Aihe: Puolusta oikeuksiasi, NYT! (juttua tekijänoikeuslaista)
1 2 3 4 58 9 10 11 1217 18 19 20 21
Zammy
12.09.2005 12:27:03
kotistereoissa jotka ovat molemmat vanhoja 1. sukupolven CD-kieputtimia soivat ihan kaikki levyt.

Mulla on sellainen kokemus, että nää vanhat soittimet (jos ovat kunnollisia soittimia, eikä ihan mikään rihkamarimpuloita) toistavat kopiosuojatut ihan ongelmitta. Sen sijaan uudemmat soittimet tökkivät paljon helpommin (sama myös naarmuisissa levyissä) ja DVD-soittimet on tuossa suhteessa kaikkein pahimpia.
Susikoira Roi Orbison
SirElwood
12.09.2005 12:36:16 (muokattu 12.09.2005 12:39:56)
Kuinka yleistä levyjen suojaaminen sitten on nykyään?

Yleistymään päin. Jotenkin jäänyt mieleen, että lähinnä uudet amerikassa julkaistut levyt ovat useammin suojattuja. Viimeaikaisista hankinnoista (yrityksistä) Jethro Tull:n remasteroidut on suojattuja. Piti palauttaa 6 levyä cdon.com:iin. Siellä tosiaan lukee jo nyt joidenkin levyjen kuvauksessa jos on suojattu levy. Ei ollut silloin kun minä tilasin... :(

Mä olen ollut osallisena noin kymmenen levyn teossa tän viimeisen suojausbuumin aikana, joka kerta mulle on ilmoitettu sekä levytehtaan että levy-yhtiön (joka kerta eri) toivomus tai päätös että levyä ei kopiosuojata, koska siitä ei ole mitään hyötyä vaan pelkkää haittaa joillekin kuulijoille.

Itse en ole levyjä tehnyt, joten en tiedä millaisia päätöksiä yleensä tehdään, mutta tuo on munsta ihan järkevä päätös olla suojaamatta. Juuri siksi, että kukaan ei tuosta hyödy, ainostaan jotkut kuluttajat kärsivät.

Joko mulla on uskomattoman hyvä tuuri, tai ongelma on oikeasti pienempi kuin puhutaan.

Mulla taitaa sitten olla sitä huonoa tuuria. :) EDIT: tähän vielä sen verran, että onhan ongelma varmasti pieni tyyliin globaalissa mittakaavassa. Mutta todella ärsyttävä niille kenen kohdalle se sattuu, ainakin minulle.
jäykkis
12.09.2005 15:53:26
Tiedotuskeskus todisti tuossa puhelussa oikeaksi Eduskunnan Sivistysvaliokunnan kannan, että laki on liian vaikeaselkoinen yksiselitteisesti tulkittavaksi, ja tulee sen vuoksi aiheutamaan ongelmia kun jokainen tulkitsees eri tavalla lukemansa.

Vähintään sävy on aikuisten oikeasti eri, tämä selvisi viime viikonlopun keskusteluissani.

*Minä* kyllä uskon sinua. Uskon että tarkoitus on hyvä ja haluan uskoa että myöskään oikeusmurhia ei tässä asiassa tule tapahtumaan. Jos tarvetta on, niin siirrän kyllä kykyni ja mahdollisuuksien mukaan omilta levyiltä mitä tahansa MP3 soittimeen, seison tekojeni takana ja olenpa myös yllättynyt jos löydän itseni raastuvasta.

Kysymys ei ole siitä mitä minä, sinä tai edes meidän kansanedustajat asiassa ajattelevat. Lainsäädännän jälkeen se on laki jossa käytännön toteutus siirtyy muille instansseille. Lue esim.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24667

ja siellä loppupuolella oleva lause "... Hän painottaa, että lain tultua voimaan rajanveto jää tuomioistuinten oikeuskäytännön tehtäväksi."

Kysymys on siis siitä mitä raastupaan viedään. Kuten tunnettua, niin ainoa taho jolla tässä tapauksessa on tietyssä mielessä toimeenpanovalta on tekijänoikeuden haltijat ja heidän halunsa viedä tapauksia tuomioistuimeen. Toisaalta, ainoat linjaukset joita tässä suhteessa tähän mennessä on tullut ilmi on ollut juuri tuon suuntaisia kun tuossa aijemmassa lainauksessani kävi selväksi. *Siitä* voi vetää johtopäätöksen, että halu nähdä tapauksia raastuvassa on suuri.

