Aihe: Mikä konemusassa mättää?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Karlsson
20.09.2005 11:03:11
Niin, kerroppa tyhmälle, että miksi vihaat konemusaa? Kovin usein tuntuu törmäävän "konemusa on paskaa" -mantraan. Oli se sitten tosissaan tai vähemmän tosissaan heitetty niin harvemmin olen kovin ihmeellisiä peruteluita kuullut tälle väittämälle. Valistakaa.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
lxi
20.09.2005 11:08:19
No ku ne biizit tulee niigu tiätzä nappia painamalla!11 itestää!!1 ja ne on kaikki iha saman laisii!!1

Jaa-a. Kai se on sitä, että kun ei viitsitä eikä jakseta ottaa asioista selvää, niin lauotaan mieluummin jotain älyttömiä yleistyksiä, joita joku toinen on jollain nettifoorumilla huudellut.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
HOX!
Tarjolla autokyyti JKL-HKI-JKL Opethin keikalle perjantaina 23.9.!
McNulty
20.09.2005 11:09:50
Niin, kerroppa tyhmälle, että miksi vihaat konemusaa? Kovin usein tuntuu törmäävän "konemusa on paskaa" -mantraan. Oli se sitten tosissaan tai vähemmän tosissaan heitetty niin harvemmin olen kovin ihmeellisiä peruteluita kuullut tälle väittämälle. Valistakaa.

En vihaa... jos koneita osataan käyttää oikein. Esim. Hidria Spacefolkilla on hienoja konejuttuja.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Leikari
20.09.2005 11:19:28
kertokaa minullekin ;-)

t. Konemusiikki(kin)fani since 1975 tms
Soitetaan jamia!
Notefix
20.09.2005 11:26:24

Konemusa ei oo aitoa musiikkia. Siinä ei oo mitään henkeä. Kyllä vaikka aidossa iskelmäbändissä on enemmän musiikkia kuin jossain ihme koneräpeltäjissä. Se on sentään oikeesti soitettua ja siinä on nyansseja. Ainoa oikea tapa tehdä musiikkia on soittaa se livenä! Ennen oli kaikki paremmin.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
sikanaama
20.09.2005 11:35:10 (muokattu 20.09.2005 11:51:34)
Monien mielestä konemusiikki on vain ja ainoastaan sitä mitä autoista kuulee. Siis kuuluu lujaa. Passotaajuudet. Ju nou. Siis kuuluu kauvas.

Mä en tiedä mitään konemusiikista. En ole tutustunut. Kyllähän sitäkin on hyvää ja huonoa niinkuin kaikkea muutakin. Sanokaa jotain hyvää. Mä kuuntelen joskus.
Käyn luomileikkauksessa vain koska rakastan sinua.
Wk
20.09.2005 11:46:23 (muokattu 20.09.2005 11:46:58)
Yleisesti ottaen en pidä konemusasta, Instant Remedyä kyllä tulee kuunneltua, siinäkin kyllä painaa nostalgia syyt aikalailla ;)

Ja kyllä väliin tulee heitettyä soimaan jotain teknobiisejäkin, vaihtelun vuoksi... asiaan liittyen, semmosen homman huomasin, kun ohimennen taas sen kuulin, että se parinvuoden takainen "Calcutta"-renkutus nostaa verenpainetta jonkin verran :)
...koska kiviäkin kiinnostaa
olvekopo
20.09.2005 11:47:38
kun ei viitsitä eikä jakseta ottaa asioista selvää, niin lauotaan mieluummin jotain älyttömiä yleistyksiä

Tämä tuntuu olevan m.netissä valitettavasti perus-asenne. Samaa tiedottomuudesta johtuvaa loanheittoa tapahtuu esim. hip hoppia kohtaan. En tietenkään sano, että kaikkien pitäisi kaikesta tykätä, mutta välillä huomaa, että tiedottomuus ja asennevammaisuus tuodaan julki sen kummempia miettimättä.
jogo3000
20.09.2005 11:53:26

En pidä yleensäkään mistään listamusiikista, ja koska en harrasta konemusiikkia, kuulen vain listoilla olevaa konemusiikkia.

