Aihe: Warettaminen?
1 2 3 4
Roku-12
13.09.2005 16:21:25
Täällä korvessa on vaikeaa asua,kun ei lähellä ole levykauppoja,muitakuin 25 kilometrin päässä oleva Prisma,joka tunnetusti ei myy muutakuin niitä "tavallisia" levyjä,joten harvinaisuuksia tulee ladattua,ja sitten jos on hyvää,niin sitte etitään se jostain nettikaupasta,ja ostetaan.
Starlia
13.09.2005 17:00:08
Oma näkemykseni on, että on ihan jees välillä "lainailla" netistä tavaraa, mutta jos alkaa opiskeluihin lisätienestiä hankkimaan myymällä XP:tä niin mennään jo vähän liiallisuuksiin.

Jos löydän netistä hyvän levyn, olen yleensä ostanutkin sen. Tätä tosin tapahtuu valitettavan harvoin, kun nykymusa on omasta mielestäni aika hanurista.

Mitä softiin tulee, niin Reason tuli imutettua joskus. Sen todettua hyväksi ostin myöhemmin M-Audion Oxygen 8 midisynan, jossa tuli Reasonin kevytversio mukana ja päiviin sen sitten koko versioon. Eli kaupan Reasonin hinnalla sainkin synan JA Reasonin.

Tosiaan, mitä nykymusiikkiin ja waretukseen tulee, kyllä mä edelleen Master Of Puppetsin ostaisin koska vain.

Levyt ovat kyllä törkeissä hinnoissa...
jäykkis
13.09.2005 17:37:50 (muokattu 13.09.2005 17:38:23)
Kun kerran avaudutaan, niin *minäkin* olen varettanut. Keväällä latasin erään kerran Pink Floydin A Nice Pair tuplalevyn. Sitä kun on mukavampi kuunnella esim. reisussa kun yrittää raahata tuota vastaavaa vinyylipläjäystä - jonka kuuntelu onkin sitten kyllä jäänyt vähemmälle.

Mutta muuten onkin sitten ollut tuolla warerintamalla vähän hiljasempaa. Ei nappaa.

Ugh, olen puhunut. Antakaa taas plussaa.
noir
13.09.2005 17:45:59
Kun kerran avaudutaan, niin *minäkin* olen varettanut. Keväällä latasin erään kerran Pink Floydin A Nice Pair tuplalevyn. Sitä kun on mukavampi kuunnella esim. reisussa kun yrittää raahata tuota vastaavaa vinyylipläjäystä - jonka kuuntelu onkin sitten kyllä jäänyt vähemmälle.

Mutta muuten onkin sitten ollut tuolla warerintamalla vähän hiljasempaa. Ei nappaa.

Ugh, olen puhunut. Antakaa taas plussaa.

Kyllä taitaa olla niin, että jos sinulla se levy on jo vinyylinä, tai muuna tallennemuotona, ostettuna, niin samalla on oikeus tehdä kopio, vaikkapa tietokojeelle. Näin ollen, et ookkaa niinq warettanu!!§2

Niin, eli tuota ei lasketa.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
Ze Kink
13.09.2005 18:59:55 (muokattu 13.09.2005 19:01:35)
Kyllä, itsekin waretan.

