Aihe: Syntikkaohjelma..
1 2
phannola
03.06.2003 22:09:00

"Ja nyt kaupallisten tiedoitteidemme jälkeen palaamme jälleen ohjelmaamme: 'Amatöörit esittävät tyhmiä kysymyksiä'. Ja ensimmäisenä langan päässä näyttäisi olevan phannola. Phannola ole hyvä"

Eli kysyn nyt, kun en muuten tajua, että onkohan olemassa sellaista ohjelmaa ohjelmaa, jolle voisi vain kertoa, että mitkä nuotit soitetaan, ja millä pituuksilla (vähän niinkuin Nokialaisen soittoääne sävellys..), ja sitten valittaisiin, että millä soittimella ja niin edes päin, ja lopputuloksena olisi kiva pikku wav-tiedosto valmiina hyppäämään samplerini avoimena ammottavaan kuiluun? (Ja koko hieno kysymys yhtenä lauseena..) Eli siis suomeksi syntikka-ohjelma niille, jotka eivät osaa oikeaakaan soittaa, mutta joilla olisi valmis melodia esim. kitaran tabina, tai sävelten niminä?

Eikä nyt sitten tartte vittuilla, etitty on, vaan kun ei tajua tätä jargonia, olen saattanut sen jo löytääkin, mutta kävellyt ohi..
Mikael
04.06.2003 10:10:42 (muokattu 04.06.2003 10:11:22)

Arvon Phannola. Rukouksiinne on vastattu ja voitte siirtyä nokialaisen datasuitesta eteenpäin säveltäjän urallanne. Oikea vastaus on sekvensseri, joita löytyy niin tietokoneen softis-versioina kuin laatikkomallisina kovo-vehkeinä.

Näistä sekvenssereistä lötyykin sitten paljon keskustelua tältäkin palstalta, joten do the haku.

Pari linkkiä joihinkin aihetta sivuaviin keskusteluihin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=14381
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=28710
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=7472

Aina voitte tietenkin tarkentaa kysymystänne ja pyrimme vastamaan niin asiallisesti kuin suinkin kykenemme.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
phannola
04.06.2003 10:41:29 (muokattu 04.06.2003 10:46:34)

No niin, tämähän auttaa jo melkoisesti. En nimittäin ennen tiedostanut millään lailla sekvensseri-sanan merkitystä. Kiitän!

EDIT: Pystytkö suosittelemaan mitään mielellään suhtellisen ilmaista ohjelmaa?
Mikael
04.06.2003 10:55:22

Eipä ole hirveästi noista ilmaisohjelmista kokemusta, mutta Pro Toolssin free-versio ainakin toimii. Yleisesti ottaen protoollsia pidetään enemmänin audiopuolen softana, kuin pro-miesten MIDI-sekkarina, mutta perustasolla MIDItkin hoituvat mielestäni ohan ok. Hyvä puoli tässä on se, että tuleepa tutustuttua äänituotannon standardiksi muodostuneeseen ohjelmistoon...

http://www.digidesign.com/ptfree/

Mutta muitakin siis löytyy ja joku, joka on paremmin perillä näistä osanne suositella muitakin...
Jabbe
04.06.2003 13:09:25 (muokattu 04.06.2003 13:12:51)
Ei protoolsia midihommiin! Ei, varsinkaan aloittelijalle! (liian hankala, eikä siitä saa edes ääntä sellaisenaan..) Kannattaisi oikeastaan jopa kokeilla jotain "träkkeriä". Näistä on kanssa ollut juttua, käytä hakua, en jaksa tällä kertaa hakea valmiiksi. Vähän voi itsekin nähdä vaivaa.. ;)

EDIT: No tossa pari linkkiä kuitenkin:
http://www.modarchive.com/
http://www.modarchive.com/software/

Tuolta esim. Fast Tracker, Impulse Tracker ja Modplug Tracker on kokeilemisen arvoisia, helppoja ohjelmia. Sivustolta löytyy myös tietoa näistä ohjelmista, kannattaa selailla. Ja tietenkin soundeja, sampleja, mitä tarvitset musiikin tekoon.
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
Mohla
04.06.2003 14:01:11