Olen myös ajastani jäljessä. Monia bändejä innostun kuuntelemaan vasta kun buumi on ohi. Hypessä olevia juttuja ei yleensä jaksa.
"Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham
aikavaikea
20.09.2005 11:58:57
Ei mulla ainakaan pääse mättämään. Hyvä musa on hyvää musaa ja huono on huonoa, oli sitten mättöä, poppia, humppaa, bluusia, jatsia tai trancea. Kaikki ei ole hyvää, mutta yleensä kaikessa on_myös_hyvää. Ja huonoa.
"I have buck teeth. I sucked my thumb until I was 11... and then I went on to suck other things..." -Rosanna Arquette
Rattata
20.09.2005 11:59:31
Siinä mättää se, ettei se ole "oikeilla soittimilla" (mitä tämä nyt sitten ikinä tarkoittaakaan) soitettua, siinä ei tartte osata mitään, biisit on parissa minuutissa tehty valmiiksi ja se on automaattisesti paskaa...muun muassa.

Mutta yleensä näitä syitä laukovat ovat nähneet kun kaveri on "tehnyt" biisin vaikkapa jollain Ejayllä viidessä minuutissa, ja kappas se kuulostaakin ihan yhtä valmiilta kuin se radiosta tullut hittijumputus. "Niin just vittu! Palikoita vaan peräkkäin ja nappia painetaan! Tää sitten musiikkia vai???"

...tai jotain...
valametti olj hajonna muanantaena nii laetettiin kunnon paskoo sisälle nii sammu sitten. THV-klubi #8
ydinaukio
20.09.2005 12:03:41
Siinä mättää se, ettei se ole "oikeilla soittimilla" (mitä tämä nyt sitten ikinä tarkoittaakaan) soitettua, siinä ei tartte osata mitään, biisit on parissa minuutissa tehty valmiiksi ja se on automaattisesti paskaa...muun muassa.

Monet ihmiset tuntuvat tosiaankin ajattelevan näin. Heille sanoisin: Käykääpä tutustumassa vaikkapa Autechreen tai Aphex twiniin ja tulkaa sen jälkeen sanomaan ettei "tarvitse osata mitään", perkele!

Minua itseäni ei kiinnosta ollenkaan miten musiikki on tehty, jos se kuulostaa hyvältä.
Naama-amis
20.09.2005 12:05:35 (muokattu 20.09.2005 12:06:32)
Eipä tarjoa mulle, sitä mitä haen musassa. Tuskin nuo kuvauksestani löytyvät, muutamat suosikkiartistit kaikille mitään tunteikkaan ja aistikkaan esityksen äärimmäisiä virstanpylväitä on, mutta ero on kuitenkin omissa korvissa selvä. Koneiden tuottaman äänen "fiilis" - jos sitä siis jonkun mielestä on - on niin kaukana siitä, mistä minä nautin, ettei tuon kuunteleminen oikein onnistu. Onpa vielä harvassa sellaiset konemusabiisit, joissa kappaleenkirjoitus on sellaista, että muunlaisessakin esitysympäristössä tykkäisin kuunnella. Toisin sanoen kovin montaa alunperin tietokoneen turvin esitettyä biisiä en pidä sävellyksen puolesta niin kummoisina, että haluaisin soittimin moisia coveroida.

Musiikin kuuluu olla ihmisen säveltämää, esittämää ja mielellään myös todella sen kuuloista, vaikka tekniikan turvin musiikkihommissa rajat hämärtyvätkin.
Kanttuvei.
miscage
20.09.2005 12:08:29
Ei vain iske, ei voi mitään. Ehkä tulevaisuudessa.
Prodigy on melko hyvää taustamusaa.
"It's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love." Bill Hicks 1961-1994
tigrushka
20.09.2005 12:17:27
Hyvä musa on hyvää musaa ja huono on huonoa, oli sitten mättöä, poppia, humppaa, bluusia, jatsia tai trancea. Kaikki ei ole hyvää, mutta yleensä kaikessa on_myös_hyvää. Ja huonoa.

Näin!