Minulla on tällä hetkellä esimerkiksi kaksi Mewin levyä (Half the World is Watching Me ja A Triumph for Man) joita en ole vielä missään nähnyt. Myös Frengers löytyy koneelta, ja se on ostoslistalla heti kun saan lisää rahaa (Faith no Moren, Smashing Pumpkinsin ja Mr. Bunglen jälkeen, kaikkien näiden levyt olen jo poistanut). Minulla on myös koneella Mr. Bunglen ja Faith no Moren bootlegit. Bootlegeistähän en ala maksamaan (muuten keikalla ollut tyyppi joka on kuvannut tai sitten joku levylle polttanut tyyppi hyötyy niistä, muttei artisti), mutta niiden lataaminen netistä on minun mielestäni aivan ok. Saa käsitystä livemeiningistä ja pääsee "itsekin mukaan" sille keikalle. Tuon Mr. Bunglen bootlegin tapauksessa olin siihen aikaan 1v kun he soittivat tuon keikan, ja bändihän on jo hajonnut, joten tuskinpa tulen heitä näkemään livenä koskaan. Omistan myös kaksi Mr. Bunglen demoa, joita ei ole koskaan julkaistu virallisesti tai myyty levykaupoissa, joten aika harvinaisista levyistä on kyse (E: itseasiassa kaseteista!). En näe mitään väärää siinä että olen ladannut nuo.
Lisättäköön, että en olisi koskaan kuullut Mr. Bunglesta, Mewistä enkä Smashing Pumpkinsista jollen olisi kokeeksi heiltä jotain levyä warettanut. Hyllystäni löytyy monta aitoa levyä, jotka olen ostanut koska koekuunteluun warettamani levy on ollut hyvä. Suuri osa bändeistäkin on sellaisia, joihin olen tutustunut warettamalla. Kuinkakohan paljon olen tuottanut näille bändeille taloudellista vahinkoa?

Ja joo, on totta että noita tyyppejä on paljon jotka warettavat kaikki levyt. On myöskin totta, että suuri osa heistä ei noita levyjä edes ostaisi. Kun vielä käytin dc++:aa löysin jonkun warettajan amispopin (eli siis levyjä ja biisejä kuten "The mega trance mix 2001", "KEMPPASEN BASSOLEVY VOL.1", "Hot Dance 1994", "Captain Jack (bass mix)") seasta Cannibal Corpsen Gallery of Suicide -levyn. Olisiko hän tuota levyä ostanut? Veikkaan että ei.

Lisäksi minulla on tällä hetkellä pari kautta X-filesejä koneella. Nämähän saisi hyvin nauhoitettua vaikka videolle sillä tulevat telkkarista juuri nyt. Kuitenkin, minä en jaksa katsoa sitä koska lähetys siirtyi myöhempään aikaan, ja kouluunkin pitäisi herätä aamulla. Nauhoittamisen unohtaa aina välillä, joten saan ne kätevästi noinkin. Ja tässä on vielä sekin, että noita ei vielä dvd:llä myydä Suomessa. Mielestäni noidenkaan lataamisessa ei ole mitään väärää.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Lord of the strings
13.09.2005 21:03:05 (muokattu 13.09.2005 21:03:35)
Itse en käytä noita p2p-ohjelmia, mutta pyydän kavereita lähettämään ja melko usein olenkin ihastunut kyseisiin orkestereihin. Esim Axeman lähetti minulle ÄM-IRKISSÄ vuosi/kaksi Panteran Cemetery Gatesin ja nyt omistan kyseiseltä bändiltä viisi levyä.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith." Pastilli?
miscage
14.09.2005 00:18:12
On kyllä niitäkin tapauksia, joilla on levyjen ostaminen loppunut juuri tuon warettamisen helppouden takia. Toteavat vain että "E-mule on aika hyvä kauppa". Ei siinä mitään, en ala moralisoimaan koska itsekin haen esim. leffoja ja ropnoa toisinaan. Yhtä paha juttujan se on kuin musan warettaminen. Musiikki on vain niin paljon itselleni antanut taiteen muoto, ettei sitä "osaa" warettaa. Levyt on pakko saada kokonaisina, ne ovat taideteoksia. Minä en pysty nauttimaan waretetusta musiikista samalla intensiteetillä kuin omistamastani levystä.
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
jlappi
14.09.2005 00:49:27
Mua huvittaa ainainen moralisointi warettamisen laittomuudesta yms..Samaan aikaan, samat ihmiset:

jättää maksamatta televisolupamaksun mikä on rikos, väärin, eikä millään tavoin perusteltavissa oleva teko! Ja aiheuttavat hallaa YLE:lle ja niille jotka maksavat maksun, koska se nousee sitä mukaa kun osa ei maksa..Tai

"Oho, en just tällä hetkellä oo opiskelija, no onneks tuo kuski ei kysyny korttia niin pääsen puoleen hintaan..

