoikeuslakipäätöksen tullen tulee monta uutta pointtia...
:-)

Joo, no jonkinlainen saatekirje ainakin, jossa käy pääpointit selville. En tiedä miten paljon Teoston ihmisiä kiinnostaa käyttää aikaa siihen, että lukevat jonkun viiden sivun mittaisen keskustelun täältä. Sillä ajattelin jonkinlaista tiivistelmää ja hyvin muotoiltua tekstiä ehdotuksista.

Enkä edelleenkään usko, että jonkin näköisen vetoomuksen tekeminenkään olisi huono asia. Niin monia tuntuu tällähetkellä häiritsevän tuo jälkeen jäänyt nettipolitiikka (niin teostossa olevia kuin siihen liittyviä tai sen takia liittymättä jättäneitä).

Mutta onhan tässä monia muitakin hyviä pointteja esiin tullut. Ja tuo uusi tekijänoikeuslaki on tosiaan sellainen, jonka tiimoilta voi odottaa tulevan paljon keskustelua vielä pitkään.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
..
30.12.2005 15:39:22
Onkohan siellä teostossa ikinä luettu näitä ehdotuksia? Tuossa ylempänä epäiltiin ettei heitä varmaan kiinnosta kuluttaa aikaa näin pitkiin palautteisiin. Ja miksi heidän pitäisikään välittää mistään säveltäjien murheista kun teosto ei joudu mitenkään kilpailemaan asiakkaistaan. Joko kuulut heihin joille tilitetään korvauksia musiikkisi käytöstä tai sitten et kuulu, etkä saa myöskään korvauksia. Musiikin tekijä joutuu ostamaan teoston asiakkuuden jotta saisi korvauksia musiikistaan, mutta samalla menettää oikeuden kaikkeen omaan musiikkiinsa. Ei voi laittaa musiikkiaan enää internettiin teostovapaana, ei voi myydä eikä antaa musiikkiaan teostovapaana, ei voi itsekään julkaista musaa teostovapaana. Räikeimmillään joutuu maksamaan teostomaksuja itsetekemästään musiikista, eikä ainoastaan teostoon ilmoitetuista kappaleistaan, vaan myös ihan kaikista epämääräisimmistäkin äänimatoista ja luritteluista mitä vain on itse tehnyt. Rahasi kyllä tilitetään vuotta myöhemmin takaisin sinulle jos olet tehnyt biiseistä teosilmoitukset, mutta menetät silti 15% teostolle. Onhan se teoston tilityssysteemi muuten ihan toimiva ja perusteltu. Mutta aikamoisen hinnan säveltäjä joutuu siitä maksaa että saa asianmukaiset korvaukset esim. radiosoitoista.

Ehkä tärkein teoston parannusehdotus luki tuolla ketjun alkupäässä, Haxu kirjoitti: " Teoston asiakas voisi päättää mitä teoksia Teosto valvoo. Tämä tapahtuisi niin että sinne ilmoitettaisiin vain ne Teokset joita halutaan valvottavan.Muitten teosten valvonnasta/hinnoista/revenuesta vastaisi tekija itse."

Luulisi ettei tämä ole niin vaikea toteuttaa. Helpottaisi teoston hommiakin varmaan.
Ihokas
06.01.2006 21:13:54

Henkilökohtaisesti toivoisin lisää vapauksia musiikin julkaisuun internetissä eli artisteilla olisi mahdollisuus julkaista halutessaan teostovapaita kokonaisuuksia/kappaleita internetissä, muuallakin kuin omilla kotisivuillaan (esim. mikseri.net, myspace.com, archive.org ...).

En ole liittynyt Teostoon juuri edellämainitusta syystä, koska genreni royalty-maksut
ovat suhteellisen pieniä ja olen valinnut oman vapauden arvokkaampana vaihtoehtona kuin kahlita musiikin julkaisua liittymällä Teoston jäseneksi. Tämä asia toisaalta harmittaa minua, koska haluaisin kuulua johonkin järjestöön joka valvoo musiikkini tekijänoikeuksia. Uskon että en ole yksin tämän "ongelman" kanssa, tämä on tulevaisuudessa myös Teostolle kasvava ongelma koska edellämainituista syistä johtuen, tulevien sukupolvien muusikoista yhä harvempi liittyy (tai ainakin viivyttelee liittymisensä kanssa) Teoston jäseneksi. Teosto kuitenkin tarvitsee niin pieniä kuin isojakin puroja toimintansa rahoittamiseksi (?).
http://www.archive.org/audio/collection.php?collection=luumu
Thomy
06.01.2006 22:40:01
Musiikin tekijä joutuu ostamaan teoston asiakkuuden jotta saisi korvauksia musiikistaan, mutta samalla menettää oikeuden kaikkeen omaan musiikkiinsa...

