Aihe: Itsetehdyt fuzzit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Zarmo
29.04.2003 11:01:37

Kaverini teki minulle Riffin ohjeiden mukaan fuzzin germanium transistoreilla ja tuli kyllä tosi hyvä. Ainut miinus on, että säröä tulee minimilläänkin aika paljon. Kitaran volumea tiputtamalla se kyllä vähenee.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
Beef
30.04.2003 13:55:28 (muokattu 30.04.2003 13:56:56)
Ainut miinus on, että säröä tulee minimilläänkin aika paljon. Kitaran volumea tiputtamalla se kyllä vähenee.

Sittenhän se toimii niin kuin pitääkin.
Keppi
02.05.2003 12:46:56
Jooo...germaniun trankut on juuri sellaisia, ettei niistä kovin helpolla saa kevyttä säröö....itse laitteesta. Itse tykkään just tosta, ku fuzzista saa kätevästi eri sävyjä irti nimenomaan kitaran volumee käyttämällä. Ne on mahtavia!
Juuup!
Peter Gunn
02.05.2003 23:24:39

Tuolla hyllyllä on yksi itse tehty Fuzzi. Ei vaan oo ollu käytössä ku kuulosta aivan sirkkeliltä, eikä siinä ole edes koteloa.
Pitäis vaihtaa ne trankut germaaniumeihin.
Prian
05.05.2003 08:51:22
http://www.generalguitargadgets.com/easyface.gif

Tuolla on toinen vaihtoehto: eli fuzziin on lisätty pregain säätö, jonka avulla säädetään signaalin syöttöä transistoreille. Lisäksi settiin on lisätty yksi trimmeri, jonka avulla voi säätää kitaran volumen käytön sopivalle kohalle.

Mietinpä vain kun tässä aloittelen ko. projektia itsekin tekisinkö tuon easyfacen, vai tuleeko liikaa säädettäviä namikoita. Oisko tuo riffissäkin oleva yksinkertainen malli kuitenkii parempi aloittelijalle?
Mikko Kankaanpää
05.05.2003 10:17:54

http://www.generalguitargadgets.com/easyface.gif

Tuolla on toinen vaihtoehto: eli fuzziin on lisätty pregain säätö, jonka avulla säädetään signaalin syöttöä transistoreille. Lisäksi settiin on lisätty yksi trimmeri, jonka avulla voi säätää kitaran volumen käytön sopivalle kohalle.

Mietinpä vain kun tässä aloittelen ko. projektia itsekin tekisinkö tuon easyfacen, vai tuleeko liikaa säädettäviä namikoita. Oisko tuo riffissäkin oleva yksinkertainen malli kuitenkii parempi aloittelijalle?

Tuo easyface kytkentä näyttäisi huomattavasti helpommalta saada toimimaan, koska 1. transistori on silikooni mallia... ja vielä toisen transistorin kollektorille on lisätty tuo trimmeri, josta voi hieman biasoida tuota transistoria.

t. Mikko Kankaanpää
http://www.bmelectronics.tk
Prian
09.06.2003 13:31:42
Rakensin tuon riffin ohjeiden mukaisen fuzzin ja sain sen ihan ok onnistumaan vero-levyllekin rakennettuna. Laite toimii kyllä, mutta särö puoli on hankalampaa saada ulos. Appiukon varastosta löytyi muutama AC128 ja ACY30 ja liikkestä ostin 2N3906. Yhdellä AC128 (hfe 80)_lla ja ACY30 (hfe 130) sain sellaisen satisfaction-särön kun lyö kieliin täysillä. muuten ei oikein säröydy. Mittarina on huono ja halpa, joten hfe:t näyttää vähä eri arvoja joka kerralla.
Vinkkejä ostanko uudet AC128 esim. partcolta, vai laitanko jotai muita trankkuja.
Teen kyllä toisenkin kokeilun ja rakennan tuon easyfacen, jossa siis on trimmeri, sittenpähän huomaa onko eroa.
Blackbird
09.06.2003 20:34:51 (muokattu 09.06.2003 20:37:42)
Tuolla hyllyllä on yksi itse tehty Fuzzi. Ei vaan oo ollu käytössä ku kuulosta aivan sirkkeliltä, eikä siinä ole edes koteloa.
Pitäis vaihtaa ne trankut germaaniumeihin.

