Aihe: ensimmäin ebay kauppa --> Marshall 6100 siirtyi omistukseeni.
1
paristo
20.09.2005 21:52:06
tänään loppui kymmenen päivän piina, kun hain uuden vahvistimeni postista.. odottamisesta entistä tukalamman teki se että ostin vahvistimen ebayn kautta saksasta ja maksun suoritin myyjän tilille etukäteen, joten oli myös pelko että saan suurella rahalla saksalaisia kiviä.. kuitenkin kaupasta jäi hyvä mieli ja saan jälleen yöni nukuttua. sain jopa saksalaiselta kauppakumppanilta heidän bändin promopaketin (paidan ja CD:n). sen lisäksi että tämä oli ensimmäinen ebay-kokemus sain myös ensimmäisen putkivahvistimen.. eikä kaduta!
vahvistin kuulostaa todella hyvältä, mutta varsinainen tulikoe on vasta perjantaina kun pääsee kunnolla luukuttamaan..

ei tässä mitään elämääsuurempaa pointtia ollut, mut tulipa nyt kuitenkin kerrottua..
Selvästi pidemmälle..
McNulty
20.09.2005 21:55:17
Hienoa että muutkin uskaltautuvat ebayn avaraan maailmaan. Ennakkoluuloja saa olla, mutta ne on voitettava... Onnea uuden hankinnan johdosta ja ei muuta kuin metsästämisonnea jatkossakin.

terv. ebay buyer since '98
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
kimurantti1
20.09.2005 22:14:17 (muokattu 20.09.2005 22:14:34)
Mulla on jostain syystä aivan järkyttävät ennakko/epäluuloni käytettyjen tavaroiden ostamiseen netin väliteksellä Suomen ulkopuolelta.

En ole ebay:n tutustunut muuta kuin pari kertaa käynyt sivuilla katselemassa ja kauhistelemassa hintoja. Onko joka maalla oma ebay sivustonsa? Saksalaisella sivulla vaan ole käynyt ja sekin lisää pikkuisen epävarmuutta kun kaikki on saksaksi eikä itse osaa sanaakaan.

Itselle oikeastaan tänään tuli mieleen, että ei olisi yhtään hassumpi vaihtoehto käydä saksasta tai muualta halvasta EU-maasta hakemassa se vahvistin. Meno-paluu-lento nimittäin maksaisi n. 50e. Oma ongelma tuossa olisi se, että 15kg on paketin maksimi paino, sen jälkeen tulee 7e/kg.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
zekeode
20.09.2005 22:33:09

Mulla on jostain syystä aivan järkyttävät ennakko/epäluuloni käytettyjen tavaroiden ostamiseen netin väliteksellä Suomen ulkopuolelta.

Joku 200-250 kohdetta on tullut ostettua Ebaystä ilman ongelmia. Huuto.net on ihan järkyttävän paska kauppapaikka, jos on Ebayhin tottunut.

Itse en osta tuotetta, jos myyjällä ei ole tarpeeksi positiivista palautetta 100+, vaikka tuote olisi kuinka kiinnostava...

Niin ja Ebayn kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei jää koukkuun.
meriluoto
20.09.2005 22:51:17
Ostin juuri saksanmaalta kitaravahvistimen eBay:n kautta. Nopeaa hyvää toimintaa ja piste iin päällä: toimituskulut 8€!!!
"G:stä vedetään...", "paitsi heviä A:sta..."
kimurantti1
21.09.2005 00:34:22 (muokattu 21.09.2005 00:35:31)
Toimituskulut 8? Oliko ihan postipaketti vai mikä?

Haulla varmasti löytyisi mutta kun nyt treadi on, niin mikä olisi kaikkein järkevin tapa suorittaa maksu kamoista?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
McNulty
21.09.2005 00:48:31
niin mikä olisi kaikkein järkevin tapa suorittaa maksu kamoista?

PayPal... ehdottomasti. Toimii siten että luot paypal-tunnuksen, siirrät omalta tililtä (siis kotimaiselta tililtä) rahaa paypal-tilille ja maksat suoraan myyjän paypal-tilille. Nopeaa, vaivatonta, kivutonta ja luotettavaa.

Toisena suosittelen normaalia tilisiirtoa (WireTransfer) joka onnistuu aika usein eurooppalaisten myyjien kanssa. Jenkkien kanssa harvemmin... he kun eivät halua antaa tilinumeroaan ostajalle.

