jämä 09.09.2005 22:09:48 | |
---|
tiedättehän sen äänen kun laulaa ja sitten pitkittää jotain sanaa niin sen äänen saa silleen väpättämään.. minulla on sellainen ongelma etä haluaisin oppia sen että miten sen äänen saa silleen "väpättämään".. voiko joku kertoa miten se tehdään?? |
hannakatriina 10.09.2005 11:05:53 | |
---|
Vibrato? Tulee itsestään kun on laulanut pidemmän aikaa ja ääni soi vapaasti & rennosti. En tiedä voiko sitä oikein opetella mitenkään. Pakottamalla se ei ainakaan tule, koska muistan vielä miten yritin sitä itsekin aluksi väkisin opetella, tuloksetta. Sitten vaan joku päivä jo vuosia laulettuani tajusin, että ohhoh, nyt mun äänessä on vibratoa! Mystinen juttu. Ainakin minulla vibrato tuntuu hyvin pienenä, aavistuksenomaisena liikkeenä tuolla jossain nielun ja kurkunpään seudulla, eli sen aikaansaamiseksi ei tarvita mitään massiivista lihastyötä. Silti se on kuitenkin tahdonalaista toimintaa, koska sitä pystyy hallitsemaan (esim. värinän nopeutta tai sitä milloin se alkaa suorasta äänestä). Koskaan ei vaan oo tarvinnu vielä selittää kenellekään miten se tehdään... hmm, tutkin asiaa ja ilmoittelen jos keksin jotain opastusta. |
miredritr 10.09.2005 14:52:37 | |
---|
Jonkinlaista tuntumaa vibratoon voi saada, kun ensin läähättää todella tiheään, niinkuin koira, ja sitten laulaa jonkun äänen. |
Max-X 11.09.2005 15:53:13 (muokattu 11.09.2005 15:53:59) | |
---|
Pakottamalla se ei ainakaan tule, koska muistan vielä miten yritin sitä itsekin aluksi väkisin opetella, tuloksetta. kyllä sen voi väkisin tehdä ja se kuulostaa kauhealta. tällöin kyse ei tietenkään ole oikeasta vibratosta. maailma on täynnä surkeita wannabe- heavy ja humppalaulajia, jotka tuhoavat viimeisetkin uskottavuutensa rippeet käyttämällä tuota pakotettua, teennäistä, kurkku-vibraa. "This is the best party I've ever been to... Don't let me die with that silly look in my eyes" |
insight 12.09.2005 12:19:04 | |
---|
Mihin vibraattoa käytetään? Mitä hyötyä siitä on muuten, kuin että se "korjaa" epävireyttä hieman? Mun vibraa on kyllä aina kehuttu, mutta en muista miten sen itse opettelin. En tiedä matkinko vai tuliko se luonnostaan. Ehkä se vahvistaa ääntä hieman? |
Cadaver 12.09.2005 13:35:04 (muokattu 12.09.2005 13:35:26) | |
---|
Vibratoitu nuotti voi olla rennompi tuottaa, eli rasittaa ääntä vähemmän kuin vastaava nuotti "suorana". |
jogo3000 12.09.2005 13:37:09 (muokattu 12.09.2005 13:37:51) | |
---|
Vibrato tuo väriä lauluun, ja pitkiä korkeita ääniä kuunnellessa pehmentää kokemusta. E: Itsellä vibraa tulee silloin kuin sitä tulee, vähän samaan tapaan kuin kitaransoitossa. Ei sitä tarvitse ajatella. "Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham |
Niin vibrasta sen verran.. Ihmisillä on tosi erilaisia sellaisia. Tuo aloittajan mainitsema väpätys tuo mieleeni sellaisen (vrt. Poets of the Fall:in laulaja) rumasti sanottuna mäkätysvibran, joka sopii melko hyvin (äänestä toki riippuen) esimerkiksi kantriin. Sitten on pehmeämpiä, laajempia jne.. kunnes voidaan puhua toisessa päässä jo perinteisestä romani-vibrasta. Kurkkuvibra-asiasta sen verran, että tarkoittiko kyseisen tyylin käyttäjiä kritisoinut Max-X sellaista Bruce Dickinson tyylistä puolen oktaavin vääntämistä vai ehkä jotain kipeämpää? Mielestäni tällainen sopii heviin erinomaisesti - hallittuna varsinkin. Ihmevalittaja #13 |
hannakatriina 12.09.2005 23:48:51 | |
---|
Mihin vibraattoa käytetään? Soundin mausteena ja tyylinmukaisena tehokeinona. R&B ei kuulosta miltään ilman vibratoa, ja hevirock-osastoa laulaessani laitan joskus peliin niin laajan vibraton kuin ikinä irtoo, jos se vaan sopii biisiin. Toisaalta bossanovaa tai ultrabra-tyylistä juttua vedän suoralla äänellä kokonaan ilman vibratoa. Kerran treenasin jopa erään kappaleen niin, että vibrato meni biisin tempossa :) Kun se vibrato kerran luontevasti tulee, niin on muuten hankalaa laulaa ilman sitä. Pitää ihan keskittyä siihen, että saa tuotettua suoraa ääntä. Pitkiä ääniä on ainakin minusta fyysisesti rankempaa laulaa ilman vibratoa (kuten joku taisi jo asiasta mainitakin). Niin, vibratoja on tosiaan erilaisia. Joillakin myös laulutekniikan puute saattaa kuulua juuri sellaisena ”lammasvibratona”, jos ei esim. oo tarpeeks tukea kropasta. |
kuunsirppi 14.09.2005 12:48:24 | |
---|
Kun se vibrato kerran luontevasti tulee, niin on muuten hankalaa laulaa ilman sitä. Pitää ihan keskittyä siihen, että saa tuotettua suoraa ääntä. Pitkiä ääniä on ainakin minusta fyysisesti rankempaa laulaa ilman vibratoa (kuten joku taisi jo asiasta mainitakin). Niin, vibratoja on tosiaan erilaisia. Joillakin myös laulutekniikan puute saattaa kuulua juuri sellaisena ”lammasvibratona”, jos ei esim. oo tarpeeks tukea kropasta. Samaa mieltä... kansakoulussa jo pojat nauroi, kun lauloin ja mulla oli äänessä vibrato. En sitä silloin ymmärtänyt, eikä kukaan selittänytkään, että mitä se oli. Nykyään joudun myös opettelemaan sitä, että en käytä sitä joka paikassa. Vallankin kevyessä musassa pitää oikein tsempata, että ei pitkissä äänissä päästä ääneen vibratoa, kuin ehkä just loppumetreillä. Ainakin mulle on sanottu, että se tuo ääneen "vanhahtavan" vivahteen, eli ei kuulu iskelmään, poppiin, rokkiin jne. En kyllä osaa yhtään neuvoa, että miten sitä vois opetella, kun itsellä se on aina ollut luonnostaan :/
|
M.i.k.key 14.09.2005 13:22:07 | |
---|
Vibratojakin on erilaisia. Tango ja se hyvä :) Mä lopetan nää hommat! |
Pelsi 14.09.2005 13:56:17 | |
---|
Vibratojakin on erilaisia. Tango ja se hyvä :) Vedin karaokessa kerran Täällä Pohjantähden Alla-kappaleen saakelinmoisella Kirka-vibralla. Oli kuulemma veikeän kuuloista. THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man |
hoffe 14.09.2005 14:08:35 | |
---|
tyylistä puolen oktaavin vääntämistä vai ehkä jotain kipeämpää? Mielestäni tällainen sopii heviin erinomaisesti - hallittuna varsinkin. Kipeämpää? Miten olisi Uriah Heepin Salisbury levy ja vaikkapa Bird Of Prey biisi? Siinäpä vasta 'vibraa' jos sitä sellaiseksi voi enää sanoa... sopivasti ylilyöty. "Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia." |
thrashmetallisti 17.09.2005 14:06:20 | |
---|
Kipeämpää? Miten olisi Uriah Heepin Salisbury levy ja vaikkapa Bird Of Prey biisi? Siinäpä vasta 'vibraa' jos sitä sellaiseksi voi enää sanoa... sopivasti ylilyöty. Se kuulostaa aika hirveeltä. Kyllä mä silti sitä kuuntelen, mut en hymyilemättä. Thrash till death! Thrashia Porista www.mikseri.net/polluted |
hannakatriina 22.09.2005 22:14:32 | |
---|
miten sen äänen saa silleen "väpättämään".. voiko joku kertoa miten se tehdään?? Sellasen vinkin kuulin, että voi yrittää leikkiä oopperalaulajaa (huom. nyt en tarkoita tätä loukkauksena alan ihmisiä kohtaan). Kuvittelet olevasi Karita Mattila tai Jaakko Ryhänen ja vedät överiksi sen äänen väpättämisen kanssa. Etkä tee sitä mitenkään vatsalihaksilla tai hengityksellä vaan haet vibratoa tuolta kurkun seudulta. Heittäydyt siis hetkeksi oopperatähdeksi ihan huumorilla, sama se minkälaista ääntä sieltä suusta tulee. Sitten kun hoksaat miten sen vibraton saa aikaiseksi, niin sovellat sen pienempänä ja siistimpänä normaaliin, enemmän puheenkaltaiseen lauluääneesi. Hmm, en oo ite tuota testannut, mutta vois toimiakin... Edelleen oon myös sitä mieltä, että vuosien laulaminen kyllä tuo ääneen sen vibraton. |
hannakatriina 22.09.2005 22:15:58 (muokattu 22.09.2005 22:23:23) | |
---|
miten sen äänen saa silleen "väpättämään".. voiko joku kertoa miten se tehdään?? Niin, ja sellastakin voi yrittää, että laulaa peräkkäin kahta vierekkäistä säveltä ja sitten yrittää nopeuttaa niiden vaihtamista. Kauheelta kuulostaa ainakin alkuun, eikä toiminut minulla silloin vuosia sitten kun väkisin yritin opetella. Mutta jos joku on asian noin oivaltanut, niin mikäpä siinä. |
hannakatriina 22.09.2005 22:17:48 (muokattu 22.09.2005 22:26:04) | |
---|
Joo, eipä muuta äskeiseen... tietokone on eri mieltä kuin minä ja meinas laittaa edellisen kirjoituksen varmuuden vuoksi kahteen kertaan. Vikahan ei siis koskaan ole koneen käyttäjässä ;) sori. |
Basil79 23.09.2005 11:51:45 (muokattu 23.09.2005 11:53:47) | |
---|
Mun mielestä taas on hienoa, jos laulaja pystyy estämään sen vibran. Sehän on aivan karmeaa kuunneltavaa, oli tyyli mikä tahansa. Se on mahtavaa, kun joku pystyy vetämään ilman sitä pirun vibraa. Mustalaisnaiset, kun pääsee vetämään karaokeissa ja niillähän on kaikilla hirvee vibra.. en tiedä mitään karmeampaa. Ammattilaisiin pätee ihan sama. Tuli vaan tuo karaoke mieleen kun vasta näin sellaisen. |
insight 23.09.2005 11:54:04 | |
---|
Niin tota vibraa voi oppia ihan matkimallakin. Matki jotain laulajaa, josta itse pidät. Toisaalta aina pitää muistaa laulaa omalla äänellään eikä matkia ketään. Joku noiden luonteva kombinaatio kenties. |
tähtivaeltaja 23.09.2005 19:47:31 | |
---|
Vibratojakin on erilaisia. Tango ja se hyvä :) Kummeli - Tango vibrato "ainut mik' toimii, on vibrato" "Väpättämään" "Vie-e-e-e-eläköö on villiheevoosiiaaaa?" 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ |