Aihe: nauhojen koot
1 2 3
sokka
17.09.2005 19:08:23
mua kiinnostaisi miten kaulanauhojen koko vaikuttaa sointiin ja soitettavuuteen? onko kokemuksia esim. fenderin medium jumbo frets ja jumbo frets?
Miikathebest
17.09.2005 21:38:19 (muokattu 17.09.2005 21:39:24)

Suuremmilla nauhoilla saa "paremman" tatsin, varsinkin, jos on ohuet kielet matalalla. Suurilla nauhoilla ei sormet jäkitä otelautaan samoin, kuin vaikka normaaleilla straton nauhoilla.
Koverrukset ajavat saman asian kuin jumbonauhat mutta vain hieman radikaalimmin.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Dr. Muff
17.09.2005 22:03:45
Pariin kitaraan olen vaihdatuttanut jumbot eli Dunlopin 6100, eli ne isoimmat vintagennauhojen tilalle. Soundissa on eroa, jonka huomaa kun samaan kitaraan vaihdatuttaa nauhat. Ehkä jumboihin siirryttäessä hieman menetetään sitä stratomaista helkkäävyyttä, sustainia voi tulla nauhojen massan kasvaessa mutta aika marginaalisista eroista puhutaan ton sustainin suhteen.

Tatsissa on suurempi ero. Joillekkin sopii, joillekkin ei. Itse pidän kovasti isommista nauhoista. Bendaaminen helpottuu hammer onit on helpompi jne. Jos soittaa rankalla tatsilla varmasti saa kielet ylävireeseen kun otelauta ei tulekkaan vastaan samalla lailla kun vaikka vintagenauhojen tapauksessa. Mutta eipä kai noita nauhoja olisi eri kokoja jos ei ihmisillä olisi erillaisia makutottumuksia.
Tuumasta toiseen.
Jucciz
17.09.2005 23:39:50 (muokattu 17.09.2005 23:42:21)
Suuremmilla nauhoilla saa "paremman" tatsin, varsinkin, jos on ohuet kielet matalalla.

Minulle jumbonahat eivät sovellu yhtään. Yhdessä kitarassani oli sellaiset, mutta vaihdatin ne pois, koska soittotuntuma oli epämiellyttävä: vasemman käden slidet kaulalla sattuvat sormenpäihin paljon enemmän isoilla nauhoilla ja lisäksi etenkin ylhäältä kaulalta otetut sointuotteet soivat helposti epäpuhtaasti, koska vasemman käden sormien painovoimakkuutta on suhteellisen vaikea kontrolloida erikseen - varsinkin nopeissa sointuvaihdoissa ongelma tulee esiin, kun painovoimakkuus vaikuttaa kielen vireeseen sitä enemmän, mitä isommat ja etenkin mitä korkeammat nauhat ovat.

"Normaalit" Gibson-nauhat sekä Fenderin "vintage"-nauhat ovat minulle kaikista sopivimmat.

Toisaalta, omissa kitaroissani kielet eivät ole erityisen matalalla, sillä matalalla actionilla ja ohuilla kielillä en saa minkäänlaista tuntumaa kitaraan. Käytän 11-52 -settiä. Onko se ohut vai paksu, en tiedä... minulle se on normaali. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
blastoff
17.09.2005 23:43:24 (muokattu 17.09.2005 23:47:25)
Vaihdatin stratooni äskettäin Dunlopin 6105 nauhat ja olen ollut todella tyytyväinen. Pari päivää siihen uudenlaisen tatsin opetteluun meni, mutta nyt kitaran soitettavuus tuntuu paremmalta kuin koskaan. Jopa se ylä-e-kielen venytyskin tuntuu nykyään jo ihan siedettävältä :) Soundissa en ole huomannut oikeastaan minkäänlaista muutosta edelliseen verrattuna.
Joees
18.09.2005 00:01:58
Mulle ei nauhojen koolla ole kauheasti väliä. Ruokankaan Customissa on isot nauhat. Muissa on "normaalit" orkkisnauhat. Tai vaihdetut nauhat mutta samaa kokoa. Eli siis sitä tyypillistä fender ja gibson kokoa. Kummallakin soitto luonnistuu.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
zuppermuhle
18.09.2005 01:53:47
Minä en ole huomannut nauhojen koolla olevan mitään väliä soittaessa.
-AK-
18.09.2005 09:49:05
Eipä tuolla itselle valtavia eroja ole ollut, jonnin verran kuitenkin. Pidän enemmän tuollaisesta pienemmästä kuin suuremmasta, vrt. Gibson vs. Jackson. Aina se on musiikkityylistä ja siihen liittyvästä soittotyylistä kiinni.

