Aihe: Ikäkysymys
1 2 3 4
Bonham
13.09.2005 09:39:06
Tuli tällänen mieleen; onko bändeissänne yleensä kaikki soittajat suurin piirtein saman ikäisiä?

Voisiko ajatella, että isohko ikäjakauma toisi bändille etuja (vanhempien soittajien kokemus, nuorempien into jne)?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
baron
13.09.2005 09:45:58

Tuli tällänen mieleen; onko bändeissänne yleensä kaikki soittajat suurin piirtein saman ikäisiä?

Voisiko ajatella, että isohko ikäjakauma toisi bändille etuja (vanhempien soittajien kokemus, nuorempien into jne)?

Sekä että (useampi bändi, siis sekä saman- että eri ikäisiä)

Mä väittäisin, että kalenteri-iällä ei merkitystä, jos sellaista "abstraktiota" tarjoaisi kuin soittoikä, sillä on.
Ainakin jos isompi pumppu olisi hyvä, että jollain olisi sen verran enemmän soittokokemusta/taitoa, että olisi sen pohjalta auktoriteettia liidata.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
musamies
13.09.2005 10:00:49

Ei ole. Keski-ikä ehkä jotain 40:nen tietämissä.

Mä olen usein hiukan vastaan, että soittokavereina olisi mitään ihan nuorimpia koska he tuntevat eri aikakauden musiikkia ja eivät tunne välttämättä minun pitämiäni vanhempia kipaleita.

Omasta mielestäni sopiva ikähaitari on jotain n. 25-70.
Carpenter
13.09.2005 10:54:36
Mä väittäisin, että kalenteri-iällä ei merkitystä, jos sellaista "abstraktiota" tarjoaisi kuin soittoikä, sillä on.
Ainakin jos isompi pumppu olisi hyvä, että jollain olisi sen verran enemmän soittokokemusta/taitoa, että olisi sen pohjalta auktoriteettia liidata.

Ei "soittoikäkään" aina merkkaa. Esim. kaksi eri henkilöä sanoo soittaneensa kolme vuotta. Mutta toinen onkin ihan aloittelija ja toinen todella hyvä.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
baron
13.09.2005 11:05:19

Ei "soittoikäkään" aina merkkaa. Esim. kaksi eri henkilöä sanoo soittaneensa kolme vuotta. Mutta toinen onkin ihan aloittelija ja toinen todella hyvä.

Mä en kyllä tarkoittanut "soittoiällä" kalenteriaikaa, jonka on soittanut vaan jotain abstraktista, joka on yhdistelmä aikaa, treeniä, lahjoja, kokemusta etc.
Epik
13.09.2005 11:55:19
Vois kuvitella et rummuissa vetäis joku 4-kymppinen ikänsä soittanut mieletön statustyyppi. Sitten bassoon vähän nuorempi vastaava. Sit laulaja ja kitaristi oliskin ihan rokkareita ja veisivät showta eteenpäin kun vanhemmat ei jaksa heilua... tai sit ei.

Mut mieleen tulee joku Nightwish. Eikös Marco ole muita jonkin verran vanhempi? Kyllä se ainakin mun mielestä toi bändiin jotain uutta ihan sillain tunnetasolla. Ja stratovariuksen uusi basistihan on kai reilusti nuorempi kuin muut ukot. Ja Bodomin latvala taas vanhempi...

Mistä sitä mitään tietää.
kivi
13.09.2005 12:16:49

Nyt aikuisiässä samanikäisistä koostuva bändi menisi pelottavasti harrastuksen puolelle, kuten täällä useimmilta ikäisiltäni tai vähän vanhemmilta on mennytkin.

Mua kun ei kiinnosta pelkän harrastuksen vuoksi soittaminen, vaikkei siinä mitään vikaa ole, niin bändin ikähaitari kattaa helposti liki 20 vuotta. Ja sama tilanne näyttää olevan muillakin ikätovereillani, että bändin ikähaitari venyy kun aikaa kuluu.