Uskon että suuren yleisön keskuudessa vallitsee nyt suuri hämmennys. On laki josta seppäkään ei ota selvää ja ainoa taho jolla asiassa on "puhevalta" on ilmeisesti joukkio jonka suurin tarve tällä hetkellä on lyödä rintaan: "Nyt alkaa pojat tapahtua!".

Palaan vielä mieliaiheeseeni, nimittäin hyvitysmaksuun: Edellinen huomioiden ja huomioiden se, miten hyvitysmaksu on jo tähän asti kaivertanut monia ihan rehellisiä ihmisiä, niin onko nyt varauduttu jollain tavalla siihen hyökkäykseen joka aivan varmasti meillä on edessä tällä rintamalla?

Ei liene kaukaa haettu että joku yksittäinen digi-kuvaaja tai peräti digikuvaajien yhteenlittymä haluaa ottaa mittaa tässä suhteessa. DVD levy on äkkiä täynnä täyden resoluution digikuvia, videosingnaalin tallennuksesta nyt puhumattakaan.

Entäs aihiokauppiaat? Olisiko suurikin yllätys jos joku nettikauppa.commi tarkastelee asiaa EU mittakaavassa ja huomaa että meillä on tämmönen lähestulkoon perusteeton ja kilpailua vääristävä vero tuotteen hinnassa ja haluaa siihen kilpailuviranomasen kannanottoa tai vie sen peräti jonnekkin EU instanssiin. Vähemmästäkin on näitä virkamiehiä vaivattu.

Ensimmäinen ohje mikä minulla tässä asiassa tulee mieleen on, että (ilmeisesti) lain valmistelua varten pystytetty propagandakoneisto pistetään kuriin ja herran nuhteeseen ja aloitetaan avoin, rehellinen ja luotettava tiedottaminen missä mennään ja mitkä on asianomistajan aikeet tässä kysymyksessä.

Jos asiassa annettaan epätietoisuuden velloa ja - herra paratkoon! - ruokitaan sitä vielä itse täysin harhaanjohtavilla kommenteilla, niin aivan saletti on se, että sitä käytetään lyömäaseena. Tässä on syntymässä sen verran hankala tilanne, että toivoisi todella hiukan enemmän malttia voitonjuhlintaan.
Teijo K.
12.09.2005 16:23:56 (muokattu 12.09.2005 16:25:44)

Mulla on sellainen kokemus, että nää vanhat soittimet (jos ovat kunnollisia soittimia, eikä ihan mikään rihkamarimpuloita) toistavat kopiosuojatut ihan ongelmitta. Sen sijaan uudemmat soittimet tökkivät paljon helpommin (sama myös naarmuisissa levyissä) ja DVD-soittimet on tuossa suhteessa kaikkein pahimpia.

Samaa sanoi videavuokraamon työntekijä taannoin kun yksi elokuva ei toistunutkaan. Minulla on yksi kopiosuojattu levy, ja se ei toiminut yhdessä talon neljästä cd-soittimesta. Kohtuu uusi kannettava. Autossa toimi ok, samoin noissa minihifeissä ja minun wanhassa 1. tai 2. sukupolven kannettavassa. Ei siis ongelma, koska ei olla tuon yhden uudehkon soittimen varassa.

Ps. Mutta pointti siis se, että joillekin se voi olla ongelma. Vanhoja cd-soittimia on hankalampi ostaa kuin uusia, laitevalmistajien etua tämä tuskin muuten ajaa... hmmm...
Munsta.
aikavaikea
13.09.2005 07:57:19
"I have buck teeth. I sucked my thumb until I was 11... and then I went on to suck other things..." -Rosanna Arquette
Feggy
14.09.2005 08:28:40 (muokattu 14.09.2005 08:29:48)

Lievennyksiä/parannuksia lakiin saattaa olla tulossa...

