Aihe: Uusi sarja behringeriltä.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BotneLapio
12.09.2005 12:05:52
En itseasiassa voi sietää erillisen subbarin tuottamaa painetta vatsassa musiikkia kuunnellessa.

Älä pidä sitä niin kovalla. ;) Kuuntele vaikka taajuusswiippi 20Hz:istä 20KHz:iin, pitäisi kuulua alusta loppuun mahd. tasaisesti.
-=Botnee!!=-
Mikael
12.09.2005 16:24:55

pitäisi kuulua alusta loppuun mahd. tasaisesti.

Ei kyl. Tai jos kuuluu niin jotain on pielessä, sillä ihmisen kuuloaistimuksen voimakkuus riippuu paljolti taajuudesta.
melkein puoliammattilainen
Jabbe
12.09.2005 16:42:16
Onko kukaan nähny niit B:n uusia kitaraspeduja muuten? Vois muutaman ostaa ihan huvikseen ku on niin halpoja..

Kävin testikäyttöön B:n säröspedaalin, pitää tsekkailla...
Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä.
Benighted
12.09.2005 17:17:02

En oo tähän päivään mennessä löytänyt mukavan kuuloista subbaria... Leffoissa ja peleissä ihan lyömätön, mutta en pelaa niin ei oo koneessa kiinnikkään. En itseasiassa voi sietää erillisen subbarin tuottamaa painetta vatsassa musiikkia kuunnellessa. Kunnon monitorit kyllä pitäis saada, mutta en kyllä ymmärrä koko subbari ideaa. Katsoo vain kajarit mitkä yltävät riittävän alas. Niiden ei kyllä tarvitse yltää edes mitenkään mahdottoman alas. Voi siittä subbarista sen verran ehkä olla hyötyä että kuulee onko aivan alapää riittävän siisti, mutta en viitsi siitäkään maksaa...

Vai onko se nyt niin hyvän kuuloinen ja pakollinen :?

Ei ole pakollinen. Mutta ajattele asiaa vaikka näin: Ostat kaiuttimet mitkä maksaa 1000 euroa, sisältäen kotelon, kaikki elementit ja sähkö-osat. Mikä on bassotaajuuksien osa tuosta summasta, kun vielä oletetaan että todennäköisemmin suurin osa täällä käytettävistä monitoreista on kaksitie-periaatteella toimivia, eli bassokartio toistaa muutakin kuin pelkkää bassoa? Eli ei voi olla hirveän iso. Sitten mietitään että ostat järjestelmän lisäksi 1000 eurolla subwooferin: Koko summa on laitettu vain tiettyjen taajuuksien toistoon, ja tinkimättä. Kun jakotaajuudet ja muut säädöt kaiuttimien ja subbarin kanssa on tehty oikein, toistaa silloin jokainen kaiutin sen minkä parhaiten osaa, pääkaiuttimet "midbassosta" ylöspäin ja subbari matalat, hyvällä laadulla.

Yhteenvetona siis voisin sanoa että jos ei ole rahaa laittaa pääkaiuttimiin sellaisiin pääakaiuttimiin mitkä toistavat LAADULLA matalat bassot(nyt en siis tarkoita sitä että mihin toisto päättyy), saa paremman soundin hankkimalla kohtuulliset pääkaiuttimet+subbarin. Säätömahdollisuudet myös paranevat suurimassa osassa tapauksia.

Mitä tulee "erillisen subbarin tuottamaan paineeseen", on kyllä kyseessä sitten ollut väärin säädetty kokoonpano, subbarin ei ole tarkoitus lisätä painetta, vaan jatkaa mahdollisimman tasaisesti siitä mihin pääkaiuttimien toisto päättyy.
Dani
BotneLapio
12.09.2005 18:21:14
Ei kyl. Tai jos kuuluu niin jotain on pielessä, sillä ihmisen kuuloaistimuksen voimakkuus riippuu paljolti taajuudesta.

No mites sit?
-=Botnee!!=-
BotneLapio
12.09.2005 18:21:47
Mitä tulee "erillisen subbarin tuottamaan paineeseen", on kyllä kyseessä sitten ollut väärin säädetty kokoonpano, subbarin ei ole tarkoitus lisätä painetta, vaan jatkaa mahdollisimman tasaisesti siitä mihin pääkaiuttimien toisto päättyy.

Juuri näin.
-=Botnee!!=-
hörhö
12.09.2005 18:25:50 (muokattu 12.09.2005 18:26:30)

No mites sit?

Mittarilla sen saa säädettyä. Ota pistetaajuudet db-mittarilla tai parempi on mitata kohinaa spektrianalyysiin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
BotneLapio
12.09.2005 18:55:24
Menee liialliseks hifistelyks mun makuun ja käyttöön. Mutta hyvä näin.
-=Botnee!!=-
Jabbe
13.09.2005 16:40:11
Kävin testikäyttöön B:n säröspedaalin, pitää tsekkailla...

Ihan jees sinänsä, en hirveesti tykänny mut etsinkin ihan erityyppistä, tosi mietoa säröä. Kyl noi ihan kokeilla kannattaa, ite en kyl taida ostaa ellei jotain tosi hyvää satu vastaan..
Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä.
Roberto
14.09.2005 10:14:02

Menee liialliseks hifistelyks mun makuun ja käyttöön. Mutta hyvä näin.