Se on kyllä jo huomattu, ettei aikuisuus ole iästä kiinni. Eikä ikäero myöskään missään normaalisti bändin elämään kuuluvassa tilanteessa tule esiin, kun kaikki kuitenkin ovat jo sen ikäisiä, että kotoa on muutettu aika päiviä sitten.
:-)

Jos ikähaitari näkyy selvästi kuten KMT:n orkesterissa, siitä tulee kyllä helposti sellainen fiilis kuin kaverin lapsille ostamassani "Etsiväkerho Hurrikaani" -kirjassa kun neuvotaan (vapaasti lainaten): "Jos sinulla ei ole kavereita joiden kanssa perustaa kerhoa, voit ehkä pyytää jäseniksi isovanhempasi ja kissat, koirat tai muut lemmikkieläimt, jos teillä on."
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
13.09.2005 12:31:52
Ehkä oma toivomukseni on sensuuntainen, että bändin jäsenet ovat aikuisia. Tällä tarkoitan, että päättää itse menemisistään ja tulemisistaan kuitenkin huolehtien mahdolliset perhe- ja työasiat + muut velvoitteet.

Siis ei niin, että tyttö-/poikaystävä tai joku muu henkilö joka ei ole asianomainen itse.
kivi
13.09.2005 12:38:28
Ehkä oma toivomukseni on sensuuntainen, että bändin jäsenet ovat aikuisia. Tällä tarkoitan, että päättää itse menemisistään ja tulemisistaan kuitenkin huolehtien mahdolliset perhe- ja työasiat + muut velvoitteet.

Siis ei niin, että tyttö-/poikaystävä tai joku muu henkilö joka ei ole asianomainen itse.

Tarkoitatko, että hyväksyt bändikavereiksesi vain sellaisia, joiden menemisiä ja tulemisia ei puolisot sanele
:-D

Hoho! Tuossapa mainio visio.

"äijät tulee treeneihin vyötä kohentaen -...ja sitten mä sanoin muijalle, että mitä se sulle kuuluu koska mä reeneistä tulen, kyllä mä osaan ottaa makkaraa kaapista ittekin..."

Kyllä niillä parisuhteen toisilla osapuolilla vaan tuppaa olemaan sanansa sanottavana, se taas on toinen puoli miten herkästi löytää sen hiuksenhienon rajan, että saa käydä keikoilla ja levynteossa kuten tahtoo, eikä silti lennä taivasalle, löydä kotiovea lukittuna ja vaatteita pihalla reissusta palatessaan.

Moni on löytänyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Starlia
13.09.2005 16:52:51
Meillä ikäjakauma on 19-36 v :D

Minä 24
Rumpali 19
Basisti 25
Laulaja 36

Ja hyvin toimii!
mr_b
13.09.2005 16:54:13

Minä olen 10-13v vanhempi kuin muut yhtyeen jäsenet ja ei se nyt paljon ole haitannut. Helppoa on lähinnä siksi, että musiikkimaku ja yleensä ajatukset musiikista ovat melko samanlaisia. Mutta myös siksi että erilaista elämäntilannettani (perhe yms.) arvostetaan ja hyväksytään että toisinaan ei pääse juuri tiettyinä päivinä treenamaan, kun pitää viedä poika uimaan tai pelastaa puolison hermot päästämällä vaimo vapaalle. Ja tietysti siksi että en ole kuitenkaan täysin, krhm, aikuistunut vuosien virratessa.

Toisinaan aina kultturit kolisevat hassusti:

Minä: "Silloin kun kaikki baarit menivät kiinni kahdelta"
Muut: "TÄH? *täysin äimänkäkenä* Kahdelta?"

Minä: "Roskildessa tuli käytyä 91"
Muut: "Me päästiin juuri silloin yläasteelle"

Muut: "Mitäs viikonloppuna?"
Minä: "Löhösin kotona lasten kanssa. Taas."

Yms.

