Bonham 10.06.2003 23:13:26 | |
---|
Tuossa piratismi keskustelussa olikin juttua isoista levy-yhtiöistä ja niissä työskentelystä. Mä olen joskus kauhulla ajatellut, miltä mahtaa tuntua katsoa vierestä, kun loistavia bändejä sysätään roskakoriin väärän tyylin takia. Pieni yksittäinen levy-yhtiön duunari joutuu päivästä toiseen etsimään satojen demojen joukosta sitä matskua, mikä nyt tuntuisi myyvän, eli mitä jo on markkinat pullollaan. Aina kuulee juttua, että tänä vuonna signataan 4 uutta nimeä jne. Siinä saakin demo osua hyvään rakoon, että on noiden joukossa. Eihän tuo ole koko totuus, mutta minua ei kovin äkkiä saisi monikansalliseen levylafkaan töihin. Mitenkäs muut? Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan) |
Nimismies 10.06.2003 23:19:04 | |
---|
Pöh, luulin tämän olevan työtarjous. Mitä sitten, vaikka elämä meneekin alamäkeä? Eipähän ainakaan tarvitse polkea. |
Bonham 10.06.2003 23:22:50 | |
---|
Pöh, luulin tämän olevan työtarjous. Eihän tämä mikään Wanted-palsta ole :) Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan) |
PekkaRii 11.06.2003 09:00:01 | |
---|
Noh, en mäkään haluais ihan siiheen duuniin, jossa joutuis käymään demoja läpi ja siitä sitten päättää mitä otetaan ja mitä ei. Kyllä voisin mennä levy-yhtiöön, tosin mielummin johonkin teknisempään hommaan, jonkinlaiseksi äänenkäsittelyn asiantuntijaksi. Siis tulevaisuudessa, ei vielä näillä opintoviikoilla. Asiantuntija asemasta voisi vielä varmaan aukoa näille levyvalitsijoille huonosta mausta. |
Notefix 11.06.2003 11:14:50 | |
---|
Mä olen joskus kauhulla ajatellut, miltä mahtaa tuntua katsoa vierestä, kun loistavia bändejä sysätään roskakoriin väärän tyylin takia. Pieni yksittäinen levy-yhtiön duunari joutuu päivästä toiseen etsimään satojen demojen joukosta sitä matskua, mikä nyt tuntuisi myyvän, eli mitä jo on markkinat pullollaan. Mä olen jo mielipiteeni sanonut :) Tää on juttu joka nyt sattuu mua kiinnostamaan. Itseasiassa tämä voi periaatteessa olla ihan hyväkin systeemi, jos on nuori, nälkäinen, ei-niin-musikaalinen uratykki joka haluaa päästä eteenpäin "seksikkäällä media-alalla". Nykyään kaikki on vain niin lyhytaikaista. Allonharjalla oleva voi hyvinkin tipahtaa seuraavana vuonna, jos ei sitä hittiä kyetäkään löytämään. Radiot ovat se, joka määrää ja niinpä pitää olla hyvä vainu siitä, mitä tietyt "tärkeät" radiot voivat ottaa soittoon. Radioita määrää taas kuuntelijatutkimukset, joita seurataan nykyään kuin piru raamattua. Myös jenkkisysteemi biisien ostamisesta radiosoittoon on hyvää vauhtia tulossa myös tänne. Tässäkin maassa julkaistaan loppujen lopuksi aika helvetisti musaa, josta vain pieni osa päätyy hitiksi, saati sitten kestosuosikiksi. Toisaalta levy-yhtiöissä tehdään kyllä myös aika uskomattomia päätöksiä, vaikkapa Robbie Williamsin ja Miss. Careyn sekoilut. Ja sitten ihmetellään, minne hupenevat rahat menevät. Kyllä meikän ja muutaman muunkin kollegan kulmakarvat myös nousivat esim. Warnerin kiinnitettyä erään metallibändin. |
M-Juhana 11.06.2003 11:21:30 | |
---|
Vähän vierestä, mutta ! Jossain haastattelussa Epe Heleniukselta kysyttiin onko kaduttanut mikään silleen eritysesti tässä levybisneksessä ? "Joo, Porista tuli joskus demo, ei tullut kuunneltua, loju laatikossa...siinä luki DINGO." Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ... |
Hannu H. 11.06.2003 12:27:06 | |
---|
Jos tuo juttu pitää paikkaansa niin on mahtanu vähän äijää harmittaa myöhemmin :-) |
Ukko 11.06.2003 18:02:49 | |
---|
"Joo, Porista tuli joskus demo, ei tullut kuunneltua, loju laatikossa...siinä luki DINGO." Tai sitten se kuunteli sen mutta Epen mielestä bändissä ei ollut tarpeeksi potentiaalia. Ei sen puoleen, ei meikäkään olis kuuntelun perusteella vastaavana tuotanto päällikkönä ottanut ko. bändiä. Pojillahan oli kai aika isona plussana nämä ulkomusiikilliset seikat ;) |
Veikko 11.06.2003 20:20:55 | |
---|
Jos tuo juttu pitää paikkaansa niin on mahtanu vähän äijää harmittaa myöhemmin :-) Eikös joku englesmanni hylännyt Beatlesin aikoinaan. Saattaa silläkin olla hieman raskasta. Suojele Suomen metsiä - tapa tikka. |
Zeppelin ainakin tyrmättiin sanomalla, että syntyi aivan liian myöhään toimiakseen perinteisellä kitara-rummut-basso kokoonpanolla... Saattoi olla, että tämä kommentti annettiin ekasta levystä... ei jaksa muistaa. Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan) |
kivi 11.06.2003 23:28:01 | |
---|
Mä olen joskus kauhulla ajatellut, miltä mahtaa tuntua katsoa vierestä, kun loistavia bändejä sysätään roskakoriin väärän tyylin takia. No, vahvalla mutu-tuntumalla epäilisin ettei niitä loistavia bändejä siellä demojen joukossa nyt niin mahdottomasti ole, jos oikein kyynisesti katsotaan. Kyllä sieltä nousee helmet pintaan, ja kuona valuu pohjalle, mutta tosiasiassa valtaosa bändeistä on 'ihan kivoja' - hyviä, mutta muistuttavat liiaksi jotain toista bändiä jollaisista on juuri sillä hetkellä ylitarjontaa; tai mikäli kuulostavat omaleimaisilta ja mielenkiintoisilta, ainakin henkilökohtaisuuden ja vilpittömyyden maku puuttuu. Tietysti on kaksi eri asiaa, millaisen bändin sainaa a) Atte Blom (Johanna ym.) b) Pekka Ruuska (Warner) c) Juha Torvinen (Poko) d) Gabi Hakanen (Emi) tai e) Kari Heikonen (Bad Vugum 2) Uskaltaisin mennä väittämään, ettei tuosta joukosta löydy kahta identtistä kolmen suoraa; parilla saattaa olla sama ykkösvalinta (ehkä jopa Atella ja Heikosella;-) Tuossa on yksi syy lähteä kartoittamaan sitä erityisesti teille sopivinta yhtiötä. |
Intohimo 12.06.2003 15:30:45 | |
---|
Mä olen joskus kauhulla ajatellut, miltä mahtaa tuntua katsoa vierestä, kun loistavia bändejä sysätään roskakoriin väärän tyylin takia. Varmaan saattaa korvakin turtua kun niitä kuuntelee, että paljon hyviä jää sainaamatta. Mutta harvassa timantit kuitenkin. Mitenkäs muut? Kyllä voisin mennä joksikin tiedottajaksi/joksikin assariksi. Yritinkin lontoossa, mutta eihä sinne päässy.. Mutta cd:eitten kuuntelu ei kiinnostu. Toisten unelmien murskaaminen ei kiinnosta. Hmmm... Toisaalta hyvä bisnes jos oikea bestselleri sattuis kohdalle.. "Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä". |
mz 12.06.2003 15:36:35 | |
---|
Jaa-a. Enpä ollenkaan välttämättä kieltäytyisi, jos saisin jostakin levy-yhtiöstä jonkin hyväpalkkaisen duunin. Ajattelin lukea ekonomiksi, eli jos pääsisi johonkin levy-yhtiön markkinointiin töihin niin voisin kyllä hyvinkin olla messissä. Ainakin jos levy-yhtiöllä on siedettäviä bändejä markkinoitavana. :) |
Lux 12.06.2003 15:41:22 | |
---|
d) Gabi Hakanen (Emi)
Eikös Gabi toimi nykyään vain tuottajana? Olen ehkä ymmärtänyt väärin, mut mun mielestä demot pitäis nykyään EMIlle osoittaa Sami Häikiölle. Nettisivuiltahan nuo voi tarkistaa.
How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) |
kivi 12.06.2003 15:49:40 | |
---|
|
Neljä Ruuvia 12.06.2003 16:52:30 | |
---|
No, vahvalla mutu-tuntumalla epäilisin ettei niitä loistavia bändejä siellä demojen joukossa nyt niin mahdottomasti ole, jos oikein kyynisesti katsotaan. Kyllä sieltä nousee helmet pintaan, ja kuona valuu pohjalle, mutta tosiasiassa valtaosa bändeistä on 'ihan kivoja' - hyviä, mutta muistuttavat liiaksi jotain toista bändiä jollaisista on juuri sillä hetkellä ylitarjontaa; tai mikäli kuulostavat omaleimaisilta ja mielenkiintoisilta, ainakin henkilökohtaisuuden ja vilpittömyyden maku puuttuu. Tietysti on kaksi eri asiaa, millaisen bändin sainaa a) Atte Blom (Johanna ym.) b) Pekka Ruuska (Warner) c) Juha Torvinen (Poko) d) Gabi Hakanen (Emi) tai e) Kari Heikonen (Bad Vugum 2) Uskaltaisin mennä väittämään, ettei tuosta joukosta löydy kahta identtistä kolmen suoraa; parilla saattaa olla sama ykkösvalinta (ehkä jopa Atella ja Heikosella;-) Tuossa on yksi syy lähteä kartoittamaan sitä erityisesti teille sopivinta yhtiötä. Urpoille ja muuten vaan autoseksistisen musiikki maun omaaville....Kivi tässä koittaa selittää että suurin osa demoja lähettävistä bändeistä on ihan huonoja,soittavat huonoja kappaleita huonoilla soundeilla huonossa timessa ja väärin!Siks ei niitä kukaan signeeraa yhtiöön. Se että joku angstinen teini luulee keksineensä jotain omaa kun on laittanut kaikki soinnut päin arsettä ,ei vielä tarkoita että kaikkien pitäisi tukes häntä myös taloudellisesti ostamalla levy.Ei ydinfysiikkakaan oo hianoo sen takia että se on vaikeeta vaan siks ett sitä tarvitaan johonkin. Hehheh,lähti jo aika Jami-maisesti.Täytyy vähän chillaa... |
Ukko 12.06.2003 17:22:52 | |
---|
No, vahvalla mutu-tuntumalla epäilisin ettei niitä loistavia bändejä siellä demojen joukossa nyt niin mahdottomasti ole, jos oikein kyynisesti katsotaan. Kyllä sieltä nousee helmet pintaan, ja kuona valuu pohjalle, . Tähän täytyy kyllä heittää kommentti väliin. Vastaava tuotantopäällikkö kuuntelee lähetetyt nauhat omien mieltymystensä mukaisesti. Jos ko. henkilön maku samaistuu suureen ihmismassaan, sitä parempi levyyhtiölle. Tasan takuulla, jos puhutaan helmistä, on monta sellaista nauhaa pistetty sivuun koska tuotantoporras ei diggaa sitä. Esim. Beatles meinattiin aikoinaan sivuuttaa kunnes sattumalta oikea henkilö vahingossa kuuli demonauhan (näin ainakin taru kertoo ). Samoin on ollut musiikkituottajien kertomuksia siitä kuinka he ovat löytäneet omasta mielestään todellisen löydön mutta levy firman talous porukka ei satsaa tähän koska niiden mielestä ko. löytö ei ole ajan formaatin mukainen. Eli se on se oikea aika, paikka, tapahtuma ja henkilöt eli onnesta suurelta osin kiinni. |
Zarmo 13.06.2003 09:32:31 | |
---|
minua ei kovin äkkiä saisi monikansalliseen levylafkaan töihin. Mitenkäs muut? No kun kesätöitä ei oikein näy eikä kuulu, niin voisinpa mennäkin. Vaikka kuunneltujen demojen roskiinkantajaksi.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa. |
Tellervo 13.06.2003 10:33:30 | |
---|
Vastaava tuotantopäällikkö kuuntelee lähetetyt nauhat omien mieltymystensä mukaisesti. Tasan takuulla, jos puhutaan helmistä, on monta sellaista nauhaa pistetty sivuun koska tuotantoporras ei diggaa sitä. Samoin on ollut musiikkituottajien kertomuksia siitä kuinka he ovat löytäneet omasta mielestään todellisen löydön mutta levy firman talous porukka ei satsaa tähän koska niiden mielestä ko. löytö ei ole ajan formaatin mukainen. Eli se on se oikea aika, paikka, tapahtuma ja henkilöt eli onnesta suurelta osin kiinni. Allekirjoitan kaikki nämä erään toisen alan kustantamon työkokemuksen perusteella. Kyl se vaan näin menee. Ja lisäisin suhteet: jos nimi on jostain ennestään tuttu, jo se herättää "tuomarin" alkukiinnostuksen, mikä saattaa olla ratkaiseva asia. Tämä on tietysti ihan p:stä niiden osalta joiden nimeä ei tunneta. |
natas 14.06.2003 12:32:33 | |
---|
Ah. Unelmatyöni. Oikeasti. Periaatteessa mikä tahansa työ levy-yhtiöstä kelpaisi, mutta juuri tälläinen A&R-homma on minua aina kiinnostanut..:) We are like the living dead, sacrificing all we have, for a frozen heart and a soul on fire! |