Eduskunta avaamassa uudelleen tekijänoikeuslain
Julkaistu 13.9. 22:45

Sisällön puolesta jo lähes lukkoon lyöty, vain viimeisiä muodollisuuksia vailla ollut uusi tekijänoikeuslaki saatetaan avata eduskunnassa uudestaan. Eduskunnan suuri valiokunta selvittää, ovatko uuteen lakiin otetut määräykset kopiointisuojasta kohtuuttomia ja voisiko niitä lieventää.
Syynä harvinaislaatuiseen jo kerran päätetyn lain käsittelyyn on kritiikki, jota viime viikkoina on tulvinut kansanedustajien ja myös tiedotusvälineiden sähköposteihin. Asiasta on puhuttu paljon myös internetin keskusteluryhmissä.

Eduskunnan täysistunto päätti lain sisällöstä viime perjantaina, ja normaalitapauksessa laki voitaisiin enää vain hyväksyä tai hylätä.
Kävi kuitenkin niin, että täysistunto muutti lakia hieman siitä, mitä esityksen valmistellut sivistysvaliokunta oli ehdottanut. Muutos koski kirkkomusiikin tekijänoikeuksia.
Sen takia laki lähti vielä käsiteltäväksi eduskunnan suureen valiokuntaan. Asia palaa valiokunnasta eduskunnan täysistuntoon uuteen sisältökäsittelyyn.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Jari Vilén (kok) päätti tiistaina avata poliittiset neuvottelut siitä, pitäisikö kopiointisuojaa vielä harkita. Tarkoitus on, että lain käsittely valiokunnassa lykätään ensi perjantaihin asian selvittämiseksi.
Tiistai-illan neuvotteluissa pohdittiin kahta vaihtoehtoa: lain sisällön muuttamista tai sitten tiukkasävyistä lausumaa, jolla hallitus velvoitetaan valvomaan, ettei lain soveltaminen johda kohtuuttomuuksiin.
Suuren valiokunnan valiokuntaneuvoksen Peter Saramon mukaan eduskunnan työjärjestys sallii valiokunnan avata lain myös muilta osin kuin siitä kohdasta, jota eduskunnan täysistunto oli muuttanut. Valiokunta voi vapaasti tehdä täysistunnolle uusia ehdotuksia lain sisällöstäkin.
Lennu
14.09.2005 10:46:05

Valiokunta voi vapaasti tehdä täysistunnolle uusia ehdotuksia lain sisällöstäkin.

Mähän tykkään näistä analogioista: Porvoossakin rakennettiin uutta siltaa 35 vuotta.
---
jäykkis
14.09.2005 17:33:02
Eduskunta avaamassa uudelleen tekijänoikeuslain
Julkaistu 13.9. 22:45

Oho. Tää tuli kyllä yllätyksenä. Minkähänlainen sähköpostitulva siellä sitten on oikein ulnu.
msdos464
14.09.2005 19:04:46
http://www.effi.org/tekijanoikeus/aanitteet/cd-vaitteita.html

Kannattaa lukea. :)

Ne kopiointi estot eivät estä tai hidasta suuria piraattimarkkinoita, niistä on haittaa vain ja ainoastaan tavarasta maksaville kuluttajille.
jäykkis
15.09.2005 11:32:39 (muokattu 15.09.2005 11:33:56)
Ennen kun ketju putoaa kokonaan unohduksiin, niin löysinpä aihetta käsittelevän ViNON blogin. Siinä asiat tiivistyvät vähän samaan suuntaan kun mitä itse olen tässä hiukan pyöritellyt.

Näin ikkään irrallinen lainaus tekstin keskivaiheilta:
---- Lainaus alkaa ---------------
... Toista pykälää voidaan tulkita niin, että sanomalehtien on pyydettävä lupa heille vuodettujen asiakirjojen julkaisuun: esimerkiksi poliittisten paljastusten julkaiseminen olisi siis aina yhden journalistin itsemurha.

ViNOn mukaan ajatus on demokratian vastainen.
---- Lainaus loppu ---------------

Ellei sitten satu olemaan demokratista kiinnostunut, niin miten tämä:

---- Lainaus alkaa ---------------
Mitä Vino sitten haluaa tekijänoikeuslailta? Joustavuutta. "Haluamme lisenssimaksujärjestelmän Internetin vertaisverkoille, jotta artistit saavat niistä saman korvauksen kuin radiosta", toteaa Vinon varapuheenjohtaja Jehki Härkönen. Vino haluaakin kaventaa julkishallinnon ulkopuolisten tekijänoikeusjärjestöjen taloudellista valtaa sellaisissa tapauksissa, kun niiden varallisuus ei ole suoraan artisteille tilitettävää.
---- Lainaus loppu ---------------

Tuo jälkimmäinen pitää sisällään viisastenkiven, mutta lienee käytännössä aivan mahdoton toteuttaa.

