Aihe: Lisäpuhtia pieneen putkicomboon?
1 2
JuSu
14.09.2005 09:54:16
Moe!

Tarvitsisin pieneen (no, pariinkin) putkicomboon aavistuksen lisää headroomia ja meteliä. Asian tiimoilta tuumasin paria asiaa:

Kaiuttimen herkkyys. Onko herkkyydeltään esim. 97 dB ja 100 dB kaiuttimilla selkeästi kuultava ero äänenvoimakkuudessa samoilla tehoilla?

Etuasteputket. Jos vaihdan etuasteputken/putkia vähempigainisiin, niin käsittääkseni soundi pysyy puhtaa(npa)na myös suuremmilla volumeilla, etuasteen säröytymisen alkaessa myöhemmin?

Vippaskonsti: Eq-pedaali efektiloopissa?

Helpoin vaihtoehto tietty olisi hankkia yksinkertaisesti tehokkaampia vahvistimia. Mutta koska ko. pelit ovat soundiltaan ja muutenkin ominaisuuksiltaan käyttööni varsin passeleita, en haluaisi lähteä kamoja vaihtelemaan. Tarpeen olisi vain pieni lisäreservi äänenvoimakkuuteen.

Kyseiset combot ovat Laney LC15R ja Marshall DSL-201.

Can you make these go to eleven?

Kiitos!

JuSu
Minä olen myyrä.
PIM
14.09.2005 10:07:40
Kaiuttimen herkkyys. Onko herkkyydeltään esim. 97 dB ja 100 dB kaiuttimilla selkeästi kuultava ero äänenvoimakkuudessa samoilla tehoilla?

Eikös tuon pitäisi oppikirjan mukaan vastata 50w ja 100w vahvistimen eroa? Ja miksi tyytyä 100db:iin kun esim. Celestion Centuryllä pääsee 102dB:iin.

http://professional.celestion.com/g … ar/products/classic/detail.asp?ID=1
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Volle
14.09.2005 10:10:15

No mulla on 2*12"- ja 4*12"-kaapissa 100 dB herkät kaiuttimet ja samaisessa Laneyssa Celestionin tube 10, joka oli 96 tai 97 dB, ja kyllähän noista herkemmistä komeroista ääntä lähtee enemmän selvästi. Lisäksi homma tukevoituu kummasti, kun 10" avoimessa kotelossa lähinnä honottaa kovalla. Tämän varmaan jo tiesitkin.
Nam.
oiva tumpeloinen
14.09.2005 10:10:22
Etuasteputket. Jos vaihdan etuasteputken/putkia vähempigainisiin, niin käsittääkseni soundi pysyy puhtaa(npa)na myös suuremmilla volumeilla, etuasteen säröytymisen alkaessa myöhemmin?

Eipä taida auttaa etusputkien vaihto kuitenkaan pääteasteen säröytymiseen. Eli jos sä huudatat niitä sun pikkukomboja täysillä, tulee sieltä kuitenkin se Jucciz:n kaipaama pääteastesärö riippumatta etuasteesta.
JuSu
14.09.2005 10:16:07
Eipä taida auttaa etusputkien vaihto kuitenkaan pääteasteen säröytymiseen. Eli jos sä huudatat niitä sun pikkukomboja täysillä, tulee sieltä kuitenkin se Jucciz:n kaipaama pääteastesärö riippumatta etuasteesta.

Jep, totta kai näin. Mutta tarkoituksena olikin siirtää sitä etuasteen säröytymistä hiukkasen myöhäisemmäksi. Nimittäin jos tuuppaan combojen efektilenkin paluuseen ulkoisesta etusesta täysin puhdasta soundia, riittää vehkeiden päätteissä puhdasta volumereserviä aivan tarpeeksi, ennen kuin se pääteastesärö astuu kuvaan mukaan.

JuSu
Minä olen myyrä.
Dr. Muff
14.09.2005 10:16:44 (muokattu 14.09.2005 10:23:53)

Olen vertaillut vierekkäin Celestion Vintage 30 ja Eminence Red Fangia. V30 herkkyys on 100db/W/m ja Red Fang:n vastaava 103db/W/m. Näistä kahdesta V30 tuntuu soivan äänekkäämmin vaikka speksit muuta sanoisivat. Mä vähän epäilen että se elementin 'voicin' vaikuttaa myös aika paljon ja itseasiassa onhan se ihan loogistakin. Toisaalta myös eri valmistajien antamat tekniset tiedot eivät välttämättä ole täysin verrattavissa. Hmm....pitäisi varmaan vertailla vielä Celestion Greenbackiin.

Jep, totta kai näin. Mutta tarkoituksena olikin siirtää sitä etuasteen säröytymistä hiukkasen myöhäisemmäksi.

Voihan sitä koittaa vaikka 5751 putkea etuasteeseen mutta semmosta olen havainnut että jos etusessa on esim ECC82 niin hävitään kokonaisvolassa aika paljon kun vahvistuskerroin on mitättömän pieni.

Lisää vaan elementtejä.

