Aihe: Warettaminen?
1 2 3 4
arppah8
12.09.2005 18:31:59

Tämä saattaisi kuulua tuonne Media ja viihde-osastollekin, mutta koskapa pointtina on musiikki, ajattelin tämän sopivan tänne paremmin. Elikkä:

Tämmöistä pälkähti päähäni noita warettamisen vastaisia mielipiteitä lukiessani, että onko se välttämättä aina hirvittävän paha asia? Itse ostan levyni ja musiikki/leffadvd:ni kaupasta, mutta eipä sieltäkään saa kaikkea. Esimerkkejä: Juuri eilen humpsahti koneelleni Alcatrazzin Power Live '85, jonka sitten hurautin vcd:ksi. Steve Vai-fanina yritän kerätä kaikkea mieheen liittyvää, ja kyseistä tallennetta ei ole julkaistu dvd-muodossa (ehkäpä asia korjaantuu tuon Secret Jewel Boxin myötä, ainakin sinne on ilmestymässä ilmeisesti ko. keikka cd-muodossa). Toki hankkisin alkuperäisen jos voisin. Samoin joitain muissa maissa lähetettyjä tv-keikkoja on tullut haeskeltua koneelle, niitähän ei edes paikkailla kuten virallisia julkaisuja eli aito livemeininki välittyy. Loudnessia kyllä joutuu vielä briteistä tilaamaan, jahka opiskelijan kukkaro kestää 70-90€ sijoituksen musavideoon..

Eli. Olenkos nyt sitten artistille hallaa tekevä pskiainen? Onko warettaminen aina ja poikkeuksetta väärin? Oma mielipiteeni: kaupasta saatavien tallenteiden kohdalla on. Harvinaisuuksia aion silti jatkossakin haalia käsiini sieltä mistä niitä löytyy.

Saakohan tästä aikaan asiallista keskustelua? Toivottavasti.
Nudge nudge wink wink... say no MORE!
Jannipaali
12.09.2005 18:51:06
Kaikki mitä saa kaupasta tulee myös ostettua.

Eli niitä joita ei saa kaupasta tulee jotain kautta koneelle, mutta harvoin kun en omista kovin huippunopeaa nettiä ja muutenkin kaupasta saa kaiken tarvittavan.

Ymmärsiköhän kukaan tämän viestin pointtia?
THV-klubi #40 Kyllä lähtee! "Onko viileetä olla rienaaja?" -sticky fingers
SirElwood
12.09.2005 18:53:48
Saakohan tästä aikaan asiallista keskustelua? Toivottavasti.

Kokeiltu on, ei saa.

Lukkoa ja banaania.
arppah8
12.09.2005 18:57:31

Kokeiltu on, ei saa.

Lukkoa ja banaania.

Näin kyllä arvelinkin, mutta ajattelin silti sohia ampiaispesää. Onneksi banaani on hyvää. Kiitos ja anteeksi.
Pelsi
12.09.2005 19:15:13
Näin kyllä arvelinkin, mutta ajattelin silti sohia ampiaispesää. Onneksi banaani on hyvää. Kiitos ja anteeksi.

Aloitusviestissä ei ollut mitään vikaa. Kokemus on vain osoittanut, että tämä menee vituiksi aina jossain vaiheessa.

Mutta siis, jos jotain haluamaansa saa kaupasta, silloin se tulisi myös ostaa.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
Brian May jr.
12.09.2005 19:42:47 (muokattu 12.09.2005 19:42:59)
Samoilla linjoilla liikutaan ketjun aloittajan kanssa, kaikki ostettava mieluiten ostetaan, ennejulkaisemattomat pätkät tai harvinaisuudet joita on vaikea saada käsiinsä sitten internetin avustuksella.
shagriml
12.09.2005 19:56:19

