Terve Olen tässä nyt käytellyt suse 9.3:sta jonnin aikaa ja siinä on käytössä kde-työpöytäympäristö. Nyt sitten ajattelin kokeilla ubuntun live-cd:tä ja tässähän on gnome. Löysin netistä nämä periaatteelliset erot työpöytien välillä, mutta vähän epäselväksi jäi vielä se, että toimiiko samat ohjelmat kummassakin ympäristössä? Entäs omat käyttökokemukset vai onko noissa loppujen lopuksi suurempaa eroa peruskäyttäjän kannalta? Tuossa vielä linkit noihin kde/gnome-linkkeihin jos jotakuta muuta kiinnostaa http://www.raimokoski.com/testit2.htmlhttp://fi.wikipedia.org/wiki/GNOMEhttp://fi.wikipedia.org/wiki/KDESxx##tna tätä tsättisukupolven porukkaa. Kävellään perinnemuseoon ja aletaan tekstailla silmä pyöreenä kavereille, että täällä on kuulkaa puuesineitä. |
Rappion Apostoli 18.09.2005 00:26:48 | |
---|
Samat ohjelmat toimii kummassakin. KDE:n ohjelmat vain tarvitsevat QT:n ja Gnomen GTK:n asennetuksi. Ohjelmat voivat kuitenkin näyttää vähän erilaisilta. QT- ja GTK-paketit löytyy varmaan jokaisesta distrosta. Ubuntutu ja SuSe mukaanlukien. Jotkut yrittävät säästää keskusmuistia käyttämällä vain QT- tai GTK-ohjelmia. Silloin keskusmuistiin latautuisi vain toinen noista kirjastoista, mutta itse koen sen turhaksi moderneilla koneilla. Vanhaan 350 K6-2:een tosin asensin vain toisen, kiintolevytilan säästämisen vuoksi. Eipä nuo kuitenkaan paljoa tilaa vie. KDE:ssä on enemmän säädettävää kuin GNOMEssa, joka on yksinkertaisempi. Käytännön erona on se, että KDE-ympäristössä QT-ohjelmat integroituvat paremmin muihin ohjelmiin ja GNOMEssa on GTK:n kanssa sama homma. Jos tykkää QT-ohjelmista, niin KDE on varmaan parempi vaihtoehto. Käytännössä ei ole paljoa eroa, tämä on lähinnä makuasia. Itse käytän GNOMEa. |
kurisutofaa 18.09.2005 22:19:47 | |
---|
Käytä sitä kumpi tuntuu paremmalta. Minullakin on Gnome. Kaikki ohjelmat toimivat molemmissa, mutta jos ajat GTK-ohjelmia KDE-lla, täytyy käynnistää kaikki GTK-library tiedostot sun muut, ja kone käyttää paljon enemmän resursseja. Eli kannattaa käyttää vain QT ohjelmia KDE:ssa ja GTK ohjelmia Gnomessa. Neutraalit ohjelmat toimivat yhtä hyvin molemmissa. Niitä kannattaa suosia. Jos tahdot ubuntua KDE:llä niin kokeile Kubuntua. teen sen sitten kun jaksan.... |
kamina 20.09.2005 10:11:26 | |
---|
Itse taas käytän KDE:ta, lähinnä siksi että se sattui olemaan valmiina ensimmäisessä distrossa jota testasin. Nyt kun testasin Gnomea olin ihmeissäni etsiessäni kaikkea... Tosin linuxia käytän vain palvelimessani, eli aika harvoin olen "työpöydällä". Tän takia pidän mielelläni semmoista mihin on tottunut jottei aikaa tuhraannu. |
Canttori 20.09.2005 11:55:11 | |
---|
Takavuosina sanoivat unix-gurut, että Gnomessa on hitaalle koneelle otollisemmin priorisoitu X:n systeemiprosessit. Ite tykkään enemmän Kde:sta kun sitä on tullut enemmän käytettyä. |
Kemppilä 23.09.2005 17:10:39 | |
---|
Tässä onkin sopiva linux-topikki. Millä ohjelmalla sais noi quicktime videot näkymään linuksissa? Opera tarttee jonkun plugarin mutta ohjaa tonne quicktimen sivulle, eikä siellä mitään ole linuksille. Fedora 4:sta käyttelen siis. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." |
Canttori 24.09.2005 12:15:35 | |
---|
Asenna mplayer plugari operalle ja mplayerille sitten quicktime plugari. |