Aihe: Otenauhojen vaihtaminen
1 2 3
juhlin
11.09.2005 20:50:03
Terppa

Olen ajatellut vaihtaa itse nauhat halppis Jackson RR:ään. Oisko neuvoja kokeneilta nikkareilta, mistä saa sitä nauhamatskua yms. ja miten homma tehdään oikein?
Se ei voi olla mikään ihmeellinen homma tehdä itsekin.. Ku ei huvita maksaa satasta kellekkään noin simppelin tuntuisesta hommasta.
Vai olenko ihan väärässä?
Luin jostain että nauhat lähtee helposti irti ku niitä vähän kuumentaa jollain ja nakuttelee pään ylös ja sit vetää pihdeillä pois.
No mitäs sitten ku aletaan asentaa uusia paikalleen? Onko se liimausjuttuja vai pysyykö se ilman liimoja paikallaan?
Mitä on hyvä tietää kun nauhaa ostaa?

Kertokaahan??
spyykko
11.09.2005 21:19:11

Olen ajatellut vaihtaa itse nauhat halppis Jackson RR:ään. Oisko neuvoja kokeneilta nikkareilta, mistä saa sitä nauhamatskua yms. ja miten homma tehdään oikein?
Se ei voi olla mikään ihmeellinen homma tehdä itsekin.. Ku ei huvita maksaa satasta kellekkään noin simppelin tuntuisesta hommasta.

Suosittelen lukemaan nyt vaikka seuraavat ennen eteenpäin jatkamista. Googlella löytynee lisää ohjeita.
http://www.fretnotguitarrepair.com/fretting.htm
http://mywebpages.comcast.net/skgs/sk/refret/refret.htm

Mun mielestä kovin homma nauhoituksessa on nauhojen hiomisessa ja uudelleen pyöristämisessä ja kiillottamisessa. Siitä työmäärästä voisi jollekin satasen melkein maksaakkin, tosin mun saamat tarjoukset telen nauharempasta ovat olleet huomattavasti lähempänä kahtea sataa...
Ite olis taas tarvinnu tehdä
vrajala
12.09.2005 00:27:05
Vai olenko ihan väärässä?

Olet, valitettavasti. Mikäli otelaudassa ei ole reunalistoja on itse vaihtaminen melko simppeliä. Siinäkin hommassa kokematon voi silti saada rumaa jälkeä aikaan. Hankaluus on juurikin tuossa spyykon mainitsemassa tasoitus-pyöristys-kiillotus hommassa. Ensin nauhat hiotaan päältä niin, että nauhojen yläpinnat muodostavat oikeasti suoran linjan. Sitten nauhat viilataan ja hiotaan oikeaan muotoonsa yksi kerrallaan, jonka jälkeen nauhat kiillotetaan. Sitten vaihdetaan vielä satula ja viilataan se kohdalleen.

Mikäli tuota hiontaa ei tehdä on luvassa joko korkeaa actionia tahi paljon säröääniä. Niin juu, ja nauhojen päätkin joutuu vielä hioskelemaan kuntoon jottei sormista valu veri soittaessa. Tai no, voihan sitä tietysti tehdä Anssikelat...

Mulla meni ekaan nauhojen asennukseen ja päitten hiontaan varmaan 3 tuntia, tasoitukseen ja pyöristelyyn sitten ainakin saman verran. Satulankin kanssa tuhraa helposti tunnin pari. Ja työkalujenkin tekoon taisi pari tuntia tuhraantua.

Joten tuossa valossa se satanen ei ole paljoa. Eikä oikeastaan kaksikaan. Mutten silti sano etteikö hommaan kannattaisi ryhtyä. Seuraavat kerrat ovatkin sitten jo huomattavasti helpompia. Ja rahaakin säästyy.
Ota näistä sitten selvää
poppamies
12.09.2005 11:51:02

Kyllä nauharemontti, siis nauhojen vaihto eikä vain vanhojen laitto, tulee maksamaan 150-200€. En suosittele kenellekään noin vain pystymetsästä ruveta vaihtamaan nauhat ensimmäisenä projektinaan. Miksi muuten ylipäätänsä haluat vaihtaa nauhat? Jos nauhat kitarassas on kuluneet eikä ole hiottu loppuun kannattaisi ekaks hioa ne. se ei ole aloitteijallakaan ylivoimainen tehtävä.
Myydään EBS MultiComp bassokompura
juhlin
12.09.2005 21:07:28
Kiitoksia vastanneille!

Tsekkasin nuo linkit ja eipä tuo musta kovin mahdottomalta näytä. Työkalut pysyy kuitenkin ihan hyvin handussa, niin aion yrittää.
Kyllä tota hiomistakin oon vaihtamisien sijaan ajatellut, mutta **tuiksi menemisen pelko painaa päälle :)
Mitään satularemppaa en onneksi joudu tekemään ku tossa mun kepukassa on noi lukot.

Saisko jotain hyviä suosituksia, mistä nauhamatskua kannattaa hakea/tilata?
fox
12.09.2005 21:33:18

Kyllä tota hiomistakin oon vaihtamisien sijaan ajatellut, mutta **tuiksi menemisen pelko painaa päälle :)
Mitään satularemppaa en onneksi joudu tekemään ku tossa mun kepukassa on noi lukot.

Saisko jotain hyviä suosituksia, mistä nauhamatskua kannattaa hakea/tilata?

Kyllä kummiskin suurempi vaara on tuos vaihtamisessa..kuin hiomisessa. Eikä yleensä ihan ekaa "huoltoo" muutenkaan nauhoille tehdä vaihtamalla, jos ei ole jotain hyvin painavaa syytä.. Kyllä sitä ennen hiottiin nauhoja useampaankin kertaan, että olivat miltei otelautatasoon kuluneet, sitte vasta vaihtamaan..
Toki sä saat omalles tehdä vaik mitä, ja onhan se just hienoo, että lähtee kokeilemaan.. Tuota nauha-aihioo kannattaa soitinkaupoista kysellä, saattaa olla määrämittaan pätkittynäkin, ainakin DiMarzion pusseissa olen nähny.. Tai sitte ostaa koko kiepillisen ja opettelee alusta asti nauhahomman.. Onnee kuitenkin!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
vrajala
13.09.2005 08:59:04
Hiottava ne on uudetkin nauhat mikäli soitettavuus halutaan kohilleen. Joten vanhat hiomalla säästät melkoisesti vaivaa. Mikäli hiot nauhat, joudut hieman laskemaan satulaa (lukkosellaistakin) mikäli haluat ensimmäistenkin nauhavälien pelaavan vireessä.

Tuota nauha-aihioo kannattaa soitinkaupoista kysellä, saattaa olla määrämittaan pätkittynäkin, ainakin DiMarzion pusseissa olen nähny.. Tai sitte ostaa koko kiepillisen ja opettelee alusta asti nauhahomman..

Tämä menee nyt jo detaljeihin, mutta mä suosittelisin kuitenkin ostamaan nauhat pidempänä tavarana. Nuitten lyhkästen pätkien esitaivutus on melko raastavaa touhua ellei sitten kyhää jonkinlaista muotoprässiä tms. Tai sitten mun tietovarastostani puuttuu jotain tärkeetä...
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
13.09.2005 09:09:47 (muokattu 13.09.2005 09:10:01)
Nuitten lyhkästen pätkien esitaivutus on melko raastavaa touhua

Hmm.. Moon esitaivuttanut lyhkäsenä, vasaralla naputtanut mutkalle jotain tukea vasten tms..... Oonkohan tehnyt kovastikin väärin? ;o)

Onko sulla joku tarkempi mitta/muoto mihin esitaivutat?
spyykko
13.09.2005 09:23:35 (muokattu 13.09.2005 09:23:45)

Koita ensin hiomista ja jos menee pieleen niin revit nauhat pois ja nauhoitat alusta uudestaan. Tuleepa koitettua hiomista, etkä häviä käytännössä mitään (paitsi omaa työaikaa, mitä luonnollisesti ei lasketa). Sitäpaitsi joudut ainakin varautumaan siihen että saat hioa uudetkin nauhat asentamisen jälkeen, harvemmin niitä ihan linjaan saa.

Tarkoitus ei ollut mitenkään yrittää lannistaa, tai estellä homman tekemistä. Itse asiassa mun ensimmäinen kosketus varsinaiseen kitaran remppaamiseen oli ekan kitarani nauhojen hionta ja ihan soittokelpoinen siitäkin tuli.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Haku Robotti
13.09.2005 10:49:28

Hmm.. Moon esitaivuttanut lyhkäsenä, vasaralla naputtanut mutkalle jotain tukea vasten tms..... Oonkohan tehnyt kovastikin väärin? ;o)

Onko sulla joku tarkempi mitta/muoto mihin esitaivutat?

Ilman tällasta ei kuule VOI onnistua. Sori vaan ;-)

http://www.frets.com/FRETSPages/Lut … /00028RefretViews/00028refret32.jpg
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Juzzu
13.09.2005 11:24:56

Jaahas, no laitan sorvin tulille!
vrajala
13.09.2005 12:06:12

No ilmeisesti olet. Jos et ole puolellamme olet meitä vastaan. Ja sitäpaitsi mun mielipiteeni on aina parempi kuin muitten vastaavat. Mun mielestä.

Juupa. Mäkin oon koettanut taivutella lyhkäsiä nauhanpätkiä eri tavoilla. Kyllähän niistä käyriä tuli, toisista kulmikkaita ja osasta jopa kieroja. Ja ohut nauhamateriaali menee lyhkäsenä kaarelle huomattavasti mukavammin kuin paksu. Mutta en mä kyllä tohon hommaan tykästynyt. On myöskin hyvin paljon mahdollista että mun kokeilemieni tapojen joukossa ei ollut sitä kaikkein käyttökelpoisinta.

Pääasiassa oon käyttänyt pitkää tavaraa. Sitä on mukava taivutella Ø10-15 cm uritettua pyörylää vasten ihan millaselle kaarelle vaan. Homma on nopiaa ja kaaresta tulee helposti tasainen. Päitä joutuu tosin naputtelemaan jottei joka tangosta tulisi kahta 5 cm hukkapalaa.

Jaahas, no laitan sorvin tulille!

On käynyt tuokin mielessä. Varsinkin kun kaikki tarvittavat työkalut on käytettävissä ja tarpeet saisi ilmaiseksi. Nää työkaluhommat vaan tuntuvat aina siirtyvän sen seuraavan projektin yhteyteen.

Tollasen saa silti StewMacilta. Hinta on tosin kohtuullisen suolainen.
Ota näistä sitten selvää
midprice
13.09.2005 12:07:53

OT: huomatkaa kuvan taustalla näkyvän akustisen mielenkiintoinen kielen/kielten(?) asettelu!
Juzzu
13.09.2005 12:15:57
Jos et ole puolellamme olet meitä vastaan.

Niinpä :o)
Moon hakannu niihin lyhkäsiin pätkiin vain "sinne päin" olevan kaaren, pääasia että on vaan isompi kuin otelaudan radius. Sitten tukipalalla hakannut sen nauhan paikoilleen, siinähän se samalla sitten hakkaantuu radiuksen mukaiseksi.

Joskus on kyllä menny lyhkänen pala epähyväksi kun olen alustavaa kaarta siihen vasaralla tehnyt. Mutta marssitappioita, niitä ny tulee.
Haku Robotti
13.09.2005 12:44:57 (muokattu 13.09.2005 13:06:56)

OT: huomatkaa kuvan taustalla näkyvän akustisen mielenkiintoinen kielen/kielten(?) asettelu!

More OT: Mä osaan www.frets.com in ulkoa, ja voin kertoa, että se on kuminauha, joka estää vanhan Martinin viriviritappien putoamisen. On siellä kyllä kuva tuolleen kielitetysti huoltoon tulleestakin...

EDIT: sekaisin sanajärjestys oli
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
juhlin
14.09.2005 10:05:16
hmm.. meinaa alkaa pelottamaan tuo vaihto-projekti kun näitä teidän juttuja lukee.
Kai mä sit hion ne ensin ja tsekkailen mitä tapahtuu. Mä oon niitä nihrannut joskus kevyesti ja se auttoi vähäksi aikaa.

En mä kyllä mitään veivihirviötä himaani ota lojumaan :) Täytyyhän tollanen mokoma tikku nöyrtyä pienen nakuttelun edessä ilman pro-työkalujakin.

Noh..meni syteen tai saveen, kiitos kuitenki kun jaksoitte auttaa!
Kai tässä sit kohta ilmoittelen ostetaan-palstalla että tarttis uusi kaula saada xD
ilpoliekkio
11.11.2005 15:58:28
En mä kyllä mitään veivihirviötä himaani ota lojumaan :) Täytyyhän tollanen mokoma tikku nöyrtyä pienen nakuttelun edessä ilman pro-työkalujakin.

Eipä niitä paljoa kannata nakutella. Kuten yllä joku mainitsikin, menee helposti kulmikkaiksi ja kieroiksi.

Mutta aika kova ja hermoja raastava hommahan tuo nauhojen vaihto on. Itse olen kahteen kitaraan laittanut, enkä mielelläni enää sitä tekisi ilman kunnon pro-työkaluja. Helpottavat kummasti elämää... ;)
Awaken the suffering
kulmahiomakone
11.11.2005 21:22:27 (muokattu 11.11.2005 21:25:19)

Tollaisen tekee helposti itsekin. Tarvitaan 12 millistä vanerilevyä ja reikäpora. Sitten porataan kolme sopivan kokoista kiekkoa ja sahataan nauhasahalla kahteen kiekkoon ura tangia varten. Lopuksi kiinnitetään kiekot levyyn muttereilla sopiville etäisyyksille toisistaan, siten että kiekot pyörivät. Sitten aletaan vetämään nauhaa läpi. Hyvä tulee, joskin pari senttiä nauhojen päästä joutuu taittamaan manuaalisesti, kiekkoviritelmä ei sitä tee.

DIT: Tunnissa tuollaisen tekee. Omalla olen käyristänyt nauhaa vajaan kymmenen kaulan verran. Sp-elektroniikan nauhat ovat valmiiksi mutkalla, joten jos ei rakentaa jaksa...
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
petski
01.03.2007 20:52:56
Pitää nyt kirjoittaa vanhaan topikkiin, mutta kun nyt ei kehtaa tämän takia uuttakaan aloittaa. Onko haittaa jos nauhojen ja otelaudan väliin jää ohut rako? Itse en ainakaan meinaa noita nauhoja saada hakattua otelautaa vasten mitenkään vaan alle tuppaa aina jäämään semmonen paperin mentävä rako. Soitinrakentaja kehotti tämmösessä tilanteessa ottamaan nauhan irti ja laiittamaan uudestaan, mutta itse en näkisi että tuommosesta raosta haittaa on. Millähän keinolla nuo nauhat saisi kunnola puristettua otelautaa vasten?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)