En tiedä onko nyt tavan trackereistä tähän kyseiseen käyttötarkoitukseen. Paitsi eikös Buzzissa ole midituki? En muista, kun en käytä. Ja on niitä ilmaisia sekkareitakin netissä. Tuosta ProToolsista en mene sanomaan, ennenkuin olen kokeillut uudempaa versiota, mutta se mitä olen tähän asti käyttänyt ei ole ollut kovin hyvä Midiin, audioon kylläkin.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jabbe
04.06.2003 14:08:19
En tiedä onko nyt tavan trackereistä tähän kyseiseen käyttötarkoitukseen. Paitsi eikös Buzzissa ole midituki? En muista, kun en käytä. Ja on niitä ilmaisia sekkareitakin netissä. Tuosta ProToolsista en mene sanomaan, ennenkuin olen kokeillut uudempaa versiota, mutta se mitä olen tähän asti käyttänyt ei ole ollut kovin hyvä Midiin, audioon kylläkin.

No, mun mielestä trakkeri olisi helpoin, koska siinähän nimeomaan tehdään kaikki mitä kysyjä halusi:
- määritellään nuottien nimet (siis nimenomaan nimet, ei mitään pianoroll-editointia, joka voi olla vaikea kitaristeille)
- määritellään nuottien pituudet (milloin ääni alkaa, milloin se loppuu)
- valitaan soittimet (eli pistetään raidalle joku sample, vaikkapa pianosample, jolloin soittimena on piano)

Äänenlaadusta ym. seikoista ei tietenkään ole puhuttu vielä mitään, mutta toisaalta kustannukset tässä trakkerihommassa ovat tasan 0 euroa, joten kannattaa miettiä, hommako trakkerin vai 700 euron Cubasen. ;)
Mikael
04.06.2003 15:36:32

..kannattaa miettiä, hommako trakkerin vai 700 euron Cubasen. ;)

Trackereista mulla ei ole mitään kokemusta, joten en sano niistä mitn. PT-Freehän ei ole ainoa ilmainen sekkari mitä löytyy, joten ei ne vaihtoehdot nyt ihan tuossa ole. Mulle PT:n MIDI-puoli ei ole ollut mitenkään ongelmallinen tahi hankala, mutta enpä mitään monimutkaisuuksia ole tehnytkään, joten varmasti Jabbe tai muut tietävät paremmin.
phannola
04.06.2003 16:26:10 (muokattu 04.06.2003 16:27:43)

No niin, tarkennetaanpa nyt, että kyse ei siis ole MIDeIstä, vaan ihan aion "musiikkia" tehdä. (no tätä nyt en kyl usko itekään...) Esim. MP3-kolmosia...(No prkl, nyt hävettää jo itteekin...). Tai siis ihan wavveina tai whatever, mutta ei mitään midejä, kai.

Okei ja tältä pohjalta, jos joku viitsisi vielä selittää että mitä on trackeri ja sekvensseri. Onko niillä mitään tekemistä samplerin kanssa?

*painuu tuolin alle häpeämään*

EDIT: Siis mulla on jo käytössä tuo Magix Music Maker 7, johon saa tuotua sämplejä ainaki wavveina. Joten nyt olis tarkotus tehä "sämplejä" tällä hakemallani synatsydeemillä.
Mikael
05.06.2003 09:27:37

Tuotas... lueppa nyt ensin ihan ajatuksella läpi vaikkapa tämä seuraava, niin saat jonkinmoisen käsityksen siitä mitä MIDI:llä tarkoitetaan:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 2&o=0&x=df769fda52&co=0

Ja trackerin toiminnasta ja käytöstä on Wuf kirjoittanut ansiokkaasti seuraavaa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 1&o=0&x=35d4c0eecc&co=0

Jabben kirjoitus "Kamat aloittelijalle" sisältää myös hyvää infoa sinulle...

