Aihe: Soittotekniikka
1
Hemmu
04.06.2003 22:04:01
Auttaisitteko aloittelijaa?

Olen vähän yli vuoden soittanut 4-kielistä sähköbassoa. Sitä ennen soitin välttävästi komppikitaraa ja lauloin. Mikä on oikea tekniikka sille oikealle kädelle. Blektrasta en ole kiinnostunut. Tähän asti olen soittanut kahdella sormella mutta jotkut väittävät että pitäis ottaa vielä yksi sormi mukaan. Eikö ne kaksi sormea riitä tavallisen tanssimusan soittamiseen? Mä en kuitenkaan mitään aivan mahottomia kuvioita pysty (ainakaan vielä) soittamaan, koska laulun täytyy samalla sujua.

Etukäteen kiittäen
absqua
04.06.2003 22:28:09
Kahdella sormella ehdottomasti! (IMO)

Kolmas tuo mukanaan ehkä hieman helpotusta joihinkin aika marginaalisiin juttuihin (esim. Steve Harris-laukkakomppi), mutta samalla tulee myös varsin todennäköisesti balanssiongelmia näiden kolmen sormen välille (eli joku kolmesta nyppäisee kieltä lujempaa/hiljempaa kuin muut). Kolmesta sormesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hemmo
04.06.2003 22:29:31

Olen rohkeasti sitä mieltä, että soitat sitten plektralla, peukalolla, etusormella, 2, 3, 4 tai vaikka 5 sormella, niin se on ihan yhtä oikein kuin mitä muu tahansa.

Ei basson soittamisessa sillai oo mitään virallisia sääntöjä, tai vaikka olisikin, niin ne on tehty rikottaviksi.

Soita ihan vapaasti kuten haluat tai olet oppinut. Jos tuntuu siltä, et se 3. sormi on tarpeen, niin siitä vaan.
Lisää säröä, pyydän!
NYdoll
05.06.2003 01:07:13

jack bruce pärjäili ihan loistavasti yhelläkin sormella...
Karlsson
05.06.2003 13:32:15
jack bruce pärjäili ihan loistavasti yhelläkin sormella...

Ai, tota en tiennykkää. Kingein kuitenkin "yks sormisista" on James Jamerson.
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
Tanu
05.06.2003 19:07:07
Steve Harris soittaa kahdella sormella, joten kyllä se "Harris-laukkakomppi" pitäisi niinkin mennä.
NYdoll
05.06.2003 22:50:37

kylläpähän se soittaa välillä myös kolmella...
Esko Deel
06.06.2003 08:47:20
Ei siitä kolmannesta sormesta ainakaan haittaa ole, tosin pitää treenata nimetönkin aika hyvään kuntoon jottei se kuullostaisi muita heikommalta.

Mulla meni aika kauan, että sain sen edes jotenkin mukaan.
Ei se vieläkään mikään hyvä ole mutta kehittyy kokoajan.
Sanomattakin selvää...
Definhel
06.06.2003 19:14:21
Ei basson soittamisessa sillai oo mitään virallisia sääntöjä, tai vaikka olisikin, niin ne on tehty rikottaviksi.

Niitä ei saa rikkoa, ne pitää kiertää.
Be Chrool To Your Scuel
Tanu
07.06.2003 00:01:23
kylläpähän se soittaa välillä myös kolmella...

No sitten se valehtelee, koska IM:n sivujen Q&A-osiossa Harris sanoo käyttävänsä kahta sormea. Tosin voi olla vanhentunutta tietoa tai sitten kaveri ei huomaa ottavansa välillä nimettömänkin mukaan.
Prowleri
09.06.2003 22:41:13
Varmaan ainoa todella hyödyllinen sääntö sormilla soitettaessa on että aloittaa tahdin aina keskisormella, etusormella tuppaa nimittäin tulemaan hivenen heikompi saundi joten soitto kuulostaa tasapainoisemmalta.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Niskamies
11.06.2003 15:43:03
jaco soitti kahella sormella, james jamerson soittaa yhellä sormella, stuart hamm soittaa kolmella sormella.
olen ihna hyvin pärjännyt kaikessa musassa kahella sormella
D'Addario may burn in hell!
Oan
12.06.2003 17:50:49
Neljä sormen tekniikka, silloin tällöin peukaloakin viidentenä soveltaen, on tietysti monipuolisin. Eikä edes niin kovin vaikea tavoite, kaikkihan on kiinni vain pitkäjänteisestä harjoituksesta. En enää voisi kuvitellakaan palaavani kahteen sormeen, kolme on must ja neljäskin on tulossa täyttä vauhtia mukaan.
Mutta soita siten kuin itsestä tuntuu, äläkä luule että muut olisivat sen oikeaoppisempia.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)