Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: RadiuS""
1 2
simosiili
09.06.2003 08:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no mulla ois ku sitä kaulaa teen, niin toi jäi soimaan päähä,
tilasin soitinrakentajat amf:sta rw otelaudan jos on vaa urat,
pitäis itte toi radius, tiiä tiiän et se on yleensä tuuma koossa,
ja piirustusten mukaa tos lentoveessä 12" mut mite
mä oikee sen vedän, "siis paljo tollane 12 tuumaa kertoo minkälaiseks se pitäis vetää, tai sitte ostan ruokankaalta, 70 euron otelaudan..:( rahat niukil, jote ei paljo varaa..
 
jarmos
09.06.2003 09:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä osoitteista löytynee apua
 
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/fbradius.htm
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm
 
erkko
09.06.2003 10:42:54 (muokattu 09.06.2003 12:21:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piirrät vaan harpilla ympyränkaaren, jonka säde on 12" (taitaa olla n.30,5cm) esim. ohuelle pellille ja leikkaa pelti tarkasti viivaa pitkin, niin että kaaren ulkopuolelle jäävä osa toimii "radiustulkkina"). Peltiä voi sittä käyttää mallina niin että radiuksen hiontavaiheessa sovittelet sitä otelaudan päälle. Korostan vielä: leikkaa malli tarkasti. Itse oon tehny tollasia peltejä eri radiuksille. Oon tehny ne messingistä tai alumiinista kun molemmat on pehmeitä ja helppoja leikata.
 
PS. Mitä maksaa AMF:ssä valmiiksi otelauta jossa on valmiiksi sahatut urat?
 
PS2. Kun hiot radiusta, käytä siinä esim. pitkää suoraa metalliputkea jonka yhteen kylkeen on teipattu hiomapaperi. Näin otelaudasta tulee automaattisesti suora jos ei päästä kaulaa notkumaan hiontavaiheessa.
 
Juzzu
09.06.2003 11:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12 x 25.4 mm = 304.8 mm
 
Ja tuo on siis säde, ei halkaisija.
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
erkko
09.06.2003 12:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, mun ulkoa muisteltu likiarvo heitti 0,2mm;-)
 
simosiili
09.06.2003 12:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PS. Mitä maksaa AMF:ssä valmiiksi otelauta jossa on valmiiksi sahatut urat?
 
ruusupuu otelauta muistaakseni 22,50 ja eben oli varmaa 27,50...=)
 
Kiitti, näin teen!
 
Juzzu
09.06.2003 12:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä ku kato mun moka, mä tuossa katsoin että olit laittanut tuon luvun milleinä vaikka olitkin ihan oikein sentteinä pistänyt. Ei ollut tarkoitus nipottaa, ei taida tuollainen 0.2mm merkitä radiuksissa ihan hirveesti ;o)
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
09.06.2003 13:10:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitäis itte toi radius, tiiä tiiän et se on yleensä tuuma koossa,
ja piirustusten mukaa tos lentoveessä 12" mut mite
mä oikee sen vedän..

 
Well, onko sillä loppujen lopuksi väliä onko se radius 10, 11,12 vaiko 12,5"? Voihan noita radius mittoja väsätä ei siinä mitään mutta ole itse huomannut että se on turhan työläs tapa nyslätä tuota radiusta käsin hiomalla ja tulkkeja käyttämällä. Paras tapa on nitkuttaa valmista kaulaa pitkällä nauhahiomakoneella niin radiuksesta tulee aina sopiva. Kaiken lisäksi kaulasta tulee tällätavalla tehtynä n.s "compund" , elikkä sellainen että radius suurenee lavasta bodiin päin. Tällainen kaula onkin kaikkein paras. Siinä ei keielet jää sillai "keikkumaan" niinkuin tasaradiuksella varustetussa kaulassa. Jotkut fenkut, ja miksei monet muutkin kitarat missä kaulat/otelaudat tehdään koneellisesti jyrsimällä ei ole "compound"eja, vaan niissä on tasa radius mikä sinänsä on huonompi vaihtoehto. Siis nauhahiomakoneella tulee muutamassa sekunnissa tasainen ja hyvä radius. Tietenkin homma vaatii harjoittelua ettei koko kaule mene p****ksi.
 
"G-strings are for strippers"
erkko
09.06.2003 13:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mä kattelin joskus videota missä Matti Nevalainen väsäs koko kaulan nauhahiomakoneella. Onnistuuhan se varmaan niinkin, mutta kyllä mä oon ainakin tehnyt kaikki kitarani vähän varovaisemmilla työmenetelmillä. Aikaa menee vähän enemmän, mutta eipä tuu epäonnistumisiakaan. Tietty jos tekee kauloja ammatikseen niin kannattaa opetella tekemään ne mahdollisimman vähällä vaivalla.
 
Juzzu
09.06.2003 13:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Well, onko sillä loppujen lopuksi väliä onko se radius 10, 11,12 vaiko 12,5"?
 
Gibson-tyyppinen tune-o-matic on tehty 12":lla (vaikka tosin vippaskonstein onkin säädettävissä). Tuossa yksi syy tehdä homma oikein.
 
Voihan noita radius mittoja väsätä ei siinä mitään mutta ole itse huomannut että se on turhan työläs tapa nyslätä tuota radiusta käsin hiomalla ja tulkkeja käyttämällä.
 
Tjaah, no kyllä mä sain ekalla yrittämällä compoundin 8.5" -16", ainakin suurin piirtein. Tosin mulla oli valmiit tulkit käytössä, toki niiden väsääminen ois ollut aikaa vievää touhua.
 
Paras tapa on nitkuttaa valmista kaulaa pitkällä nauhahiomakoneella niin radiuksesta tulee aina sopiva.
 
Aina sopiva? Kyllä kai tuolla laillakin kaulasta voi saada potkupallon muotoisen tai liian tasaisen? Vaikka tokihan tuolla tavalla saa otelaudasta suoran pitkittäisuuntaan, sitä tarkoittanet?
 
Kaiken lisäksi kaulasta tulee tällätavalla tehtynä n.s "compund" , elikkä sellainen että radius suurenee lavasta bodiin päin. Tällainen kaula onkin kaikkein paras.
 
Makuasioita
 
Siinä ei keielet jää sillai "keikkumaan" niinkuin tasaradiuksella varustetussa kaulassa.
 
Tätä en ymmärrä, eikös tasaisessa säteellä saa satulan ja tallan ollessa samalla säteellä kielet ihan samalla lailla kaulalle "hollille" kuin missä muussakin?
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
09.06.2003 14:45:45 (muokattu 09.06.2003 14:49:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina sopiva? Kyllä kai tuolla laillakin kaulasta voi saada potkupallon muotoisen tai liian tasaisen?
 
Tarkoitin että lopettaa pyöristämisen kun kaula tuntuu hyvältä
 
Tätä en ymmärrä, eikös tasaisessa säteellä saa satulan ja tallan ollessa samalla säteellä kielet ihan samalla lailla kaulalle "hollille" kuin missä muussakin?
 
Ei. Tasaisella säteellä tapatuu sellain n.s. "fret out" kun teke bendejä . Compund kaulalla ei. Joitan selityksiä:
http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/compound.htm
 
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/fbradius.htm
 
http://europa.spaceports.com/~fishbake/lpc/fbrd/fboard.htm
 
Muutenkin hyvä saitti:
 
http://archive.guitarplayer.com/archive/gear/setup.shtml
 
"G-strings are for strippers"
Juzzu
09.06.2003 14:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei. Tasaisella säteellä tapatuu sellain n.s. "fret out" kun teke bendejä
 
Aijjuu, eli siis tästä bendausjutusta oli kyse. Joo, näinhän tuo olnee!
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
charvette
09.06.2003 16:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tein tällaisen:
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm
samalta saitilta lötyy apua jonkin muun säteen laskemiseen.
 
no mulla ois ku sitä kaulaa teen, niin toi jäi soimaan päähä,
tilasin soitinrakentajat amf:sta rw otelaudan jos on vaa urat,
pitäis itte toi radius, tiiä tiiän et se on yleensä tuuma koossa,
ja piirustusten mukaa tos lentoveessä 12" mut mite
mä oikee sen vedän, "siis paljo tollane 12 tuumaa kertoo minkälaiseks se pitäis vetää, tai sitte ostan ruokankaalta, 70 euron otelaudan..:( rahat niukil, jote ei paljo varaa..
 
Hannu H.
12.06.2003 13:32:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyhmä kysymys (ja näitähän oon kyselly tällä palstalla ennenkin):
 
Mikä on radius?
 
Ei pilkkaa, ei naurua, vain vastaus kiitos. :-)
 
vieraile kotisivuillani
Juzzu
12.06.2003 13:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Radius on suoraan suomennettuna säde, ja kitaroista puhuttaessa sillä tarkoitetaan otelaudan kaarevuuden sädettä.
 
http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/compound.htm
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Hannu H.
12.06.2003 13:43:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia! Taas tuli viisaammaksi kun kysyi...
 
vieraile kotisivuillani
petski
12.06.2006 16:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastatkaa joku joka tietää, että onko les paul standardissa koko otelaudan matkalla 12" radius, vai onko siinä compound radius?
 
stenel
12.06.2006 17:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastatkaa joku joka tietää, että onko les paul standardissa koko otelaudan matkalla 12" radius, vai onko siinä compound radius?
 
12" radius.
 
Parasta lyriikkaa v. 2006:"DJ ja tanssilattia, passoissa tuhat vattia, kaupunki valvoo, kun me tanssitaan vielä, tanssitaan vielä..." -Jane-
Hillboy
21.12.2006 19:34:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun ei viitti aina vaan uusilla aiheilla tukkia foorumia, niin nostelen sitte tätä vanhaa aihetta... Millastakos radiusta yleensä nauhattomissa bassoissa on käytetty? 5-kielinen nauhaton basso siis työn alla... Ibanezeissa kai on tuota 12" radiusta käytetty aika runsaasti ja sellane on nykysessäki bassossa (GSR 4-kiel.) ja ihan hyvältä tuo tuntuu... Onko sillä kuitenkin jotain eroa tuolla radiuksella johonkin suuntaan jos basso on nauhaton?
 
machinehead72
17.11.2014 22:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta minäpä nostan taas tämmöisen ihan yhtä kysymystä varten.. Eli kun olen palastratolle kaulaa katsomassa, niin mikä on stratoissa ns. normi radius? Monessa näyttää olevan tuo 9,5", mutta onko tuo sitten jo sieltä kaarevammasta päästä vai? Koska monessa "modernimmassa" näyttäisi olevan 12" joka vissiin on aika iso ero tuohon 9.5" (?)
 
www.facebook.com/sparxcex --> Glam/Punk/UFO meininkiä from KRC
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «