Aihe: Miles Davis - dokkari
1 2
isojussi
07.06.2003 01:48:49
Kuka katsoi?

Aika rankka.. on se Ian Carrin kirja vielä kesken (perkeleenmoista biisien nuotti nuotilta ruotimista), mutta ei se siinä ihan noin karua kuvaa Milesistä anna.

Muusikkona nostettiin sille jalustalle, jolle hän ehdottomasti kuuluu - monet soittopuolen jutut vetää vieläkin ihan sanattomaksi!

Mitähän tostakin filmistä pitäis oppia.. ainakin sen, että lähtökohdilla ja henkilökohtaisilla luonteenpiirteillä ei välttämättä ole merkitystä siinä, minkälainen muusikko henkilöstä kehittyy..

Lähetysaika oli toisaalta ihan perseestä: Taas nähtiin mitä paskaa tällekin humppakansalle halutaan parhaaseen katseluaikaan tarjota. No, Suo, kuokka ja Jussi tulee kai järkevämpään aikaan. Mutta että noin hieno Milesdokumentti. Ei perrrrrrrkele! Olis ollu huumevalistustakin tarjolla.
Osta mut - ma olen kaupan!
JC
07.06.2003 02:01:02
Tulihan tuo katsottua. Ihan mukava dokumentti, jossa todellakin käsiteltiin Milesin elämän negatiivisiakin puolia, sortumatta kuitenkaan turhaan alleviivaamiseen. Musiikki oli pääosissa ja hyvä niin.
R.W. Piuha
07.06.2003 12:47:50
Mielenkiintoista, näin asiaan vihkiytymättömän soittajan kannalta...melkoinen persoona tuo Miles on ollut!!

Nää kuviothan on luettu jo yleisemmällä tasolla esim. Charlie Parkerin elämänkerrasta,naiset, huumeet,mustan muusikon arvostus Jenkeissä yms.,tosin eihän niitä kaikkein pahimpia juttuja voida TV-dokkariin edes laittaa...

Isojussi,kun olet alan miehiä,kerrohan mulle pari esimerkkilevyä joissa esim. Scofield soittaa,kitaristina kiinnostaisi nää uudemmat kokoonpanot,kunhan ei ole mitään ihan UKAATA(freetä);-)
G-mies
07.06.2003 16:27:42 (muokattu 07.06.2003 16:29:42)
Isojussi,kun olet alan miehiä,kerrohan mulle pari esimerkkilevyä joissa esim. Scofield soittaa,kitaristina

Vaikk' en isojussi olekaan niin tässä muutama joka tulee mieleen:

o Star People
o Decoy
o You're Under Arrest

Ja jos Scofieldista diggaa niin kannattaa kuunnella myös Marc Johnson's Bass Desires:in hienot äänitteet "Bass Desires" ja "Second Sight" (mukana myös Bill Frisell ja Peter Erskine).
Tanu
07.06.2003 20:16:43
Kiinnostava dokumentti, totta. En tiennytkään, että kaveri on coveroinut Time After Timea. Ja oikeastaan en tiennyt juuri mitään muutakaan ennen dokumenttia.
Basismi
07.06.2003 21:42:20
Mitäs sitä turhaan silottelemaan, jos äijä on välillä ns. tyrinytkin. Siitähän se maine kasvaa. Osaako joku nimetä todella legendaarisen muusikon, joka on raitis ja uskollinen vaimolleen ym?

Oli ne kovia livepätkiä missä Miller veti bassolla...
Karlsson
08.06.2003 08:30:10
Oli ne kovia livepätkiä missä Miller veti bassolla...

Mä taas tajusin niistä, etten tykkää paljon hehkutetusta Millerin soundista yhtään...
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
Ben
08.06.2003 11:49:02
Katsastin kyllä. Selkis moni juttu.
Jabbe
08.06.2003 11:50:21
Hieno dokumentti. Mutta enemmän Milesin musaa olisin kaivannut, pitääpä lähteä kirjastoon. Sanokaapas mitä otan mukaan, Kind of Blue ja Doobop löytyy jo, mutta mitä sitten? Bitches Brew, Tutu...? Varsinkin nämä 70-90 -lukujen jutut, sähköjazz jne. kiinnostaa, mutta ei mielellään mitään hirveää häröilyä, löytyykö mitään?
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
Karlsson
08.06.2003 15:28:52 (muokattu 08.06.2003 15:29:17)
Tsekkaa On the Corner, Big Fun, Agharta, In Concert, In A Silent Way, Miles In the Sky vaikka alkajaisiks..

Myös se Bill Laswellin tekemä remixattu-levy on hyvä ja tyylille uskollinen.
isojussi
08.06.2003 17:24:33
Isojussi,kun olet alan miehiä,kerrohan mulle pari esimerkkilevyä joissa esim. Scofield soittaa,kitaristina kiinnostaisi nää uudemmat kokoonpanot,kunhan ei ole mitään ihan UKAATA(freetä);-)

Sorry, Scoffari ei oo ihan mun alaa - tai siis en oo ehtiny siihen, tai muihinkaan jazzkitaristeihin niin paljon (=tarpeeksi :-( ) syventyä. Hieno soittaja ja hienosti veti siinäkin pätkässä,mikä tossa dokkarissa vilahti.

Osaako joku nimetä todella legendaarisen muusikon, joka on raitis ja uskollinen vaimolleen ym?

Dizzy Gillespie
JC
08.06.2003 17:57:52 (muokattu 08.06.2003 17:59:04)
Noista 80-luvun alun levyistä Star People on selkeästi paras. Scofieldin lisäksi levyllä kitaroi mukavasti erityylinen Mike Stern. Itseäni kiinnostaisi löytää levy nimeltä Miles! Miles! Miles! Live in Japan '81, mutta ilmeisesti tuo on julkaistu vain Japanissa.

You're Under Arrestin kansi kilpailee muuten varsin hyvin maailman huonoimman levykannen tittelistä. Tutun kansi voisi sijoittua korkealle parhaimpien sarjassa.
isojussi
08.06.2003 18:12:26 (muokattu 08.06.2003 18:14:27)
Noista 80-luvun alun levyistä Star People on selkeästi paras. Scofieldin lisäksi levyllä kitaroi mukavasti erityylinen Mike Stern.

Stern soitti hienosti Milesin bändissä, sen soololevyjä en oo koskaan kuunnellu, mutta töllöstä tuli joku aika sitten sen konsertti, enkä mä oikein jaksanu kuunnella sitäloppuun saakka... ei soitossa mitään vikaa ollu, ehkä se oli saundia myöten jotenkin niin .... kliinistä?

Itseäni kiinnostaisi löytää levy nimeltä Miles! Miles! Miles! Live in Japan '81, mutta ilmeisesti tuo on julkaistu vain Japanissa.

Digeliuksen sä oot jo varmaan tsekannukkin? Nettikaupat? E-bay?

You're Under Arrestin kansi kilpailee muuten varsin hyvin maailman huonoimman levykannen tittelistä. Tutun kansi voisi sijoittua korkealle parhaimpien sarjassa.

Muistaakseni Bitches Brew (vai kuinka se ny taas kirjoitettiin) arvostettiin / arvostetaan aika korkeelle tossa sarjassa - mutta tutun kansi on hieno - ja Amandlan kanssa
JC
08.06.2003 18:40:33
Digeliuksen sä oot jo varmaan tsekannukkin? Nettikaupat? E-bay?

Digeliuksessa en ole nähnyt. CD Universestä löytyy liki 70 dollarin importti, mikä on melkoinen summa 75 minuutin levystä (vaikka onkin tupla-cd). Ebaystä ei pikaisella haulla löytynyt.
Basismi
10.06.2003 10:31:19
Mä taas tajusin niistä, etten tykkää paljon hehkutetusta Millerin soundista yhtään...

Makuja on monia. Eihän tuon mahtavammaksi voi soundi mennä. Luodolla jyrähtää taas, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.
Karlsson
10.06.2003 11:16:54
Makuja on monia. Eihän tuon mahtavammaksi voi soundi mennä. Luodolla jyrähtää taas, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

Joo, kyllähän Miller on teknisesti uskomaton ja on se soundi siis hyvä, mutta omaan makuuni liian kihinävoittoinen.

Nimimerkki "Tumppu"

P.S. harmi ettei Micheal Hendersonia käsitelty yhtään dokkarissa. Siinä vasta basisti. Se repästiin suoraan Stevie Wonderin bändistä Milesin pumppuun. Groove hallussa hepulla.
Jabbe
10.06.2003 11:17:20 (muokattu 10.06.2003 11:18:35)
Hitto, pitäis opetella lukemaan. Miles ja Miller, äh, menee sekaisin. Hyviä ovat molemmat, mitä minä olen kuullut.
Jabbe
10.06.2003 17:06:05
No enpä sanois. Mun mielestä se dokkari keskittyi liikaa kaikkeen muuhun paitsi juuri siihen tärkeimpään eli musiikkiin. Ei mulla ainakaan kiinnosta kattoa milesin jokaisen tyttöystävän tilityksiä menneistä ajoista. Dokkari kävi löyhästi läpi Milesin "tärkeimmät" levytykset eikä niitäkään edes kaikkia.

Tuo dokkari keskittyi eniten Milesin elämään.

Onko se kirja lukemisen arvoinen, jos on kiinnostunut Milesin musasta?
JC
10.06.2003 17:06:10
Mielestäni dokumentti kertoi Milesistä myös ihmisenä, ei vain muusikkona. Nuo "tilitykset" olivat kuitenkin vahvasti sidoksissa kunkin ajanjakson musiikkiin. On selvää, että jos miehen ura kesti 50 vuotta, ei puoleentoista tuntiin kovin syvää analyysiä saa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)