NYdoll 13.09.2005 14:34:22 | |
---|
Tää ketju on basistien painajainen...Siis myös itseni. Ei näin.. "Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless |
Tää ketju on basistien painajainen...Siis myös itseni. Ei näin.. Syystä että?? Itse soitan myös bassoa. Bassohan on oktaavin alempana kuin kitara. Kitara on normaalissa E-vireessä, joten basistin tontille ei edes pääse, eikä ole tarkoituskaan. Hyvin usein kitaralla soitetaan kuitenkin barree otteella jälleen oktaavia vapaita kieliä korkeammalta, joten kyllä siellä tilaa on kun niin sovitaan. -= Verba volant , scripta manent =-
= Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy = |
Hannu H. 14.09.2005 00:05:03 (muokattu 14.09.2005 00:05:23) | |
---|
Tää ketju on basistien painajainen...Siis myös itseni. Ei näin.. ei basistien tontti horju kun basistit vaan älyis laskea virettä kitaristien mukana :P EDIT: lisätään nyt vielä HOHO! ettei kukaan kuvittele minun olevan tosissaan... Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. |
zookiejoe 14.09.2005 09:16:16 (muokattu 14.09.2005 09:23:22) | |
---|
ei basistien tontti horju kun basistit vaan älyis laskea virettä kitaristien mukana :P njoo.. itellä on basso viiskielinen, normaali hoossa.. ja vielä käytän bassoa soittaessa parissa biisissä Ashdownin octaveria, joka lisää oktaavin alemmaksi. Tosin se ottaa kiinni vasta basson viidennen nauhan yläpuolelta soitettuna, joten soundi on aikas paksu, ja kitaristin tontilla jonkun mielestä sitten varmaan. Mutta hyvin on mahduttu tässäkin tapauksessa. Mutta bändi on kyllä bassoilusta tykänny, vaikka old schoolina olivat ensin vähän ihmeissään. Edellinen pasunisti veteli kuulemma myös säröillä, joten se ja kompura vielä puuttuu bassosta. Ja hardrock / punk on siis suuntaus, ei metallinen. -= Verba volant , scripta manent =-
= Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy = |
NYdoll 14.09.2005 12:42:26 | |
---|
Jos kitarasoundiin lisätään vaan koko ajan alapäätä lisää niin seurauksena on epäselvää huminaa soitettaessa muun bändin kanssa. Soundi itsestään saattaa olla mitä mainioin ja tiukin ja upean murisevan alapään omaava, mutta bändin kanssa soitettaessa siitä ei ole mitään hyötyä. "Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless |
efunkelist 14.09.2005 12:51:55 | |
---|
Onhan se kivaa kun kitara jytää ja lava tärisee ja lahkeet lepattaa mutta se on kivaa vain yksin soittaessa. Bändi on kokonaisuus jossa ainakin minä annan basistin hoitaa sen alakerran - koko homma toimii yhtä hyvin kuin sen heikoin lenkki, eli jos basisti ei osaa hommaa niin kyllähän sitten kitaristin sopii paikata 15" ämyreillä :) Oon yhdellä keikalla käyttäny 15" bassocomboa tukevoittamassa kitarasettiä ja pareissa treeneissä samalla setillä soittanu. Onhan siinä jotain kivaa mutta soundi on kuulijan korvissa: mun korvaani kuulostaa paremmalta kun kitaristi ja basisti ovat omilta tonteiltaan symbioosissa keskenään. Toki siitä 15" elementistä saa omansalaista sävyä soundiin. Kyllähän tarvittaessa äänityksissä käytetään vaikka 18" ämyriä tai isompaa jos sellaista halutaan, mutta kokonaismiksauksessa kitarasta meikäläinen joka tapauksessa leikkaa kokonaan pois alle 100Hz aallot - tuottaahan ne isotuumaiset kartiot kitaralle muutakin kuin bassoa, erilaista middleä kuin 12" ja 10" ja tietenkin kerrannaisia. Ja kitaristin fiilishän paistaa läpi kuitenkin soitossa - jos 15" ämyristä saa kiksit niin luultavasti soittaa paremmin, eh? |