dismal 14.09.2005 23:08:50 | |
---|
Kaksi asiaa.. Ensiksi huomaan, eritoten nopeampia riffejä soittaessa, etten paina kieliä sormenpäilläni vaan.. siitä alaspäin olevalla kohdalla, siinä missä on sormenjäljet :D Tämä lienee seurausta paljosta rytmikitaroinnista ja vitossointuhakkauksesta.. Olisikohan viisasta opetella tavasta pois heti tässä vaiheessa vai pystyykö yleensäkin muuten kuin sormenpäillä soittamaan tarkasti? Toisekseen, mikäs ihme siinä on kun ei barreotteissa soi G kieli. Joskus se on niin hakusessa että saan siitä ääntä vain jos painan etusormea muillakin sormilla, ja silloin ei paljon otteita voi ottaa. Pystyyköhän tuota pehmeää kohtaa sormesta kovettamaan jotenkin muuten kuin hakkaamalla niitä barresointuja jotka soivat epäpuhtaasti, tai onko jotain tyyliä miten saa kielet soimaan? Tämmöstä noobiasiaa tähän väliin.. Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink. |
Billsner 15.09.2005 07:16:09 | |
---|
Pystyyköhän tuota pehmeää kohtaa sormesta kovettamaan jotenkin muuten kuin hakkaamalla niitä barresointuja jotka soivat epäpuhtaasti, tai onko jotain tyyliä miten saa kielet soimaan? Soittamalla. Tuosta huomaa muuten mitä sormea ei käytetä soitossa. Itselläkin on nimetön ainoa sormi jossa ei ole kovaa nahkaa. Chainsaw Surgery |
kivi 15.09.2005 09:43:32 | |
---|
vai pystyykö yleensäkin muuten kuin sormenpäillä soittamaan tarkasti? Pystyy, ja tuo on ihan normaalia. Treenauksen myötä se saattaa alkaa vielä kuulostaakin hyvältä :-D Pystyyköhän tuota pehmeää kohtaa sormesta kovettamaan jotenkin muuten kuin hakkaamalla niitä barresointuja jotka soivat epäpuhtaasti, tai onko jotain tyyliä miten saa kielet soimaan? Ehkä koko käden asennossa olisi sitten parantamisen varaa. Soittaminen on kumminkin tekniikkalaji siinä mielessä, ettei käden tarvitse kasvaa mitenkään epämuodostuneeksi että soitto olisi mahdollista. kokeilepa siirtää peukaloa toiseen kohtaan kaulan takana, se sattaa auttaa. Näppäilyjutuissa jotka vedetään barréilla, ja joiden pitää olla ehdottoman puhtaita, olen joskus nähnyt kaverien tukevan etusormea keskisormella, ja soittavan soinnun muut nuotit nimettömällä ja pikkusormella. Itse en oo koskaan kokenut tuota tarpeelliseksi. Kaikkia sormia kannattaa käyttää soitossa, erityisen tärkeää on pakottaa pikkusormi mukaan vaikkapa värittämään sointuja, ettei se unohdu kaulan taakse kun sitä tarvittaisiin. Pikkusormi ei mitenkään luonnostaan pysyttele otelaudan päällä, vaan se on harjoittelukysymys. Asiasta sadanteen, mä huomaan että mulla on nimettömän ja pikkusormen sormenpäät kaikkein kovettuneimmat, ne kun tekevät soittaessa eniten jatkuvasti vaihtuvia juttuja... Tämmöstä noobiasiaa tähän väliin.. Aloittelijapalstalla ollaan, aivan oikein. Ei kysyvä tieltä eksy. |
weelie 15.09.2005 13:27:09 (muokattu 15.09.2005 13:32:26) | |
---|
Toisekseen, mikäs ihme siinä on kun ei barreotteissa soi G kieli. Joskus se on niin hakusessa että saan siitä ääntä vain jos painan etusormea muillakin sormilla, ja silloin ei paljon otteita voi ottaa. Mulla on sama ongelma (ja olen soittanut kotokolossani jo useita vuosia). Eihän sitä kuule kun vain rämpyttää ("E-molli" kuullostaa tietysti ontommalta), mutta barreja pikkaillessa G-kieli yleensä ei soi täysin puhtaasti. Samaten käteni väsyy barrejen soitosta. Eroa ei mielestäni akustisen (13-kielet) ja sähkiksen (Fender jossa kympit) välillä ole. Kun siirrän etusormen yli, eli niin että se pilkistää jo otelaudan yli, G-soi paremmin. Mutta silloin en taas ylety enää, esimerkiksi tähän: e-11 b-7 g-7 d-7 a-7 e-7 Tietysti keskisormen nojaaminen etusormeen vähän auttaa, ja puhtaammalta kuullostaa kun on vain barre eikä muita sormia. Etusormen koukistaminen tai "tilttaaminen" taasen tuntuu vain huonontavan sointia. Tuo etusormen ihon koventuminen mullakin on mielessä käynyt. Etusormen ensimmäinen taive kun on jo kovettunut avoimen A-soinnun paukutuksesta (siis kyseessä sointu x02225). Vasurissa sormenpäät ovat kyllä kaikki kovettuneita, tosin pikkurilli vähiten. Oikeassa nyt on "rakko" nimettömän päässä kun sen käyttöä (p,i,m,a) eilisen treenasin. Yleensä kun sitä ei yhtä paljon tul käytettyä kuin peukkua, etu- ja keskisormea. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Kannattaa varmaan tutkia osuuko etusormen nivel juuri sen G-kielen päälle. Monesti ihan pienellä sormen siirtämisellä saa kielet soimaan puhtaasti. Asiasta hattuhyllyn kautta kukkaruukkuun niin miullakin kovin nahka on juuri nimettömässä. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |