Aihe: Ian Gillan..minkä tasoinen?
1
Glenfiddich
14.09.2005 20:17:18
No hei!

Heti alkuun..olen rumpali en tiedä kunnon laulutekniikoista juurikaan mitään. Mutta kiinnostaisi tietää mitä te alan miehet pidätte hänen tekniikastaan? Hillittömänä Purple-fanina olen katsonut Come hell or high water- dvd:n useita kertoja ja mieltäni on askarruttanut, että kun kuuntelee/katselee esim.Child in timea niin en voi välttyä ajatukselta että toi sattuu ja paljon..??siis äijähän selvästi kärsii?

En halua tästä Gillan vs. Coverdale väittelyä vaan kiinnostaa oikeasti minkä tason laulaja tekniikaltaan on kyseessä?? käytin hakua eikä juuri tähän tullut vastausta. Kiitos!
"Ei hevarit oo kovia tappelijoita."
Nolte
14.09.2005 22:21:14 (muokattu 14.09.2005 22:24:37)
Jaa Gillan? No, teknisestä puolesta en sano mitään, kun en siitä mitään tiedä. Tai no, ei se varmaan kovin kehnokaan ole, kun ukko vetää vieläkin. Mutta muuten ei voi muuta sanoa, kuin että on se maineensa veroinen. Paljon muutakin kuin pelkkä kiljuja/huutaja. Pystyy laulamaan oikeastaan mitä tahansa kevyttä(kin) musiikkia. Onhan sen ääni muuttunut vuosien varrella - ei lähde kaikkein korkeimmat kiekaisut enää kunnolla, jos ollenkaan. Sen perusteellahan jotkut ovat äijän nykykunnon tyrmänneetkin, mikä on typerää. Koitetaanpa ottaa huomioon Purplen ukkeleiden ikä ja se, että ovat eläneet läpi rockbisneksen melkein 40 vuotta. Hengissä. Kun kuuntelee vaikka bändin 70-luvun alun live-äänityksiä, niin huomaa ettei ole Gillan ääntänsä säästellyt - aina täysillä, kovaa ja korkealta kun sitä on tarvittu. Eli, asiat huomioon ottaen, laulaa hyvin vielä tänäänkin.

Joo, vertailu Coverdaleen onkin ihan turhaa hommaa, ovat kuitenkin niin erityylisiä tulkitsijoita.

edit. Niin, tuskin oli vastaus kysymykseesi, mutta sallinet toisen rumpalin silti hieman vuodattaa...
Hyvät rummut, huono soittaja!
IommI
15.09.2005 14:23:47
Silloin kun Gillan lauloi Deep Purplessa esitys oli hyvä mutta myöhemmin kun sitä sovellettiin Black Sabbathiin niin laulu muuttui melkeinpä itkemiseksi... hyvä se on laulamaan muuten...
IommI
15.09.2005 14:25:02
Niin ja toi Child in timehan on helvetin hieno biisi... itte kuuntelen paljo purplea.
18is9
15.09.2005 14:47:40 (muokattu 15.09.2005 14:48:17)

Minäkään en kyllä ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin sellainen vaikutelma on Gillanista jäänyt että se vetää enemmän luonnonlahjoilla kuin tekniikalla. Että niin kauan kuin kurkku kesti se veti korkealta ja kun lakkasi kestämästä niin sillä hyvä. Eikä tuo ole välttämättä ollenkaan paha asia, lauluahan ei pelkällä tekniikalla mitata.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Stradlin
16.09.2005 03:10:32
Kuvitelkaa Axl Rose laulamassa "oikein." Onhan mies kuorossa kersana vetänyt, joten luultavasti tietää asiasta jotain, mutta kyllä se karikatyyrinen raspikiljunta on ihan omaa juttua. Joku Nightrain, Welcome to the Jungle, Paradise City...

-Kamikaze Kettunen

Eihän sillä nykyään oo sitä "raspia" ollenkaan. Kuulostaa ihan pikkupojalta, kun ääni on niin puhdas. Vähän ku vertais kitaraa säröllä ja ilman. Kai se sitten jotenkin sen on treenannut sellaiseksi. Kyllä se rääkymistyyli oli parempi. Varsinkin Welcome To The Junglen alussa sen kuulee, ei oo niin cool enää.
Ain't It Fun?
Max-X
16.09.2005 10:50:59
Iani on kyllä yksi kaikkien aikojen parhaista rock-laulajista. tulkitsijana mies on ihan omaa luokkaansa, tunnetta nimittäin on pelissä paljon.
"This is the best party I've ever been to... Don't let me die with that silly look in my eyes"
Nolte
16.09.2005 13:07:35
tunnetta nimittäin on pelissä paljon.

