Aihe: ip-osoite
1
Timesby
07.06.2003 20:12:34

olen kuullut että ip-osoitteen pitäisi vaihtua automaattisesti aika ajoin, mut meiän ip-osoite on ollut sama iät ja ajat. pystyykö ite vaihtamaan manuaalisesti ip:tä. josku oon kokeillu säätää, mut en oo onnistunu ku pistämään koneen jumiin.
~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo
Fortune
07.06.2003 20:27:32 (muokattu 07.06.2003 20:27:41)
Et sinä itse voi siihen IP-osoitteeseesi vaikuttaa, jos se on kiinteä, niin se on. Modeemiaikoina (ja nykyäänkin vielä) joillakin palveluntarjoajilla oli (ja on) dynaamiset IP:t käytössä, eli joka kerta yhdistettäessä käyttäjälle "arvottiin" IP-osoite palveluntarjoajan valikoimista.
Kun peli on jo menetetty. Osta Ipanetsi, katso Tori
Timesby
07.06.2003 20:29:19

eikö ole olemassa semmoisia ohjelmia, jotka vaihtavat vähän väliä?
PIM
07.06.2003 21:03:55
Kyllä noi dynaamiset ip-osoitteet on edelleen ihan tätä päivää. Internetpalveluntarjoajasi on varmaankin antanut ohjeet miten verkkoasetukset on asetettava ja käytetäänkö verkossa dynaamista vai kiinteää ip-osoitetta. Jos valitset itse jonkun kiinteän ositteen ja palveluntarjoasjasi DHCP-palvelin arpoo saman ip-osoitteen jollekin muulle koneelle niin ei siitä ainakaan mitään hyvä seuraa. Varsinkaan jos et tiedä mitä olet tekemässä niin sinuna en lähtisi leikkimään osoitteilla.
Myydään: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 700e, Pignose G40V täysputkivahvistin 330e
krushing
08.06.2003 18:24:18

sitten herää tietysti vielä kysymys että miksi sitä oikein pitäisi vaihtaa? kyllä useimmat kotiliittymät ovat vieläkin dynaamisten ip-osoitteiden alla, eli saattavat vaihtua silloin tällöin - tosin harvemmin kuin modeemin valtakaudella, kun laitteet ovat kiinni verkossa käytännössä kaiken aikaa.
Peter Gunn
08.06.2003 18:42:26

Joskus isdn:llä kun pelasin jotain peliä, niin serveri potki minut pihalle ja sanoi, että IP:ni on bannattu. Eli minulle oli arvottu sama IP, jolla joku oli häröillyt. Ei auttanut muutakuin katkaista yhteys ja avata uusi. Veläkin harmittaa se ylimääräinen 50 pennin yhteyden avausmaksu. Nuuka poika kun olen.
HK
08.06.2003 22:03:19
Jos käyttämäsi ip on annettu DHCP:llä "automaattisesti" palveluntarjoajasi puolesta, on kyseessä lähes aina dynaaminen (eli vaihtuva) ip. Tämä ip saattaa vaikuttaa aina samalta (ns. staattiselta) jos palveluntarjoajasi on asettanut ip:n vanhentumisajaksi tarpeeksi suuren luvun.

Jos käytät uudempia windowseja, voit kokeilla kirjoittaa komentotulkkiin (command prompt) seuraavanlaiset komennot: ipconfig /release (paina enteriä) ipconfig /renew (paina enteriä).

DHCP:tä käytettäessä sinun pitäisi noilla komennoilla saada uusi ip. Jos ip:si on tosiaan staattinen, sen vaihtaminen onnistuu vain palveluntarjoajasi kautta.
Peltikorva puupäässä.
Timesby
09.06.2003 14:58:41

tuota oon kokeillu, mut ei jostain syystä oo vaihtunu...no kai sitten tyydyn kohtalooni :)
-Q-
10.06.2003 18:50:11
Kysyjällä lienee jokin kiinteä yhteys, arvaan ?
Vitsihän piilee siinä, että se reititin (ADSL ?) siinä pöydänkulmalla toimii DHCP-palvelimena siihen kytketylle tietokoneelle. Jos muita koneita ei edes ole samassa LANissa, on käytännössä sille kortille sama IP koko ajan.
Tämä koneen verkkokortin osoite ei kuitenkaan ole sama kuin netissä näkyvä palveluntarjoajan kääntämä (NAT) osoite.
Anarkiapurilainen
11.06.2003 14:01:28

Tuokin riippuu palveluntarjoajasta. Ainakaan Soneran ADSL:ssä ei ole kai mitään NAT:tia välissä, vaan tietokone toimii julkisella IP:llä koko ajan.
"Free your mind and your ass will follow"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)