Aihe: Miksi rumpua täytyy lyödä lujaa?
1 2 3 4 512 13 14 15 16
rbt
19.09.2005 12:46:41
Tämä kuulosti munki korvaan vähän pahalle. Ei korvatulppia? Jos haluatte että rumpali soittaa muillakin kuin sudeilla niin suosittelisin kuulonsuojausta joka tapauksessa. Riippuu nyt tietenkin hieman siitä että mikä on "normaali volume", mutta enpä ole sellaista rock-bändiä kuullut, jonka ei kannattaisi korviaan suojata.

Pelkästään jo laulu vaatii ilman laulukamoja tulpat
moottorisaha
19.09.2005 12:47:13

Rummut ja symbaalit soivat eri tavalla kun niihin siirtää enemmän voimaa. Tämä on fakta, ja joihinkin biiseihin se kyseinen soundi sopii vain.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Anti
19.09.2005 12:48:34

Olen tästä jo selittäny, mutta itelle on tullu eteen tapauksia, että ei kestäny juuri ollenkaan siihen rumpuun osua kun jo alettiin valittamaan liian suuresta volumesta. Ja kyseessä oli kuitenki semmonen ihan reipas biisi, mutta kärjistettynä mihinkään ei saanu lyä niin että olis ääntä lähteny.
kalamies#27 >-)))> http://slowmotion.beigetower.org/
gh n
19.09.2005 12:50:49
Minäkin olen huomannut semmoisen että kovempaa lyödessä tulee parempiääni.. Ja kyllä se aina on järkevää suojata kuuloa :)
..Päärynäjuoma on parasta huumetta..
Jami
19.09.2005 12:59:10

Pinstraippiin riittävästi jeesusteippiä niin kyllä saa mäntätä eikä kukaan moiti liiasta volumesta. Hiilikuidusta kapulat ettei tuu kalliiksi. Nin ja triggerit tiätty että olis jonkunmoinen rummuntapainen saundi. Kandee mäntätä kunnolla ja yrittää osua alakalvoon yläkalvon läpi, tulee parempi saundi triggeristä. Ja mikä parasta, ei tartte koskaa opetella tatsia.

ps.muistakaa hanskat
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Epämuusikko
19.09.2005 13:28:23
Pinstraippiin riittävästi jeesusteippiä niin kyllä saa mäntätä eikä kukaan moiti liiasta volumesta. Hiilikuidusta kapulat ettei tuu kalliiksi. Nin ja triggerit tiätty että olis jonkunmoinen rummuntapainen saundi. Kandee mäntätä kunnolla ja yrittää osua alakalvoon yläkalvon läpi, tulee parempi saundi triggeristä. Ja mikä parasta, ei tartte koskaa opetella tatsia.

ps.muistakaa hanskat

Plussa!
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
nomadz
19.09.2005 14:27:04

ps.muistakaa hanskat

Tiedän kyllä että tämä oli kieli suupielessä kirjoitettu kommentti (toivottavasti? ;), mutta siltikin...

Tällainen väittelyhän on aivan turhaa, koska kaikilla on oma "normaali volyyminsä" ja sen ylittävän paiskonnan sietokyky. Joillakin se on vaahtera 7A:lla vedetty rauhallinen kompitus, toisilla 5B:llä soitettu rennon letkeä funkkikruuvi ja eräillä sellainen enemmän nuijia muistuttavilla kapuloilla paiskottu hevimeininki. Pointtihan on se että mikään näistä ei ole väärin, tai sen paremmin oikeinkaan, vaan se on ihmisen korvasta ja mieltymyksistä kiinni. Tämä ei todellakaan ole mikään peruste olla opettelematta soittamaan hiljaa, tai kovaa, mutta pitää ymmärtää se että jokaisella on oma "kuulokantansa" asiaan.

Kuulon suojaaminen on helvetin tärkeä asia ja ylemmillä volumetasoilla aivan pakollista. Mutta kuka määrittelee sen milloin mennään liian lujalla? Mulla menee raja sudeista kapuloihin siirryttäessä, tai TODELLA hiljaa kapuloilla vedettäessä, tämän jälkeen pitää jo laitaa jotain tuketta korviin. Toisaalta tunnen kavereita jotka vetävät medium volalla ilman tulppia, eivätkä valita yhtään.

Jaa-a, enpä tiedä osuiko tuo lähellekään aihetta, mutta kirjoitinpa silti... ;)
kyseinen
19.09.2005 14:49:23
Plussa!

Siis mistä hyvästä? Tollaisesta latteasta mukanokkelasta, huonosti kirjoitetusta urpovitsistä?
Epämuusikko
19.09.2005 14:51:56
Siis mistä hyvästä? Tollaisesta latteasta mukanokkelasta, huonosti kirjoitetusta urpovitsistä?

Siitäpä siitä.
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
Captain Farrell
19.09.2005 14:58:07
Ei kuulosta kovinkaan järkevältä touhulta

Kyllä kuulostaa. Miksi pitäisi käyttää tulppia, jos volumet pysyy sellasella tasolla, että kenenkään korvat ei siitä kärsi? Tätä mä tarkoitan mun "normaalivolumella".

