Aihe: watit putki nupeissa?
1 2 3
panyy
17.09.2005 17:45:09
Oon putki nuppia ostamassa nii paljonkoha niissä kannattas olla watteja ku soittelen tuommosta perus rokkia? Et mahtaako joku 120 wattia olla liikaa?
tommiot
17.09.2005 17:47:13
On se liikaa, jos haluat päätesäröä ilman keinokuormaa muuallakin kuin stadionikeikoilla.
P-Nut
17.09.2005 17:47:37

Riippuu vähän missä soitat...tai no eipä se oikeestaan varmaan edes riipu kun 120w putkivempeleessä aiheuttaa aivan saatananmoisen äänenvoimakkuuden.

Niin siis luulenpa, että on roimasti liikaa.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
askomiko
17.09.2005 18:05:03
Wattien tuplaaminen tuo säälittävät 3db lisää mökää. Suosittelen 50w, koska 25w -koneita ei paljoa ole. Yleisin toimintaperiaate vaatii parillisen määrän pääteputkia, eli yleisimpien putkien tapauksessa niistä kahdesta kertyy se 50w.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
juhist
17.09.2005 18:05:39
mhaarala
17.09.2005 22:36:37 (muokattu 17.09.2005 22:38:14)
Koch StudioTone on käsittääkseni 20W ja paneelista löytyy kaksi putkea.. lienevätkö sitten toinen etuaste ja toinen pääteaste vai mikä. Mitään suurta hi-gain jurnutusta sillä ei kyllä saa vaikka yrittäisi, mutta fiivistelyyn ja rokkenrolliin se kyllä taipuu mielestäni vallan mallikkaasti... ja uskokaa pois, wattimäärästä huolimatta StudioTonekin on aika äänekäs pirulainen.

Parilla keikalla olen käyttänyt, toisessa combona ja toisessa laitoin vielä lisäksi suljetun 4x12 kaapin, ja buustasin Route66:llä. Kaikkea pitää kokeilla kun Engliä en saanut lainaan noille keikoille... buustaaminen aiheutti lähinnä hirveän määrän hurinaa, mutta ei voinut mitään kun jynkkyä piti saada jonkin verran.... :P Pitää kai vaan alkaa säästämään ankarasti rahnua siihen Fireballiin. *niisk*
Kalm
18.09.2005 04:26:26
Et mahtaako joku 120 wattia olla liikaa?

Isot pojat sanoivat että hyvin kuritettu 50W soi paremmin ja halvemmilla pääteastekuluilla kun satkut ja sitä isommat.
(siis oikea 50W, ei "autostereo"-tyyppinen 50W/12V" laite)

Toki jos soittaa perinteisesti isoilla lauteilla kuten tsimi ja bläkmore aikoinaan, niin tehoja saa olla enemmänkin....
Mutta nykyjäänhän me pullamössösukupolvi isoine PA laitteineemme pärjäämme pienemmälläkin pursotuksella.
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
poppamies
18.09.2005 07:26:09

..Suosittelen 50w, koska 25w -koneita ei paljoa ole...

Kyllähän niitä löytyy kaikenkokoisia. Esim kotimaisella Monster'illa on vaikka mitä 5W aina 160W RMS asti. Tuo 160W on ehdottomasti liikaa. Nuoremman pojan bändin kitaristit osti molemmat tuollaiset 160W monster Monsterit mutta joutui viedä ne modattavaks vaikka niissä on puolituskytkin. Vaati hirvittävän mökän ennen kun aukes. Tämä kaikki siitä huolimatta että pojat soittavat raskaampaa musaa. http://www.callistochaos.com/
15-30 wattisella pärjää hyvin normaalibändissä.

http://www.leviatech.fi/monsteramps/fi/amps.html
Myydään EBS MultiComp bassokompura
DaKiller
18.09.2005 08:43:07

Se mitään liikaa ole tuo 120W.
Riippuu toki vaffarista mutta ainakin meikäläisellä pelittää mainiosti reenikämpällä tuollainen 120 W vaffari. Laulaa kauniisti pienemilläkin volyymeillä, jos itekseen tulee soiteltua. Halutessahan siitä voi puolittaa tehot. Ja sitten kun siirrytään sinne stadionkeikoille, on pelit ja vermeet valmiina =) Ahhahhah!
Jucciz
18.09.2005 13:33:26
Ja sitten kun siirrytään sinne stadionkeikoille, on pelit ja vermeet valmiina =) Ahhahhah!