Mulki sama periaate. Kaikki ostettavissa oleva ostetaan, loput waretetaan. Ei vain ole mahdollista saada kaikkia Neil Young, Sisters of Mercy, Dead Can Dance, Philip Glass jne äänityksiä vinyyleinä. Tuskin CDinäkään. Ne mitä ei vaan löydy (tai ei ole julkaistu) tulee imuroitua. Kaiken ostan mikä kohtuuhinnalla eteen tulee, jos kyseessä on artisti josta oikeasti pidän.
Aakoo
12.09.2005 20:06:34
Myönnän auliisti, että onhan noita tullut imuroitua. Suurin osa imuroiduista levyistä on sellaista semi hyvää musiikkia, jota en ostaisi normaali tilanteessa tai sitten levyt ovat sellaisia joita mulla on hyllyssä vinyylinä, mutta kuten tiedätte niin MP3 on huomattavasti "liikkkuvampi formaatti".

Monta hyvää levyä olisi jäänyt ostamatta / löytämättä, jos e-muulia tai muita vertaisverkkosovelluksia ei olisi. Toki mä kuvittelen olevani aika marginaali ryhmä näiden "palvelujen" käyttäjänä. Suurin osa käyttäjistä on varmaan perus punaniska juntteja, jotka hankkivat kaiken musiikin joko poltettuna piraatti cd:nä tai mp3:a netistä. Mulla on esimerkiksi muutamia huvittavia yksilöitä työkavereina, jotka satsaavat äänentoisto // kotiteatteri laitteisiinsa suunnattomasti rahaa, mutta sitten katsovat leffansa ja kuuntelevat teknonsa pakatuista ääni / kuvatiedostoista. Voiko olla tyhmempää?

Joskus aikoinani tein myös periaatepäätöksen, että en enää koskaan osta ainuttakaan kopiosuojattua levyä. Tämä siitä syystä, että mä haluan kuunnella musiikkia myös töissä. Mp3 mahdollistaa sen helposti ja kopiosuojatut levyt rikkovat mun mielestäni mun oikeuksia tehdä äänitteestä kopio omaan tarkoitukseen.
arppah8
12.09.2005 20:07:11

Tuo kohtuuhintakin on varsin suhteellinen käsite lempiartisteista puhuttaessa... jonkun mielestä voisi olla tyhmää maksaa 100€ kolme cdtä sisältävästä pahvilaatikosta, niinkuin minä tein tilatessani em. Vain Secret jewel boxin aikoinaan. No, olihan siellä myös 3 kpl herran logolla varustettuja plekuja eli pahvilaatikon ja plekujen yhteishinta n. 50€:)
sn
12.09.2005 20:10:05
Samoilla linjoilla liikutaan ketjun aloittajan kanssa, kaikki ostettava mieluiten ostetaan, ennejulkaisemattomat pätkät tai harvinaisuudet joita on vaikea saada käsiinsä sitten internetin avustuksella.