Kun treenikämpällä vedetään aina suht pienellä volumella, niin keikoillakin on helpompi pitää volumet kurissa. Ainakin meidän bändin tarkoitus on soittaa keikoilla musiikkia, joka tulee yleisölle miellyttävällä äänenpaineella. Harvoinpa yleisöllä on tulppia mukana. Vai onko sulla?
rbt
19.09.2005 15:01:45
Kyllä kuulostaa. Miksi pitäisi käyttää tulppia, jos volumet pysyy sellasella tasolla, että kenenkään korvat ei siitä kärsi? Tätä mä tarkoitan mun "normaalivolumella".

Kun treenikämpällä vedetään aina suht pienellä volumella, niin keikoillakin on helpompi pitää volumet kurissa. Ainakin meidän bändin tarkoitus on soittaa keikoilla musiikkia, joka tulee yleisölle miellyttävällä äänenpaineella. Harvoinpa yleisöllä on tulppia mukana. Vai onko sulla?

Kyllä se kuulo kärsii vaikkei se pahalta tuntuisikaan. Tuu kertoo sitten vaikka 10 vuoden päästä miten kävi. Itselläni on aina keikoillakin tulpat mukana oli sitten lavalla tai yleisössä.
arse
19.09.2005 15:02:37

Hitto, ei kai tässä nyt siitä kinastella, onko coolimpaa soittaa kovaa vai hiljaa?

Jos soittaa toisten kanssa balanssissa, silloin ei soita liian kovaa eikä liian hiljaa. Eikös siihen aina pyritä? Perustyylitajuinen soittaja tunnistaa kyllä tilanteet ja tietää, milloin hissutellaan ja milloin roiskitaan. Joka ei tiedä, on harjoituksen ja asiallisen musiikkikasvatuksen tarpeessa.
Niin simppeliä se on.
Rumba on paskimmillaankin parasta.
Progressor
19.09.2005 15:09:04 (muokattu 19.09.2005 15:11:25)

Minulla on. Mutta taidan kyllä olla hieman keskimääräistä herkkäkorvaisempi.

Jos crash-peltiä lyödään kapulalla niin, että se "syttyy", minua sattuu korviin, olipa kyseessä miten ohut pelti tahansa. Tästä syystä käytän aina tulppia soittaessani kapuloilla. Jos minä olisin teidän bändissänne, vaihtaisin kapulat empimättä rodeihin eli "riisikeppeihin". Oletteko miettineet tätä vaihtoehtoa?
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
HeavyManDrummer
19.09.2005 15:10:06 (muokattu 19.09.2005 15:11:43)
Itsekin olen yrittänyt soittaa hiljaa, ja kyllä se näin on että se on taitolaji. Mutta en minäkään nyt mikään rummun raiskaaja ole jos nyt näin karusti sanotaan. Tiedän yhden kaverin joka "soittaa" rumpuja mutta kuitenkin vaan raiskaa niitä minkä kerkiää eikä se ole enään yhtään kuunneltavaa siinä vaiheessa, joten kohtuus kaikessa.

Jos minä olisin tedän bändissänne, vaihtaisin kapulat empimättä rodeihin eli "riisikeppeihin". Oletteko miettineet tätä vaihtoehtoa?

Onko näin että ne hiljentää iskuja? Jos näin on niin minun ainakin on pakko käydä kyllä ostamassa :D
xD
pehmo
19.09.2005 15:18:53

Keppiveikon on helppo sanoa: senkus kääntää napista.
käreyndanni
19.09.2005 15:36:18 (muokattu 19.09.2005 15:36:33)
Kyllä siihen vaaditaan hiukan eri volumeja että soitosta tulee dynaamista.

Näin on.

Hiljaasoittaja joka soittaa vaikka kertseissä pikkusen lujempaa, on yhtä dynaaminen kuin halonhakkaaja joka vetää säkeistöt hiukan hiljempaa.

Vai niin.
Progressor
19.09.2005 15:38:29
Onko näin että ne hiljentää iskuja? Jos näin on niin minun ainakin on pakko käydä kyllä ostamassa :D

Kyllä rodeilla soittaminen on aika merkittävästi hiljaisempaa kuin kapuloilla. Soundi on tietysti vähän erilainen. Ghost-iskut eivät oikein toimi, ja tremolojenkin kanssa on vähän niin ja näin.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Stereophile
19.09.2005 16:06:48

Joillakin se on vaahtera 7A:lla vedetty rauhallinen kompitus, toisilla 5B:llä soitettu rennon letkeä funkkikruuvi ja eräillä sellainen enemmän nuijia muistuttavilla kapuloilla paiskottu hevimeininki.

Mutta minäpä soitan 7A:lla heavyrokkia, ja voisin väittää, että rokkitatsi löytyy HIEMAN pienemmälläkin volyymillä. Mutta loppujen lopuksi aukioleva haitsu ja virvelin kanttilyönnit määrittelevät aika pitkälle volumetason, varsinkin jos haluaa pitää settinsä balanssissa.
En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.
VRock
19.09.2005 16:12:20
Kyllä rodeilla soittaminen on aika merkittävästi hiljaisempaa kuin kapuloilla. Soundi on tietysti vähän erilainen. Ghost-iskut eivät oikein toimi, ja tremolojenkin kanssa on vähän niin ja näin.

Ja jos ei osaa niin rodet leviää heti... Niin kun koululla meni yhdessä välitunnissa kun kaikki kävi möykkäämässä.
"And you can have my deodorant..!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)