Kolmantena sitten tämä vanha konsti "Cash in Envelope" tai "Well-hidden cash in envelope"... joskus kun ebayta aloittelin, käytin tuota maksutapaa. Toimii jos teet satunnaisia ostoksia, mutta jos meinaat ruveta aktiivisemmin tekemään kauppoja niin PayPal tai BidPay.

www.paypal.com
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
fox
21.09.2005 00:59:47

PayPal... ehdottomasti. Toimii siten että luot paypal-tunnuksen, siirrät omalta tililtä (siis kotimaiselta tililtä) rahaa paypal-tilille ja maksat suoraan myyjän paypal-tilille. Nopeaa, vaivatonta, kivutonta ja luotettavaa.

www.paypal.com

Etuna vielä se, että PayPal -maksuille on tietty turva, tosin jos "perintään menee", se kyl kestää.. Eli jos joku huutokauppamyyjä, jolle olet maksanu PP:lla, tekee oharin, saat rahat takasin, oliko se 500 dollariin asti se turva.. Siinä on jonkunmoinen omavastuu kyllä, muistaakseni, eli ihan pikku-ohareista ei ehken saa takasin.. Mutta kannattaa lukea sivustolta, siellä on selvitetty kaikki kuviot ja kiemurat.
Jenkeissä tunnetaan myös BidPay ja Western Union.
Saksassa taas useimmin tuota tilisiirtoa käyttävät, eli EU-maksuna omasta pankista hoituu. Kannattaa pyytää myyjältä IBAN-tilinumero, ja pankin BIC-koodi, että homma hoituu nopeasti, tuskattomasti ja mahdollisimman vähillä kuluilla. Jos Saksan fleaBaysta katselee, niin überweisungia pyytävät he maksutapana.
Muualle Eurooppaan useimmiten tuo PayPal on hyväksytty ja nopea tapa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Mika_K
21.09.2005 11:23:11
Moi,

Onnittelut vahvarin hankinna johdosta!

Itsellä on takana 7:t kaupat eBay:ssä. Ekaa kauppaa lukuun ottamatta kaikki on mennyt hyvin (myyjä pihtas lähettämistä 7vkoa, mut käyttetty FL by Schaller tuli kuitenkin kotiin ja halvalla). :)

'crusher ... miten olet onnistunut tossa "add funds to PayPal-account"- hommassa tilisiirtona, mulla ei homma toimi, oisko pankin syytä?.

-M-
Jaqqi1991
11.10.2007 15:25:30
Huom! Olet kirjoittamassa yli 750 päivää vanhaan ketjuun!

Olen lukenut monia eBay ja PayPal ketjuja mutta en ole vielä oikein ymmärtänyt ideaa. Miten tämä eroaa normaalista tilisiirrosta? Kun tässäkin käsittääkseni rahat maksetaan etukäteen PayPal tilille josta tämä ne voi käydä nostamassa ennen lähetystä

Ja vielä toinen kysymys. Mitä jos paketissa ei olekaan sitä mitä pitäisi, tavara on rikki tai sitä ei lähetetä ollenkaan. Onko mahdollisuutta saada rahojaan takaisin?
We may be humans, but were still animals
duc
11.10.2007 16:41:07
Olen lukenut monia eBay ja PayPal ketjuja mutta en ole vielä oikein ymmärtänyt ideaa. Miten tämä eroaa normaalista tilisiirrosta? Kun tässäkin käsittääkseni rahat maksetaan etukäteen PayPal tilille josta tämä ne voi käydä nostamassa ennen lähetystä

Ja vielä toinen kysymys. Mitä jos paketissa ei olekaan sitä mitä pitäisi, tavara on rikki tai sitä ei lähetetä ollenkaan. Onko mahdollisuutta saada rahojaan takaisin?

Eipä se käytännössä paljoa eroa, rahat lähtee tililtä ja välissä on kauhun hetket siihen asti että paketti saapuu. Paypalin pitäisi olla mukamas luotettava, ja rahat saa takaisin jos on jotain onglmia, mutta käytännössä on tuurista kiinni ovatko riitatilanteessa ostajan vai myyjän puolella. PayPal on myös eBayn omistuksessa, joten ehkä siitä johtuen ovat turhan innokkaasti myyjän puolella, kun myyjät tuovat lafkalle rahaa.
ReBeat
11.10.2007 17:26:24

Erona siinä on siirron nopeus. Paypalissa myyjä näkee rahat muutaman minuutin kuluttua siitä kun olet maksanut. Normaalissa tilisiirrossa aika lasketaan useissa päivissä.
Sensonic
11.10.2007 17:52:52 (muokattu 11.10.2007 17:56:28)
Mä olen varmaan nyt tällä hetkellä tehnyt 5 Ebay -kauppaa, 4 PayPalin kautta ja yhden tilisiirtona.