Katos, kaupan kassa antoi takas viiskymppisestä eikä kakskymppisestä, nyt äkkiä pois ennen ku huomaa..

Oikeesti ostin Raxissa vain yhen pitsaslaissin, mut eipä kukaan huomannut kun söin mahan täyteen.."

Tajuutteko, ei warettaminen ole ainoa asia maailmassa, mikä on väärin! Jos nyt ostaa levynsä kaupasta, muttei maksa telkkulupaa, ei ole pisaraakaan parempi ihminen kuin se joka maksaa telkkuluvan ja warettelee sillon tällön musaa netistä..

Tuli vaan mieleen..Jos tässä olis vaikka sellainen uusi näkökulma..
mr.muzak
14.09.2005 01:41:22
...Tuli vaan mieleen..Jos tässä olis vaikka sellainen uusi näkökulma..

Tai ajaa päin punaisia, tai pettää vaimoaan tai....

Onhan noita paheita ja vaikka mitä laittomuuksiakin jopa mitä ihmiset tekee, mutta ei mikään niitä oikeuta tekemään. Ei se warettaminen ole sen enempää oikein vaikka naapurin Irmeli lähti juuri kaljanhakureissulle kännissä autollaan. "Mä teen siks ku muutkin tekee" on aika kehno perustelu.
FatSam
14.09.2005 06:08:07

Tajuutteko, ei warettaminen ole ainoa asia maailmassa, mikä on väärin!

Joo, olen kyllä itsekin miettinyt samoja asioita. Mutta tämä on Muusikoiden.net, sillä lienee jotain tekemistä asian kanssa. Varmaan jossain leffafoorumilla tuomitaan elokuvien "warettajat" ja noin.
Joskus ilmestyy vuosituhannen thrash-levy.
Feggy
14.09.2005 07:02:35

Mua huvittaa ainainen moralisointi warettamisen laittomuudesta yms..Samaan aikaan, samat ihmiset:

jättää maksamatta televisolupamaksun mikä on rikos, väärin, eikä millään tavoin perusteltavissa oleva teko! Ja aiheuttavat hallaa YLE:lle ja niille jotka maksavat maksun, koska se nousee sitä mukaa kun osa ei maksa..Tai

"Oho, en just tällä hetkellä oo opiskelija, no onneks tuo kuski ei kysyny korttia niin pääsen puoleen hintaan..

Katos, kaupan kassa antoi takas viiskymppisestä eikä kakskymppisestä, nyt äkkiä pois ennen ku huomaa..

Oikeesti ostin Raxissa vain yhen pitsaslaissin, mut eipä kukaan huomannut kun söin mahan täyteen.."

Tajuutteko, ei warettaminen ole ainoa asia maailmassa, mikä on väärin! Jos nyt ostaa levynsä kaupasta, muttei maksa telkkulupaa, ei ole pisaraakaan parempi ihminen kuin se joka maksaa telkkuluvan ja warettelee sillon tällön musaa netistä..

Tuli vaan mieleen..Jos tässä olis vaikka sellainen uusi näkökulma..

Puhdas heittäköön ensimmäisen kiven! Mutta siis, yritin herättää musiikintekijät miettimään musiikintekijöiden oikeuksia. Itse kyllä pyrin toimimaan enimmäkseen moraalisesti ja maksan tv-luvan sen vuoksi, että YLEstä tulee perkeleen hyviä ohjelmia. Mutta en tietenkään väitä olevani mikään pyhimys.
jäykkis
14.09.2005 07:10:58
Ei se warettaminen ole sen enempää oikein vaikka naapurin Irmeli lähti juuri kaljanhakureissulle kännissä autollaan. "Mä teen siks ku muutkin tekee" on aika kehno perustelu.

Ehket edes tarkoittanut sitä, mutta rinnastuksesta saattaa syntyä mielikuva että rattijuopumus ja warettaminen on likipitäen saman arvoisia asioita.

Niihän ei tietenkään ole, etkä varmaan edes niin ajatellu.

Rattijuoppohan saattaa tappaa tai rampauttaa välittömästi täysin sivullisia kun taas warettaminen taitaa nyt kuitenkin olla lähinnä kiusallinen haitta. Jos sitäkään.
jäykkis
14.09.2005 07:14:02
Kyllä taitaa olla niin, että jos sinulla se levy on jo vinyylinä, tai muuna tallennemuotona, ostettuna, niin samalla on oikeus tehdä kopio, vaikkapa tietokojeelle. Näin ollen, et ookkaa niinq warettanu!!§2

Niin, eli tuota ei lasketa.

Jassoo. Mutta mitäs tästa sanotte:

Olen kopioinut kirjaston kirjasta sivuja ilman rojaltteja. Otin skannerilla PC:lle ja tulostin paperille.

Mitens nyt suu pannaan!
Super-Jari
14.09.2005 07:17:50

Olen kopioinut kirjaston kirjasta sivuja ilman rojaltteja. Otin skannerilla PC:lle ja tulostin paperille.

Mitens nyt suu pannaan!

Soitan poliisille. Ameriikka nukettaa talosi.
"Eip helvata, minä tässä alasti koneen ääressä , ni eiköhän naapurin täti mene äitin kanssa ikkunan takaa ja kattoo tänne..."
KMT
"Olitko lähettämässä pikaviestejä?"
BaariMikko
Wk
14.09.2005 09:46:02 (muokattu 14.09.2005 09:46:50)

Mitens nyt suu pannaan!

Olen toiminut kouluavustajana ala-asteella ja lähes jokaisesssa kirjassa mistä minun piti ottaa oppilaille kopioita, luki "kopiointi ehdottomasti kielletty", joissakin onneksi luki "kopiointi opetuskäyttöön sallittu", silloin oli helpottunut olo...
...koska kiviäkin kiinnostaa
Prome
14.09.2005 12:00:48 (muokattu 14.09.2005 12:02:29)
On muuten kohtuullisen hämmentävä termi. Minulle tulee mieleen lähinnä jatkuvat latailijat, joiden perustelu imuroimiselle on "miks pitäis maksaa ku ilmaseks saa?", kun taas itse usein tutustun artistiin netin välityksellä. Jälkimmäistä en välttämättä kutsuisi "waretukseksi".

Levy-yhtiöt / artistit monesti hyötyvät siitä että lataan levyt ensin netistä. Käytän kuukausittain noin 150 euroa äänitteisiin (päivärahoista se on aika iso siivu), suurimman osan koekuuntelen ensin. Jos joku haluaa nyt pillittää ja sanoa että kirjastosta voi lainata, niin en rehellisesti sanoen näe suurta eroa kirjastosta lainaamisen ja netistä lataamisen välillä. Jos en pidä levystä, poistan sen koneeltakin. Artisti tuskin kärsii tästä. Olen tilannut levyjä Japanistakin asti kuultuani niitä ensin netin avulla ja maksanut Suomen vittumaiset tullimaksut päälle.

Sen sijaan tuo ensiksi mainitsemani ryhmä kyllä joutaisi saada pysyvän waretuskiellon. Artistin tukemisen tulisi olla itsestään selvyys. Äärimmäisen huonotuloisille ihmisille löytyy jonkin verran sympatiaa.

Jos vielä otetaan levyt joita ei ostamalla yksinkertaisesti saa, niin mielestäni ymmärrettävää. Mp3:sta maksaminen on kuin heittäisi rahaa kaivoon.