Tota... Eikös futsin nimenomaan kuulukin kuulostaa enemmän tai vähemmän sirkkeliltä?

Noita teidän juttuja lueskellessani mieleeni tuli, ettei mun ehkä kannatakaan yrittää mitään futsia ite rakentaa. Tuntuu olevan se toimivuus vähän sitä sun tätä.
Mikko Kankaanpää
09.06.2003 22:12:56

Rakensin tuon riffin ohjeiden mukaisen fuzzin ja sain sen ihan ok onnistumaan vero-levyllekin rakennettuna. Laite toimii kyllä, mutta särö puoli on hankalampaa saada ulos. Appiukon varastosta löytyi muutama AC128 ja ACY30 ja liikkestä ostin 2N3906. Yhdellä AC128 (hfe 80)_lla ja ACY30 (hfe 130) sain sellaisen satisfaction-särön kun lyö kieliin täysillä. muuten ei oikein säröydy. Mittarina on huono ja halpa, joten hfe:t näyttää vähä eri arvoja joka kerralla.
Vinkkejä ostanko uudet AC128 esim. partcolta, vai laitanko jotai muita trankkuja.
Teen kyllä toisenkin kokeilun ja rakennan tuon easyfacen, jossa siis on trimmeri, sittenpähän huomaa onko eroa.

Yleismittarilla ei voi mitata germaniumtransistorien Hfe:tä oikein!!!!! lue www.geofex.com ja sieltä techology of fuzz face.

oikein rakennettuna noista saa todella hyviä soundeja ja myös kevyempää säröä. Trankut vaan pitä olla oikeanlaiset.

t. Mikko Kankaanpää
http://www.bmelectronics.tk
P2
28.06.2003 20:13:00
ööh, täällä vois varmaan joku osata vastata, ku väsäsin sitten tollasen easyface-fuzzin, eikä se toimi. Siis bypass toimii, ja myös volume, ja yleismittarilla mittailin ja virrat kulkee myös. Onko vika siis konkissa ja/tai kärähtäneissä transistoreissa?
wicked child
02.07.2003 15:11:33

ööh, täällä vois varmaan joku osata vastata, ku väsäsin sitten tollasen easyface-fuzzin, eikä se toimi. Siis bypass toimii, ja myös volume, ja yleismittarilla mittailin ja virrat kulkee myös. Onko vika siis konkissa ja/tai kärähtäneissä transistoreissa?

Eli sulla toimii kaikki muu paitsi itse se fuzz ;) Elikkäs vika voi olla melkein missä vaan, siitä vaan tarkastelemaan kytkennät piste pisteeltä. Jos on oskilloskooppi käytössä, niin tarkastat sillä signaalin kulun alusta loppuun, jossain vaiheessa se ilmeisesti hyytyy.
P2
02.07.2003 16:29:12
Niin, no tuota vois kyllä koettaa. Elikä kun pistän pedaalin päälle, ei kuulu mitään. Transistorit on vielä vaihtamatta, täytyy sitä vielä yrittää.
wicked child
03.07.2003 08:16:38

Niin, no tuota vois kyllä koettaa. Elikä kun pistän pedaalin päälle, ei kuulu mitään. Transistorit on vielä vaihtamatta, täytyy sitä vielä yrittää.