Koko herjakirje luettavissa:
http://www.effi.org/uutiset/050914-vino-uusi-tekijanoikeuslaki.html
Valokaari
15.09.2005 18:20:16

Karpela tyrmää tekijänoikeuslain muutokset
15.9.2005 16:28

Kulttuuriministeri Tanja Karpela (kesk.) katsoo, ettei kiistanalaista tekijänoikeuslakia pidä avata eduskunnassa kopiointisuojan osalta.

Karpelan mukaan viime päivien kohussa vaikuttaa olevan kyse "jonkinnäköisestä masinoidusta kampanjasta tietyiltä tahoilta".

- En näe sellaista huolta, mitä on esitetty, Karpela tyrmää.

Lakiesityksen kiistakohdan on tulkittu kieltävän kopiosuojatun levyn kopioinnin omaan käyttöön.

Uuden tekijänoikeuslain pelätään tekevän mp3-soittimet tarpeettomiksi, sillä niihin ei saisi enää kopioida ostamaansakaan kopiosuojattua musiikkia. Huolestuneet musiikinkuluttajat ovat mm. lähettäneet kansanedustajille ennen näkemättömän paljon palautetta huonoksi kokemastaan laista.

Kiinasta virkamatkalta palannut Karpela sanoi torstaina, että sivistysvaliokunnan mietinnön muuttaminen olisi lyhytnäköistä, koska valiokunta on kuullut erittäin laajan joukon asiantuntijoita ja käsitellyt asiaa pitkään ja perusteellisesti.

Karpela korostaa, että yksityinen kopiointi on lähtökohtaisesti sallittu. Se, että kopiointisuojauksen murtaminen kielletään, on EU-direktiivin mukaista.

- Meitä velvoittaa direktiivit, ja meidän on niitä direktiivejä noudatettava, hän painottaa.

Eduskunnan suuri valiokunta kuulee Karpelaa asiasta perjantaina. Valiokunta pohtii, onko tekijänoikeuslakia syytä muuttaa kotitarvekopiointia koskevien säännösten osalta.

Lähde: http://www.iltalehti.fi/2005/09/15/arki/200509153500425_ar.shtml
Rok rok.
gandar
15.09.2005 18:52:46 (muokattu 15.09.2005 19:08:05)
Jos kulttuuriministerillä on tuollainen kanta, niin ei ole lain muuttuminen hyvissä kantimissa.
Ceci n'est pas une signature
Jokunen
15.09.2005 19:11:19
Lisää missejä ministereiksi, heti!
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
jäykkis
15.09.2005 22:30:47
Jos kulttuuriministerillä on tuollainen kanta, niin ei ole lain muuttuminen hyvissä kantimissa.

Niin miten sen nyt ottaa. Ministerin työ lienee nyt suurin piirtein tehty ja valiokunta halunee vain kuulla että miten siitä nyt sitten tämmönen tuli.

Mutta, näin kalkkiviivoilla lienee nyt paras niellä se mitä on tehty ja kattoa miten se maa makaisi tämän lain kanssa. Yleensä tässä vaiheessa tehdyt muutokset on hätävaroja ja nyt se voidaan kai suurin piirtein enää vain vesittää.

Tai hylätä tykkänään.

Melkeimpä suosittelisin kokeilemaan likipitäen tämmösenä ja palataan aiheeseen sitten kun pöly on tällä erää laskeutunut ja on nähty miten suuri vaikutus tällä nyt sitten on levy ym. myynteihin. Siis jos niistä nyt mitään uskottavaa tietoa enää koskaan saa.
Lennu
16.09.2005 06:12:53

Melkeimpä suosittelisin kokeilemaan likipitäen tämmösenä ja palataan aiheeseen sitten kun pöly on tällä erää laskeutunut ja on nähty miten suuri vaikutus tällä nyt sitten on levy ym. myynteihin. Siis jos niistä nyt mitään uskottavaa tietoa enää koskaan saa.