Tottahan toki vaikuttaa. Jos päätteelle tulee hiljainen signaali ei se säröydy vaikka hanat olisikin niin sanotusti kaakossa. Ei pääteastesäröä useinkaan ole ilman etuastesäröä.
Tuumasta toiseen.
Volle
14.09.2005 10:21:02
Mä vähän epäilen että se elementin 'voicin' vaikuttaa myös aika paljon ja itseasiassa onhan se ihan loogistakin. Toisaalta myös eri valmistajien antamat tekniset tiedot eivät välttämättä ole täysin verrattavissa.

Epäilemättä näin. Korva on herkempi jollekin taajuuksille jne. Oliko muuten sulla paljon eroa noiden koteloinnissa?
Nam.
oiva tumpeloinen
14.09.2005 10:22:06
Jep, totta kai näin. Mutta tarkoituksena olikin siirtää sitä etuasteen säröytymistä hiukkasen myöhäisemmäksi. Nimittäin jos tuuppaan combojen efektilenkin paluuseen ulkoisesta etusesta täysin puhdasta soundia, riittää vehkeiden päätteissä puhdasta volumereserviä aivan tarpeeksi, ennen kuin se pääteastesärö astuu kuvaan mukaan.

JuSu

Kyllä siis etuasteeseen saa lisää headroomia puhtaille putkia vaihtamalla. Muista vain, että se roso, jos sitä halutaan, muuttuu myös.
Jouni Antero
14.09.2005 10:23:24
Mä vaihdoin mun chandlerin Tubedriveriin 12ax7 tilalle 12au7 ja se alkoi toimimaan paljon paremmin. Säätövaraa tuli enemmän ja jotenkin muutenkin mukavampi - toisaalta siinä oli niin hillitön säröytyminen, että ei ehkä ole vertailukelpoinen.

Pääteputkien (valmistaja) vaihto/testaus voisi olla myös avuksi - niissä kun on paljon eroja myös.

Isoin tekijä kuitenkin on se kaiutinratkaisu. Itsellä samoja ongelmia Creamsoudin kanssa ja homma yhä mietintämyssyssä.
Dr. Muff
14.09.2005 10:25:44
Epäilemättä näin. Korva on herkempi jollekin taajuuksille jne. Oliko muuten sulla paljon eroa noiden koteloinnissa?

Ei paljoakaan. Suurinpiirtein samankokoinen osittain takaa avoin pömpeli molemmissa. Ei labraolosuhteet mutta antavat ehkä suuntaa.
Tuumasta toiseen.
mhelin
14.09.2005 11:54:09
Vippaskonsti: Eq-pedaali efektiloopissa?

Ei huonompi idea, muuttaa saundia, mutta jos tosiaan vaimentaa voimakkaammin soivia ja leikkaavia (säröytyviä)taajuuksia (tai korostaa muita) niin saundi kuulostaa voimakkaammalta. Jos nuo ovat (kuten todennäköistä) takaa avoimia kaappeja voisi kaapin muuttaminen suljetuksi muuttaa myös tuota saundibalanssia. Desibelejä tulee lisää lähinnä matalille taajuuksille joilla avonainen kotelo "oikosulkee" akustisesti enemmän. Samalla kaiutin muuttuu kyllä enemmän ympärisuuntaavaksi ja sitä tehoa menee ympärisäteilyyn enemmän, mutta akustiikasta riippuen nuo matalat taajuudet kyllä sitten heijastuvat seinistä yms. takaisin.
Jucciz
14.09.2005 12:19:31
Kyllä siitä päätesäröstä muutkin tykkää kuin minä! :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
JuSu
14.09.2005 12:27:17

Heh.

"Matalatehoisista putkivahvistimista saa kohtuullisillakin äänenvoimakkuuksilla kuuluville juccizta, eli ns. pääteastesäröä".

Lanseeraamme täten uuden termin. =)

JuSu
Minä olen myyrä.
StJerky
14.09.2005 14:11:38
Myös keinokuormasta on apua jos haluaa kuulla Juccizta pienemmillä äänenvoimakkuuksilla.
Jucciz
14.09.2005 14:14:01
Myös keinokuormasta on apua jos haluaa kuulla Juccizta pienemmillä äänenvoimakkuuksilla.

I guess we all saw that one comin'. ;)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
oiva tumpeloinen
14.09.2005 14:16:40
I guess we all saw that one comin'. ;)

Jep.
javia
14.09.2005 14:21:48

täten ilmottaudun olemaan samaa mieltä...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
SirElwood
14.09.2005 14:22:08 (muokattu 14.09.2005 14:22:50)
täten ilmottaudun olemaan samaa mieltä...

Tämän takia Fenderin 4½W champ on oiva ratkaisu... :)
Shaft
14.09.2005 15:13:58
Erilaisilla pääteputkilla voi saada hieman lisää headroomia. Tietysti itse kytkennässäkin voisi tehdä jotakin modeja, mutta tästä tuskin kannattaa aloittaa. Kaiutinelementtejä vaihtamalla saa helposti aikaan selviä muutoksia. Tehonkestoltaan suurempi elementti ei kompressoidu ja säröydy suuremmillakaan äänenvoimakkuuksilla. Herkkyys on myös huomioitava asia niin kuin tuossa edellä on jo todettu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)