joo niinhän se menee, jos ääni tulee puhtaana läpi, kun fuzz ei oo päällä, ja kun laitat sen päälle, niin mitään ei kuulu? Jos näin, niin silloin vika on jossain kohdassa fuzz/vahvistin piiriä... Jos sulla on se skooppi käytössä, niin tarvitset muuten myös signaali generaattorin... unohtu mainita...
P2
08.07.2003 19:00:26
En sitten ikinä saanut sitä easyfacea toimimaan, mutta tänään kasasin kolmessa vartissa muff fuzzin, eli transistorisoidun big muffin, vielä ef:a helpompi projekti. Toimii, ja soundi on aivan mahtava, toimii sinällään ja etuastesärönkin edessä.
wicked child
09.07.2003 08:24:39

En sitten ikinä saanut sitä easyfacea toimimaan, mutta tänään kasasin kolmessa vartissa muff fuzzin, eli transistorisoidun big muffin, vielä ef:a helpompi projekti. Toimii, ja soundi on aivan mahtava, toimii sinällään ja etuastesärönkin edessä.

Hieno homma, se lämmittää aina mieltä kun saa edes jonkun toimimaan! Kyllähän niiden kanssa joskus meinaa hermot mennä...
Stay heavy as hell in the night...
Prian
09.07.2003 09:08:27
kirjotin tän jutun tuonne Choruksen rakentaminen kohtaan , mutta tää taitaa olla oikeempi forumi jatkaa aiheesta:

Tein ite sen riffissä olleen fuzzin ja laitoin trankkujen reikien kohdalle sellaiset kiskosta katkaistavat "sukat" (eli johon trankun jalan saa laitettua). Kävinpä sitten paikallisessa kierrätykeskuksessa kysymässä oisko jostain purettu näitä germanium trankkuja ja äijä löi käteen boksin, jossa oli parikymmentä Ac128, 151, 171 ja hitachin jotain trankkuja. Sitten niitä sovittelin ja kokeilin ihan pers tuntumalta ja epätoivo alkoi jo tulla. Kävi juuri noita yllämainittuja juttuja: bypass toimii, muttei säröytyny, kuulu tosi hiljaa, säröytyi vain kun löi kieliä hemmetin lujaa. Mut sitten kolahti: yksi ac 128 ja toinen 151... jumakauta mikä saundi.. täydellinen fuzz... tai ainakin sinnepäin. Joten perstuntumalla ihan mahdoton ja älytön homma kokeilla noita trankkuja ja pitäis viissii ostaa useampi trankku ennenkuin löytyy oikeet parit. Voishan tuota mittaamaistakin yrittää opetella. Onko samanlaisia kokemuksia?
wicked child
09.07.2003 09:39:06

eipä oo, säröt mitä oon itse tehnyt (Shredmaster ja joku DOD), niissä oon käyttänyt operaatiovahvistimia, ja ne on kaikki aika samanlaisia. noissa germanium

transistoreissahan on tosiaan huomattavia eroja keskenään. Samoin kaikki vastukset/kondensaattorit on syytä mitata ennen kuin laittaa ne kiinni. Niissä keraamisissa komponenteissa arvojen heitto taitaa olla 5 % luokkaa, joten eroakin syntyy..
P2
09.07.2003 14:34:31
Mulla on ainakin kaikki vastukset +/- 1 prosenttia, eli ei pitäis hirveen isoja heittoja olla. Ja luulen ainakin, että mitä vanhempia transistoreja on sitä enemmän niissä virrat heittelee. Mutta muitakin transistoreja kannattaa koittaa, ei mullakaan tossa oo ne "alkuperäset" vaan vastaavat, jotka elektroniikkaliikkeen setä lykkäs kouraan ja sano, että laita jalat sitten päinvastoin kuin normaalisti ja hyvinhän toi toimii, ei mitenkään sirkkelimäinen se fuzz, vaan enemmänkin sellanen pehmee.
wicked child
09.07.2003 15:10:45

että laita jalat sitten päinvastoin kuin normaalisti ja hyvinhän toi toimii

Nyt menee kyllä vähän yli hilseen, jos käännät transistorin jalat, niin silloin kait biasointi ja kaikki muukin menee metsään... Vai oonko mä nyt itse metsässä?!?!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)