Muuten aika normaalia yhtyejäsenyyttä. Mitään huipputaitoja en omaa, suurin osa ajantakaisista kontakteista on kadonnut ja pikkukeikkojen räpeltämiseen nyt ei huikeaa kokemusta tarvitse ja kovapäisten ihmisten täytyy jokatapauksessa kokea kaikki itse.. Muutamaa aikaisempien yhtyeiden tekemää virhettä yritän estää, mutta varmaan tuloksena on vaan läjäpäin uusia kämmejä ja tohelluksia.
Assume the position!
musamies
13.09.2005 18:12:32
Tarkoitatko, että hyväksyt bändikavereiksesi vain sellaisia, joiden menemisiä ja tulemisia ei puolisot sanele :-D

Ei se oikeestaan mun hyväksymisestä ole kiinni kun ne, joiden puolisot sanelee, ei tule bändikavereiksi laisinkaan - enkä aio pyytääkään!

On ollut niin hyvä säkä, että on sattunut bändikavereita, joiden puolisot pääasiassa suhtautuu positiivisesti harrastukseen. Ovat järjestäneet mm. illanistujaista jne. Kerrassaan mukavia puolisoita.

Ollaan lähdetty harrastebändin kanssa siitä, että myös puolisot ovat bändin rientoihin tervetulleita jos haluavat.
arancia
13.09.2005 18:47:57
Bändeissä, joissa itse olen soittanut, on ikäjakauma ollut samanavuonna syntyneestä kokoonpanosta vajaan kymmenen vuoden ikäeroihin.

Suurempaa hajontaa jäsenten iässä en siis ole kokenut, mutta voisin kuvitella tämän tuovan bändiin parhaassa tapauksessa paljon uusia näkökulmia ja vaihtoehtoisia toimintatapoja. Niin kuin muissakin ihmissuhteissa, eri-ikäiset bändikaverit voisivat avata omia silmiä näkemään asioissa uusia puolia. Olettaen toki, että jäsenet kuitenkin suhtautuisivat bändiin ja treeneihin samanlaisella kiinnostuksella ja asettaisivat toiminnalle samanlaisia tavoitteita.
Tavallaanhan basso ikäänkuin kuuluu tuohon rockmusiikkiin. -Toni Wirtanen
kivi
13.09.2005 18:58:18
Olettaen toki, että jäsenet kuitenkin suhtautuisivat bändiin ja treeneihin samanlaisella kiinnostuksella ja asettaisivat toiminnalle samanlaisia tavoitteita.

Tästähän se juuri on kyse.

Jos pitää pystyä olemaan hyvä isä lapsilleen, pitää soittaa sellaisessa bändissä jossa se on mahdollista, tai jättää lapset hankkimatta.

Kaikilla pitää olla riittävät valmiudet ja edellytykset osallistua bändin toimintaan sellaisena kuin se yhdessä päätetään. Jos päätetään, että tavoitteena on 150 keikkaa ja yksi levy per vuosi, ei auta sitten sanoa ettei oo aikaa niihin, vaan elämä pitää järjestää alun alkaen niin.

Ja sekään ei ole ikäkysymys. Mulle on itsestään selvää, että keikka pitseriannurkassa 400 km päässä on tärkeämpi kuin omat tai puolison tasavuotissynttärit tai veljen häät ja jos työ haittaa liikkumista, menee työpaikka vaihtoon. Kaikille soittajatovereille se ei oo noin, ei niille nuorimmillekaan.

Yritän ymmärtää kohtuulliseen rajaan asti. Mutta sitten kun puhutaan lapsista, en sano enää mitään vaan alan suunnitella miehistönvaihdosta. Soittaja ei saa joutua tilanteeseen, jossa pitää tinkiä vanhempana olosta, mieluummin saakoon väkisin kenkää soittohommista kunnes lapset ovat isoja.
(Handsome Dick Manitoba)    
TheWickerMan
13.09.2005 19:27:23

Kaikki ollaa samana vuonna synnytty. Mulla ja toisella kitaristilla on eniten bändisoitto kokemusta. Rumpali ja laulaja alotti uransa vähän aikaa sitten mut eisse mittää, punkkiaha me ;) tai no niin no joo..

Kaikilla on kyllä intoa reenaamiseen ja tähdätään korkeelle :D selevä homma..
Punked.
arancia
13.09.2005 19:52:46
Tästähän se juuri on kyse.

