Aihe: Hughes & Kettner Tubeman
1
Rinneto
15.09.2005 17:26:28 (muokattu 15.09.2005 17:29:10)
Kävin tänään Musamaailmassa tekemässä alustavan arvion Tech 21 TM10:stä ja Peavey Classic 30:stä. Lopputulos oli se, että en nähnyt laitteissa mitään niin erikoista, että olisin hommannut jommankumman pikkumarsun+Boss OS-2:n tilalle.
F-musiikissa silmään pisti kuitenkin tämä kyseinen etuastepedaali. Onkos jollain käyttökokemuksia? Kokeilin tänään hakua, mutta en meinannut löytää hyvää juttua. Nyt se on pois käytöstä, jotan aloitan nyt ikävä kyllä uuden topikin. Eli Tubeman? Aika moni sanoo saaneensa siitä hyviä saundeja ulos. Mun vahvarissa tosin ei oo efektilooppia, ja moni sanoo, että ko. pedaali saundaa paremmalta loopissa? Entäs nää muut mallit? Marsustani en paljon mitään saundia tahtoisi ottaa, olettaen, että H&K:sta lähtee paremmin sekä kliinit, että säröt? Entä miten tulevaisuutta ajatellen? Jos hankin joskus jonkun oikeasti hyvän ja kalliin vahvarin, jääkö tuo pedaali käyttämättömäksi?
PS: Niin ja jääkö tuo Bossin särötinkin tarpeettomaksi tollasen myötä? Joku myy torilla hintaan 270 tuota Tubemania. Aika kova hinta kun joku kehuskeli saaneensa 150 euroo (900 markkaa).
Härski
15.09.2005 17:45:11 (muokattu 15.09.2005 17:45:52)
Täältä löytyy käyttäjä!

Eli, onhan se hyvä. Parhaimmillaan loopissa, mutta normaalisti inputtiin laitettuna toimiva. Täällä on siitä arvostelu: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=42

Oma putkimaestroni on tällä hetkellä rikki. En tiedä, mistä johtuu, mutta ei sen niin väliä, kun en sitä pahemmin kohta tarvitse. Kaikesta huolimatta voin suositella tuota melkein kenelle tahansa. Ainakin kannattaa testata, jos ei muuta.
Rinneto
15.09.2005 17:53:00
Juu unohdinkin tsekata laitearviot tyystiin :D. Noh, kiitos Härski, mutta vielä jäi vaivaamaan, että kuullostaako se nyt edes tuota pikkumarsuani paremmalta jos sen liittää suoraan vahvarin inputtiin? Nämähän ovat mielipidekysymyksiä, mutta yleisesti.
Tami
15.09.2005 19:38:54

Juu unohdinkin tsekata laitearviot tyystiin :D. Noh, kiitos Härski, mutta vielä jäi vaivaamaan, että kuullostaako se nyt edes tuota pikkumarsuani paremmalta jos sen liittää suoraan vahvarin inputtiin? Nämähän ovat mielipidekysymyksiä, mutta yleisesti.

Mä olen käyttänyt tuota tubemania jo pidemmän aikaa ihan tavallisena säröpedaalina : kitara - tubeman- nauhakaiku - vahvistin. Vahvistimena on toiminu voxin ac30 ja nyttemin trademark30 (on mahtilaite joten voxi myynnissä). Minun mielestä tuo toimii tuollaviisiin tosi hyvin vaikka yleensä kehoitetaankin liittämään se efektiloopin paluuseen. Mä olen saanut sen toimimaan parhaiten kuitenkinvahvarin edessä sillä looppiin liitettäessä on jääny sitten ne vahvsitimen sävynsäätimet hyödyntämättä.
Jos hakemalla hakee jotain parannettavaa niin haluasin myös sille clean kanavalle oman volumen, jolloin tuo olisi monipuolisuudessaan jo huimaava.

niin ja 270euroa en maksaisi vaan luulisin katuhinnan olevan josasin 200e:n paikkeilla.....
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
Härski
15.09.2005 19:42:01
Jos hakemalla hakee jotain parannettavaa niin haluasin myös sille clean kanavalle oman volumen, jolloin tuo olisi monipuolisuudessaan jo huimaava.

?????

Siinähän on sille oma volume.
Tami
15.09.2005 19:51:20

?????

Siinähän on sille oma volume.

oopps..... tarkoitin että siinä clean kanavassa olisi kanssa gain ja volume, jolloin sitäkin vois säröttää...... nyt se tarttee mallata mastervolmen kanssa jos haluaa cleaninkin särähtävän.
Mulla tuo tubeman on bossin ls-2 looppipedaalin loopissa jolloin saan tarvittaessa putkimiehen ohitettua = 4 "kanavaa".
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
Rinneto
16.09.2005 08:29:58 (muokattu 16.09.2005 08:42:42)
Nyt vähän jelppii. Onko 250 euroo hyvä hinta tommosesta käytetystä putkimiehestä? Uutena sais siihen 350 euroo. Laite on vuoden vanha ja toimii kulma moitteettomasti.
Ja löysimpäs vielä huuto.netistä 370 ei hintavarausta Mesa Boogien V-Twin pedaalin. Onks siin jotain huomattavasti parempaa, et siit maksais 100 euroo enemmän?
hannlain
16.09.2005 09:18:42
Kyllä noi m.netin torilla pyörineet Tubemanit ovat olleet lähempänä 200 kuin 250 euroa. IMO, tuo 270€ käytetystä on ylihintainen. Omani ostin käytettynä muistaakseni 200€:lla.

Mulla oli aikoinaan Fenderin pikkucombo (Frontman 25), josta aattelin saada sirinät murinaksi Tubemanilla. Eipä se sillä onnistunut. Tai en päässyt omalla Fenderillä testaamaan, mutta F-musiikissa kokeilin Tubemania H&K Edition Blue30:n edessä eikä se soundi siitä paljoa _mun_mielestä_ parantunut. Päädyin sitten myöhemmin vaihtamaan Fenderin tilalle Peavey Classic30:n. Tuli myöhemmin vielä hankittua Tubeman C30:n seuraksi. Nyt murisee jollain tapaa. En nyt täysin tyytyväinen ole, mutta eipä tuon hintaluokan laitteiden kanssa mitään ihmeitä tehdäkään.

Itse käytin aluksi Tubemania suoraan efektilenkin paluuseen kytkettynä, jolloin oli siis käytössä vain Tubemanin omat kanavat. Tuo Tubemanin clean-kanava on aika kylmä, eikä ei-niin-hevi säröosasto pärjää Classicin omalle särökanavelle. Nykyään Tubeman onkin vaan yhtenä "efektipedaalina" kitaran ja vahvarin välissä. Lähinnä otan tällä hetkellä Tubemanista vain hevisäröt ja Classicista puhtaat ja rokki/perinteisemmät hevisäröt. Pitäis vissiin väsätä looppiboksi, niin sais tarvittaessa ohitettua Tubemanin kokonaan. Nykyisessä setupissahan signaali kulkee kahden etuvahvistimen läpi.
edgehill
16.09.2005 12:02:56 (muokattu 16.09.2005 12:09:17)
Myin juuri oman virheettömässä kunnossa olleen Mnetin torin kautta hintaan 220e. Oliskohan pitänyt pyytää enempi ;-)

322 + postikulut näyttäisi olevan T-kaupassa.

E: Unohtui sanoa siitä kytkennästä...vaihdoin styrkkarin Fenderin Deluxe Reverbiin, jossa ei ole efektilenkkiä tms. tapaa ohittaa etuaste.
Tubeman oli huono kitaran ja (tämän) vahvarin välissä.
Sen sijaan kun olen kytkenyt sen suoraan päätevahvariin niin silloin on pelittänyt erittäin hyvin.
Mrezzye
16.09.2005 14:33:08

Myin juuri oman virheettömässä kunnossa olleen Mnetin torin kautta hintaan 220e. Oliskohan pitänyt pyytää enempi ;-)

Ei olisi. Fasu möi n. vuosi takaperin tuohon hintaan pari kappaletta uutena. Vähän harmittaa, etten ostanut silloin. Rahatilanne oli vaan niin hanurista, että olisi pitänyt kerjuulla olla loppukuu...
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
hannlain
16.09.2005 14:43:20
Ei olisi. Fasu möi n. vuosi takaperin tuohon hintaan pari kappaletta uutena. Vähän harmittaa, etten ostanut silloin. Rahatilanne oli vaan niin hanurista, että olisi pitänyt kerjuulla olla loppukuu...

Noi Fasulla olleet taisivat olla tuota vanhempaa mallia. Erot uuteen ovat tietääkseni vain kosmeettisia (ei putken ikkunasta loistavaa sinistä valoa ja kotelossa eri pintakäsittely).
lingis
16.09.2005 14:59:02
Itseänikin rupesi nytten kiinnostamaan ko. tubeman. Säröosastoon pitäisi saada parannusta kun Fender Hot Rod Deluxen säröt ovat melkoisen köyhät.

Mutta menetänkö Fenderin maan mainion clean-soundin jos ohitan vahvarin etuasteen pistämällä Tubemanin looppiin? Etuasteen edessä olevilla pedaaleilla en ole tarpeeksi hyviä säröjä saanut tähänkään asti joten siihen hommaan tuskin Tubemania hankkisin.

Hienointa olisi tietysti kuulla HRDx+Tubeman -yhdistelmän omistajien kommentteja asiasta, jos sellaisia löytyy.
edgehill
16.09.2005 16:46:08

Kai sä huomasit tämän: ;-)

Tuosta Hot Rod:sta...eikös kytkennän voisi tehdä niin, että A/B boxin kautta A-asennossa tulee cleanit Fenkun etuasteen kautta (H&K ohittuu) ja B-asennossa signaali menee H&K:n kautta Fenkun päätteelle. En tiedä mitä ongelmia tuosta voisi tulla, voisiko olla volumebalanssin säätämisessä jotain ongelmaa tms. Ehkä kannattaa kokeilla.
fred
16.09.2005 16:54:06
Tubemanissa on sisäänrakennettuna jonkinlainen kaiutinemulaatio joka korostaa treble/ylämiddle taajuuksia. Jos tuon saisi kytkettyä pois jollain konstilla, niin vehjettä voisi käyttää suoraan vahvarin inputtiin. Samoin koko pedaalin ohittava kytkentä olisi tarpeen, jos haluaa käyttää tubemania ilman erillistä bypass boksia.

ote manuaalista:

"It is also possible to patch this signal to a standard guitar amp’s instrument input, but we do not recommend using the new TUBEMAN ®this way. The new TUBEMAN ®is optimized for direct recording. (If you’re looking for the ultimate pedal to use in-line between your guitar and the instrument input of your existing amp, we recommend the new Hughes & Kettner TUBE FACTORTM, which is optimized specifically for that purpose.) "
Jouni Antero
16.09.2005 16:57:38
Se ei mee ihan varmaankaan noin, koska päätteen yhteys katkeaa etuasteeseen, jos päätteen inputtiin laitetaan jotain.

Tuohon tarvitaan jokin, joka summaa tulot, eli:

a/b-boxista toinen menee fenkkuun toinen Tubemaniin

Fenkun etusen ja Tubemanin out-putit menee kalikkaan, joka miksaa ne yhdeksi ulostuloksi joka johdetaan päätteeseen
edgehill
16.09.2005 17:13:44
Se ei mee ihan varmaankaan noin, koska päätteen yhteys katkeaa etuasteeseen, jos päätteen inputtiin laitetaan jotain.

Tuohon tarvitaan jokin, joka summaa tulot, eli:

a/b-boxista toinen menee fenkkuun toinen Tubemaniin

Fenkun etusen ja Tubemanin out-putit menee kalikkaan, joka miksaa ne yhdeksi ulostuloksi joka johdetaan päätteeseen

No juu, oikeassa olet, näinhän siinä käy.
Hyvä ajatus vaikka olikin huono....
Jouni Antero
16.09.2005 17:25:59 (muokattu 16.09.2005 17:26:24)
tuolla torilla joku myy (en tunne henkilöä) tekemiään ja hyviltä vaikuttavia looppi-boxeja jolla homma ainakin osin hoituu.

http://muusikoiden.net/dyn/tori/72890.jpg

Eli tällöin loopataan Fenkun etuaste - puhtaita soittaessa Tubeman siis by-passilla ja kierrätetään signaali looppiin kytketyn Fenkun etuasteen kautta.

osasinkohan kuvailla oikein: mä olen jo kymmenen vuoden ajan harrastanut kaikkia tämmöisiä johdotuksia, mutta niissä menee aina pää ja sanat sekaisin...
lingis
16.09.2005 18:29:00
osasinkohan kuvailla oikein: mä olen jo kymmenen vuoden ajan harrastanut kaikkia tämmöisiä johdotuksia, mutta niissä menee aina pää ja sanat sekaisin...

Tais se oikein mennä, nyt ku paperille piirsin selostuksen pohjalta.. kiitti vinkistä! Tommonen pitää rakentaa jos nyt päädyn Tubemanin ostamaan.. pitää nyt ensin testailla ko. vehjettä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)