Aihe: MXR Phase 100
1
Zeni
20.09.2005 23:52:44
Näyttää siltä, että tuon Fool Drive:nkin rakennushieman viivästyy ja tulee kerralla aika iso tilaus elektroniikkaa. Flangerin jälkeen alkoi mieli tehdä phaseria ihan kokeilumielessä ;) GGG:stä bongasin MXR Phase 100 ohjeet. Kannattaako tuollaista alkaa tekemään vai onko järkevämpää ostaa ihan originaali (käytetty tietty) ? Onko kukaan tehnyt tuota GGG:n ohjeiden mukaan ?
SirElwood
21.09.2005 00:21:15
Itse en tuota alkaisi tekemään. Näytti niin suuritöiseltä. Tietty jos aikaa/intoa/jaksamista riittää (myös mahdolliseen vianetsintään isolta piiriltä) niin sitten.

Oma valintani jos phaser tarvetta tulee, on Phase 90 kaupasta. Ei olisi edes järkyttävän kallis: 85€ :)
McNulty
21.09.2005 01:00:10
Minä ostin Phase 100:n käytettynä jokin aika sitten hintaan 95e... ihan kuin uusi omassa paketissaan. Kerrassaan MAINIO phaser sellaiselle joka hakee vintage-phasua. Mikään moderni hyper phaser tämä ei ole, eikä ole tarkoituskaan.

En kyllä lähtis minäkään tekemään... sen verran työläs tosiaan että tyytyisin vähempään.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Zeni
21.09.2005 17:06:07
Minä ostin Phase 100:n käytettynä jokin aika sitten hintaan 95e... ihan kuin uusi omassa paketissaan. Kerrassaan MAINIO phaser sellaiselle joka hakee vintage-phasua. Mikään moderni hyper phaser tämä ei ole, eikä ole tarkoituskaan.

En kyllä lähtis minäkään tekemään... sen verran työläs tosiaan että tyytyisin vähempään.

Menee kyllä jo kitarakamojen puolelle mutta voitko joten valaista mua tuosta modernin ja vintage phaserin eroista ?
maza
21.09.2005 20:22:47

Mulla on itse tehty Phase 90. On ihan bitun hyvä! Suosittelen. Eikä se rakentaminen ollut edes hankalaa; fetitkin kokeilin piruuttani olla mätsäämättä ja toimi samantien.
Zeni
21.09.2005 22:28:44
Ennen uusavuttomana tsekkasin googelilla ja tonepadissa oli nuo Phase 90 rakennusohjeet. Siinä vaan se että kyllä melkein tuon Phase 100:nkin vääntää samalla vaivalla. Pitänee vielä laskea nuo osien hinnat. Suomessa ei näytä noita kumpaakaan pahemmin myynnissä olevan ja ebayta en osaa käyttää. Pitäis olla cash on pickup (siis postiennakolla) ja tollon taitaa kulut hyppiä miljooniin.
McNulty
21.09.2005 22:40:43
Menee kyllä jo kitarakamojen puolelle mutta voitko joten valaista mua tuosta modernin ja vintage phaserin eroista ?

http://www.digitech.com/products/hyperphase.htm

Tuossa on moderni phaser... sillä saa tehtyä "falling phase" yms. härpäkettä mikä ei onnistu tuolla MXR Phase 100:lla tai muullakaan vintage-henkisellä phaserilla. Vanhempien phasereiden saundi on myös pehmeämpi ja ei välttämättä yhtä erottuva kuin esim. tuo digitechin moderni ja mielestäni metallinen phaser-saundi. Se vain hyppää silmille sellaisella tavalla jota minä en phaserilta halua. MXR vain kuulostaa niin paljon aidommalta kuin boss, digitech tms...
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Zeni
21.09.2005 22:50:09 (muokattu 21.09.2005 22:52:17)
No lisää vettä myllyyn. Katselin vähän tarkemmin niin tuo Phase 90 on helppo kuin heinänteko, laskin komponenttienkin hinnaksi tulevan joku 10euroa, hiukan päälle ehkä. Koko projektista tulee sellainen 40-50euron mätky. Eipä noita myynnissä liiku pahemmin niin kokeillaan. Ongelmia on silti:

Mistä saan nämä:

Diodit:
1N914
5,1 V zener ? tehonkesto ? Onko tässä jotain huomioitavaa muuta ?

IC:t
2N4125
2N5952

Korvaavatkin käy.

Mitä tuosta trimmeristä säädetään ?

http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=42
SirElwood
21.09.2005 23:01:00
Mistä saan nämä:

Diodit:
1N914
5,1 V zener ? tehonkesto ? Onko tässä jotain huomioitavaa muuta ?

Transistorit:
2N4125
2N5952

Korvaavatkin käy.

http://www.musikding.de/

Saksalainen firma. Maksu tapahtuu vaivatta tilisiirrolla (IBAN koodi), eikä pankki peri eu:n sisällä edes ylimääräisiä maksuja. Edulliset hinnat, nopea toimitus ja hyvä valikoima.
zepeteus
21.09.2005 23:04:39
fetitkin kokeilin piruuttani olla mätsäämättä ja toimi samantien.

Kah, taisi käydä tuurikin? Itse en aikoinaan löytänyt originaaleja, joten käytin mitä lie korvaavia, ja tietenkin sovittamattomia. Sai aikaiseksi piukean särön, vaiheenkääntöefektiä ei korvin kuullut. Siinä vaiheessa kun phase shiftereiden salat selvisivät, majailivat tekeleen komponentit jo muissa vermeissä.

Tuossa GGG:n phase100:ssa on näemmä käytetty optoelektroniikkaa, joten ainakaan oikeiden fettien valitseminen ei olisi ongelma. Isotöinenhän tuo loota kyllä muuten voi olla, riippuu sitten omista kyvyistä ja ambitioista.
Zeni
21.09.2005 23:09:45
Transistorit:

http://www.musikding.de/

Saksalainen firma. Maksu tapahtuu vaivatta tilisiirrolla (IBAN koodi), eikä pankki peri eu:n sisällä edes ylimääräisiä maksuja. Edulliset hinnat, nopea toimitus ja hyvä valikoima.

Kiitos paljon, oli saman otsikon alla Ic:t ja transistorit niin meni sekaisin. Pitänee tsekata nuo hinnat tuolta. Olen tilaamassa isompaa määrää kerralla (3 omaa projektia ja muutaman kaverin sälät) joten voinee tulla huomattavasti halvemmaksi.
Jone the Bone
22.09.2005 10:56:04

Rakentelin aikoinaan noita P90 (Script-logoisia) useitakin kappaleita, ja käytin FET:inä BF245A -tyyppiä hyvällä menestyksellä. Huomattava on, että fettien tulee olla juuri tuota A -tyyppiä, koska tälle tarvittava hilaesijännite on likimain sama, kuin aluperäisessä 2N5952:ssa. Näinollen kytkennän muihin komponettiarvoihin ei tarvitse tehdä muutoksia. Myös ko. fetin kantakytkentä on alkuperäisten "peilikuva".

Paras lopputulos (voimakkain efekti) saavutetaan, kun nuo fetit ovat mahdollisimman samanlaisia keskenään. Netistä löytyy yksinkertaisia kytkentöjä, joiden avulla fettien vertailu onnistuu parhaiten.

Sekoitustransistoriksi käy melkein mikä tahansa PNP-piensignaalitrankku.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Zeni
22.09.2005 15:37:09 (muokattu 22.09.2005 16:14:54)
Mitenkäs noiden FET:ien samanlaisuuden voi todeta ? Pitääkö mun vaan tilata niitä tuhansittain ja etsiä likimain samanlaiset ?

Niin mitä tuosta trimmeristä säädetään ja onko tuolla zenerin tehonkestolla väliä ? Ajattelin pistää tuolta saksasta kompot tilaukseen, tulee meinaa niin älyttömän halvaksi.
maza
23.09.2005 15:21:09 (muokattu 23.09.2005 15:25:54)

Mä käytin fetteinä MPF102:ia, hyvin toimi nekin.

Lisäys: Trimmeristä säädetään filtterin syvyys kohdalleen. Zenerin tehonkestosta ei niin väliä.

Mutta miksi ihmeessä tilaat noita kamoja Saksasta? Trankun tilalla käy mikä tahansa perus-NPN-trankku, mulla tais olla BC547 (vai oliks toi PNP? en muista; anyway, jos oli niin silloin käytin BC557:aa joka oli hyllyssä). Ei tarvi tosiaan mennä merta edemmäksi kalaan, itse hain trankut ja fetit Bebekistä.
Fonisoul_
23.09.2005 15:37:12
Mutta miksi ihmeessä tilaat noita kamoja Saksasta? Trankun tilalla käy mikä tahansa perus-NPN-trankku, mulla tais olla BC547

Mutta mistä ihmeestä te hyvät ihmiset ja muusikot tiedätte että mikä trankku käy minkäkin tilalta. Jos kytkiksessä lukee tietty trankku, niin onko jossain sitten joku lista, että "tämän tilalla voit käyttää näitä"...

Mää vaan kauheesti ihmettelen.
Soul with the capital "S"...
zepeteus
23.09.2005 15:52:02
Mutta mistä ihmeestä te hyvät ihmiset ja muusikot tiedätte että mikä trankku käy minkäkin tilalta. Jos kytkiksessä lukee tietty trankku, niin onko jossain sitten joku lista, että "tämän tilalla voit käyttää näitä".

Löytyyhän niitä vaihtoehtolistojakin joihinkin projekteihin. Toisilta rakentelijoilta kyselemällä saa myös käyttökokemuksia. Vertailemalla datalehtisiä voi jo hahmottaa jotain, jos kykenee.
Zeni
23.09.2005 23:21:53

Mutta miksi ihmeessä tilaat noita kamoja Saksasta? Trankun tilalla käy mikä tahansa perus-NPN-trankku, mulla tais olla BC547 (vai oliks toi PNP? en muista; anyway, jos oli niin silloin käytin BC557:aa joka oli hyllyssä). Ei tarvi tosiaan mennä merta edemmäksi kalaan, itse hain trankut ja fetit Bebekistä.

Kiitoksia neuvoista. Tilaan siksi, että lähtee isompi tilaus kerralla ja omalta kohdaltani tulee minulle jo säästöä noin 50-60euroa osien hintaan. Aluksi meinasin ostaa vain Fool Driven osat, mutta phaseri tuli mukaan kun tajusin nuo halvat hinnat. Vertasin suomen ja tuon saitin hinnat. Postikulut ei pelota kun ne jaetaan kavereiden kesken ja loppujen lopuksi suomestakin olisin joutunut kahdesta eripaikasta tilaamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)