Aihe: Tasonsäädöistä
1
StJerky
20.09.2005 09:47:35 (muokattu 20.09.2005 09:47:58)
Tämä on tavallaan aika perusasia, mutta silti minulle epäselvä. Kun äänitetään tai vaikkapa miksataan livekeikkaa, mistä kannattaa volumea laittaa paljon ja mistä vähän? Ketjussa voi olla aika monta eri tasonsäätöä:

Mikserissä:
Gain/etuvahvistus
Kanavakohtainen volume
Master volume

ja sitten tapauksesta riippuen joko:
Äänityslaitteen tasonsäätö
tai
Päätevahvistimen volume

Tietysti kokeilemalla asiat voi selvitä, mutta olisi hyvä kuulla vinkkejä lähtökohdaksi.
kivi
20.09.2005 09:55:43 (muokattu 20.09.2005 09:58:47)
Tietysti kokeilemalla asiat voi selvitä, mutta olisi hyvä kuulla vinkkejä lähtökohdaksi.

Ei tuota tarvitse kokeilla, kun asiaan on ihan oikeaa tietoa.

Mikserin fadereiden ollessa nollakohdassa (siinä missä viivoitus on tihein) pitää äänityslaitteen VU-mittarin näyttää 0dB, ja liveäänentoistossa kaiuttimien saada optimimäärä virtaa (volteissa), näiden hienosäätöön on nauhurissa nauhurin sisääntulotaso ja PA:ssa PA:n volyymisäätimet (tai sitten jokin välilaite, esim limitteri, tekee säädön).

Gain-potikalla säädetään sisääntulevan signaalin taso sellaiseksi, että kanavan faderi saa olla nollakohdassa. Hyvä nyrkkisääntö on lisätä gainia kunnes klippausvalo vilkkuu, ja sitten vähän takaisinpäin.

Selvisikö? Aina siis pyritään tilanteeseen, missä pöydän faderit ovat siististi 0dBVU-kohdassa, silloin myös pöydän omakohina on pienimmillään.

Yksi koulukunta on rakentaa miksauksetkin sillai, että haluttu miksaus voidaan toisintaa moniraidalta yksinkertaisesti nostamalla faderit rivissä ylös esimerkiksi viivottimen avulla.:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
StJerky
20.09.2005 10:12:06
Kiitos vastauksesta. Eli voin laittaa kanavakohtaiset faderit ja master faderit 7-8 tienoille ja säätää volumen kanavakohtaisesti gainista ja sitten kokonaisuutena äänityslaitteen sisääntulosta (tai päätevahvistimen volumepotikoista)?

Pitää katsoa miten kaukana nykysäädöt ovat tuosta (eivät välttämättä kovin kaukana, vaikka periaate on ollut minulle epäselvä).
kompelonnora
20.09.2005 11:42:24
Mikserin fadereiden ollessa nollakohdassa (siinä missä viivoitus on tihein) pitää äänityslaitteen VU-mittarin näyttää 0dB,

Joo, sulla on joskus ollut oikea miksauspöytä ja analoginauhuri. Ikävä kyllä joku Mackie digitaalinauhuriin on täysi katastrofi tällä metodilla. Lisäksi noissa nauhureissa ei enää ole VU -mittareita.

Digitaalille äänittäessä on tullut kohtalaisen yleiseksi käytännöksi jättää analogilaitteisiin 6-12db headroomia digitaalisen nollan yli. Jos optimistisesti ajatellaan, että jostain Mackie/Spirit etc tiskistä saa puristettua +18dBu, tarkoittaa tämä sitä, että digitaalinen nolla kannattaa kalibroida jonnnekin +6-+12 paikkeille. Riippuen kompressointitottumuksista 0VU kannattanee laittaa jonnekin -20dBFS - -14dBFS -paikkeille. Valitaan +12 ja -20, jolloin 0VU = -8dBu ~ -10dBV. Onneksi melkein kaikissa digitaaliäänityslaitteissa on mahdollisuus valita +4 tai -10, vaikkei portaatonta referenssitason säätöä olisikaan.

Gain-potikalla säädetään sisääntulevan signaalin taso sellaiseksi, että kanavan faderi saa olla nollakohdassa. Hyvä nyrkkisääntö on lisätä gainia kunnes klippausvalo vilkkuu, ja sitten vähän takaisinpäin.

Jos sulla on oikea miksauspöytä, jonka VU -mittarit on kalibroitu niin, ettei se mene ruvelle näin.

Mackiessä mä tähtäisin ennemmin jonnekin -20 kieppeille kun faderit on nollassa, ellei ole jotain erityistä syytä lisätä signaaliin halpojen operaatiovahvistimien tuottamaa säröä yläkertaan.

Selvisikö? Aina siis pyritään tilanteeseen, missä pöydän faderit ovat siististi 0dBVU-kohdassa, silloin myös pöydän omakohina on pienimmillään.

Tasojen säätö on tietenkin tasapainoilua sen välillä, kumpi häiritsee enemmän, särö vai kohina, nykyisillä halpismiksereillä musta ilman muuta särö, ne on nimittäin itse asiassa aika hiljaisia, ainakin mun korvaan...

t. Marko
StJerky
20.09.2005 13:13:12
Mikserin fadereiden ollessa nollakohdassa (siinä missä viivoitus on tihein)

Miten sellaisissa miksereissä joissa ei ole merkitty nollakohtaa eikä ole tiheämpää viivoitusta. Olen aina olettanut, että se olisi jossakin 8 tienoilla (0-10 asteikolla), mutta joissakin miksereissä (joissa se on merkitty) se voi kanavakohtaisissa fadereissa olla myös puolessa välissä.
lurkki
20.09.2005 13:31:56
Miten sellaisissa miksereissä joissa ei ole merkitty nollakohtaa eikä ole tiheämpää viivoitusta. Olen aina olettanut, että se olisi jossakin 8 tienoilla (0-10 asteikolla), mutta joissakin miksereissä (joissa se on merkitty) se voi kanavakohtaisissa fadereissa olla myös puolessa välissä.

Siinä tapauksessa se pitää mitata signaalilähteellä joka tunnetaan.
Masterfader nollaan ja signaali insertin paluukanavaan, esim.

Mittarilla (joka tunnetaan) haetaan ketjusta 1:1-tilanne.

Sitten otat sinkun kanava-inputtiin ja haet etuvahvistimesta (linjatasossa lähinnä pad) saman 1:1-tilanteen.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
kompelonnora
20.09.2005 13:53:57
paitsi että pöydän nollakohta on RME:n mittarissa noin -4 - -6dB, joka mun muuntimillani tuntuisi olevan hyvä raja missä ei klippaa rumasti*

Ok, mutta missä on päydän nolla? +4dbu? Silloin sulla on 0dBFS=+10dBu, mikä vaikuttaa järkevältä. Mä säädän 0dBFS=+12dBu.

(säätäkää omat tulonne ja lähtönne niin ettei klippaa, ja niin että sisääntulo on suurempi kuin lähtö).

Mä en ihan ymmärrä tätä...

Ja RME:ssä on ihan hyvä VU-mittari, montakin. :-)

Ok. Kuitenkin suuri osa digitaalikrääsästä ei tarjoa VU -mittareita ja mulla on epäluulo tuijottaa tasoja tietokoneen ruudulta.

Analogipöydässä särö ei haittaa.

Tää on sun henkilökohtainen preferenssi. Mutta, musta pitäisi ensin opetella säätämään tasot niin, että säröt pysyy matalalla. Se on kuitenkin efekti, ja musta on väärin ja artistin aliarvioimista vetää signaali _oletusarvoisesti_ ruvelle. Jos se sopii materiaaliin ja on tarkoituksellista, ok, mutta musta se ei saa olle oletus.

Sehän on usein ihan olennainen juttu soundin saamiseksi,

Ja voi myös pilata sen, itseasiassa, musta useammin pilaa kuin auttaa. Musta lähtökohta on se, että äänittäjän tehtävä on tallettaa se mokä, mitä artisti tuottaa, eikä ruveta oletusarvoisesti kopeloimaan sitä, varsinkaan jo nauhoitusvaiheessa.

*tää on itse asiassa aika lailla sama kuin Markon ehdottama pöydän +12dB = digi 0dB, koska jos mä nostan faderia noin +10dB:hen, tulee digipuolella bitit ihan riittävän täyteen.

Mitä tarkoittaa +12dB? +12dBu?