Tässä kohtaa tullaan mielenkiintoiseen tilanteeseen; musan kuunteluun "hyvältä" kuulostava setti on totaalisen eri asia kun tarkkailukaiutinhommat joista oikeasti pitäisi tietää mitä siellä tapahtuu. Lottovoittotsägää on aika harvalla kuitenkin, varsinkin niin paljon että siitä riittää joka sessioon.
mhelin
14.09.2005 11:41:58
Tässä kohtaa tullaan mielenkiintoiseen tilanteeseen; musan kuunteluun "hyvältä" kuulostava setti on totaalisen eri asia kun tarkkailukaiutinhommat joista oikeasti pitäisi tietää mitä siellä tapahtuu. Lottovoittotsägää on aika harvalla kuitenkin, varsinkin niin paljon että siitä riittää joka sessioon.

Siis kuuntelet itse musiikkia kaiuttimilla joiden kautta äänitteeltä ei erotu että mitä siellä tapahtuu? Mitä sitä sitten hyödyttää studiossa säätää niin p*****eesti jos sillä ei loppupeleissä ole väliä?

Hyviä hifikaiuttimia käytetään paljonkin miksaukseen, esim. B&W Nautilus 800 sarjaa. Itse käyttäisin Amphionin argon2:sta tai Xenonia jos olisi ylimääräistä rahaa toiseenkin pariin. Ne ovat jopa erottelevammat kuin Genelecit varsinkin basso-osastolla tuonne jakotaajuuden tietämille asti koska niissä käytetään alumiinikartioisia elementtejä joissa ei tule muita elementtejä keskiäänillä vaivaavia kartioresonansseja (niitä tulee kyllä sitten paljon enemmän yläpäässä, joten tarvitaan jyrkkä suodatus jakosuotimessa, ainakin 18 - 24 dB/oct). Omissa kuuntelukaiuttimissa (DIY) on 8" SEAS Excel alapää ja 1.5" Seas aludiskantti suuntaimella. Oma musahuone on kyllä niille liian pieni ja akustiikaltaan surkea, nyt kokeilussa on 3" laajakaistaelementeistä väsätyt kaiuttimet Class D vahvistimen (2x UcD180) perässä.

Se että toimiiko tuo Behringerin subbari hyvin itsekullakin riippuy hyvin paljon siitä millainen kuunteluhuone on ominaisuuksiltaan. Ei auta vaikka subbarin toisto olisi kuinka tiukka transienteiltaan jos huone resonoi voimakkaasti ja jää soimaan vielä pitkäksi aikaa kaiuttimen jo toistaessa jotain muuta.
Zammy
14.09.2005 12:01:41
Siis kuuntelet itse musiikkia kaiuttimilla joiden kautta äänitteeltä ei erotu että mitä siellä tapahtuu? Mitä sitä sitten hyödyttää studiossa säätää niin p*****eesti jos sillä ei loppupeleissä ole väliä?

Eiköhän Roberto vain tarkoittanut sitä, että jos joku sanoo, että "mullon kotona iha hyvät kajarit ja niistä kuuluu musta ihan kivasti" ei välttämättä tarkoita, että nämä hyvät kajarit olis kuitenkaan riittävän hyvät studioon.
Susikoira Roi Orbison
hörhö
14.09.2005 12:41:02

Tähän asiaan liittyen sattuikin juuri sopivasti silmiin Thomannilla suhteelisen edullisen ja näppärän oloinen taajuusanalysaattori.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-182968.html

Tuo on ollut jo pidempään hankintalistalla, mutta rahatilanteeni muuttui aika ikävään suuntaan, niin lykkääntyy. Voin kuitenkin sanoa, että tuon laitteen hinta on pieni siihen nähden, millaista parannusta soundiin tuolla voi saada aikaan(tosin toisaalta jos on äänikortti johon voi tökätä mikin, joka studiotyöskentelyfoorumilla useimmilla on niin Behringerin mittamikki on todella hyvä ja erittäin halpa eli True RTA laulamaan vain.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Mikael
14.09.2005 16:20:05 (muokattu 14.09.2005 16:27:20)

Mä kuuntelen musaa himassa vanhoilla Tandbergeilla justkin siks ettei erottuis kaikki. Mä oon ainakin huomannut sellaisen ongelman, että kun studiosaa kuuntelee analyyyttisesti kaikkea, niin himassa sitä kiinnittää sit täysin epäolennaisiin asioihin huomiota jos se on mahdollista. Mä haluun himassa vaan nauttia hyvistä biiseistä, enkä kuunnella jotain snarekaiun häntiä. Jos musaa miksaa vaan itelleen niin noita ongelmia ei tietty ole.

EDIT: Säätämisen määrä muuten vähenee huomattavasti, kun on tarkkaamossa kuuntelu kunnossa.
melkein puoliammattilainen
Roberto
14.09.2005 22:18:42

Eiköhän Roberto vain tarkoittanut sitä, että jos joku sanoo, että "mullon kotona iha hyvät kajarit ja niistä kuuluu musta ihan kivasti" ei välttämättä tarkoita, että nämä hyvät kajarit olis kuitenkaan riittävän hyvät studioon.

Näin juuri. Luetun ymmärtäminen kunniaan.
askomiko
15.09.2005 11:08:34
Jos joku ostaa tuon mittarin niin saa kyllä laittaa heti testiraportin artikkeleihin, ja lainata konetta minulle. :)
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)