Aihe: Neumann
1
afro
10.09.2005 16:09:34
Huomasin, että täällä on käyty varsin vähän keskustelua kyseisistä mikeistä. Toki kaikki tietävät Neumannin olevan laadukas ja arvostettu merkki ja ns. susia tuskin löytyy, mutta silti olisi mukava lukea kokemuksia näistä legendaarisista äänenkaappaajista.

Mitä Neumanneja käytätte, käyttökokemuksia?
Onko joku malli ollut pettymys?

Sana on täysin vapaa!
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
Keppis
10.09.2005 16:37:50
Neumann 70s on kyllä aivan pirun hyvä studiolaulukonkkamikki. Ainakin oma ääneni toimii pirun hyvin sen kanssa. www.mikseri.net/fobia osoitteesta löytyy kappale "epätoivoon", jonka laulut on äänitetty kyseisellä mikillä. Pieni mainos.
Mikä vitun clean-kanava? http://www.mikseri.net/fobia
Dr.Groove
11.09.2005 10:22:17

Neumann on ollut minullakin pitkään ostoslistalla ja muutamien kokeilujen jälkeen päädyin hankkimaan TLM 103:n. Se "perustuu U87:n kapseliin ja on soundeiltaan pitkälti samanlainen, mutta kiinteällä suuntakuviolla" sanoivat Neumannin maahantuonnissa.

Vertailupisteenä minulla oli lähinnä jo aiemmin omistamani AKG 414, Rode NTV ja ihan tuoreeltaan Violet Designin Globe Vintage (Violet Design on tavallaan entinen Blue Microphones -- pitkä ja mielenkiintoinen tarina sinällään).

Ennakkoasenteeksi olin itselleni muodostanut sen, että Neumann on ylihinnoiteltu tuote, näin olivat kaikki keskustelufoorumit minulle kertoneet.

TLM 103 on osoittautunut erittäin hyväksi ja tasapainoiseksi mikiksi. Siinä on pehmeä mutta erotteleva soundi ja siitä näyttää tulevan laulun päämikki minulle. Akustisessa kitarassa AKG ja Roden NTV putkimikki puoltavat monessa tilanteessa paikkaansa, mutta TLM toimii erittäin hyvin myös tuossa tehtävässä.

Hintansa (noin 900 €) arvoinen laite, ehdottomasti.
Content Provider-demo julkaistu Mikseri.netissä ja päässyt listoille Mikserin blues/jazz top-40
Mikael
11.09.2005 22:29:26

KM 84i on mun suosikki overheadeiksi ja akustiselle kitaralle. Mun mielestä parempi kuin uudempi KM 184. Muutaman kerran on ollu tollaset sessioissa kaverilta lainassa. Tollaset kun sais omaksi jostain. Noita liikkuu aika vähän...

TLM 103 on kanssa hyvä yleismikki. Selkeästi paras taannoisessa M-Net mikkitestissä.

M 147 on ollut joissain sessioissa laulukäytössä ja itse en ole mitään parempaa ikinä kokeillut. Toiminut hyvin myös bassarille ja bassolle.

Meillä on ollut välill studiolla vanha U67, mutta se alkaa olemaan aika väsähtänyt yksilö - NTK on ollut aina valinta verratessa noita kahta.
Oli miten oli, mutta näin on.
milcoin
12.09.2005 23:59:04
TLM 103 on jotenkin mitäänsanomaton mikki. Yläkerta on kyllä siisti mutta ei kovin miellyttävä. Alakerta on luonnollinen mutta ei imarteleva. Siis jos verrataan siihen perinteiseen Neumann-soundiin (87,67) En ostaisi. Säästäisin esim U89:iin joka on ihan eri tasolla. Vaimoni ehdotti myös uutta sohvaa...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Levy
13.09.2005 10:26:22
Tuosta tlm 103:sta kuulee niin monenlaisia mielipiteitä. En omista kyseistä mikkiä - olen kyllä äänittänyt sillä jonkin verran. Toimii akkarissa, laulussa ja overina. Bändimme levyä äänittäessä teimme vertailuja akg:n solid tubella, akg:n 414:lla, roden NTK:lla ja TLM 103:lla. Laulajallemme solid tube toimi parhaiten. Tosin se meni jotenkin ihan tukkoon kovemmilla äänenpaineilla joten päädyimme äänittämään 2 biisiä tlm 103:lla ja yhden NTK:lla.

