Aihe: Pat Smear
1
disarm
10.09.2005 13:42:46 (muokattu 10.09.2005 18:16:11)
Kun AiC threadissa tuli puheeksi aliarvostus, niin on pakko avata oma ketju tälle omaperäiselle ja mielestäni aliarvostetulle kitaristille.

Monet tuntee Pat Smearin Nirvanan loppuaikojen neljäntenä jäsenenä, mutta harvoin kuulee miehestä puhuttavan muussa yhteydessä. Osa syy tuntemattomuuteen on se, että Pat harvemmin paistattelee valokeilassa soolokitaristin roolissa, vaan on aina enemmän keskittynyt komppipuoleen.

Pieni taustaojen kartoitus lienee siis paikallaan.

Erikoisesta lapsuudesta kertoo jotain se että kaveri karkasi 13 vuotiaana himasta ja muutti asumaan Jeesus-kommuuniin. Miehen ensimmäinen musaviritelmä oli punkbändi The Germs, jonka Pat perusti luokkakaverinsa Darby Crashin kanssa. bändi saavutti jo suurta suosiota Los Angelesin musapiireissä, kunnes laulaja Darby veti heroiiniöverit ja lupaavan bändin tie loppui siihen. bändin hajottua Pat lopetti musiikkuitouhut hetkeksi ja alkoi tehdä näyttelijän duunia telkkarisarjoissa ja elokuvissa, mm. Blade Runner, Howard the Duck ja Breakin'. Pat tutustui kuvauksissa Cortney Love.n ja he seurustelivat jonkin aikaa. Ennen kutsua Nirvanaan Pat teki pari soololevyä, Ruthensmear ja So You Fell in Love With a Musician. Jos joku muuten tietää mistä näitä levyjä saa niin kerokoot.. 1992 Smearia pyydettiin liittymään Red Hot Chili Peppersiin mielenterveydellisistä ongelmista kärsineen John frusciantn tilalle, mutta Pat kieltäytyi kunniasta ja lähti Nirvanan matkaan kiertuekitaristikisi. Pat oli myös mukana loistavassa Unplugged in New York sessiossa. Nirvanan hajottua Smear jatkoi Dave Grohlin Foo Fightersissa ja soitti ainakin The Colour and the Shape levyllä. Viimeaikoina Pat on näytellyt musavideoissa ja soittaa kai bändissäkin. Jos joku tietää Patin nykybändistä tai muista projekteista niin kertokaa ihmeesssä.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
2541
10.09.2005 14:09:44

Pat on kova Hagström -kitaroiden fani ja puolestapuhuja.

http://www.hagstrom.org.uk/PatSmear1.htm
Sliv
10.09.2005 14:10:10
Ainakin joskus duunaili leffaa germssista. en tiedä onko projekti edennyt.
mustakaapu_3
10.09.2005 14:47:21
Germsistä olen kyllä tykännyt, mutta enpä tiennyt, että Pat Smear on häärinyt tuon bändin takana. Itse olen sitä mieltä vastoin monien kavereiden mielipidettä, että Pat sopi loistavasti myös Nirvanan pakettiin...
stickyfinger
10.09.2005 15:23:31
The Germsistä kertova leffa kyllä vissiin on edelleen tekeillä.
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
juici
12.09.2005 11:20:09

Jep. Germsin aikoina Patilla ei edes ollut omaa kitaraa. Miehen ensimmäinen kitara oli halpis Hagström ja samalla pelillä äijä veteli vielä nirvanan keikoilla. Lohduttaa varmaan kaikkia jotka soittelee sadan euron kitaroilla.. Nirvanaan liittyesä Pat oli kauhuissaan tavasta millä Kurt Cobain kohteli kitaroitaan.

Vaan kyllähän Pat:kin MTV Live And Loud keikalla nakkasi Hagströminsä rumpusettiin siinä missä Novoselic ja Cobainkin hajottivat soittimensa.
"Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu!
mpk
12.09.2005 18:36:29
Vaan kyllähän Pat:kin MTV Live And Loud keikalla nakkasi Hagströminsä rumpusettiin siinä missä Novoselic ja Cobainkin hajottivat soittimensa.

Tämä kitara oli itse asiassa sininen stratocaster. Smearille hankittiin pari stratoa encoreja varten, eikä hän ikinä sen kummemmin ymmärtänyt soitinten hajottamista.

En tiedä oletteko pannut merkille, että Pat Smear on myynyt suurimman osan (kuuluisimmista) kitaroistaan eBay:ssä. Allaolevassa linkissä on osa noista kitaroista. Joskus vuonna 1998 Smear kertoi Guitar Worldin haastattelussa, että kokoelma lähentelee sataa kitaraa, joten muutama saattaa olla vielä hänellä itsellään.

http://www.bstuck.com/foogear/pat/

Tuosta Germs-elokuvasta luin joskus jotain ja tietääkseni Smear ei itse siinä näyttele vaan jokaista bändin jäsentä esittää näyttelijä.

Yhdyn edellisiin kirjoittajiin että Pat on todellakin aliarvostettu ja omaperäinen kitaristi, mutta pitää muistaa ettei hän ikinä ole yrittänytkään olla esillä. Hän mm. on tunnettu siitä ettei tee haastatteluja. Kaikenlaisen tiedon Patista kymmenen vuoden aikana kahmineena sanoisin kuitenkin että USA:ssa tunnettuus ja arvostus on ihan toista luokkaa kun täällä Euroopassa.

Jos haluatte mailata itse maestroa, täältä saa osoitteen:

www.patsmear.com
wellu
12.09.2005 19:21:23

niinpä tekee, mutta heitto on lähinnä tyyliä "toivottavasti ei mene rikki"
Lyrics.Wasted time between solos.
disarm
12.09.2005 21:43:38 (muokattu 12.09.2005 21:44:25)
Kaikenlaisen tiedon Patista kymmenen vuoden aikana kahmineena sanoisin kuitenkin että USA:ssa tunnettuus ja arvostus on ihan toista luokkaa kun täällä Euroopassa.

Saman käsityksen olen saanut. Pathan oli aikoinaan Dave Grohlin suurimpia esikuvia kitapuolella. Vilkkaana vipeltäjänä Pat ei kovin kauaa yhdessäkään bändissä ole viihtynyt, vaan aina lähdössä uusien projektien perään.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)