Stadionkeikallakin riittää vaikka 5W vahvistin - mikitys ja monitorointi on keksitty. 100+W nupit ja 4x12"-kaapit ovat vain naurettavaa "rock-uskottavaa" rekvisiittaa, jotka syövät putkia tolkuttomasti ja niiden roudaaminenkin on hiton työlästä. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Volle
18.09.2005 13:42:03
Stadionkeikallakin riittää vaikka 5W vahvistin - mikitys ja monitorointi on keksitty. 100+W nupit ja 4x12"-kaapit ovat vain naurettavaa "rock-uskottavaa" rekvisiittaa, jotka syövät putkia tolkuttomasti ja niiden roudaaminenkin on hiton työlästä. :)

Kai sitä riittää millä vaan keikalla vaikka podi + korvamonitori, mutta en mä nyt sitten tiedä onko se kivaa. Ehkä siinä mielessä, että voi mennä bussilla tai pyörällä keikalle pelkkä kitaralaukku mukana. :)

Toisaalta mä olen soittanut sitä paitsi yleensä paikoissa, jossa on hikiset laulukamat eikä PA:ta. Siellä tarvii jonkunlaisen vahvistimen, että kuuluu. Stadioneista nekin mestat on kyllä aika kaukana.
Nam.
Ville81
18.09.2005 14:11:06
Mun mielestä 50 wattiakin on liikaa. Jos nyt ostaisin putkivehjettä, ostaisin laadukkaan 30 wattisen. Kyllä ne tehot yleensä riittää! Kuinka moni on soittanut sisätiloissa, esim baarissa niin kovaa, että vahvistinteho olisi varsinaisesti loppunut? Varmaan aika harva.
Dr. Muff
18.09.2005 14:38:55

Kaikki ei muuten jaa samanlaisia soundimieltymyksiä. Joillekkin pitää olla pari-kolme 100W Hiwattia tai 300w Dumble siihen perkeleen isoon headroomiin ja lujaan puhtaaseen. Kukin tekee tavallaan ja touhujen naurettavuus on melko subjektiivista.
Tuumasta toiseen.
Puoskari
18.09.2005 15:04:04
eikös nyt jos johonkin 5000-10000 paikkasen yleisön eteen survotaan 15X 100 wattiset marsun, nii paljoo mikitystä niille välttämättä ees tarvittas ?
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
kimurantti1
18.09.2005 16:21:14 (muokattu 18.09.2005 16:51:10)
eikös nyt jos johonkin 5000-10000 paikkasen yleisön eteen survotaan 15X 100 wattiset marsun, nii paljoo mikitystä niille välttämättä ees tarvittas ?

Jos pelkästään äänenpaineesta olisi kyse, niin ei PA-laitteita tarvittaisi kuin isoimmille areenoille. Vaikka PA:lla yleensä vahvistetaan ääntä, niin minusta sen pääasiallinen tarkoitus on saada bändi kuulumaan balanssissa ja yhtenäisenä kokonaisuutena. Joten vastaus kysymykseesi: Kyllä tarvitaan.

Alkuperäiseen kysymykseen:

120W riittää kyllä ihan missä vaan. Niin kuin Jucciz jo totesi, keikan voi vetää vaikka 5w vahvistimella. Kyllä mä silti tekisin selvän eron 50w ja 120w vahvarin välille. Vaikka molemmista lähtee möykkää varmasti aivan käyttökelvottomiin äänenvoimakkuuksiin asti, niin 120w vahvistin tarjoaa enemmän headroomia, mikä minulle ainakin on pelkkää plussaa. Jos taas haluaa helposti päätesäröä niin tottakai pienempi vahvistin on parempi investointi.

Jos nyt ihan realistisesti ajatellaan paikkoja missä varmaan suurin osa m.nettiläisistä keikkailee, niin 120w nuppi ja full stack on aivan turhuuksien turhuus. Useimmissa paikoissa jos kääntää vahvistimen volumen yli klo 9:n tulee palautetta miksaajalta. Toki oon monteen otteeseen vaahdonnut myös siitä, että vaikka kukaan ei yleisöstä pysty erottamaan paljonko elementtejä siellä kaapissa on, niin jos se murahdus kuulostaa omasta mielestä hyvältä niin siitä sitten vaan. Ainakin minulla soundi vaikuttaa soittofiilikseen ja fiilis taas soittoon.