Jos pitää pystyä olemaan hyvä isä lapsilleen, pitää soittaa sellaisessa bändissä jossa se on mahdollista, tai jättää lapset hankkimatta.

Kaikilla pitää olla riittävät valmiudet ja edellytykset osallistua bändin toimintaan sellaisena kuin se yhdessä päätetään. Jos päätetään, että tavoitteena on 150 keikkaa ja yksi levy per vuosi, ei auta sitten sanoa ettei oo aikaa niihin, vaan elämä pitää järjestää alun alkaen niin.

Ja sekään ei ole ikäkysymys. Mulle on itsestään selvää, että keikka pitseriannurkassa 400 km päässä on tärkeämpi kuin omat tai puolison tasavuotissynttärit tai veljen häät ja jos työ haittaa liikkumista, menee työpaikka vaihtoon. Kaikille soittajatovereille se ei oo noin, ei niille nuorimmillekaan.

Yritän ymmärtää kohtuulliseen rajaan asti. Mutta sitten kun puhutaan lapsista, en sano enää mitään vaan alan suunnitella miehistönvaihdosta. Soittaja ei saa joutua tilanteeseen, jossa pitää tinkiä vanhempana olosta, mieluummin saakoon väkisin kenkää soittohommista kunnes lapset ovat isoja.

Ei toki ole ikäkysymys. Jokaisella bändillä on tavoitteensa joihin jäsenten täytyy sitoutua, ja olla valmiita mahdollisesti jättämään muita asioita taka-alalle bändin sen vaatiessa, jotta tavoitteissa pysyttäisiin. Kuitenkin bändissä, jossa jäsenet ovat hyvin eri-ikäisiä tämä ongelma voi näkyä eri tavalla kuin bändissä, jossa kaikki ovat saman ikäisiä ja melko samanlaisissa elämäntilanteissa.

Kuvitellaan tilanne, jossa toisella jäsenellä on aviopuoliso ja lapsi, ja toinen jäsen on juuri muuttanut kotoa pois opiskelemaan. Onhan molemmilla täysin erilaiset lähtökohdat, mikä ei tietenkään estä bändiä toimasta. Eteen voi tulla ristiriitoja, joita toisen jäsenen on hyvin vaikeaa suhtautua ollessaan itse täysin erilaisessa tilanteessa ja asettaessaan itse asiat erilaiseen tärkeysjärjestykseen. Jossain vaiheessa voi tulla eteen esimerkiksi se, että toinen ajattelee soittamisen olevan harrastus, toinen lähempänä ammattia.
Tavallaanhan basso ikäänkuin kuuluu tuohon rockmusiikkiin. -Toni Wirtanen
drum-monkey
13.09.2005 23:25:57
Ykkösbändissä on -86, 2x-87 ja yks -88 soittajia. Toisessa bändissä olen ite nuorin, loput on 21-25v
Munletti on mulletti
baron
14.09.2005 00:09:42

Mä oon keikkaillut 16-70 vuotiaitten kanssa ja ikä ei koskaan ole ollut ongelma.
Musiikkia korville
14.09.2005 08:10:38

Meidän bändissä on ukkoja neljältä vuosikymmeneltä, ikäero nuorimman ja vanhimman välillä on 29 vuotta. Ikäero ei ole missään vaiheessa ollut este eikä rasite. Voisi kuvitella, että näinkin suuri sukupolvien välinen kuilu voisi tuoda ongelmia, mutta kun sillä musiikilla tuppaa olemaan sellainen kansoja ja sukupolvia yhdistävä vaikutus, niin mitään ongelmia ei ole ollut. Lähinnä meillä syntyneet ongelmat on johtuneet luonne-eroista, mikä taas on asia erikseen. Olen lähinnä vain tyytyväinen, että ikäerot on suuret, koska ainakin meillä se tuo vain erilaisia rakentavia näkemyksiä musiikkiin. Lisäksi se meillä ainakin toimii niin, että kokeneemmilta kavereilta tulee musiikilliset ideat ja nuoremmilla on taasen sitä energiaa, että saadaan keikoista tehtyä viihdettä.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)