Fide 13.09.2005 10:55:48 (muokattu 13.09.2005 10:56:38) | |
---|
Elkäähän säikkykö, en minä Kochia ole Marsuun vaihtamassa =) Kaverin puolesta ja itseäni yleissivistääkseni tässä vain utelen, jotta omistaako joku tuota marsun taitettua AVT412A kaappia. Kas kun 1960 elementeiksi luvataan Celestion G12T-75, ja kaiken kaikkiaan kaapin speksit on vakuuttavat, vaan AVT on 400 euroa huokeampi.. Nyt siis herää kysymys miksi ja miten tuo hintaero näkyy, tai pikemminkin kuuluu? Marshallin sivuilta en saanut ulos tietoa edes tuon AVT-sarjan elementeistä. Josko joku kaapin omistaa, niin valaiskaa mitä tavaraa se on syönyt? Eli kannattaako ottaa tuo AVT ja sitten säästetyllä 400 eurolla vaikka itse kalustaa se uusilla elementeillä vai pitääkö vain vannoa orginaalin nimeen ja sijoittaa 1960 kaappiin? Soundillisesti kompromissi ei ole vaihtoehto =) ..tai ei ainakaan, ennen kuin vaimo puuttuu asiaan ;-) Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
McNulty 13.09.2005 11:05:18 | |
---|
Eli kannattaako ottaa tuo AVT ja sitten säästetyllä 400 eurolla vaikka itse kalustaa se uusilla elementeillä vai pitääkö vain vannoa orginaalin nimeen ja sijoittaa 1960 kaappiin? Mielestäni tuo AVT-kaappi on ihan toimiva, etenkin jos vaihtaa sisään vaikka Celestionin Greenbackit. Ei se mielestäni ole yhtä "jytä" kuin 1960, siis noin niin kuin rakenteeltaan. Mutta kyllä AVT:lla onnistuu rankempikin musiikki ihan ok. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) |
Fide 13.09.2005 11:52:40 | |
---|
Mutta tiedätkö mitä tuo AVT pitää elementtien osalta sisällään ja onko myös itse kaapin runkoratkaisussa eroja? Eli mistä tuo hintaero? Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
McNulty 13.09.2005 12:45:13 (muokattu 13.09.2005 12:47:22) | |
---|
Mutta tiedätkö mitä tuo AVT pitää elementtien osalta sisällään ja onko myös itse kaapin runkoratkaisussa eroja? Eli mistä tuo hintaero? Elementeistä en tiedä muuta kuin että ovat Celestionin 50W ämyreitä... jotain "custom designed". Kaapin rakenteesta ei ole tietoa kun en kaverin AVT:sta viittinyt tolexia ruveta repimään. Massiivinen tuo AVT-kaappikin oli, ehkä kuitenkin aavistuksen 1960A:ta pienempi. Eli veikkaisin suurimmaksi eroksi elementit ja rasian koon. Koolla on merkitystä :) Pitää myös muistaa jos elementtejä vaihtaa, että hyvä elementti maksaa nopeasti sen 100-200e/kpl. Ja jos kaappiin sijoitetaan vaikka 300e ja elementteihin 500e, niin puhutaan taas jo 800e kaapista. En usko että noilla AVT:n stock-elementeillä on kauheasti jälleenmyyntiarvoa jos niistä haluaa vähentää elementtien vaihtokustannuksia. PS. Melkein fiksumpaa olisi ostaa vaikka se Framuksen 212CS joka pitää sisällään V30:t... jos jatkossa tarvii enempi kuin 120W ja 2x12" niin vois ostaa toisen 2x12" kaveriksi. Mielestäni huomattavasti monipuolisempi yhdistelmä tuo 2kpl 2x12" kaappeja kuin yksi 4x12" rohjo :) "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) |
Ben_D 13.09.2005 12:49:11 | |
---|
Mielestäni huomattavasti monipuolisempi yhdistelmä tuo 2kpl 2x12" kaappeja kuin yksi 4x12" rohjo :) Ei näytä miehekkäältä 2x12, eikä edes 2x2x12 ;) |
gator 13.09.2005 13:03:55 | |
---|
Nyt puhun mutun syvällä rintaäänellä. Noissa uudemmissa valvestateissa tais olla jotkut gold-sarjan elementit, jotka on ainaki melkosen äänekkäät/herkät tapaukset. Voisko ajatella että noissa kaapeissa on elementit samaa mallia. Olen kokeillu paskempiaki elementtejä. Varma en siis oo, arvelin vaan. |
McNulty 13.09.2005 13:04:34 | |
---|
Ei näytä miehekkäältä 2x12, eikä edes 2x2x12 ;) Riippuu vähän mitä soittaa... mielestäni 2x12" (ja vielä combo) on miehekkäämpää esim. Jazz tai Blues-keikalla kuin joku 4x12" häsäkkä jota ei pääse edes luukuttamaan kunnolla. Harvalla keikalla jo pelkän lavasaundin takia pääsee luukuttamaan sitä 200W Marshall Majoria ja 4x12" kaappia sillä volalla millä se hyvältä kuulostaa... eli päästään hankkimaan vaffarin ja kaapin väliin kuormaa joka maksaa taas sievoisen summan ekuja. 2kpl 2x12" on erittäin miehekästä... kun ne sijoittelee rumpukorokkeen kummallekin puolelle ja roadcasen päälle :) Kertaakaan ei ole tarvinut jäädä jalkoihin tuollaisella setupilla millekään nupille ja 4x12" yhdistelmälle... "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) |
Ben_D 13.09.2005 13:15:04 | |
---|
Riippuu vähän mitä soittaa... mielestäni 2x12" (ja vielä combo) on miehekkäämpää esim. Jazz tai Blues-keikalla kuin joku 4x12" häsäkkä jota ei pääse edes luukuttamaan kunnolla. Harvalla keikalla jo pelkän lavasaundin takia pääsee luukuttamaan sitä 200W Marshall Majoria ja 4x12" kaappia sillä volalla millä se hyvältä kuulostaa... eli päästään hankkimaan vaffarin ja kaapin väliin kuormaa joka maksaa taas sievoisen summan ekuja. 2kpl 2x12" on erittäin miehekästä... kun ne sijoittelee rumpukorokkeen kummallekin puolelle ja roadcasen päälle :) Kertaakaan ei ole tarvinut jäädä jalkoihin tuollaisella setupilla millekään nupille ja 4x12" yhdistelmälle... Ei tarvi kantaa roadcaseja mukana kun on 4x12. Kaikilla hevipäälliköillä on 4x12 läjiä niin sillon pitää olla joka truehevarilla. |
kivi 13.09.2005 13:21:24 (muokattu 13.09.2005 13:25:06) | |
---|
Mielestäni huomattavasti monipuolisempi yhdistelmä tuo 2kpl 2x12" kaappeja kuin yksi 4x12" rohjo :) Mutta onpa soundikin aivan eri. Toisille hyvässä, toisille pahassa. Ero ei oo ihan yhtä selkeä kuin jos vertaisi stäkkiä ja comboa, mutta niin selkeä kuitenkin, että suoraan vaihtoehtoja eivät 2x12" ja 4x12" -kaapit ole. Mun makuuni Celestion G1275 -elementti soi parhaiten Marshall JCM800 2x12"-kaapissa, mutta Vintage30 tai varsinkin Greenback toimivat hyvin isommissakin. Pitkällisten testien jälkeen huomasin, että Marshall 1x12"-kaapissa ei soi hyvin kuin Vintage30... (Mulla on lavalla joko täys tuplastäkki 2x4x12" tai puolitoistastäkki, 4x12" ja 2x12" koska silloin saa paljon ilmaa liikkeelle aivan pienilläkin volyymeilla) |
Fide 13.09.2005 13:25:58 | |
---|
Joo, siinähän se, että tässä tapauksessa sanat Marshall ja mallina 4x12 ei ole neuvoteltavissa, vaikka kuinka järkeen vetoaisi... se on tuo tunnepuolen musisointi vaan jännä juttu, kuinka se vie miestä ;-) Mutta joo. Jos minulta kysytään, niin taipuisin myös siihen 2x12 x 2 -ajatteluun, vaan se ei käy, kun se ei käy... ja arvaa vaan kuittailenko tästä asianosaiselle maailman tappiin, vaikka täytyyhän sitä periaatteen miestä kyllä arvostaa... jos ei muuta, niin itsepintaisuudesta. Mutta näillä kommenteilla siis taipuisi ainakin minun mutu-pohjainen suositukseni tuon aidon 1960 kaapin puoleen, kun siinä saa sentään luokitellut elementit kertalaakista ja ilmeisesti myös vähän paremmalla paneutumisella valmistetun kehikon? Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
Ben_D 13.09.2005 13:27:56 | |
---|
En tiedä, mikä nuppi on käytössä, mutta ainakin itselläni V30 elementeillä varustettu Vintage 1960AV kaappi ajaa asiansa paljon paremmin kuin 1960A. |
Fide 13.09.2005 13:29:38 | |
---|
nuppi on TSL60 Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