Analogimankkaa voi ajaa vaikka +20dB-tasolla jos haluaa Raw Power -soundia

JOS haluaa, eikös Iggy miksannut sen uudestaan, kun piti sitä niin p**kan kuuloisena? Mä tykkään Stoogesista, mutta en kyllä halua sitä soundia, enemmän siviilirohkeutta musta osoittaa Fun House, joka on soitettu ja laulettu livenä. Jos pelkkä särön lisääminen riittäisi, kaikki tekisi hyvän kuuloisia äänityksiä.

Mitä tarkoittaa +20dB?

t. Marko
kivi
20.09.2005 14:14:37
Ok, mutta missä on päydän nolla? +4dbu? Silloin sulla on 0dBFS=+10dBu, mikä vaikuttaa järkevältä. Mä säädän 0dBFS=+12dBu.

Joo, kutakuinkin noin. Samaan tulokseen päädyin päässälaskulla, lähtemättä tarkkaamoon mittaamaan.

Ok. Kuitenkin suuri osa digitaalikrääsästä ei tarjoa VU -mittareita ja mulla on epäluulo tuijottaa tasoja tietokoneen ruudulta.

Jep. Itse asiassa on parempi olla analogipuolellakaan katsomatta tasoja ollenkaan, ellei oo sellaista erillistä kalibroitua mastermittaria. Mutta RMEn mittarit on kyllä asiallisia, ja samallahan ne pitää auki kuin sen goniometrinkin. Analogimittarit voi ajan mittaan alkaa näyttää ihan mitä tahansa.

Tää on sun henkilökohtainen preferenssi. Mutta, musta pitäisi ensin opetella säätämään tasot niin, että säröt pysyy matalalla.

Olen ehdottomasti samaa mieltä.

Mitä tarkoittaa +20dB?

Se voi tosiaan tarkoittaa mitä tahansa, mutta mä nyt tässä ajoin takaa nauhasaturaatiota, ja siinä se tarkoitti sitä, että kalibroitua kelamankkaa ajetaan mittarit 20dB:tä punaisella, mielellään suurimmalla nopeudella ja nauhana puhdasta esijyrättyä PEM468:aa
:-D

Se on näetsen rock ja roll. :-P
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
20.09.2005 15:01:40
Analogimittarit voi ajan mittaan alkaa näyttää ihan mitä tahansa.

Tämän kanssa voin elää, ja vu mittareissa on yleensä trimmeri tätä varten. Se mikä mua ottaa päähään, on se, että *uusien* tiskien mittareilla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.

Se voi tosiaan tarkoittaa mitä tahansa, mutta mä nyt tässä ajoin takaa nauhasaturaatiota, ja siinä se tarkoitti sitä, että kalibroitua kelamankkaa ajetaan mittarit 20dB:tä punaisella, mielellään suurimmalla nopeudella ja nauhana puhdasta esijyrättyä PEM468:aa
:-D

Se on näetsen rock ja roll. :-P

Olenko ilonpilaaja kun mainitsen, että tässä harjoituksessa on myös kompastuskivi vasta-alkajalle, moderneissa nauhoissa on usein reippaasti enemmän headroomia kuin vintiltä löytyneessä kelamankassa, joten nauhakompressiota tavoiteltaessa saadaankin mankan *elektroniikka* polvilleen. Mun otari 5050 ei ainakaan jaksa ajaa jotain GP9:ä...

t. Marko
StJerky
20.09.2005 15:21:05
"Miten sellaisissa miksereissä joissa ei ole merkitty nollakohtaa eikä ole tiheämpää viivoitusta. Olen aina olettanut, että se olisi jossakin 8 tienoilla (0-10 asteikolla), mutta joissakin miksereissä (joissa se on merkitty) se voi kanavakohtaisissa fadereissa olla myös puolessa välissä."

Siinä tapauksessa se pitää mitata signaalilähteellä joka tunnetaan.
Masterfader nollaan ja signaali insertin paluukanavaan, esim.

Mittarilla (joka tunnetaan) haetaan ketjusta 1:1-tilanne.

Sitten otat sinkun kanava-inputtiin ja haet etuvahvistimesta (linjatasossa lähinnä pad) saman 1:1-tilanteen.

Tämä vaatiikin kokeilua ajatuksen kanssa. Luultavasti joudun kyllä esittämään tarkentavia kysymyksiä...
lurkki
20.09.2005 15:29:32
Tämä vaatiikin kokeilua ajatuksen kanssa.

sitäpä niin

"En ole vielä tavannut ihmistä joka olisi oppinut toisten tekemistä virheitä." -joku
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)