Dreak 15.09.2005 15:10:53 | |
---|
Laiton RG:seeni GHS Boomers TNT 10-52 setin ja nyt soitto kuulostaa äärimmäisen epävireiseltä. Erityisesti paksuimmista kielistä tuleva sävel huojuu ensin korkealle ja sitten palautuu. Koitin eri vireitä ja kaikilla sama. Koitin myös jumittaa tallan mutta ei auttanut. Mistähän tämä johtuu ja onko korjattavissa? Voisiko se johtu kitaran ouhesta kaulasta? Olen kuitenki lukenut että porukka on virittäny RG:nsä mm. B:hen. Kitarassa on siis Ibanezin ohuin wizard kaula ja EDGE Pro talla |
Dinorocker 15.09.2005 15:40:43 (muokattu 15.09.2005 15:42:48) | |
---|
Uudet kielethän hiukan tykkää virittäytyä ittekseen, sekin vois olla. Luulisin et jos tiuhaan vireitä vaihtaa niin vaikeammaksi menee, säädöt ja muut... Outrider |
LaXu 15.09.2005 15:40:59 | |
---|
Hienovire perseellään? Joskus olen 10-52 settiä kokeillut omassa vm. 1989 RG550:ssani ja ihan hyvin toimi, mitä nyt en soundista ja tuntumasta pitänyt, varsinkin kun floikkaan tarvi neljännen jousen, jotta se pysyi oikeassa asennossa. |
Crackis 15.09.2005 19:44:33 | |
---|
Itseasiassa minä olen huomannu saman ongelman tuon .52 E-kielen kanssa. Kun kielen pickaa soimaan, niin kieli soi 6-10 Hz korkeammalta, kuin 2-3 sekunnin päästä. Samaa ongelmaa kun ei ole muilla kielillä esiintynyt. Intonaatiosta tuo ongelma ei ole kiinni, nekin viitsin katsoa kohdalleen kun kerran pähkäilin tuon ongelman kanssa. Pitänee muutenkin siirtyä hieman ohuempaan settiin, joten toivottavasti tuo ongelma poistuu silla. |
Ze Kink 15.09.2005 20:11:17 (muokattu 15.09.2005 20:13:39) | |
---|
Omassa Ibanezin Jpm:ssä on Dean Markleyn 10-52 (aiemmin on ollut 10-46 ja 11-48) eikä mitään tuollaisia ongelmia. Tallana siis Lo-pro ja kaula on saman paksuinen kuin Jemissä, paitsi pyöreämpi. Ja ihan hyvin pysyy kolmella jousellakin talla oikeassa asennossa, ja säätövaraakin on vielä vaikka kuinka. On kyllä outo ongelma, aluksi ajattelin että tuo olisi intonaatiosta (sääditkö sen kohdilleen kun vaihdoit kielet?), mutta tuo kuulostaa aivan siltä kun on liian löysät (ohuet) kielet ja pikkaa kovaa. Sillon kieli värähtelee niin kovaa, että vire nousee. En kyllä sitten tiedä, miksi sitä tapahtuu vielä tuon paksuisilla kielillä (paitsi jos sinulla on matala vire tietenkin). Ohuemmilla kielillä tuo menee vain pahemmaksi. [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D |
Crackis 15.09.2005 22:17:09 (muokattu 15.09.2005 22:18:32) | |
---|
Hassuinta tuossa vireen heitossa onkin juuri se, että 10-52 setissä juuri se 52 E on se ongelma.Vire on kyllä pudotettu kokonaisella sävelaskeleella, mutta sillä ei pitäisi olla kovin suurta vaikutusta asiaan tuollaisella vaijerilla. Omaa soittotyyliäni en voi mitenkään kevyeksi haukkua, mutta kun tuo ongelma esiintyy vain sen E-kielen kanssa. Korvakuulolta virittäessä tuota ei pahemmin huomaa, mutta mittarin kanssa virittäessä on E jätettävä aina hieman alavireeseen ettei tuo heitto kuuluisi. Mutta pitää katsella viikonlopun jälkeen jahka saan normi 11-setin tuohon jaskaan kiinni ja intonaation kohdalleen. |
Dreak 15.09.2005 23:21:15 | |
---|
Niin siis ennen on ollut mm. 9-42, 9-46 ja joku 10 setti ja on toiminu ihan hyvin mutta tällä setillä ei kyllä pelaa. koitin C, C#, ja D# vireitä. Mielestäni ongelma on pakko johtua kaulasta koska tallan olen viimisen päälle jumittanut ettei siellä pääse mikään liikkumaan... Eipä taida olla muuta ratkasua kun vaihtaa ohuempaan settiin. Miten tällaisen kitaran sitten voi virittää alemmas? Actioni vitun korkelle kireyttä tuomaan? Mikään lelukaan ei oo kyseessä kun thomanilla saa pulittaa nykyään muistaakseni lähes 900e... |
