Aihe: Mitä kouluja perusduuniin vaskensoittajat?
1 2
Martso
30.08.2005 22:43:37
Eli niin kuin hyvin tiedetään, perusduunia kuten ansatsia, flexibilityä, tekniikkaa, rekisteriä on hoidettava varjeltava koko ajan. Minkälaisia kouluja ym. työkaluja ite kukanenki käyttää?

Mulla on Turvat Kuntoon, Arban ja Clarke.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
El Condor
31.08.2005 09:53:36
Eli niin kuin hyvin tiedetään, perusduunia kuten ansatsia, flexibilityä, tekniikkaa, rekisteriä on hoidettava varjeltava koko ajan. Minkälaisia kouluja ym. työkaluja ite kukanenki käyttää?

Mulla on Turvat Kuntoon, Arban ja Clarke.

Nämä edelliset ovat kaikki hyvää peruskauraa ja lähes päivittäisessä käytössä. Näiden lisäksi tulee käytettyä paljon Allen Vizzuttin kirjoja. Lämmittelyyn käytän myös usein David Hickmanin warm-up -juttuja. Onhan noita. Etydivihoista kuluu käytössä usein esim. Vasili Brandtin "Orchestral etudes". Conconen vokaliisit (alkujaan lauluetydejä) ovat hyviä lyyrisen soiton kehittämiseen. Chase Sanbornin kirjoista "Brass Tactics" ja "Brass Tactics Companion" löytyy myös paljon hyviä juttuja.

Aika paljon tulee osteltua nuotteja. Olen huomannut, että jos aina vain soittelee ihan samoja juttuja, alkavat ajatukset harhailla ja keskittyminen kärsii. Siksi on hyvä, että löytyy paljon materiaalia, josta ammentaa. Lämmittelyharjoituksia tosin vaihdan hirveän harvoin. Sama lämmittelyrutiini joka päivä paljastaa heti, millainen päivä on tulossa ja mitä soiton osa-alueita pitäisi tänään mahdollisesti verrytellä erityisen paljon.

Nykyään ei päiväduunin takia ole hirveästi aikaa treenata, mutta tyypillinen päivä voi mennä esim. näin:

Aamulla ennen töihin tuloa puolen tunnin verryttely:

5 min venyttelyä ja hengitysharjoituksia
5 min pöristelyä suukappaleella (esim. Hickman)
10 min pitkiä ääniä suht. matalasta rekisteristä (esim. Heikkinen, Vizzutti)
10 min Clarkea tai vastaavia (Vizzutti, myös Pat Harbisonin kirja Technical Studies For the Modern Trumpet on hyvä tähän)

Päivällä ruokiksella tai heti töitten jälkeen toiset puoli tuntia:

5 min flexibility-treeniä (Charles Colinin punakantinen vihko)
5 min kielitystä (esim. Arban, Vizzutti)
15 min etydejä (mitä milloinkin)
5 min rekisteritreeniä + loppupöristelyt (Sanborn ym.)

Bänditreenit on sitten parina-kolmena iltana viikossa ja keikkaakin silloin tällöin. Muina iltoina tulee soiteltua kotosalla vaihtelevia määriä "hupisoittoa": play-a-long -juttuja, Jörgeniä, flygaria, venttiilipasuunaa. Transkriboidakin yritän aina silloin tällöin jaksaa.

No, tämä nyt lähti rönsyilemään. Mutta paljon on siis matskua ja vaihtelevasti koitan käyttää.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
zale88
31.08.2005 12:49:57 (muokattu 31.08.2005 12:51:41)
Minkälaisia kouluja ym. työkaluja ite kukanenki käyttää?

Esko Heikkinen: Turvat kuntoon
Arban (jotkut sanoo trumpetistin raamatuksi)
Clarke: technical studies
Stamp
Glifford Lillya: technic
Allen Vizzutti: technical studies
Allen Vizzutti: harmonic studies
Allen Vizzutti: melodic studies

Aamulämmittelyssä käytän yleensä Stamp:iä suukappaleen kanssa. Ja torven kanssa karhun pieruja turvat kuntoon- kirjasta. Sitten Stamp:in legato harj. ja lopuksi Clarkea.