En tiedä, mikä nuppi on käytössä, mutta ainakin itselläni V30 elementeillä varustettu Vintage 1960AV kaappi ajaa asiansa paljon paremmin kuin 1960A. Samaa suosittelen. V30 on 4x12"-ratkaisussa mitenpäin vain paremman kuuloinen kuin G75, jolle tuo litratilavuus on jotenkin ihan väärä. Marshall voisikin harkita refleksiputken tai takaseinän refleksiaukon lisäämistä G75-vakiomalleihinsa, saattaisi olla yllättävän hyvä juttu. Kaikki sellaiset vahvistinratkaisut, joihin ei liity kaljakoreja, tuoleja tai pöytiä, näyttävät hyvältä. |
McNulty 13.09.2005 13:36:35 | |
---|
Kaikki sellaiset vahvistinratkaisut, joihin ei liity kaljakoreja, tuoleja tai pöytiä, näyttävät hyvältä. Mielestäni tuollainen 2x12" kaapille tehty roudauslaatikko on siisti ja hyvä väline tuossa 2x12" kaapin alla jos sitä korottaa haluaa. Yksi edullisempi konsti on ostaa eteen paksummat jalat ja takaa vaihtaa pienimmät mahdolliset kumitassut. Tuolla konstilla saa 2x12" sopivasti viistoon. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) |
Ben_D 13.09.2005 13:38:39 | |
---|
Mielestäni tuollainen 2x12" kaapille tehty roudauslaatikko on siisti ja hyvä väline tuossa 2x12" kaapin alla jos sitä korottaa haluaa. Yksi edullisempi konsti on ostaa eteen paksummat jalat ja takaa vaihtaa pienimmät mahdolliset kumitassut. Tuolla konstilla saa 2x12" sopivasti viistoon. Summasummarum. 2x12=ylimääristä työtä, 4x12=kaikki valmiina; ei modifikaatioita, ei jalustoja/alustoja, ei tarvetta ostaa toista 2x12 kaappia. |
Fide 13.09.2005 13:38:58 | |
---|
Kaikki sellaiset vahvistinratkaisut, joihin ei liity kaljakoreja, tuoleja tai pöytiä, näyttävät hyvältä. Kuin ystäväni suusta =) Vaan sitähän tässä vaihtoehtona pohdittiin, että jos aluksi ostaisi tuon AVT:n kaapin ja sitten tarpeen niin vaatiessa ja kokemuksen osoittaessa hakisi Uraltonesta neljä V30:stä... kokonaishinta olisi kutakuinkin siinä 1960 hinnassa (kun tinkii raivokkaasti ;-), mikäli vain tuo AVT:n kotelo ei ole sutta ja sekundaa... Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
Ben_D 13.09.2005 13:41:10 | |
---|
Kuin ystäväni suusta =) Vaan sitähän tässä vaihtoehtona pohdittiin, että jos aluksi ostaisi tuon AVT:n kaapin ja sitten tarpeen niin vaatiessa ja kokemuksen osoittaessa hakisi Uraltonesta neljä V30:stä... kokonaishinta olisi kutakuinkin siinä 1960 hinnassa (kun tinkii raivokkaasti ;-), mikäli vain tuo AVT:n kotelo ei ole sutta ja sekundaa... Siis...miksi ostaa se AVT kaappi jos kuitenkin vaihdatte ne elementit? Hinta on sama kun ostatte suoraan 1960A/AV/C/TV/X. |
Fide 13.09.2005 13:58:11 | |
---|
En itseasiassa tiennyt, että 1960:stä saa myös v30 elementeillä ja suoraan oletin tuon kaapin maksavan enemmän, kuin 75:lla elementeillä... mutta olin siis väärässä? Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
madu 13.09.2005 13:58:31 | |
---|
Jos nämä AVT kaapit on samoja kuin VS412 kaappeja eli juuri valvestateille tarkoitettuja niin mulla on ollut aikoinaan tommonen ja se on jo kooltaan huomattavati pienempi kuin 1960 kaappi. Sen kantaa todella helposti kokonsa ja painonsa puolesta mutta materiaaleiltaan se on rimpulampi. Samoin näin ollen heikompi myös soundeiltaan johtuen pienemmästä koosta ja kaapin materiaaleista. En siis näe järkeä tuon AVT kaapin ostamisessa ja elementtien vaihdossa. I'm afraid that I was very, very drunk... |
Ben_D 13.09.2005 13:59:27 | |
---|
En itseasiassa tiennyt, että 1960:stä saa myös v30 elementeillä ja suoraan oletin tuon kaapin maksavan enemmän, kuin 75:lla elementeillä... mutta olin siis väärässä? Se onkin sitten toinen juttu..On mahdollista, että V30 elementeillä varustettu Vintage pönttö maksaa enemmän. En tiedä kun ostin käytettynä ja sain vaihdettua G12T-75 kaappini päikseen V30 kaappiin. |