Aihe: Verovähennykset soittokamoista??
1
Kosminen
08.09.2005 16:49:15 (muokattu 08.09.2005 16:50:04)

Olisiko täällä joku, joka myös tienaa soittamisellaan jotain? Mulla asia on näin, ja sain tietää, että ostetuista vehkeistä saa verovähennystä. Eli voisiko joku vääntää rautalangasta, mitä se tarkoittaa ja miten se onnistuu. Nim. en ole koskaan täyttänyt veroilmoitusta.

EDIT: Sanomattakin lienee selvää, että hyvästä vastauksesta irtoaa PLUSSA!
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))>
oiva tumpeloinen
08.09.2005 17:47:20
Taitaapi mennä tulonhankkimisvähennysten joukkoon, joten muista ainakin se omavastuu siinä. En nyt ole varma, paljonko se summa on, muistaakseni jossain 600€ pinnassa. Eli sen alle jäävät ostokset eivät ole vähennyskelpoisia.

Verottajalle sinun täytyy osoittaa, että kulut ovat välttämättömiä ansaitsemiseen ts. jostain pitäisi ilmetä, että ansaitsemasi raha on peräisin musisoinnista.

Laitat sinne ilmoitukseen tulonhankkimiskohtaan vähennyksiin ne romujen kustannukset. Sen lisäksi runoilet mukaan liitteen, jossa selität mistä nämä vähennykset tulee.

Liitä mukaan kopiot KUITEISTA. Ilman niitä ei paljon hilloa tipu....

Muista vielä, ettet voi vähentää veroja muista tuloista, kuin musisoimalla ansaituista.

Lisäksi jos olet sopinut maksajan kanssa erikseen polttoainekustannuksista, et voi niitä erikseen vähentää.
Jos et ole saanut niistä mitään, voit yrittää vähentää niitäkin. Toimii jota kuinkin samalla tavalla, kuin edellinen tapaus, mutta kohdassa työmatkavähennys. Sielläkin on omavastuu, oisikohan ollut jossain 500€ paikkeilla.

Kirjoitan tätä takstiä samalla, kun pidän toista kakaraa sylissä, joten varmasti unohdin jotain. Näin ollessa kysy, jos jäi epäselvyyttä. Ja soittamalla verovirastoon saa neuvoja myös.
xerxes
13.09.2005 19:02:51
Verotuksessa voi tuloistaan vähentää osan hankkimansa kaluston hinnasta. Silloin kun minä tätä viimeksi tein summa oli 30 prosenttia vähentämättömästä hinnasta. Eli jos ostin vaikka 1000 euron saatoin vähentää 300 euron verran. Eli nollata 300 euroa tuloja soittamisesta tai soittimien vuokrasta. Seuraavana vuonna 30 prossaa siitä mitä jäi, eli 700 eurosta. Ja niin edelleen.
Relax.
kivi
13.09.2005 19:15:37
Verotuksessa voi tuloistaan vähentää osan hankkimansa kaluston hinnasta. Silloin kun minä tätä viimeksi tein summa oli 30 prosenttia vähentämättömästä hinnasta. Eli jos ostin vaikka 1000 euron saatoin vähentää 300 euron verran. Eli nollata 300 euroa tuloja soittamisesta tai soittimien vuokrasta. Seuraavana vuonna 30 prossaa siitä mitä jäi, eli 700 eurosta. Ja niin edelleen.

Tuota kutsutaan kaluston kuolettamiseksi, ja se onnistuu ainakin yrityksiltä - yksityishenkilöistä en tiedä, kuinka onnistunee.

Verovähennykset yksityishenkilönä haetaan tulonhankkimiskuluina ja omien työkalujen käytöstä aiheutuneina kuluina. Tarvitset kuitit, pitää kirjoittaa selitykset, ja mahdollisesti hakea veroilmoituksen liitteeksi kaavake 15 (jos muistan oikein).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
oiva tumpeloinen
14.09.2005 10:06:18
Tuota kutsutaan kaluston kuolettamiseksi, ja se onnistuu ainakin yrityksiltä - yksityishenkilöistä en tiedä, kuinka onnistunee.

Verovähennykset yksityishenkilönä haetaan tulonhankkimiskuluina ja omien työkalujen käytöstä aiheutuneina kuluina. Tarvitset kuitit, pitää kirjoittaa selitykset, ja mahdollisesti hakea veroilmoituksen liitteeksi kaavake 15 (jos muistan oikein).

Juuh, se on kuolettamista se. Tarvitset vähintään toiminimen käyttääksesi tuota.

Nyt en muista suoralta kädeltä, mikä tuo kaavake 15 on. Koskaan en ole kuitenkaan omien lisäselvitysten lisäksi tarvinnut mitään sen kummempia kaavakkeita. Kerran verottajalta tuli lisäselvityspyyntö, mutta sekin ratkesi puhelinkeskustelussa käsittelijän kanssa.

Suositan ehdottomasti tekemään ilmoitukseen vähennyksiä kaikesta mahdollisesta ja lukemaan sitä vero-opasta läpi. Sieltä itse asiassa löytyy hetken kaivamalla, ja miettimällä, jota kuinkin kaikki, millä on merkitystä verotuksessa. Ja edelleenkin, itse ainakin olen saanut ihan asiallista palvelua soittamalla verotoimiston veroneuvontaan. Eihän se kuitenkaan mitään maksa yrittää vähentää (itse asiassa läpi mennessään siinä pääsee ihan tuntiliksoille), korkeintaan ne vaan hylkää vähennykset.
Epämuusikko
14.09.2005 15:36:24
Pienemmän tilpehöörin voi kuolettaa kerralla, mutta suuremmat pienissä erissä. Näin on ainakin omalla kohdalla toiminut.
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)