Päivätreenissä kahlaan Arbania, Lillyaa ja Vizzutteja läpi.

Iltatreeninä soitan biisejä ja suo, kuokka ja jussi harj. turvat kuntoon -kirjasta.
Loppulämmittelyyn Stamp..
isojussi
31.08.2005 18:41:28
Hyvilta nayttaa pioikien laakkeet

pistan lisaa, kun joudun palaamaan Suomen "suveen"

Mut yks on kova: Bart van lier: Coordination trainig progran for trombone player.

Kay muillekin vaskille
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
M.i.k.key
31.08.2005 19:44:58
Onko tämmöinen kirja kenellekään tuttu
Carmine Caruso - Musical Calisthenics for Brass

Aikanani kun olin kiinnostunut fonin soitosta, kehotti eräs fonisti soittamaan noita treenejä fonilla. Se fonin soitto sitten mun osalta jäi vähän vähemmälle niin enpä sano tuloksista mitään.
Mä lopetan nää hommat!
Martso
31.08.2005 19:54:51
Eli mulla on tämän tyyppistä ollu viime viikkoina ja vielä ehkä max.parin viikon ajan (Esimerkkinä toimikoon tämä päivä):

Alkuun päristelyä suukappaleen kanssa. Heikkisen kirjasta Vuoristorata (jokapäiväinen leipäni). Sen jälkeen verryttelyksi Clarken tekniikkatreenejä kevyestä äänialasta hissukseen. Taukoa ja kahvinjuontia. Arbanin flexibility- ja gracenoteharjoituksia 3*45min. Aina 15-20min taukoa välissä. Pitempi tauko. Soittotunnit 1,5h. Nyt vielä jotain intervallitreeniä tähän päälle 45min. Tällä hetkellä on siis työn alla kestävän peruskunnon hakeminen talven seikkailuja varten.
magnetman 004
31.08.2005 23:58:41

Rekkerin Rändi sano, että ei kannata harjotella, mitä jo osaa. Mun mielestä se oli aika hyvin sanottu. Torvensoittajilla menee suuri osa elämästää hukkaan töpsötellessään samoja joutavanpäiväsiä kielitreenejä (Vizzutti ym.). Laskekaas, paljonko ootte ansainnu sillä, että töpsöttelette sen tat-tat-tat-tat-... (cdecdefdefgecdecdefdhcdhcedcdfed) melko mukavasti ja mallikkaasti.

Torvi huulille ja opetellaan vaikka soolo/pvä... tai viikko. Lämmittelyyn riittänee 5 minuuttia jos on kova hinku päästä soittamaan muutakin kuin 1000000 kertaan turnuteltuja kielilegatoja (tottahan niitäkin, mutta...)

Band In A Boxista vaan blues (jazz) soimaan ja sooloilemaan.
Soitan ennemmin kuin puistelen matot.
Martso
01.09.2005 00:21:02
Rekkerin Rändi sano, että ei kannata harjotella, mitä jo osaa. Mun mielestä se oli aika hyvin sanottu. Torvensoittajilla menee suuri osa elämästää hukkaan töpsötellessään samoja joutavanpäiväsiä kielitreenejä (Vizzutti ym.). Laskekaas, paljonko ootte ansainnu sillä, että töpsöttelette sen tat-tat-tat-tat-... (cdecdefdefgecdecdefdhcdhcedcdfed) melko mukavasti ja mallikkaasti.

Torvi huulille ja opetellaan vaikka soolo/pvä... tai viikko. Lämmittelyyn riittänee 5 minuuttia jos on kova hinku päästä soittamaan muutakin kuin 1000000 kertaan turnuteltuja kielilegatoja (tottahan niitäkin, mutta...)

Hop hop Magnet. Jos ruvetaan ansaitsemisesta ja millä keinoin puhutaan, niin kuinka moni oikea jazz-trumpetisti ansaitsee leipänsä jazzilla ja kakkosvitosilla? Minä luulen, että parempi työllistyy kundi, jolla on monipuolinen tyylitaju, on hyväsektiomies ja huononki päivän g3 on g3! Näin tässä maassa.

Tuon Random Breckerin lauseen kanssa olen samaa mieltä, mutta tuskin hänkään ihan noin yksioikoisesti tarkoitti.
El Condor
01.09.2005 08:49:41
Rekkerin Rändi sano, että ei kannata harjotella, mitä jo osaa. Mun mielestä se oli aika hyvin sanottu.

Niin onkin. Liian usein huomaa tuolla eri koulujen kopeista kuuluvan sellaista "poseeraussoittoa", eli soitetaan seinän takana mahdollisesti kuuntelevien "kilpakumppanien" korville tarkoitettuja, hyvänkuuloisia juttuja. Jos treenaa sellaisia juttuja, joita ei osaa, on suuri vaara, että kuulostaa huonolta. Toisaalta siinä saattaa myös kehittyä...

Torvensoittajilla menee suuri osa elämästää hukkaan töpsötellessään samoja joutavanpäiväsiä kielitreenejä (Vizzutti ym.). Laskekaas, paljonko ootte ansainnu sillä, että töpsöttelette sen tat-tat-tat-tat-... (cdecdefdefgecdecdefdhcdhcedcdfed) melko mukavasti ja mallikkaasti.

Olen siinä samaa mieltä, että tekniikan treenaaminen ei saa olla mikään itseisarvo, ja aika monet soittelevat noita Clarkeja autopilotti päällä ja Aku Ankka telineellä vain sen takia, että Clarkeja kuuluu soittaa. Se onkin ajan haaskausta. Mutta voi siinäkin haastaa itsensä. Ei ole pakko soittaa sitä c-duuriharjoitusta miljoonatta kertaa, vaan voi keskittyä vaikeampiin asteikkoihin, muihinkin kuin duureihin.

Jos soittelee tuollaista jazz/viihde/tanssi -osastoa, niin aika harjoinpa tulee mitään hirveän teknistä vastaan, ja pääpaino on soundilla, rekisterillä ja improvisatorisella osaamisella. Silloin kannattaa treenata niitä juttuja, ja tiedän, että esim. itselläni olisi paljon paikattavaa juurikin tuolla impropuolella. Jos ei kuitenkaan ole aikaa/energiaa treenata kaikkea, niin pitää keskittyä siihen, mille on tarvetta. Tällä hetkellä soittoni keskittyy aika paljon tuonne puhallinorkkapuolelle (7 eri kokoonpanoa), ja siellä tulee kyllä välillä sellaista risuaitaa eteen, että sormien ja kielten täytyy ihan oikeasti pelata.

Kyllähän play-a-longien ja levyjen kanssa soittelu on sata kertaa mukavampaa kuin tuon perustekniikan treenaus, mutta ainakin minä huomaan hyvin äkkiä, jos on jäänyt päivittäinen perusduuni tekemättä. Treenauksessa pitäisikin löytää oikea balanssi tekniikan (työväline) ja musiikin (kuitenkin se pääasia) välillä.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Sacce
02.09.2005 13:22:17
Monta tuttua onkin jo mainittu, mutta pistän tähän vielä Bordognin vokaliisit ja Makoveczin etydikokoelman, jota olen soittanut jo muutaman etydin verran.

Lämmitellessä teen yleensä jotain jokaisesta osa-alueesta (suukappale, pitkät äänet, slurrit, kielitys jne). Viime aikoina olen keskittynyt erityisesti ylärekisterin ja selkeän kielityksen treenaukseen, koska niissä on eniten kehittämisen varaa. Osaavan opettajani ansiosta nuokin osa-alueet tuntuvat olevan ihan hyvällä mallilla. :)
wewwie
03.09.2005 20:33:35

treenaan turhanpäiväisiä töpsötyksiä päivät pitkät sun muita mitä tuossa tyrmäät.
tarkoituksena saada ansatsi kuntoon, loman jälkeen naamaan kestävyyttä ja lisää tuntumaa soittimeen.
Ehkäpä kannattaa perustekniikka opetella ennenkuin alkaa pelkkiä jatsisooloja vetelemään.
vittuilu on taitolaji. jo yli 500 jäsentä.
isojussi
04.09.2005 20:01:46
Bart van Lier sano Hesassa ITF:ssä, että "Harjoitelkaa, se on tärkeää - mutta muistakaa soittaakin"

Kait tärkeintä on säilyttää "kauhun tasapaino" monipuolisen treenaamisen kesken.