Harkitsin TLM 103:n ostamista kotistudioni ykkösmikiksi jokusen aikaa sitten. Halusin kuitenkin vielä ammattilaisen mielipiteen: Speedy Saarinen piti mikkiä hieman kireäsoundisena, varsinkin laululle ja suositti tarkistamaan mieluummin audio tecnican ja roden tuotteita.

Toisaalta kuulin Jussi Jaakonahon käyttävän mikkiä viljalti, hyvinkin monenlaisiin kohteisiin, mm. kitaraan.

Otappa siitä selvää...
Levy
13.09.2005 21:22:36
Etkö sanonut kokeilleesi sitä itse? Eri ihmiset kuulee vähän eri asioita, joten päätös pitää kuitenkin tehdä omien korvien mukaan, kukaan muu ei voi sulle kertoa, mistä tykkäät.

Kyllä kokeilin. Mutta en silti yhden session perusteella osta lähes tonnin mikkiä. Varsinkaan kun päässyt testaamaan mikkiä kuin yhdellä laulajalla. Ja kun se ei ihan vakuuttanut.

Harrastaja pääsee harvoin tekemään kunnon a/b testausta usealla hyvällä mikillä. Siksi on joskus pakko ja suotavaakin turvautua ammattilaisen tukeen päätöksissä. Sellaisen ammattilaisen jonka makuun luottaa.
kompelonnora
13.09.2005 22:32:07
Kyllä kokeilin. Mutta en silti yhden session perusteella osta lähes tonnin mikkiä.

Mutta olisit valmis ostamaan toisen suosituksesta?

Ja kun se ei ihan vakuuttanut.

No mutta sitten ei tietenkään kannata ostaa.

Harrastaja pääsee harvoin tekemään kunnon a/b testausta usealla hyvällä mikillä. Siksi on joskus pakko ja suotavaakin turvautua ammattilaisen tukeen päätöksissä. Sellaisen ammattilaisen jonka makuun luottaa.

Myönnän, että joskus se on hankalaa, mutta Neumannilla on kyllä Suomessa ihan hyvä edustus, enkä jaksa uskoa, että ton nimenomaisen mikin kokeilu ei onnistuisi.

t. Marko
Levy
13.09.2005 23:47:42
Myönnän, että joskus se on hankalaa, mutta Neumannilla on kyllä Suomessa ihan hyvä edustus, enkä jaksa uskoa, että ton nimenomaisen mikin kokeilu ei onnistuisi.

Nykyään kun en enää asu Helsingissä - vaan kaukana periferiassa - testauksen järkkääminen on oikeasti todella hankalaa.

Pari tarkennusta:
- sanoin käyttäneeni mikkiä JONKINVERRAN, en kattavasti
- kyllä, luotan korviini ja tiedän mistä pidän. Se ei estä minua kysymästä ammattilaisen mielipidettä asiasta. Olen tehnyt myös huonoja valintoja imartelevan ensivaikutelman perusteella. Etkö sinä?
- en ole vieläkään ostanut sitä 'ykkösmikkiä' kun noilla kakkosillakin pärjää. Ja koska en ole saanut sitä A/B testiä aikaiseksi.
afro
20.09.2005 21:10:18
Onko kellään kokemuksia Neumann M 149:stä?
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
Haxu
21.09.2005 09:06:30

TLM 103 on parasta mitä sillä rahalla saa. Itse olen tehnyt tuollaisella kolmisenkymmentä sessiota akkareita, lauluja, kiippareita, percussioita ja mitä milloinkin. Toimii.

Muutkin saman valmistajan puikot ja patukat ovat ihan ok :)
Sound Design and Music for Games www.aanivoimala.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)