Joo, minäpä soitan Tanjalle, että poikain kanssa äm-netissä päätettiin tällai.
---
KeljuK
16.09.2005 10:51:45
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
jäykkis
16.09.2005 11:02:48
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24718

Ei mitään eturistiriitaa...

"Liedes ei katso olevansa esteellinen myös valmistelemaan uutta tekijäoikeuslakia. "Kyseessä on eturistiriitojen täysi vastakohta, maksimaalinen hyöty", Liedes sanoo. Hän ei halunnut vastata suoraan kysymykseen siitä, ovatko Gramexin ja kuluttajien intressit ristiriidassa. Liedes ei ollut myöhemmin tiistaina enää tavoitettavissa, jotta olisi voinut kertoa tarkemmin tehtävästään Esekissä."

"Maksimaalinen hyöty". Voi kai sen noinkin sanoa.

Tämä taitaa olla taas niitä asioita että mitä enemmän hämmentää sen enemmän haisee.
SirElwood
16.09.2005 11:51:25
SirElwood ei tunne juuri tekijänoikeuslain valmistelua, mutta kommentoi asiaa yleisellä tasolla. "Ei kuulosta hyvältä se, että lain valmisteluun suoraan osallistuva virkamies on lain vaikutuspiirissä olevan järjestön hallinto- tai johtotehtävissä".
kivi
16.09.2005 12:06:07 (muokattu 16.09.2005 12:07:38)
Eduskunnan käsiteltävänä oleva tekijänoikeuslaki ei lopeta mp3-soitinten käyttöä, mutta voi vaikeuttaa sitä.
Laki sallii levyjen kotikopioinnin omaan käyttöön, mutta kieltää suojausten murtamisen kopiointia varten.
Kopionti omaan käyttöön ei olisi rangaistavaa, vaikka sitä varten murtaisikin kopiosuojauksen, sanoo lain valmistelua oikeusministeriössä johtanut Jukka Liedes.
Levy-yhtiö voisi kuitenkin vaatia kopioinnista korvausta.
Kopiointisuojankin saisi murtaa tallenteen sisällön saamiseksi kuuluviin tai näkyviin.

Hm. Mä muistaakseni kerroin tämän uutisen jo maanantaina, keskusteltuani pari päivää kansanedustajani kanssa
:-)

Hyvä että Hesarikin sen tajusi.

Tuo murtamisen ristiriita, ja toisaalta ETA-alueen ulkopuolisen tuonnin rajaaminen käytännössä vain kuluttajiin ja jättiläisketjuihin - pienet ja keskisuuret liikkeet eivät tule pääsemään niin isoihin määriin että saisivat poikkeusluvan - mua hämäävät, toisaalta, sittenpä ruvetaan ostamaan kaikki levyt, DVD:t ja sarjakuvat netistä, ja lähetetään Redtab-tiedostot Albaniaan tai Cayman-saarille purettavaksi mp3:siksi...

Muutenhan laki on kohdallaan.

Ja msdos64:lle tiedoksi: isoja piraatteja ei pysäytä mikään laki, ne ovat rosvoja kaikki. Nyt vedetään rajaa siihen, ettei pikkukaloista tarvi tulla isoja rosvoja. Ettei tavallisista ihmisistä jotka noudattavat lakia tule epähuomiossa rikollisia. Että olis helpompi tehdä oikein kuin väärin.

Koska niinhän se on: nykyisellään on kaksi tapaa hakea netistä pelejä, ohjelmia, musiikkia ja leffoja; hankalasti, kenties pitkään odotellen ja kalliisti kaupasta, riskillä että tuote ei toimikaan ja riskillä että luottokortin tiedot varastetaan; tai ilmaiseksi, nopeasti ja laittomasti beta-testattua parempi tuote valmiiksi käyttöön säädettynä.

Kumman valitsee, jos ei ole pyhimys? Aivan niin, mutta se on rikos. Mutta niin kauan kuin rikos on noin paljon helpompi, ei ihme jos ei luvallisilla tahoilla ole yksinkertaisesti varaa kehittää hommasta helpompaa - sen pitäisi olla niiiiin paljon helpompaa voittaakseen ilmaisvaihtoehdon, ettei mitään järkeä.

Nyt vaakaa vähän tasataan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)