Dorsey soitteli pitkiä ääniä yöt pitkät - vaikka varmaan osas ne jo :D
funkylord
07.09.2005 08:29:38

Onko tämmöinen kirja kenellekään tuttu
Carmine Caruso - Musical Calisthenics for Brass

Aikanani kun olin kiinnostunut fonin soitosta, kehotti eräs fonisti soittamaan noita treenejä fonilla. Se fonin soitto sitten mun osalta jäi vähän vähemmälle niin enpä sano tuloksista mitään.

Toimii. ainakin mulla. soitan sitä aika usein. mulla on tuo suomeks, niin ei tartte lukea englannin kielen tohtoriks, ennenkun pääsee soittamaan niitä.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
isojussi
08.09.2005 22:13:41
Piti jo pari päivää sitten sanoo, että komppia Martzolle: There's no kunto like peruskunto!
jani engstrand
13.09.2005 17:20:49
Olen kovasti tykästynyt James Stampin Warm-Ups+Studies -kirjaan, koska pedaaliäänet tuntuvat tekevän hyvää. Pedaaliäänistä kun ei ihan helposti nousta viivaston päälle ja mennä takaisin alas ja taas ylös. Fuskaus paljastuu jos antaa itselleen luvan tehdä väärin. Näin on tietysti kaikessa soitossa.
Olavi Koskelan harjoitukset ovat myös suuren kunnioitukseni saaneet. Jospa joskus oppisin soittamaan niitä hyödyllisellä tavalla niinkuin Olli. Siinä haastetta loppuelämäksi. Niitähän se Olavikin päivät pitkät soitteli.
Colinin kirjoissa on myös kivoja intervalliharjoituksia ja Clarken Technical Studies tekee naamalle ja sormille yhdessä hyvää.
Trumpetisti on bändin rötväporukkaa. Keikkabussissa -tisti on yleensä takapenkillä ja usein humalassa.
isojussi
13.09.2005 21:06:25
Tässähän jäi oma treeni vallan paljastamatta:

Ens vähän huulipärryyttelyä.

Sit matalaa F:ää ja E:tä

Caruson six notes.

parin minsan breikki.

Sit Lampisen norsuharjotus.

Taas pikku breikki

sit flexibility-treeniä

pikku-breikki

Sit Caruson "kiipeemisharjotus"

Näissä peruskuntotreeneissä menee about tunti.

Pyrin ton tekeen päivittäin

Silloin tällöin alotan suukappaleellasoittelulla.

Joskus vedän ton treenin sijaan van Lierin Cordination training program for trombone:n

Jos noi harjotukset kiinnostaa jotakuta, voin antaa seikkaperäsemmän selvityksen.

Kaikke muuta treenaan sikäli kun ehdin jazz etydeistä Arbaaniin....
isojussi
13.09.2005 21:06:50

Caruson six notes.

parin minsan breikki.

Taas pikku breikki

sit flexibility-treeniä

pikku-breikki

Joskus vedän ton treenin sijaan van Lierin Cordination training program for trombone:n

Jos noi harjotukset kiinnostaa jotakuta, voin antaa seikkaperäsemmän selvityksen.

isojussi
13.09.2005 21:08:37

Caruson six notes.

parin minsan breikki.

Taas pikku breikki

sit flexibility-treeniä

pikku-breikki

isojussi
13.09.2005 21:17:14
MITÄ V****A?

Tää saitti ei ny pelitä kunnolla.

No ylläpito poistakoon ylimääräset postaukset, kun ne johtu mnetin tökkimisestä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)