Vaikka olen kovasti toitottanut kuinka 4x12 kaappi on epäkäytännöllinen, niin taidan olla hankkimassa 4x12 kaappia ja uskokaa pois syy on ihan taloudellinen. Hyvissä 2x12 kaapeissa ei ole kovin paljon valinnanvaraa. Mitä nyt olen seurannut, niin hyvien 2x12 kaappien hinnat lähtevät uutena 600 eurosta ylöspäin eikä sellaisia (horisontaalisia) käytettynä kovin paljoa ole näkynyt. 200e halvemmalla millä saisin Mesan tai Englin 2x12 kaapin, saisin Laneyn GS412IA kaapin, jotka ei kai mitään ihan huonojakaan ole. Katsotaan nyt josko jotain vielä tulisi eteen. Kyllä mä mielummin 2x12:sta ottaisin kun ei noita 4x12 kaappeja ainakaan ilokseen kantele, mutta 2x12 kaapit tuntuu olevan vaan niin hemmetin ylihintaisia. Tiedän tiedän, vähän typerää ajattelua mutta minkäs teet...

Edit: Niin, jos jollain on ehdottaa hyvää (horisontaalista) 2x12 kaappia alle sen 600e hintaan niin ehdotuksia otetaan vastaan.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
käsi
18.09.2005 17:12:30

itelle riittää aivan mainiosti jcm900 dual reverbin volumetasot, mulla toi on 50wattinen nuppi. ja harvemmin paljoa yli 5:sen tarvii volumea laittaa.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Exhausted
18.09.2005 17:21:26 (muokattu 18.09.2005 17:22:40)

Kyllähän niitä löytyy kaikenkokoisia. Esim kotimaisella Monster'illa on vaikka mitä 5W aina 160W RMS asti. Tuo 160W on ehdottomasti liikaa. Nuoremman pojan bändin kitaristit osti molemmat tuollaiset 160W monster Monsterit mutta joutui viedä ne modattavaks vaikka niissä on puolituskytkin. Vaati hirvittävän mökän ennen kun aukes. Tämä kaikki siitä huolimatta että pojat soittavat raskaampaa musaa. http://www.callistochaos.com/
15-30 wattisella pärjää hyvin normaalibändissä.

http://www.leviatech.fi/monsteramps/fi/amps.html

Callistolla on kyllä tosi hyvä kitarasaundi. Muistan kun pari kertaa keikoilla ihmettelin että minkä merkkisiä vahvistimia ne käyttää. Piti käydä keikan jälkeen kysymässä että asia selkisi. Disco Ensemblen kitaristikin on siirtynyt Monsteriin nyttemmin. Toimii kyllä.

EDIT: BTW, itsellä on Laneyn 50-wattinen(RMS) 1x12 kombo. Särökanavan kanssa master volumea ei tarvitse treeneissä koskaan laittaa yli nelosen. Tulee jo ihan saatanan lujaa. Ja meidän rumpali on kovalyöntinen.
McNulty
18.09.2005 17:24:44
Minulle on riittänyt 30W combo ja 50W nuppi aivan mainiosti. Nupin alla pauhasi aluksi 4x12" 1960B Marsu mutta se sai lähteä. En diggaillut roudata sitä yksin kun se ei mahtunut henkilöauton takapenkille eikä takaronkkiin. Siispä nappasin Marshall 1936:n vaihdossa ja jäi vielä sen verran väliäkin että vaihdoin siihen V30:t elementit. Huomattavasti mukavampi kuskata ja tuolla saa sopivasti lisää munaa combon alle ja 50W nupikan alla se on enemmän kuin riittävä.

Tulevaisuudessa meinaan hankkia/tehdä/teettää toisen 2x12" kaapin jonka lastaan G12H tai G12M elementein. Voin siis käyttää tarvittaessa kahta kappaletta 2x12" kaappeja keikalla jos on tarvis. Todellinen syy tuon toisen kaapin hankintaan on kyllä ihan muu kuin meteli... tarkoitus on saada V30-elementeistä poikkeava saundi. Enempi sellainen 60s/70s rock meininki. Onpi sitten vara valita kummalla kaapilla vetelee.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Lilli
18.09.2005 17:36:40
Wattien tuplaaminen tuo säälittävät 3db lisää mökää. Suosittelen 50w, koska 25w -koneita ei paljoa ole. Yleisin toimintaperiaate vaatii parillisen määrän pääteputkia, eli yleisimpien putkien tapauksessa niistä kahdesta kertyy se 50w.

Hallelujaa! Osta Koch Twintone niin saat sekä 50 Wattisen että 25 Wattisen kertaheitolla !
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)