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 9&o=0&x=b472433239&co=0

Ja koita lukea ajatuksella läpi vaikka et kaikkia termejä heti ymmärtäisikään. Ja lue vaikka useampaan kertaan. Kysymyksessä on kuitenkin asia, jonka selittäminen muutamalla lauseella ei onnistu. Myöskin asian ymmärtämiseen joutuu ikävä kyllä käyttämään hieman aikaa ja vaivaa.
Jabbe
05.06.2003 10:29:28
Eli lue nuo läpi ja kysy sitten mikä on vielä epäselvää.. :)
phannola
05.06.2003 14:04:01 (muokattu 05.06.2003 14:09:53)

Minä kiitän. Varsinkin tuo keskimmäinen linkki, joka kertoo trackereista näyttää pikaisen silmäyksen perusteella juuri siltä, mitä etsinkin. Täytyy lukea kokonaan ajan kanssa illalla.

Kiitos!

EDIT: Vielä yksi kysymys. Jos nyt sitten imutan esim. tuon Modplug-trackerin, mitä kaikkia "soittimia" se "sisältää"? Kitara, basso, piano, marimba, mellotroni?
Mohla
05.06.2003 16:25:15

EDIT: Vielä yksi kysymys. Jos nyt sitten imutan esim. tuon Modplug-trackerin, mitä kaikkia "soittimia" se "sisältää"? Kitara, basso, piano, marimba, mellotroni?

Ihan mitä vaan sinne samplaat. Jos sinulla on Orangista sample, niin sillon sinulla siinä Oranki. Tai jos sulla on piano sample/sampleja, niin sillon sinulla on piano. Yksinkertaista.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
phannola
05.06.2003 17:49:09

Ihan mitä vaan sinne samplaat.

Mitenkähän tämä sämpletsydeemi sitten toimii? Jos minulla on yksi sämple, niin siinähän on kai vain se nuotti, mikä siinä on. Vai saanko minä siitä yhdestä sämplestä tempaistua koko helkkarin oktaavin verran nuotteja peliin? Vai tarvitsenko erillisen sämplen joka helkkarin nuotille?
Jabbe
05.06.2003 23:02:44
Mitenkähän tämä sämpletsydeemi sitten toimii? Jos minulla on yksi sämple, niin siinähän on kai vain se nuotti, mikä siinä on. Vai saanko minä siitä yhdestä sämplestä tempaistua koko helkkarin oktaavin verran nuotteja peliin? Vai tarvitsenko erillisen sämplen joka helkkarin nuotille?

Tarvitset. Tai sitten voit kuunnella sitä yhtä nuottia sellaisella kivalla pitch-efektillä. :)
phannola
06.06.2003 00:34:38

Tarvitset. Tai sitten voit kuunnella sitä yhtä nuottia sellaisella kivalla pitch-efektillä. :)

Otapa tuosta nyt selvä...Siis voinko vaiko enkö voi pitchata sen yhden äänen mille korkeudelle tahansa? Jos voin, niin miltä se sitten kuulostaa?
Jabbe
06.06.2003 11:33:14
Otapa tuosta nyt selvä...Siis voinko vaiko enkö voi pitchata sen yhden äänen mille korkeudelle tahansa? Jos voin, niin miltä se sitten kuulostaa?

Kokeile. Oletko ikinä leikkinyt ääninauhurilla ja säätänyt nopeutta?
Mikael
06.06.2003 12:25:23

Jos voin, niin miltä se sitten kuulostaa?

yleisesti ottaen paskalta - joskus tosin käyttökelposelta.
krushing
06.06.2003 12:48:43

minä pitchaan sampleja jatkuvasti ihan helveteilleen - yleensä oktaavin-pari alaspäin. mutta ns. normaalikäytössä (eli vaikka yrität saada oikeankuulloista pianoa aikaiseksi) yksi sample ei yksinkertaisesti riitä, jos soitettava skaala on vähänkin isompi. oktaavia alkuperäistä alempaa soitettu sample soi puolet hitaammin/pidempään, oktaavia ylempää soitettu kaksi kertaa nopeammin. timestretchauksella asiaa saa korjattua jossain määrin, mutta ei loputtomiin. paras vaihtoehto on varmaankin kompromissi: samplaat vaikkapa pari nuottia / oktaavi ja kasaat sen multisamplen niistä. perhana, menikö tää nyt liian vaikeaksi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)