Kiinnostaisi kyllä päästä kokeileen näitä erikoisempia (?) nauhoja tyyliin korkea ja ohut sekä lyhyt ja paksu. Yleensä tuntuu että pienenevät ja suurenevat joka suuntaan eikä noita mielenkiintoisempia vaihtoehtoja niin paljoa näy.
Les Fender
18.09.2005 12:13:59
Pätee sama kuin...yhm..
Koolla ei ole väliä, kunhan omaan käteen sopii:D
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
McNulty
18.09.2005 12:26:36
Olen todennut että lähes kaikki nauhat toimii meikäläisen kourassa. Charvelissa on jumbot, Fernandesissa kapeat vintaget, Gibsoneissa ja Epiphonessa mediumit. Minulle on huomattavasti kriittisempi tuo kaulan profiili. Soitosta ei tule mitään millään V tai U-profiililla. C ja D toimii (Eli 60s Stratot, '58 ja '59 Les Paul... tai siis se 50s profiili, sekä Jackson/Charvelin hieman ohuempi C-shape). Ibanezin RG-sarjasissa on jo liian ohut.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
päänahka
18.09.2005 13:04:56
Ei se koko niinkään, vaan muoto. Pacificassa (ainakin yhdessä) tuntuu olevan kapeat ja korkeat nauhat, tuntuu epämiellyttävältä.
Soolot on perseestä. AKKK #7
rosberg
19.09.2005 13:12:34
mulla on kahdessa stratossa jumbot ja kyllähän ne on ihan törkeän asialliset. varsinkin jos heviä tiluttelee niin vispaukset lähtee ranteella helpommin fiilis on hyvä hellä ja lämpöinen.

mutta ei ne kaikkeen sovi ja kyllä se soundi muuttuu aika paljon. kielet kandee pitää aika ohuissa noilla jumboilla jos siinä jotain etua haluaa saada.
keep on truckin!
ravensoul
19.09.2005 14:24:10 (muokattu 19.09.2005 14:25:25)
Käytän 11-52 -settiä. Onko se ohut vai paksu, en tiedä... minulle se on normaali. :)

Eikös tuon kokoisilla vaijereilla ankkuroida risteilijöitä satamaan? :D

Ja sitten asiaan. Mulla on kaks kitaraa. Ibanez, jumbo-nauhoilla. Ja Squier strato, jossa on, onko nuo nyt sitten vintaget vai mediumit.. Matalammat kuitenkin. En tiedä mistä kiikastaa, mutta kaikki muut jutut paitsi avosointuotteet sujaa helpommin tuolla Ibanezilla. Kaulaprofiilista ei ole kiinni, koska pidän enemmän straton kaulasta. Eka keppini on tuo Iba, joten kai sitä tottui sitten liiaksikin noihin jumboihin.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
saha
19.09.2005 14:46:54
Jossain Fenkun stratoissa 9-kielet tuntuvat ihan siedettäviltä, mutta jumbonauhaisella kitaralla tahtoo mennä funkkia vatkatessa(kolmisoinnut ylänauhoilta) ysit vireestä. Paksumien kielien kanssa mielestäni jumbot toimii hyvin.
kassper: "Mun elämäntavoilla tarvittas 2,5 maapalloa. Footprint oli 4,3... Pitää vissiin vähän alkaa funtsimaan."
Lennu: "Ei se mitään, afrikkalaiset tasottaa."
rosberg
19.09.2005 15:01:42
no kait nyt soinnut menee vtuiksi varsinkin ohuemmilla kielillä. jumboilla tatsi pitää olla aika erilainen molemmissa käsissä. en ite vatkais kyllä jumboilla mitään tarkkaa sointukuviota. että ihan vaan tilua ja lilua todella nopeasti.
keep on truckin!
saha
19.09.2005 15:03:39
no kait nyt soinnut menee vtuiksi varsinkin ohuemmilla kielillä. jumboilla tatsi pitää olla aika erilainen molemmissa käsissä. en ite vatkais kyllä jumboilla mitään tarkkaa sointukuviota. että ihan vaan tilua ja lilua todella nopeasti.

Jeps. En vain vielä ole löytäny sitä omaa feivöriäni.
kassper: "Mun elämäntavoilla tarvittas 2,5 maapalloa. Footprint oli 4,3... Pitää vissiin vähän alkaa funtsimaan."
Lennu: "Ei se mitään, afrikkalaiset tasottaa."
Artist
19.09.2005 15:05:21
Käytän 11-52 -settiä. Onko se ohut vai paksu, en tiedä... minulle se on normaali. :)

Normaalisettihän tuo lienee, mun 11-49 setissä ainakin lukee "regular light".

Itse taidan preferoida medium nauhoja. Kait. En ainakaan tietääkseni ole mitään jumbonauhoja koskaan käyttänytkään.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
LamaAjanElvis
19.09.2005 16:13:53
Strato: vintaget ja 11-52 setti.

DeArmond: medium jumbot ja 10-?? setti.

RG: jumbot ja 9 tai 10 setti? mikälie tehtaan koko.

kaikista olen tykännyt.
Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
elbowski
19.09.2005 16:18:28
Tokaissa nauhat on mediumit, kielisetti 10-46 ja vire Eb. Tykkään.
Näen sen silmistäsi, nyt jokin on hullusti
Kuiskaat korvaan hiljaa kysyen:
Jaatko kanssani salaisuuden?

IMIK #25 | Kelpaisiko pastilli? | Bella Italia #2 | Jukka-Pekka #2 | THV-Klubi #45
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)