pasikaikkonen 10.09.2005 17:04:40 | |
---|
Tzäp ! jep kaivataan mielipiteitä ja tietoa eri materiaaleista ja niiden vaikutuksesta basson soundiin ja rakenteeseen. Tuolla rumpupulella on porukka (enemmän tai vähemmän) jakautunut vaahtera tai koivumiehiksi ( ja naisiksi) ja löytyypä sieltä vähän mahonkifanejakin.. Lieneekö bassonsoittajilla samanlaisia fetissejä materiaalien suhteen kuin joillain kitaristeilla, siis että otelaudan pitää olla ehdottomasti ruusupuuta ja body leppää j.n.e mielenkiinnolla odotan ja väittely ON sallittua.. Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! |
Teijo K. 10.09.2005 17:15:13 | |
---|
Minä suosin otelaudoissa ebeniä, kauloissa vaahteraa ja bodi tarpeen mukaan. :) Mitä nyt roskiksesta löytyy. Munsta. |
2541 10.09.2005 17:42:16 | |
---|
Pitäis melkein olla samanlainen basso (vaikka Jazz Bass) tehtynä eri puista ja eri otelautamateriaaleista, että osaisin sitten sanoa mikä miellyttää eniten. Enemmän taidan tykätä ruusupuu- tai vastaavista otelaudoista, koska yhtään vaahteraotelaudallista bassoa en omista ja myönnän, että tuo johtuu suurimmaksi osaksi ulkonäkösyistä. Bodyn materiaaleista en uskalla sanoa mitään. Yksi mahonkinen basso löytyy ja yksi on ilmeisesti kokonaan vaahteraa (paitsi otelauta), muista ei tietoa. |
pasikaikkonen 10.09.2005 19:22:09 (muokattu 10.09.2005 19:25:18) | |
---|
Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! |
Jannipaali 10.09.2005 20:10:18 | |
---|
Jos on mahdollista, niin ottaisin mieluiten bodyksi mahonkia ja kaulaan vaahteraa. Otelauta on sitten ihan värikysymys, eli ihan sama mulle. THV-klubi #40
Kyllä lähtee!
"Onko viileetä olla rienaaja?" -sticky fingers |
tähtivaeltaja 10.09.2005 20:13:02 | |
---|
eikös se soittotekniikka ollutkaan se päivän sana? 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ |
Karlsson 10.09.2005 21:03:32 | |
---|
eikös se soittotekniikka ollutkaan se päivän sana? Ei, kielitoimiston mukaan 10.9.2005 päivän sana on "vakioregulaattori". "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
Niskamies 10.09.2005 21:32:42 | |
---|
Ei, kielitoimiston mukaan 10.9.2005 päivän sana on "vakioregulaattori". Hoho! Virallisesti semi-pro! |
Samu S. 10.09.2005 21:56:53 | |
---|
Älkää 'omot offtopikoiko. Vastaan kysymykseen: bassot on tehty jostain saatavilla olevasta materiaalista siksi, että tytöt saataisiin kosteaksi. "Jaa, miul oli tommonen." -hemmo |
pasikaikkonen 11.09.2005 06:15:41 | |
---|
bassot on tehty jostain saatavilla olevasta materiaalista siksi, että tytöt saataisiin kosteaksi. Tzäp ! Eiköhän ne tytöt kostu lähinnä kitaristeista ja laulajista :) vakaa rytmi ei tytöille kelpaa... ei, niitten pitää aina mennä noitten temppu miesten matkaan ! eipä silti, varsin tylsäähän se tasasen varma jyystö varmaan onkin... :D pitäis kait opetella muutakin kuin se 4/4 osaa... Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! |
Teijo K. 11.09.2005 10:02:53 (muokattu 11.09.2005 10:03:12) | |
---|
Tzäp ! pitäis kait opetella muutakin kuin se 4/4 osaa... Elä elä, oot ihan oikeilla jäljillä nyt, elä poikkea suunnasta. Opettele vaan jättämään ääniä pois vielä tosta. Ja hanki sellaiset bassokamat että kropassa tuntuu kun soittaa... Munsta. |
pasikaikkonen 11.09.2005 15:11:41 | |
---|
Tzäp ! joo yllätävä tauko oikeassa paikassa toimii aina ;) Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! |
NYdoll 11.09.2005 17:19:58 | |
---|
Olis ihan jees, jos näkyis mielipiteitä tähän originaalikysymykseen. Mulla on toinen basso leppää ja toinen mahonkia lankultaan. Kaulat on kummassakin vaahteraa. Toisessa otelauta ebeniä ja toisessa vaahteraa. Itse tykkään ainakin tuosta lakatusta vaahteraotelaudasta. Siinä on sellainen kiva napse. Tästä mahonkisesta soittimesta ei vielä oikeen osaa sanoo mitään, ku siinä ei oo vielä sähköjä. Agathis soitinten raaka-aineena pitäisi kieltää lailla! Yksi basso on ollut tuosta antikristuksen keksimästä jalosta lastulevylajikkeesta ja toista ei tule! "Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless |
pasikaikkonen 11.09.2005 22:22:12 (muokattu 12.09.2005 00:39:06) | |
---|
Tzäp ! mulla on toi: MALLI IBANEZ AGB140 TBR KAULA AGB4 MAHONKI/VAAHTERA RUNKO VAAHTERA SIVUT, POHJA JA KANSI TALLA GIBRALTAR III MIKROFONI ACHB-1 kävin tänään eka kertaa treeneissä tuon kanssa jap huomasin seuraavaa: Basso soi hintaisekseen tasapainoisesti ja ruudikkaasti. kirkkaampi kuin edellinen basso jolla soitin paljon (danelectro) soitin ei ole raskas-sarjalainen painoltaan, mutta body onkin puoleksi ilmaa... siinä on f-aukot etulevyssä, eli feikkaa ulkonäöllisesti puoliakustista bassoa jos body olisi kokonaan puuta niin vois kyllä painaa, on kuitenkin selkeästi painavampi kun tuo dani (tosin dani on kyllä fyysisestikkin pienempi) Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! |
rattledad 11.09.2005 22:28:25 | |
---|
Olis ihan jees, jos näkyis mielipiteitä tähän originaalikysymykseen. No karkeasti ottaen 60-luvun fenderbassot on leppää ja 70-l saarnia. Lepässä pehmeämpi, saarnissa napakampi soundi. Mahongissa leppääkin pehmeämpi. |
Alkuperäiseen kysymyksen ajatuksia: Klassisia materiaaleja ovat rungoissa saarni ja leppä. Poppelia ja mahonkia on myös käytetty hyvin tuloksin. Kauloissa Vaahtera on ylivoimaisesti eniten käytetty ja mahonki ehkä seuraavaksi. Otelaudeoissa ruusupuu, vaahtera ja eebenpuu ovat yleisimmät. Tässä järjestyksessä. Vaahteran heikkous on uudelleennauhoitus, etenkin lakatun otelaudan osalta. Saundi on kyllä hyvä. Hifi-bassoissa onkin sitten eksoottisia materiaaleja. Bubingaa, ovangolia, pähkinäpuuta. Yleensä kovia ja painavia puita. Steinbergerit tehtiin komposiiteista ja olipa 80-luvulla kova sana hiilikuituinen basso tai ainakin kaula. Kaikilla kombinaatioilla on tehty hyviä soittimia. Mun omasta mielestä parhaan basson materiaalit ovat leppä runko, vaahterakaula ja brasilian ruusupuinen otelauta. |
rattledad 11.09.2005 22:44:51 | |
---|
Kaikilla kombinaatioilla on tehty hyviä soittimia. Hyviä mahonkikaulaisia bassoja? Gibsoneista voi löytyä jotain ja toisaalta kaikki on hyvää, mutta... |
hollstro 11.09.2005 22:47:49 | |
---|
Hyviä mahonkikaulaisia bassoja? Gibsoneista voi löytyä jotain ja toisaalta kaikki on hyvää, mutta... Gibsonin T-bird on bassona hyvä. Myös mm. Guildilla aja PRS:llä on ollut hyviä mahonkikaulaisia bassoja. |
rattledad 11.09.2005 22:52:13 (muokattu 11.09.2005 22:52:59) | |
---|
Gibsonin T-bird on bassona hyvä. Myös mm. Guildilla aja PRS:llä on ollut hyviä mahonkikaulaisia bassoja. Siitä vain tuli mieleen, kun joskus etsin tietoa miksi prs:n bassot ei oikein koskaan lyöneet itseään läpi. Jossain viitattiin noihin mahonkikaulaisiin. En tiedä kun en ole kuin vaahterakaulaista prs-bassoa soittanut, mutta sekin on aika tummasoundinen. |
Teijo K. 11.09.2005 23:46:26 | |
---|
Siitä vain tuli mieleen, kun joskus etsin tietoa miksi prs:n bassot ei oikein koskaan lyöneet itseään läpi. Jossain viitattiin noihin mahonkikaulaisiin. En tiedä kun en ole kuin vaahterakaulaista prs-bassoa soittanut, mutta sekin on aika tummasoundinen. Eikös rekeissä tuota prs. käytetä jonkinverran? hyvä siinä tietyssä hommassa ainakin. Munsta. |