Aihe: Rumpujen mikitys
1 2 3 4
HeavyMachinery
04.09.2005 17:00:51

Onko kellään muuten suositella mitään hyviä kirjoja tmv. mikeistä, studiosta, äänittämisestä ja äänen taltioinnista/hallinasta muuten. Ite olen aivan ulalla kaikessa mikä hiukankin liittyy aiheeseen. Siis en tiedä, mikä on stereokuva, ambienssi, en tiedä mitään noista mikkejen kuviosydeemeistä enkä mistään muustakaan.

Ambienssi = tila, huoneen oma soundi se mikä kuuluu korviin kun kuuntelet rumpuja noin 3 metrin päästä.

Stereo kuva = esim kummalle puolen kaiuttimessa ride tai haikka lokalisoituu. Hyvä esimerkki on kasari tomi kalaus 6 tomia jotka menee vasemmalta oikealle.

Luova studio työskentely niminen kirja ainakin on ihan perus juttujen kanssa hyvä. Sitten esim pro toolssiin löytyy sellaisia kirjoja joissa on turtorial cdeet mukana.
Minä tiedän - siis pelkään !
Jaska
04.09.2005 18:01:25
Ambienssi = tila, huoneen oma soundi se mikä kuuluu korviin kun kuuntelet rumpuja noin 3 metrin päästä.

Stereo kuva = esim kummalle puolen kaiuttimessa ride tai haikka lokalisoituu. Hyvä esimerkki on kasari tomi kalaus 6 tomia jotka menee vasemmalta oikealle.

Luova studio työskentely niminen kirja ainakin on ihan perus juttujen kanssa hyvä. Sitten esim pro toolssiin löytyy sellaisia kirjoja joissa on turtorial cdeet mukana.

kiitosta, täytyypi metsästää
Groovi
04.09.2005 19:55:10
87 ja 88 on sama kapseli mutta eri varsi eli ero on nolla :)

Huomaa että groovi on lukenut miri miettisen jutun soundista :) Tämä on hyvä juttu mutta siinnä on paljon tosi tuubaa jota kanttaa uskoa varauksella juuri tämä ambienssi mikkien linjaaminen basari virvelinkanssa on ihan tolkuton idea. Suosittelen "treenis" nauhoituksissa mikittämään tila vaikutelmaa esim. huoneen nurkista, rappukäytävästä, mistä vaan josta ääni heijastuu. Se bonham osio soundin jutusta on hyvä se valaisee paljon asioita.

joo, olen lukenut kyllä senkin juttun. Tosin mun mielestä kaikki muu siinä jutussa on aika yleistä jaarittelua, paitsi just tuo virpan ja bassarin linjaaminen. Tuli kerran kokeiltua ihan itsekkin tuo Roden konkkaparilla, ja kyllä se vaan hyvin toimii. Mun tapauksessa se toimii tosin vain siihen asti, että biisissä käytetään kahta bassaria.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
drummer88
06.09.2005 10:36:38
Tämä sattu hyvin. Uutta piisiä ollaan omaksi iloksi nauhottelemassa ja vehkeet on ns. keskenkertaiset. Eli rumpuja (bd,sd, 4 tt, hh, 2 splash, 2 crash ja ride sekä china) nauhotetaan kolmella dynaamisella (?) karaoke mikillä. joiden hinta yhteensä noin 60 €. Ja pioneerin karaoke vahvistin johon ne kolme mikkiä menee. Tietokone jossa Cool Edit Pro 2.
Ongelma on se että rummut on mitäänsanomatonta lätinää. Äänenvoimakkuudet kyllä saa "hyvin" balanssiin mutta ne soundit. Eli onko mitään tehtävissä näillä vehkeillä?
The Art Of Shredding
HeavyMachinery
06.09.2005 10:41:24

Tämä sattu hyvin. Uutta piisiä ollaan omaksi iloksi nauhottelemassa ja vehkeet on ns. keskenkertaiset. Eli rumpuja (bd,sd, 4 tt, hh, 2 splash, 2 crash ja ride sekä china) nauhotetaan kolmella dynaamisella (?) karaoke mikillä. joiden hinta yhteensä noin 60 €. Ja pioneerin karaoke vahvistin johon ne kolme mikkiä menee. Tietokone jossa Cool Edit Pro 2.
Ongelma on se että rummut on mitäänsanomatonta lätinää. Äänenvoimakkuudet kyllä saa "hyvin" balanssiin mutta ne soundit. Eli onko mitään tehtävissä näillä vehkeillä?

Laita 1 mikki basarin sisään 2 kauas rumpujen taakse ylös, siirtele noita 2ta että saat jonkinlaisen balanssin aikaan. Mikki lähtökohdat on kyllä todella huonot.
miän vain
06.09.2005 11:06:20

Ongelma on se että rummut on mitäänsanomatonta lätinää.

Ota dempit pois, viritä ihan liian soivaksi. Uusi kalvot, jos on varaa.

Tuollaiset halpamikit ottavat sointia yleensä aika vähän, eli jos sitä on alussa liikaa, tulos voi olla sopiva. Voi tietty käydä kyllä niinkin, että huononee vain.

EQ:lla ja kompressoinnnilla voi tehdä myös jotain, mutta jos ääni on jo alussa huono, ei se siitä hifiksi muutu.

Yksi mikki basariin, kaksi muuta stereopariksi Bonham-paikkaan eli kaksi kapulanmittaa basarijalan polvesta ylöspäin. Tai sitten ihan reilusti kauemmas setin eteen, että soundi pääsee aukeamaan. Sinne, missä yleisö on keikoilla.
Toi tuijottaa: .òó.
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
HeavyMachinery
06.09.2005 11:22:25

Yksi mikki basariin, kaksi muuta stereopariksi Bonham-paikkaan eli kaksi kapulanmittaa basarijalan polvesta ylöspäin. Tai sitten ihan reilusti kauemmas setin eteen, että soundi pääsee aukeamaan. Sinne, missä yleisö on keikoilla.

Ainut että tollaisten dynaamisten mikkien kuviot kusee ton homman. pitäis olla edes 1 konkka mikki jotta bonham homma toimii.
drummer88
06.09.2005 11:29:01
Ota dempit pois, viritä ihan liian soivaksi. Uusi kalvot, jos on varaa.
Demppiä ei ole. Paitsi basarissa on 1 m x 50 cm matto rullalla. Kalvot tosiaan vois uusia (tehdas kalvot) ja basarissa pinstripe lyöntikalvona :( Mutta kun tuolla setillä on kokoa ja ne kalvot alkaa sitten yhteensä maksamaan.
Mutta kiitos ideoista. Pitää koittaa.
The Art Of Shredding
miän vain
06.09.2005 11:40:34 (muokattu 06.09.2005 11:43:50)

Ainut että tollaisten dynaamisten mikkien kuviot kusee ton homman. pitäis olla edes 1 konkka mikki jotta bonham homma toimii.

Kyllä dynaamisellakin saa ihan siedettävää laatua - kokeile vaikka. Ei hifiä toki. Konkka on tietty aina konkka.

Edit: Joo, kalvot vaihtoon ainakin tuon kuvan perusteella. Lattiatomeissa on ihan totaalisen loppu nuo kalvot, etenkin pienemmässä. Ei noilla saa, vaikka olis hyvätkin mikit.
Toi tuijottaa: .òó.
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Simbe
06.09.2005 11:58:52 (muokattu 06.09.2005 12:06:37)

Miten dynaamisen herttakuvioisen mikin kuviot eroavat herttakuvioisen konkan kuvioista? Tuossa on varmaan joku perä, mutta en nyt suoraan tuosta sitä hoksannut.

Itse laittaisin yhden dynaamisen roikkumaan virvelin yläpuolelle koko settiä ja varsinkin sitä virveliä ottamaan, bonham korkeus 2 kapulanmittaa. Siellä bassarin sisällä se karaokemikki voi olla hätää kärsimässä, sen verran kova on pöhäkkä. Tuloksena voi olla vain rutinaa, ehkä tätä haettiinkin?

Sen "basarimikin" siirtäisin kauemmas setin eteen 1-2 metriä, basariin tai tomien ja basarin väliin osoittamaan, botnea koko settiin tuomaan. Jos basarissa ei ole napsua tarpeeksi, käytä puunuijaa. Sitten viimeinen mikki kaikuisaan käytävään huoneen ulkopuolelle, ovet auki. Sitä kompressoimalla saa sitten mahdollisesti vähän terää ja isoutta soundiin. Tämä voisi olla mieluusti konkkamikkikin, vaikka pallokuvioinen.

Paras tapa parantaa äänitysten soundia on kokeilla eri kalvoviritysten kanssa. Voihan olla, että oikealla virityksellä saat yhdellä sopivasti sijoitetulla mikillä suoraan sen soundin mitä olet etsinyt.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
HeavyMachinery
06.09.2005 12:11:10

Miten dynaamisen herttakuvioisen mikin kuviot eroavat herttakuvioisen konkan kuvioista? Tuossa on varmaan joku perä, mutta en nyt suoraan tuosta sitä hoksannut.

Eipa juuri paskakaan ainut on noi yläpäiden suuntaavuudet ja kuvion koko.

Itse laittaisin yhden dynaamisen roikkumaan virvelin yläpuolelle koko settiä ja varsinkin sitä virveliä ottamaan, bonham korkeus 2 kapulanmittaa.
Toimii sekin mutta korostaa herkästi liikaa virveliä.

Siellä bassarin sisällä se karaokemikki voi olla hätää kärsimässä, sen verran kova on pöhäkkä. Tuloksena voi olla vain rutinaa, ehkä tätä haettiinkin?
Paljon mahdollista. ettei se toimi mutta yksi "pervo" tapa on se että otat resokalvon basarista pois ja suuntaa sen dynaamisen mikin päin nuijaa noin metrin päästä sitten vaan peittoa tunneliksi päälle saat sen nuijan napsun ja ison botnen yhdellä mikillä.