Mitä noihin Ebay -kauppoihin voi sanoa, niin kannattaa ehdottomasti käyttää PayPalia maksamiseen, sillä heillä on sentään jonkinlainen turva, että jos homma menee mönkään, niin sinulla voi olla jopa mahkuja saada rahasi takaisin. Tilisiirto on "suojaamaton" rahansiirtotapa, eikä sitä kannata käyttää kovin kalliisiin tuotteisiin.

Itse en viitsi ostaa Ebaysta mitään kalliita tuotteita juuri tuon PayPal/Ebay -suojan takia. Pari käytettyä kitaraa olen ostanut (mm. käytetty korealainen vasuri Schecter Omen-7 256 USD), ADA Pitchtraq -transposeri ja vara-/päivitysosia allekirjoituksessani mainittuihin ADA:hin ja Digitechiin.

Ja kuten joku täällä sanoi, niin tuohon hommaan voi jäädä "koukkuun", ainakin jos on vasuri ja Ebayssa tuntuu olevan kaupan vasurikitaroita varmaan enemmän kuin Helsingin ydinkeskustan kitaraliikkeissä yhteensä ;-)

Sellainen vinkki sitten vielä, että ei kannata alkaa "uhkapelaamaan" tuolla Ebayssa. Kannattaa ostaa ainoastaan sellaisilta tyypeiltä, jotka ovat saaneet tarpeeksi hyvää palautetta tarpeeksi monelta henkilöltä. Lisäksi kannattaa asettaa jo etukäteen itselleen tietty "hintakatto" tarjottavalle tuotteelle, ettei sitten tarjousten teko vie mennessään ja tuleekin vahingossa tarjottua esim. jostain kitarasta ihan päättömiä summia. Paras taktiikka on vain odotella, kunnes tarjotun tavaran tarjousaika on päättymässä ja sitten antaa tarjouksensa 1-3 minuuttia ennen tarjouskilvan päättymistä. Ei kannata lähteä nostamaan tavaran hintaa jo hyvissä ajoin etukäteen, koska loppupelissä joutuu sitten maksamaan enemmän.

Edit: sellainen tärkeä juttu vielä, että kun olette tehneet kaupat myyjän kanssa, niin pyytäkää siltä ehdottomasti sellaista lähetystapaa, jossa on mukana lähetysseuranta, ja myöskin että myyjä antaa teille lähetyksen seurauskoodin sen jälkeen, kun on lähettänyt tuotteen teille. Tämä sen takia, että vältytään petollisen myyjän kusetukselta ("joo, kyllä mä olen jo lähettänyt sen sulle aikoja sitten") ja voit todellakin seurata, koska lähetys on tulossa Suomeen.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Charvel 3, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12", Music Man Mini, jne. jne.
Tomtom
11.10.2007 20:28:54
..ja edelliseen lisättynä, kannattaa ostaa sellasilta immeisiltä / yhteisöiltä jotka tekevät kauppaa ammatikseen. Noilla "take the money and run"- tyyli on harvinaista koska tekevät homma ihan työkseen tai jonkun palkollisena.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
fox
11.10.2007 20:36:01

..ja edelliseen lisättynä, kannattaa ostaa sellasilta immeisiltä / yhteisöiltä jotka tekevät kauppaa ammatikseen. Noilla "take the money and run"- tyyli on harvinaista koska tekevät homma ihan työkseen tai jonkun palkollisena.

Toisaalta, ihan onnistuneita kauppoja on vuosien mittaan tullu tehtyä "niitten toistenkin" kanssa. Hinnakkaammistakin tuotteista. Jos kommunikointi toimii, ja kaveri tietää, mitä on myymässä, sekä pystyy kuviakin s-postiin lähettelemään, usein on kunnossa asiat. Eli ihan samat kuin missä muussa kaupankäynnissä tahansa, sanotaan vaikka mnetin Torilla. Varovaisuus ja se paljon mainostettu terve järki, niin ei pahasti mennä mettään. Toki ainahan se yksityisten välinen kauppa jossain määrin omaa niitä riskejä, verrattomasti enemmän kuin jonkun liikkeen kanssa asiointi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ben_D
11.10.2007 20:46:05

Ei PayPal tilille tarvi mitään rahoja siirrellä jos luottokortti löytyy. PayPal veloittaa suoraan luottokortilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)