Aihe: Plektraote, kahdella vai kolmella sormella?
1 2 3
Kitarajeesus
07.06.2003 17:19:54
Eipä se ote näytä haittaavan.. ja nopeushan se tietenkin on se musiikin tärkein osa, eikö?? :)

Esim. miksei ote haittaisi vaikka vibraattoa tai ulkonäköä?

Itse soitan enimmäkseen klassista ja jazzia joissa ei todellakaan nopeus ole tärkeintä,mutta aikoinaan huomasin(soitin vielä silloin pelkästään heviä),että nopeimpia juttuja en ainakaan itse pysty soittamaan ilman tuota perinteistä kahden sormen otetta.Vibratot sun muut varmaan onnistuisikin.
Musiikki on elämä.
musatuukka
09.06.2003 20:39:13
Kolmen sormen otteella lentää pleku käsistä sweepeissä.............suurinpiirtein

Kaksi sormea on miljoona kertaa helpompi ote.
Kolmannen sormen käyttö minusta aiheuttaa vain ongelmia. ja eihän sillä saa edes sitä oikeata otetta.
Elän huonoja päiviä hyvien eteen.
KooAa
09.06.2003 20:50:58
Kaksi sormea, kolmannella voi näyttää kolmea sormea käyttäville vaikka kansainvälisiä käsimerkkejä.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Jäsen X
09.06.2003 22:49:59
Mulla se vaan ei pysy kahella sormella näpeissä.. ei sitten millään. kolmella ah niin helppoa.
Imper
10.06.2003 00:23:37

Heh, minulla se ainakin vaihtuu lähes koko ajan, riippuen millaista pätkää soitan.

Esim. tarkoissa ja nopeissa melodioissa huomasin käyttäväni kolmensormentekniikkaa kun taas riffeissä ja sweepeissä tuota perinteistä "heviotetta" eli kahdensormenotetta, jossa kolme muuta sormea ovat suorana.

Eikai tuohon nyt helvettiläinen mitään sääntöjä ole. Tuo "opastussivu" ainakin huvitti.
Everyone is a per-son
ingle
10.06.2003 10:46:00
2 sormella, peukulla ja etusormella.
If assholes could fly, this place would be an airport.
Peoplez
10.06.2003 12:45:37
Itse olen kohta 4 vuotta soittanut ja kolmen sormen otteella nimenomaan. Nyt vituttaa koska eihän se ole se "oikea" tapa. Nyt on vaikea enää oppia tuota kahden sormen plekuotetta.

Tietysti voidaan ajatella että jokainen soittakoon omalla tyylillään, mutta tuskinpa kaikki ammattilaiset soittavat tuolla kahden sormen otteella ihan huvikseenkaan. Pakko se on olla loppupeleissä parempi.

Sama homma kun aloitin kitaransoiton en soittanut vasemman käden pikkurillillä juuri yhtään. Myöhemmin on pitänyt treenata sitä.
Ozzman
10.06.2003 12:54:24
Soita just sillä otteella mikä itselläsi parhaiten toimii!
Monet hyvät kitaristit käyttävät epätavallisia otteita.

Esim. James Hetfield soittaa kolmen sormen (peukku, etusormi, keskisormi) otteella.
Eddie Van Halen pitää plekua peukalolla ja keskarilla, jää etusormi vapaaksi täppäilyä varten.

Itse soitan perinteisellä peukku-etusormi-otteella.

Just kattelin Metallican videoo ja siinä ainakin James veti kahella sormella.
Ariel - Ei vain puhdasta vaan yllätyspuhdasta!
Makuupussimies
10.06.2003 14:10:20
Kummallakin tyylillä. Jos soitan ääniaukon kohdalta sitten 3 sormella jos pidän kättä tallan takana ja soitan sieltä sitten 2 sormea.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
vexu
10.06.2003 15:10:22

Eipä oo kyllä koskaan käynyt edes mielessä että kolmella sormella voisi, heh. Kohta kymmenen vuotta ihan kahdella hoitunut homma.
Imper
10.06.2003 15:27:00

Eipä oo kyllä koskaan käynyt edes mielessä että kolmella sormella voisi, heh. Kohta kymmenen vuotta ihan kahdella hoitunut homma.