Sen "basarimikin" siirtäisin kauemmas setin eteen 1-2 metriä, basariin tai tomien ja basarin väliin osoittamaan, botnea koko settiin tuomaan. Jos basarissa ei ole napsua tarpeeksi, käytä puunuijaa. Sitten viimeinen mikki kaikuisaan käytävään huoneen ulkopuolelle, ovet auki. Sitä kompressoimalla saa sitten mahdollisesti vähän terää ja isoutta soundiin. Tämä voisi olla mieluusti konkkamikkikin, vaikka pallokuvioinen.

Paras tapa parantaa äänitysten soundia on kokeilla eri kalvoviritysten kanssa. Voihan olla, että oikealla virityksellä saat yhdellä sopivasti sijoitetulla mikillä suoraan sen soundin mitä olet etsinyt.
Simbe
06.09.2005 12:28:48
Toimii sekin mutta korostaa herkästi liikaa virveliä.

Tosta muuten tuli mieleen Ahmir Thompsonin haastattelusta lukemani juttu. Se mieshän on hurahtanut vintageäänityslaitteistoon terveellä tavalla.

Hän totesi vain, että vanhaan aikaan sen "punaiselle äänitetyn" virvelin toimivuus perustui siihen, että se oli oikeasti soitettu hyvinkin hiljaa, nauhasaturaatio toi sitten sitä pallia soundiin.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
HeavyMachinery
06.09.2005 13:08:38

Tosta muuten tuli mieleen Ahmir Thompsonin haastattelusta lukemani juttu. Se mieshän on hurahtanut vintageäänityslaitteistoon terveellä tavalla.

Hän totesi vain, että vanhaan aikaan sen "punaiselle äänitetyn" virvelin toimivuus perustui siihen, että se oli oikeasti soitettu hyvinkin hiljaa, nauhasaturaatio toi sitten sitä pallia soundiin.

Tätä hyödynnetään. Itte diggailen siitä että tiski ei klippaa digitaalisesti, nyt on poltteet kovat kun reeniksen nurkassa on harrisonin täysanalogi 32ch in line tiski. Nauhoitan aina nupit "kaakossa" eli niin voimakasta signaalia viivalle kuin pystyy. Kela mankalle on hienoa nauhoittaa rumpuja koska nauha kompressio on luonnollisen kuuloista.
HeavyMachinery
15.09.2005 18:29:53

http://muusikoiden.net/dyn/members/24825.jpg

Tuossa on hyvä kuva kuin rummut on hyvä mikittää. Siitä hieman mallia ottamalla pääsee jo aika pitkälle.
Simbe
15.09.2005 18:46:34
http://www.mercenaryaudio.com/3micdrumstuf.html

Tuolla on jotain vähän erikoisempia mikitystapoja. Kuuntelu on tärkeää mikkien sijoitteluvaiheessa.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä LP practice conga!
Stratton
15.09.2005 21:05:02
hollmilla on kyllä niin hienoja settejä että tulee aina paskat housuun kun kattoo :(
Suomen virallinen Lars Ulrich.
HeavyMachinery
15.09.2005 21:50:09

http://muusikoiden.net/dyn/members/21651.jpg Ja tässä kuvassa myös mikitystä. Overit eivät näy. Ei myöskään viiden metrin päässä oleva stereopari tilan tuottamiseksi äänikuvaan.

.....ja mitkäs ne siellä jos ei 421:set ..... Aika vaki kalustoa.
VRock
15.09.2005 22:49:02
Ei minulla niinkään ongelmia ole mikkien kanssa. Saan koulultani helvetin hyvät mikit lainaa. Juuri jotain shuren 57:ä ja hyvät konkat. Mutta mitä muuta tarvitsen nauhoittaessa kun mikit jos vaikka suoraan ohjelmaan nauhoittaa koneelle? Maksimissaan kuudella mikillä (luultavasti neljällä) nauhoittaisin.
"And you can have my deodorant..!"
Checkmate
15.09.2005 23:56:38
Lisätääs tähän ketjuun eräs taannoin studiointipalstalle kirjoittamani kysymys, johon tuli vastauksia aika laihasti:

Sennheiser Black fire 541 -mikrofoni

Olisi mahdollista ostaa otsikonmukainen mikrophooni käytettynä, enkä löytänyt googleamisella käytännössä mitään infoa tuosta kapulasta (valmistus kaiketi lopetettu). Joskus olen äänittänyt hätäisesti basaria sillä, ja muistaakseni jälki oli ihan hyvää. Olisiko mnetin studiotyöskentelijöillä jotain sanomista tuosta Senkusta? Minkä hintainen uutena, ja paljon hyöväisi maksaa käytettynä? Onko kyse ensisijaisesti basarimikistä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)