Jep. Hyvä esimerkki tuosta on Perfect Strangersiltä löytyvä Wasted Sunsets. Hieno biisi ja hieno tulkinta, jossa kyllä loistaa myös Blackmore sooloinensa.
Hyvät rummut, huono soittaja!
eddison84
08.02.2007 16:31:40
Minäkään en kyllä ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin sellainen vaikutelma on Gillanista jäänyt että se vetää enemmän luonnonlahjoilla kuin tekniikalla. Että niin kauan kuin kurkku kesti se veti korkealta ja kun lakkasi kestämästä niin sillä hyvä. Eikä tuo ole välttämättä ollenkaan paha asia, lauluahan ei pelkällä tekniikalla mitata.

Gillan on ehdottomasti mun oma sankarini, kaikkien aikojen äijä! :D no,jo riittää hehkutus.. Oon tässä lueskellu/katellu uudempia ja vanhempia Gillanin haastatteluja, missä hän kertoo suurimpana ongelmanaan olleen monesti puhjennut nielurisatulehdus eli angiina, joka oli hänellä melkeinpä krooninen ongelma eli saattoi puhjeta ihan milloin vaan, kunnes hän poistatti risat..'82 Ianin ääni oli ollut tod. huonossa kunnossa ja lääkäri oli käskenyt olla ainakin vuoden laulamatta, mutta paskat, muutama kuukaus eteenpäin ja taas oltiin studiossa Black Sabbathiin liittyneenä tekemässä Born Againia :D
insight
08.02.2007 16:39:06 (muokattu 08.02.2007 16:39:51)
Ahaa.. Gillanilla on ollut ihan sama ongelma sitten kuin mullakin. Enkä varmaan ole ainut laulaja, jolla angiina on usein. Kai toi laulaminen aina sen verran kurkkua ärsyttää, että helpommin sairastuu, kuin laulamaton.
Ainut että mä en ole vielä sinne nielurisaleikkaukseen päässyt.
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
MartinB
13.02.2007 11:20:50 (muokattu 13.02.2007 11:21:52)
Kyllä monet Gillan:in suoritukset on tosi ihailtavia. En tunne hänen nykykuntoaan, mutta kyllä se äijä on vetänyt tosi kovaa ja korkealta. Itse hän sanoi haastattelussa että ei tiedä miten hän laulaa child in timen korkeat huudot, mutta hän sanoi että hän joka ilta merkittävällä tavalla vaarantaa terveytensä kun laulaa sitä... Hän arveli samalla että hänen kireät housunsa auttoivat ;)

Jotenkin sääli, että purplen alkuaikojen levyt in rock esim. eksyy aika ajoin sellaiseen proge-jaaritteluun ja jammailuun, mutta se oli sitä 60 lukua.
insight
13.02.2007 11:42:36
Jotenkin sääli, että purplen alkuaikojen levyt in rock esim. eksyy aika ajoin sellaiseen proge-jaaritteluun ja jammailuun, mutta se oli sitä 60 lukua.

Niin In rock julkaistiin 1970, mutta onhan se saatettu äänittää 60-luvulla =)
VoiceUser
13.02.2007 11:53:47
"Kyllähän se aikanaan oli kova. Tosi hyvä sävelkorva, hieno tulkinta. Kuuntelee just Child in Timea joka on tottakai kaverin helmihetki, niin eipä paljon sävel horju, suvereenisti vetää, ja tulkintaa löytyy. Se Come Hell or High Waterin veto oli lähinnä noloa katseltavaa meikäläisen mielestä, mutta tuossa vaiheessahan olikin jo aika monta vuosikymmentä takana noista kulta-ajoista."

Ostin taannoin Purplen live DVD:n jossa on mukana joitakin biisejä kahdelta -70 luvulla pidetyltä konsertilta.

Fireball ei mene Gillanilta jostain syystä putkeen. Hän laulaa selvästi alle vireen, ei kuitenkaan puolta sävelaskelta. Samoin hän myöhästyy C- osassa ja biisi onkin pettymys ko levyllä. Puutteellinen monitorointi tai jonkin asteinen humalatila voi tietenkin olla selityksenä. Koko biisi menee kuitenkin pilalle, vaikka muu bändi tuottaa tiukkaa jälkeä.

Toinen levyn konsertti on taltioitu vuotta myöhemmin ja johan laulaa mies hyvin.

Sattuuko joku tietämään, löytyykö Fireball:ista erinomaista live- vetoa joltakin muulta julkaistulta DVD:ltä? Biisi on aivan järjettömän hyvä.
eddison84
13.02.2007 15:40:27
"Kyllähän se aikanaan oli kova. Tosi hyvä sävelkorva, hieno tulkinta. Kuuntelee just Child in Timea joka on tottakai kaverin helmihetki, niin eipä paljon sävel horju, suvereenisti vetää, ja tulkintaa löytyy. Se Come Hell or High Waterin veto oli lähinnä noloa katseltavaa meikäläisen mielestä, mutta tuossa vaiheessahan olikin jo aika monta vuosikymmentä takana noista kulta-ajoista."

Ostin taannoin Purplen live DVD:n jossa on mukana joitakin biisejä kahdelta -70 luvulla pidetyltä konsertilta.

Fireball ei mene Gillanilta jostain syystä putkeen. Hän laulaa selvästi alle vireen, ei kuitenkaan puolta sävelaskelta. Samoin hän myöhästyy C- osassa ja biisi onkin pettymys ko levyllä. Puutteellinen monitorointi tai jonkin asteinen humalatila voi tietenkin olla selityksenä. Koko biisi menee kuitenkin pilalle, vaikka muu bändi tuottaa tiukkaa jälkeä.

Toinen levyn konsertti on taltioitu vuotta myöhemmin ja johan laulaa mies hyvin.

Sattuuko joku tietämään, löytyykö Fireball:ista erinomaista live- vetoa joltakin muulta julkaistulta DVD:ltä? Biisi on aivan järjettömän hyvä.

Jos kelpaa uudempi veto, niin Total Abandon-DVD vuodelta '99... monitorointi on aina Ianilla ollu puutteellinen, hän itse toteaa eräässä haastattelussa ettei koskaan ole käyttänyt lavamonitoreja:D saattoi olla tuo haastis: http://www.youtube.com/watch?v=Zq6FUM4q2XU
MartinB
13.02.2007 18:11:45
Kyllähän se kiljuu edelleenkin! Ainakin youtube videoissa mitä nyt katoin. Minäkin aion vetää sotahuutoja ja olla cool 6-kymppisenä! Siitä se vaan lähtee.
VoiceUser
14.02.2007 14:02:30
"Jos kelpaa uudempi veto, niin Total Abandon-DVD vuodelta '99"

Kiitos vinkistä. Tosin unohdin mainita, että kitaraan tarvittaisiin mielellään Blackmore.

Youtuben haastattelussa tuli ilmi, että Gillan:illa oli ääniongelmia -80 luvulla. Ei tainnut malttaa noudattaa kunnolla lääkärin ohjeita.
Pirkka
15.02.2007 22:58:25
Mitä basisti täällä tekee..? No, kun kyse on Purplesta ja eritoten Gillanista niin varmasti sekaannun mukaan.
Gillan on mun mielestä todella Tulkitsija. Esimerkkeinä voidaan ottaa 70-luvulta se pakollinen Child in Time tai vaikka Anyones Daughter(hauskaa tarinankerrontaa), 80-luvulta Wasted Sunsets, 90-luvulta Sometimes I Feel Like Screaming tai vaikka Anya ja vielä 2000-luvun viimeisimmältä Clearly Quite Absurd. Mun mielestä teksti herää Gillanin laulamana henkiin jos saa näin kornisti sanoa. Eihän se ääni ole enää todellakaan niinkuin Machine Headilla, mutta yritettyään vielä Battle Rages On:lla vetää vanhaan malliin siinä osittain jopa onnistuen ymmärsi Purpendicularilla keskittyä vain laulamiseen kiljumisen sijasta. Se oli hyvä ratkaisu joka vaikuttaa minusta paljon siihen millaiseksi uuden "AOR-Purplen" soundi kehkeytyi. Mä en tajuu laulamisesta mitään mutta Gillan on aina ollu mulle yks kovimpia.

Niin ja otsikkoon vastatakseni omalta osaltani: Pirun kova tasoinen. (8
eddison84
16.02.2007 15:03:50 (muokattu 16.02.2007 15:07:04)
Mitä basisti täällä tekee..? No, kun kyse on Purplesta ja eritoten Gillanista niin varmasti sekaannun mukaan.
Gillan on mun mielestä todella Tulkitsija. Esimerkkeinä voidaan ottaa 70-luvulta se pakollinen Child in Time tai vaikka Anyones Daughter(hauskaa tarinankerrontaa), 80-luvulta Wasted Sunsets, 90-luvulta Sometimes I Feel Like Screaming tai vaikka Anya ja vielä 2000-luvun viimeisimmältä Clearly Quite Absurd. Mun mielestä teksti herää Gillanin laulamana henkiin jos saa näin kornisti sanoa. Eihän se ääni ole enää todellakaan niinkuin Machine Headilla, mutta yritettyään vielä Battle Rages On:lla vetää vanhaan malliin siinä osittain jopa onnistuen ymmärsi Purpendicularilla keskittyä vain laulamiseen kiljumisen sijasta. Se oli hyvä ratkaisu joka vaikuttaa minusta paljon siihen millaiseksi uuden "AOR-Purplen" soundi kehkeytyi. Mä en tajuu laulamisesta mitään mutta Gillan on aina ollu mulle yks kovimpia.

Niin ja otsikkoon vastatakseni omalta osaltani: Pirun kova tasoinen. (8

TÄYTTÄ ASIAA!! Tulkinta aivan uskomatonta, todellakin kertoo aina sitä tarinaa mitä sanoissa seisoo! Eikä mun mielestä sitä lavakarismaa löydy keltään.. Kylmät väreet saa mullaki aikaan keikalla aina ku herra pelkästään kävelee lavalle..Oli sit kyseessä iha oikee keikka tai TVstä katottu..
insight
16.02.2007 16:22:34
Mun mielestä teksti herää Gillanin laulamana henkiin jos saa näin kornisti sanoa.

Hyvin sanottu ja samaa mieltä mäkin olen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)