No heh heh, kyllä minä nuo "hommat" ihan yhdellä hoitelen.
Everyone is a per-son
reijoteppo
10.06.2003 15:36:27
Onpas Galluppi!
Yleensä kahdella nakilla, joskus keikoilla huomaan vetäväni kolmella.Kai sitä pelkää pudottavansa lektran kesken kuumimman rokkauksen.
Aardfather
10.06.2003 15:43:52
Tietysti voidaan ajatella että jokainen soittakoon omalla tyylillään, mutta tuskinpa kaikki ammattilaiset soittavat tuolla kahden sormen otteella ihan huvikseenkaan. Pakko se on olla loppupeleissä parempi.

Kylmä fyysinen tosiasia on, että kolmen sormen otteella on kankeampi ja kömpelömpi käyttää plektraa, koska sormien ja ranteen joustavuus ei ole aivan samaa luokkaa kuin kahden sormen otteella ja koordinaatiokyky on myöskin selvästi huonompi. Eli jos haluat soittaa rennommin, nopeammin ja tarkemmin niin kahden sormen otteella on soitettava.

- Aardfather
Jäsen X
10.06.2003 17:42:20 (muokattu 10.06.2003 17:43:02)
Kylmä fyysinen tosiasia on, että kolmen sormen otteella on kankeampi ja kömpelömpi käyttää plektraa, koska sormien ja ranteen joustavuus ei ole aivan samaa luokkaa kuin kahden sormen otteella ja koordinaatiokyky on myöskin selvästi huonompi. Eli jos haluat soittaa rennommin, nopeammin ja tarkemmin niin kahden sormen otteella on soitettava.

- Aardfather

Voi olla. Mutta entäs jos olet soittanut 6 vuotta kolmella sormella? Omasta mielestäni ranteeni joustaa ja koordinaatiot on kohallaan. :)
You can it your own way, if it's done how I say.
Antti1
10.06.2003 20:17:56
Voi olla. Mutta entäs jos olet soittanut 6 vuotta kolmella sormella? Omasta mielestäni ranteeni joustaa ja koordinaatiot on kohallaan. :)

Ja täytyy vielä pitää mielessä tavoitteet: Meinaatko olla nopeampi ja tarkempi kuin Ynkkä ja muut vai soitatko räkärokkia tai vaan omaksi iloksesi. Väittäisin että normaalin perusrenkuttajan kohdalla tuo otteen tuoma etu/haitta ei paljoa vaikuta.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Jäsen X
10.06.2003 21:09:15
Ja täytyy vielä pitää mielessä tavoitteet: Meinaatko olla nopeampi ja tarkempi kuin Ynkkä ja muut vai soitatko räkärokkia tai vaan omaksi iloksesi. Väittäisin että normaalin perusrenkuttajan kohdalla tuo otteen tuoma etu/haitta ei paljoa vaikuta.

En diggaa Ynkasta yhtään.
You can do it your own way, if it's done how I say.
StoRBa
10.06.2003 21:45:04

Soitin ite eka 3 sormella joku kaks vuotta. Sit huomasin et se oli vähän kankee tapa ja "opettelin" pitää 2 sormella. Siinä kesti joku pari kuukautta.
Nykyään en osaa soittaa ku 2 sormella.
StoRBa
paulinho
11.06.2003 00:38:44 (muokattu 11.06.2003 00:41:24)
Kahdella sormella... Miten onnistutte soittamaan pitelemään sitä kolmella sormella? Vaikea... Noh, itse käytän muutnekin "fuusio"-tyyli pickauksessani, eli ohuimpia kielia soittelen keskarilla, nimettömällä ja pikkurillillä... Mikäli tempo on tarpeeksi pieni eivätkä kuviot liian vaikeita... Tai oikeastaan... Silloin kun en soita sooloja... Siis kunnon tiluja.
Antti1
11.06.2003 02:53:00 (muokattu 11.06.2003 02:54:28)
En diggaa Ynkasta yhtään.

Sori, lainasin väärän tekstin. :)

EDIT: Mä muuten huomasin että en aina käytä sitä mun 2,5-sormijärjestelmää. Nopeissa ja todella suurta tarkkuutta vaativissa jutuissa käytän vaan kahta sormea.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)