Ze Kink 15.09.2005 23:41:42 | |
---|
Niin siis ennen on ollut mm. 9-42, 9-46 ja joku 10 setti ja on toiminu ihan hyvin mutta tällä setillä ei kyllä pelaa. koitin C, C#, ja D# vireitä. Mielestäni ongelma on pakko johtua kaulasta koska tallan olen viimisen päälle jumittanut ettei siellä pääse mikään liikkumaan... Eipä taida olla muuta ratkasua kun vaihtaa ohuempaan settiin. Miten tällaisen kitaran sitten voi virittää alemmas? Actioni vitun korkelle kireyttä tuomaan? Mikään lelukaan ei oo kyseessä kun thomanilla saa pulittaa nykyään muistaakseni lähes 900e... Ei ei ei, pistät vain paksummat kielet. Itselläni kun oli kitara dropped C -vireessä, niin kielinä oli 12-56 -setti. Eli ei mitään ohuempaa vaan paksumpaa peliin. [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
Krice 15.09.2005 23:43:45 | |
---|
Miten tällaisen kitaran sitten voi virittää alemmas? Miksi se pitää virittää alemmas? E-vire aina, se on mottoni. Minulla on muuten GRG 170:ssä päinvastainen ongelma, talla vetää taaksepäin vaikka siinä ei ole kuin kaksi jousta suoraan. Kielet on ehkä 10-settiä, en ole ihan varma, tulivat kitaran mukana. Vähän outoa sinänsä kun miettii miten floikat yleensä toimii. |
Ze Kink 16.09.2005 00:02:42 | |
---|
Miksi se pitää virittää alemmas? No miksei? Tyhmiin kysymyksiin tyhmät vastaukset: saa matalamman vireen. Se kuulostaa matalalta. [KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
Krice 16.09.2005 00:06:46 | |
---|
No miksei? Tyhmiin kysymyksiin tyhmät vastaukset: saa matalamman vireen. Se kuulostaa matalalta. Osta basso. |
Dreak 16.09.2005 00:21:35 | |
---|
No jos ibanezin seiskakielisissä on 9-54 ja ovat B:ssä niin kyllä 10-52 pitäisi mielestäni riittää D# tai vaikka C#... |
oiva tumpeloinen 16.09.2005 00:36:54 | |
---|
Minulla on muuten GRG 170:ssä päinvastainen ongelma, talla vetää taaksepäin vaikka siinä ei ole kuin kaksi jousta suoraan. Kielet on ehkä 10-settiä, en ole ihan varma, tulivat kitaran mukana. Vähän outoa sinänsä kun miettii miten floikat yleensä toimii. Onko sun talla suorassa? Jouset pääsee vetämään tehokkaammin, jos vetosuunta on vaakasuora. Onko tallassasi kiinnitystapit (tai miksi niitä nyt sanotaankaan) todella korkealla ja vastaavasti ankkuri ruuvattu syvälle? Nämä toimenpiteet voisi aiheuttaa mainitsemaasi ongelmaa/ominaisuutta, mutta vireenpito ei ole välttämättä yhtä hyvä, kuin "oikein" säädetyllä tallalla. |
Krice 16.09.2005 02:35:44 | |
---|
Onko sun talla suorassa? Jouset pääsee vetämään tehokkaammin, jos vetosuunta on vaakasuora. Onko tallassasi kiinnitystapit (tai miksi niitä nyt sanotaankaan) todella korkealla ja vastaavasti ankkuri ruuvattu syvälle? Mikä on ankkuri? |
McNulty 16.09.2005 08:45:04 | |
---|
Mikä on ankkuri? ne tapit mihin talla nojaa... eli floikassa ankkuritapeiksi kutsutaan niitä kahta rungossa kiinni olevaa tappia joilla voi myös säätää tallan korkeutta. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) |
Krice 18.09.2005 13:54:27 | |
---|
eli floikassa ankkuritapeiksi kutsutaan niitä kahta rungossa kiinni olevaa tappia joilla voi myös säätää tallan korkeutta. Ei ne kovin syvällä ole. Kielet ei ole edes kovin matalalla, jotain 3mm 12. nauhan kohdalla. Toisessa floikkakitarassani talla kyllä nousee kattoon jos laittaa vähän paksumpaa kieltä. Siinä on 3 jousta, kaksi vinossa. |
Itseasiassa minä olen huomannu saman ongelman tuon .52 E-kielen kanssa. Kun kielen pickaa soimaan, niin kieli soi 6-10 Hz korkeammalta, kuin 2-3 sekunnin päästä. Tuttu ilmiö meikäläisellekin. Ja se on nimenomaan vain se paksu E-kieli. "SG - nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann |