espltd 10.09.2005 19:32:12 | |
---|
eli sooloja osaan soittaa kyllä mutta kun ei tiedä mistä skaalasta vetää mihin taustaan? auttakaa jos osaatte |
Xanator 10.09.2005 20:16:14 | |
---|
Hieman sama ongelma. Tai on alkanut jo pikkuhiljaa narukerä selviämään, ja licksit rupeaa osittain löytämään paikkaansa. Paljon on vielä opittavaa. Asiaan. Opettele vaikka guitar pron käteviä skaaloja käyttäen blues scaala, vaikka pentatoninen ja sitten vähän mollia/harmonista mollia. Noilla, eteenkin blues-skaalalla pääset jo pitkälle. Sitten katot vähän, että mitä nuotteja biiseissä on, ja jos sointu päättyy tähän kohtaan, niin mikäs nuotti siinä on jne. Koittele vaikka blues-skaalaa eri kohdista, ja kuuntele, millon rupeaa käymään. Taustoista. Niitä voi tehdä vaikka itse. Ota ensiksi vaikka erittäin yksinkertainen sävelkulku Em, C, D. Soita se cleanilla rauhallisesti taustaksi vaikka koneelles. Noin minä teen monille lauluille. Eli opettelen ne taustat, soitan koneelle ja rupean siihen väsäämään sooloa päälle. Kitarakursseissa tulee yleensä mukana cd, jossa on niitä taustoja. Niitten päälle on oikein kiva soitella. |
O.D. 13.09.2005 11:40:11 | |
---|
Yksinkertaisin tapa on että etsii soinnun biisistä jota soitetaan eniten eli ainakin 30-50% kaikista soinnuista ja sitten etsii skaalan joka on kasattu siitä. esim. paranoid soinnut menee.E 2 taht. D 1 taht. loppu lyhyt G D E. Tästä näkee että verse riffissä käytetään eniten E-sointua eli skaalaksi sopii esim. Emolli-pentatoninen(EGABD), riffistä kannataa etsiä myös muut paljon soitetut soinnut esim. D-täkin soitetaan paranoidissa melkein 30% ja sen takia kannattaa ottaa sellainen skaala missä on muita nuotteja joita on myös biisissä. |
darknet777 13.09.2005 12:53:54 | |
---|
No siis mulla ainaki korva sanoo, että mistä kohtaa soolon soittaa mihinki "taustaan". Eli muutaku harjotat korvakuuloa nii opit kuulee mitä säveliä vois sooloon soittaa! Ite en aattele yhtään niitä asteikoita että onko se joku duuri vai pentatoninen tai harmoninen ym tai edes että meneekö E:stä tai A:sta vai mistä(ennen ku rupeen soittaa) ku kuulen että mitä säveliä saan soittaa :P oisha se hyvä tietää näitä asteikkojaki mutta itelle ei oo tarpeelliseksi vielä ainakaa tullu tai on ainaki pärjänny ilman niitä!! -I like to eat food- |
Darknet777. sinulla on sellainen tilanne että sinun pääsi ja sisäinen korvasi on opetellut skaaloja pelkästään kuulemalla, näin tapahtuu kun on soittanut pitkään ja kiinnostuksella ja on kuunnellut soittamistaan tarkasti mikä on hyvin vaikeata toisilla muusikoilla joilla ei ole musiikillisen korvakuulon lahjaa, pidä hyvin yllä kuulokorvaasi ja opettele entistä enemmän uusia asioita pelkällä korvalla niin on hyvät saumat oppia asioita joita monet muut kitaristit eivät voi koskaan oppia edes paperilta. |
Veli Hopea 15.10.2005 22:07:28 | |
---|
Voiskohan joku suositella jotain skaalaa opeteltavaksi? Blues-skaala nyt alkaa olemaan muistissa, mutta ei pelkästää sil enää jaksa rillutella :-D siitä tavallaan "se seuraava"... |
Niskamies 15.10.2005 22:16:11 | |
---|
No siis mulla ainaki korva sanoo, että mistä kohtaa soolon soittaa mihinki "taustaan". Eli muutaku harjotat korvakuuloa nii opit kuulee mitä säveliä vois sooloon soittaa! Ite en aattele yhtään niitä asteikoita että onko se joku duuri vai pentatoninen tai harmoninen ym tai edes että meneekö E:stä tai A:sta vai mistä(ennen ku rupeen soittaa) ku kuulen että mitä säveliä saan soittaa :P oisha se hyvä tietää näitä asteikkojaki mutta itelle ei oo tarpeelliseksi vielä ainakaa tullu tai on ainaki pärjänny ilman niitä!! Niinhän sitä luulee, ennenkuin sitä teoriaa opettelee. Näin luulin minäkin, olin väärässä. Kannattaa suosiolla opetella eri kirkkosävelasteikot(moodit) ja niiden perusteella "tarkistaa" mitkä sävelet käyvät minkäkin sointuasteen päälle. nimim. Been there, done that, ja helvetisti duunia edessä. There's a fine line between stupid and clever. |
Montte 16.10.2005 15:37:54 (muokattu 16.10.2005 16:17:27) | |
---|
Tommoset asiat ku meneekö esim 12-tahtinen blues A:sta, C:stä tai jostain muusta ja mitä säveliä soolossa voi käyttää yms yms, opin ihan huomaamatta pikkuhiljaa. Nyt ne osaa ja ymmärtää, vaikka ei niitä varsinaisesti ole tullut opeteltuakaan. On se musiikki niin tehokasta. Kitara Laulaa - Minä en |
Cujo 16.10.2005 16:16:55 | |
---|
Tommoset asiat ku meneekö esim 12-asteinen blues A:sta, C:stä tai jostain muusta, opin ihan huomaamatta pikkuhiljaa. Nyt ne osaa ja ymmärtää, vaikka ei niitä varsinaisesti ole tullut opeteltuakaan. 12-tahtinen? "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Montte 16.10.2005 16:18:01 | |
---|
12-tahtinen? sehän se :D Tässä hätäsee ku kirjottelee... Kitara Laulaa - Minä en |
Synth 19.10.2005 16:48:30 | |
---|
Voivoi... tämmösiä ongelmia ei olisi jos opettelisi edes sen verran pianoa soittelemaan että ymmärtäisi nämä sointuhommat sun muut terssit... |