...Räikeimmillään joutuu maksamaan teostomaksuja itsetekemästään musiikista, eikä ainoastaan teostoon ilmoitetuista kappaleistaan, vaan myös ihan kaikista epämääräisimmistäkin äänimatoista ja luritteluista mitä vain on itse tehnyt.

Huhhuh. Olet kyllä aika hakoteillä, otapa hieman perusasioita selville ennenkuin tuollaista kirjoittelet.

Ehkä tärkein teoston parannusehdotus luki tuolla ketjun alkupäässä, Haxu kirjoitti: " Teoston asiakas voisi päättää mitä teoksia Teosto valvoo. Tämä tapahtuisi niin että sinne ilmoitettaisiin vain ne Teokset joita halutaan valvottavan.Muitten teosten valvonnasta/hinnoista/revenuesta vastaisi tekija itse."

Houkutteleva ajatus, eikö ? Kaavitaan kermavaahdot päältä ja jätetään kakkupohja syömättä. Nam.
Thomy
06.01.2006 22:51:42
...olen valinnut oman vapauden arvokkaampana vaihtoehtona kuin kahlita musiikin julkaisua liittymällä Teoston jäseneksi

Vapaus on parasta ! Itse olen kärsinyt Teoston vankeudesta jo parikymmentä vuotta, eikä armahdusta ole näköpiirissä. Taitaa olla elinkautinen rangaistus :-)

Muuten; jäseneksi ei liitytä, vaan sitä anotaan. Asiakkaaksi liitytään.
Ihokas
07.01.2006 02:41:21

näinhän se menee, kiitos oikaisusta.
http://www.archive.org/audio/collection.php?collection=luumu
Sertzo S
07.01.2006 11:22:29
Vapaus on parasta ! Itse olen kärsinyt Teoston vankeudesta jo parikymmentä vuotta, eikä armahdusta ole näköpiirissä. Taitaa olla elinkautinen rangaistus :-)

Minä taas olen hyvin tyytyväinen Teoston toimintaan. Ensin liityin siihen n.20 vuotta sitten. Nyt olen ollut jo jäsen useita vuosia.
Feggy
08.01.2006 09:19:10

Hyvä idea.

Teosto on vähän hitaasti, mutta kuitenkin koittanut pysyä mukana myös internetin tuomien asioiden kanssa.
Eli nykyään ollaan päästy jo siihen pisteeseen, ettei artistin tarvitse itse maksaa teostolle korvauksia siitä, että levittää ilmaiseksi omaa musiikkiansa omien nettisivujensa kautta.

Seuraava askel olisi mielestäni se, että artisti voisi antaa jollekkin toiselle nettisivustolle myös valtuudet levittää hänen musiikkiaan ilmaiseksi. Ilmoitus voitaisiin tehdä samalla tavalla kuin nytkin artisti tekee ilmoituksen omista nettisivuistaan Teostolle.
Tästä ei sinänsä pitäisi olla kummempaa vaivaa Teostollekkaan, ja artisti saisi itse päättää mitä kanavia myöten hän haluaa musiikkian internetissä levittää.

Niinkuin on todettu, Teosto on nimenomaan olemassa palvellakseen artistia, ja minua artistina ei palvele musiikkini jakamisen pakollinen rajoittaminen.

Ugh.

Samaa mieltä. Toisaalta paree rajata vain pariin vakiintuneeseen systeemiin. Jos artisti antaa sata kaverinsa kotisivun osoitetta Teostolle, niin milläs niitä valvotaan? Tää musiikkibisnes on muuten se oikea paikka tekijänoikeusasioiden käsittelyyn. Kyse on kuitenkin taloudellisista asioista ennemmin kuin vaikka sananvapaudellisista, joihin kaikki nyt hirveästi vetoaa.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
..
10.01.2006 04:23:04
kritisoitiin:
"Huhhuh. Olet kyllä aika hakoteillä, otapa hieman perusasioita selville ennenkuin tuollaista kirjoittelet."

Olen ottanutkin. Olisin tehnyt DVD:n myytäväksi jossa olisi ollut omia, jotain epämääräisiä kappaleita taustalla. En niitä olisi kulemma saanut (teoston asiakas kun olen) teostovapaaksi, teostosta kerrottiin. Oman musiikin oikeuksien menetyksellä meinasin kaupallista puolta, vapauksia voi kyllä saada mainos-ym. ilmaisjuttuihin. Jos mä olen hakoteillä jaa ihmeessä tietosi, voihan olla että jokin porsaanreikä on jäänyt tässä huomaamatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)