Näin! Bootlegeja tulee tosiaan imuroitua paljon, useimmat kuuntelemani bändit tuntuvat hyväksyvän ne, jopa tukevan niitä. Siis jos niillä ei yritetä tehdä rahaa. Levy-yhtiöiden mielipide tosin eroaa usein radikaalisti tästä. Mutta levy-yhtiöitä ei tueta. Ja harvinaisuuksien ja "kadonneiden" levyjen hankkiminen muuten on mahdotonta (ainakin ilman luottokorttia) eikä niistä bändi saisikaan latin latia.
My friend said to me, "Man, this weather is trippy." I said to him, "No, man, it's not the weather that is trippy. Perhaps it is the way we perceive it that is indeed trippy." Then I thought, "Man, I should have just said 'yeah.'" - Mitch Hedberg
ekikoo
12.09.2005 20:12:48
Olen ostanut vain lempiartistieni levyjä ynnä muuta materiaalia. Esim. ei minulla tekisi ainakaan mieli lähtä ostamaan Toton levyä ja/tai metsästämään niitä kirjastosta joka on kaukana, vain siksi että Africa oli niin hyvä Vice Cityssä
Iron Maidenin Stranger in a strange land+ Deja vu+ Dream Theater jolta loppuu ideat= Strange deja vu
Holy Diver
12.09.2005 20:33:32 (muokattu 12.09.2005 20:33:53)
Usein imuroin albumin, jota olen kullut kehuttavan ja joka kiinnostaa. Jos kuulostaa hyvälle -----> tilaukseen (mikäli rahat riittää :|)
Starlia
12.09.2005 20:43:05
Montte
12.09.2005 21:31:27
Warettaminen vähentyisi, jos levyjen hinnat saataisiin kohilleen.
Kitara Laulaa - Minä en
LiiMaNHeNKi
12.09.2005 21:40:25
Rupesi mietityttämään, että mitäs mieltä olette waretuksesta jos artisti on esim. kuollut, eli kun ei ole kovin todennäköistä että hän hyötyisi enää levyn myynnistä? Luonnollisesti levyn teossa ja siitä saatavien rahojen jaossa on mukana paljon muitakin ihmisiä kuin artisti itse, ja joissain tapauksissa levy-yhtiöt julkaisevat harvinaisempaa materiaalia artistin kuoleman jälkeenkin, mikä myös maksaa. Mutta vaikuttaako tämä teihin? Kolkuttaako omatunto vähemmän?
Rock, Rauha ja Rakkaus. Kaksi kolmesta vielä saavuttamatta.
Super-Jari
12.09.2005 21:41:33
Hyviä bändejä löytyy warettamalla. Usein levykauppa Äx tai huutonet myy hyvien bändien levyjä. On se hienoa.
"Eip helvata, minä tässä alasti koneen ääressä , ni eiköhän naapurin täti mene äitin kanssa ikkunan takaa ja kattoo tänne..."
KMT
"Olitko lähettämässä pikaviestejä?"
BaariMikko
McNulty
12.09.2005 21:46:10
Eiköhän tätäkin asiaa ole tällä palstalla puitu ihan riittävästi?
Tuloksen tietää kaikki. Toiset ovat puolesta, toiset vastaan... loppuja ei kiinnosta koko asia tai ei kiinnosta osallistua eipäsjuupas-väittelyyn.

Sanonpa vaan ettei mp3:ssa ole mitään pahaa, sitä kautta on helppo tutustua uusiin akteihin, mutta tukekaa sitten kanssa niitä hyviä löytöjä ja ostakaa niiden CD, DVD tai vaikka pinssi. PIIS!
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
arppah8
12.09.2005 21:49:44

Rupesi mietityttämään, että mitäs mieltä olette waretuksesta jos artisti on esim. kuollut, eli kun ei ole kovin todennäköistä että hän hyötyisi enää levyn myynnistä? Luonnollisesti levyn teossa ja siitä saatavien rahojen jaossa on mukana paljon muitakin ihmisiä kuin artisti itse, ja joissain tapauksissa levy-yhtiöt julkaisevat harvinaisempaa materiaalia artistin kuoleman jälkeenkin, mikä myös maksaa. Mutta vaikuttaako tämä teihin? Kolkuttaako omatunto vähemmän?

Itselläni ei ainakaan vaikuta. Kyllä se originaali on aina originaali, oli esittäjä elossa tahi ei. Loppujen lopuksi sen alkuperäisen äänitteen ostaa ihan yhtä paljon itsensä takia (näyttää paremmalta levyhyllyssä ja kansilehdyköitä on hienoa selailla) kuin artistin työn tukemisen takia.
miscage
12.09.2005 22:11:48
Hyviä bändejä löytyy warettamalla. Usein levykauppa Äx tai huutonet myy hyvien bändien levyjä. On se hienoa.

Kyl !!!!
"Fuck that. When did mediocrity and banality become a good image for your children? I want my children to listen to people who fucking rocked. I don't care if they died in puddles of their own vomit. I want someone who plays from his fucking heart."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)