En tiedä lasketaanko esim. Moloko ja Róisín Murphy konemusaksi, mutta molemmat ovat lempparilistallani.
I got stripes ^..^
Sertzo S
20.09.2005 12:20:59 (muokattu 20.09.2005 12:21:37)
Konemusa ei oo aitoa musiikkia. Siinä ei oo mitään henkeä. Kyllä vaikka aidossa iskelmäbändissä on enemmän musiikkia kuin jossain ihme koneräpeltäjissä. Se on sentään oikeesti soitettua ja siinä on nyansseja. Ainoa oikea tapa tehdä musiikkia on soittaa se livenä! Ennen oli kaikki paremmin.

Kyllä mä oon tehnyt koneilla kaikki teokseni aivan itse, enkä esim. band in the box-systeemillä. Hahmottelen sovituksetkin koneilla ja tarvitessa ne soitan/soitatan oikeilla soittajilla, jos teoksilleni on tulossa edes jotain katetta. Iskelmät esim. toki lyhytikäisenä käyttämusiikkina tehdään usein koneilla kustannustehokuudesta johtuen. Vain kaikkein suosituimmilla artisteilla on varaa soittattaa taustat perinteisesti ja kieltämättä kyllähän sen kuuleekin ainakin asioihin perehtynyt, mutta tuskin juurikaan kukaan kohderyhmästä joille ne on suunnnattu. Kyllähän Notefix itsekin koneita käytät ja hyvin käytätkin kuulemiseni perusteella ja paljon paremmilla koneilla/soundeilla, kuin köyhä Sertzo-setä.
Flow
20.09.2005 12:23:19 (muokattu 20.09.2005 12:23:40)
Nuorena poikana aina ämpyilin jotta onhan se konemusiikki p.skaa.
Nykyään hyllystä sitten löytyy Dj Shadowta, Future sound of Londonia, uutta Robert Milesia (tulossa luultavasti levy Frippin kanssa), Unklea, etc...
Mulle se on aivan masa millä se ääni tuotetaan, kunhan se kuulostaa hyvältä.
I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin
Sertzo S
20.09.2005 12:25:49

Mulle se on aivan masa millä se ääni tuotetaan, kunhan se kuulostaa hyvältä.

Niin, koneillakin pystyy tekeen hyvää jälkeä, jos osaa.
Leikari
20.09.2005 12:25:55
Minua itseäni ei kiinnosta ollenkaan miten musiikki on tehty, jos se kuulostaa hyvältä.

noinhan se - joku on joskus, että musiikissa on tärkeintä, että se svengaa

sitä svengiä voi olla monenlaista

- - -

terminä "konemusiikki" on vähän hassu ja sitä olen aina vierastanut. Lisäksi nykyään on vaikea tehdä eroa, että mikä on konemusiikkia ja mikä ei. Monessa ns. tavallisen musiikin tuotannossa käytetään paljon "koneita" - jos ei soittimina niin ainakin prosessoijina, korjaimina (vire, taimi jne.) . .. mikä sitten on aitoa?

myöskään "oikean soittamisen", esim. sekvensserin ohjelmoimisen ja soundien vääntämisen, samplelooppien rakentelun ja järjestelyn osalta on vaikea vetää rajaa - ja onko "tärkeätä" oikea soittaminen??

mielestäni oleellisempaa on, että musiikki on äänen avulla tapahtuvaa itseilmaisua - välineet siihen ovat monet

ja: klassisen musiikin puolen tiukkikset eivät taida sähköisesti vahvistettua musiikkiakaan kovin arvostaa ?

ns. konemusiikilla on myös syvällisemmät "taiteelliset" juurensa länsimaisessa musiikkihistoriassa. Samoin kuvataiteiden puolella on ollut erilaisia käsite- ja konkreettisentaiteen suuntauksia/tekijöitä.

analogiana voisi heittää: "oikean" musiikin kannattajat ovat kuten näköistaiteen kannattajat. Symbolisempien ja taideteoreettisempien suuntausten harrastajia vastaavat ehkä "kokeilevan" musiikin tekijät - - muusikoiden.netin konemusiikkimoittijat taitavat pitää konemusiikkia painokoneen tuottamaan kopiotaiteeseen verrattavana ;-)

onko siis kyse siitä, miltä kuullostaa vai miten on tehty - - tuntuu rassaavan se, että "koneella" on liian helppoa tehdä - pitäkööt nämä elitisti puritaanit epädemokraattiset mielipiteensä omassa tiedossaan - taide kuuluu kansalle!!
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)