Kaksipiippuinen miekka, sanoisin!
Feggy
14.09.2005 13:09:55 (muokattu 14.09.2005 13:11:29)

Niin tai näin, p2p-latailu todennäköisesti kriminalisoidaan joka tapauksessa tulevassa tekijänoikeuslaissa. Mun on ainakin vaikea uskoa, että se sallittaisiin pohjalta "musiikkia pitää voida koekuunnella ennen ostoa".

Eduskunta avaamassa uudelleen tekijänoikeuslain
Julkaistu 13.9. 22:45

Sisällön puolesta jo lähes lukkoon lyöty, vain viimeisiä muodollisuuksia vailla ollut uusi tekijänoikeuslaki saatetaan avata eduskunnassa uudestaan. Eduskunnan suuri valiokunta selvittää, ovatko uuteen lakiin otetut määräykset kopiointisuojasta kohtuuttomia ja voisiko niitä lieventää.
Syynä harvinaislaatuiseen jo kerran päätetyn lain käsittelyyn on kritiikki, jota viime viikkoina on tulvinut kansanedustajien ja myös tiedotusvälineiden sähköposteihin. Asiasta on puhuttu paljon myös internetin keskusteluryhmissä.

Eduskunnan täysistunto päätti lain sisällöstä viime perjantaina, ja normaalitapauksessa laki voitaisiin enää vain hyväksyä tai hylätä.
Kävi kuitenkin niin, että täysistunto muutti lakia hieman siitä, mitä esityksen valmistellut sivistysvaliokunta oli ehdottanut. Muutos koski kirkkomusiikin tekijänoikeuksia.
Sen takia laki lähti vielä käsiteltäväksi eduskunnan suureen valiokuntaan. Asia palaa valiokunnasta eduskunnan täysistuntoon uuteen sisältökäsittelyyn.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Jari Vilén (kok) päätti tiistaina avata poliittiset neuvottelut siitä, pitäisikö kopiointisuojaa vielä harkita. Tarkoitus on, että lain käsittely valiokunnassa lykätään ensi perjantaihin asian selvittämiseksi.
Tiistai-illan neuvotteluissa pohdittiin kahta vaihtoehtoa: lain sisällön muuttamista tai sitten tiukkasävyistä lausumaa, jolla hallitus velvoitetaan valvomaan, ettei lain soveltaminen johda kohtuuttomuuksiin.
Suuren valiokunnan valiokuntaneuvoksen Peter Saramon mukaan eduskunnan työjärjestys sallii valiokunnan avata lain myös muilta osin kuin siitä kohdasta, jota eduskunnan täysistunto oli muuttanut. Valiokunta voi vapaasti tehdä täysistunnolle uusia ehdotuksia lain sisällöstäkin.
noir
15.09.2005 15:46:37
Jos lakiin mennään, niin ei siellä sanottu, että saa kopioida "jos omistaa ostetun vinyylin". Laki sano, että julkastusta teoksesta saa valmistaa itelleen kopion. Siispä jos tota ei lasketa niin ei sitten oikeen mitään.

Jos saa valmistaa itselleen kopion, saa kopioida, eikä kopioista voi silloin rokottaa, kun kerran saa kopio olla. Ni.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
Gypsy
15.09.2005 22:44:35
Jos saa valmistaa itselleen kopion, saa kopioida, eikä kopioista voi silloin rokottaa, kun kerran saa kopio olla. Ni.

Niin? Tarkotin siis, että kuka tahansa sai tehä kopion itelleen esim. netissä jaossa olevasta mp3 levystä (vaikkei alkuperästä omistaskaan), eikä niin kun sä sanoit, että pitäs omistaa ostettu levy ennenkö on oikeus ladata se netistä.

Jos sun mielestä ei siis niitä tapauksia lasketa, jotka ei oo ollu lain vastasia, niin mitä sitten lasketaan?

Eiks tässä ketjussa ollu enemmänkin kyse oikeesta ja väärästä, kun laista ja oikeudesta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)