Aihe: Plektraote, kahdella vai kolmella sormella?
1 2 3
Jäsen X
06.06.2003 20:41:06
Pidättekö plektrasta kiinni 2 vai 3 sormella? ite pidän 3 sormella mutta on käynyt mielessä että se 2 sormen ote olis se "oikea"..? tässä jo 5-6 vuotta soiteltu niin ei oikeen enää voi vaihtaa vaikka oon yrittänyt. Se tuntuu vaan jämäkämmälle se 3 sormi-ote! Miten on, kitaransoittoa opiskelleet?
Antti1
06.06.2003 20:51:38 (muokattu 06.06.2003 20:52:08)
Pidättekö plektrasta kiinni 2 vai 3 sormella? ite pidän 3 sormella mutta on käynyt mielessä että se 2 sormen ote olis se "oikea"..? tässä jo 5-6 vuotta soiteltu niin ei oikeen enää voi vaihtaa vaikka oon yrittänyt. Se tuntuu vaan jämäkämmälle se 3 sormi-ote! Miten on, kitaransoittoa opiskelleet?

Mä pidän plekua 2,5 sormella. Siis se on etusormen ja peukun välissä ja keskisormen toisen ja vimpan nivelen välissä oleva osa "nojaa" plekun kulmaan ja sen sormenpään sivu on peukussa kiinni. Vähän vaikee selittää, mutta ei oo niin ihmeellinen ote miltä kuulostaa. Periaatteessa 2:lla sormella siis pidän kiinni.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kalkkuna
06.06.2003 20:53:33

Ekat kuukaudet pidin kolmella sormella, siitä sitten siirryin kaksisormiseen, eli etusormeen ja peukkuun.
Jäsen X
06.06.2003 21:05:18
Mä pidän plekua 2,5 sormella. Siis se on etusormen ja peukun välissä ja keskisormen toisen ja vimpan nivelen välissä oleva osa "nojaa" plekun kulmaan ja sen sormenpään sivu on peukussa kiinni. Vähän vaikee selittää, mutta ei oo niin ihmeellinen ote miltä kuulostaa. Periaatteessa 2:lla sormella siis pidän kiinni.

Hmm joo kuulostaa aika tutulta eli mulla se on peukalon keskisormen välissä, ja etusormi on siellä plektran päässä, niinkuin "veitsen terällä" Luulisin kuitenkin että se 2 sormi olis oikeempi mutta meitä on moneen lähtöön. Soittotunteja ottaneet, kommentoikaa!!?
Jäsen X
06.06.2003 21:05:51 (muokattu 06.06.2003 22:19:04)
Nyt kun ensimmäistä kertaa elämässäni mietin asiaa, huomasin pitäväni plekusta kiinni ihan samalla tavalla. Ilmeisesti luulen näin saavani enemmän tukevuutta soitantaan. Kahden sormen ote tuntui jotenkin huteralta. No, tottumiskysymyksiä.

Totta, se 2 sormiote tuntuu huteralta.. ei saa oikein voimaa sillä!!

edit: varsinkaan demppaukseen!
Kitarajeesus
06.06.2003 23:49:13
Kolmella sormella.Mitä vi*tua?Ihan kahdella sormella pidän plekusta kiinni.Katsoin sen otteen joskus muinoin Jorma Styngin kitarakirjasta ja sittemmin opettajani näytti missä kulmassa pleku on pidettävä.Nopeuden ainakin luulis kärsivän kolmen sormen otteella.
Musiikki on elämä.
hjukke
06.06.2003 23:53:46

yli kolme vuotta soitin kolmella kunnes totutin itseni väkisin kahteen. parempi näin.
"There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and those who don't."
MeatPie
06.06.2003 23:58:06
Noh, itse olen tottunut idoleitani apinoimalla tuohon 2 sormen otteeseen, mutta ei se sen oikeampi tapa ole. Hyvä esimerkki 3 sormen otteen toimivuudesta on Steve Morse, mies soittaa kuitenkin ihan kiitettävän nopeasti.
Herra Rapu
07.06.2003 00:05:57 (muokattu 07.06.2003 00:07:10)

Kolmella sormella.Mitä vi*tua?Ihan kahdella sormella pidän plekusta kiinni.Katsoin sen otteen joskus muinoin Jorma Styngin kitarakirjasta ja sittemmin opettajani näytti missä kulmassa pleku on pidettävä.Nopeuden ainakin luulis kärsivän kolmen sormen otteella.

Eipä se ote näytä haittaavan.. ja nopeushan se tietenkin on se musiikin tärkein osa, eikö?? :)

Esim. miksei ote haittaisi vaikka vibraattoa tai ulkonäköä?
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
mathias
07.06.2003 00:08:02
yli kolme vuotta soitin kolmella kunnes totutin itseni väkisin kahteen. parempi näin.

Noin 7 vuotta olen soitellut tuolla 2,5 sormen tekniikalla. Ja mitään ylitsepääsemätöntä ei ole tullut vastaan. Joten tottumiskysymys taitaa taas kerran olla kyseessä...
Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen-
-K-
07.06.2003 00:09:06
Meidän kitaristi/laulaja soitta peukulla ja keskisormella. Kieliä katkeilee vähän väliä. Otetta koventaa vielä se että riffitellessä otetaan vauhtia olkapäästä asti.
Ei suotta elämys.
North
07.06.2003 00:28:23
Kahdella.
Antti1
07.06.2003 01:07:13 (muokattu 07.06.2003 01:07:35)
Ilmeisesti luulen näin saavani enemmän tukevuutta soitantaan. Kahden sormen ote tuntui jotenkin huteralta. No, tottumiskysymyksiä.

Sama homma mulla. Jotenkin tuntuu että se plektra tippuu kun se on vaan kahden sormenpään varassa. Ainakin jos kovemmin jotain retuuttaa. Mä en tiedä onko tosta mitään haittaa. Ei kai, kaiken olen jotenkin oppinut mitä olen yrittänytkin. Tosin en oo mikään guru siltikään. Ehkä oon vaan opetellu liian vähän. :)
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Collapsed
07.06.2003 01:53:38
Tässä on melko asiallinen sivu plektraotteesta:

http://www.guitartutoronline.com/beginners/02_basics/b_hold_pick.htm
leather rebel
07.06.2003 03:10:54
Soita just sillä otteella mikä itselläsi parhaiten toimii!
Monet hyvät kitaristit käyttävät epätavallisia otteita.

Esim. James Hetfield soittaa kolmen sormen (peukku, etusormi, keskisormi) otteella.
Eddie Van Halen pitää plekua peukalolla ja keskarilla, jää etusormi vapaaksi täppäilyä varten.

Itse soitan perinteisellä peukku-etusormi-otteella.
R.Cooley
07.06.2003 10:01:30

3 sormella nyt ja 3 sormella aina.
Nopeus on soittotaidon mittari.
Tony Narrows
07.06.2003 12:31:28
Hmmm...itse soitin 3 vuoota kans kolmella sormella pitäen mut sit vaihdoin "kahden sormen tekniikkaan"....tarvin nimittäin keski-,nimetöntä ja pikkusormea näppäilyyn...
Mut sehän on ihan oma asia miten pitää kiinni....ei siihen ole mitään oikeaa tapaa.Jos on soittanut vaikka 10 vuoota komella sormella kiinni pitäen...niin miksi turhaan vaihtamaan tapaa? (Ei tartte vastata) ;)
Toni A Salmi
Jäsen X
07.06.2003 14:34:27
Huh, luulin jo että olen ainut vääräoppinen.. En kyllä rupea vaihtamaan ellei ole aivan pakko! Sitäpaitsi 2 -sormiote näyttää neitimäiseltä. Sanokaa mitä sanotte, sano.
Sleeper
07.06.2003 16:53:06 (muokattu 10.06.2003 14:57:04)
Huomasimpa, että pidänkin useimmiten etusormella ja peukulla. Sitten välillä alitajuisesti vaihtuu kolmisormiotteeseen. Ei sitä näköjään ajattele soittaessa.
Tripping through the life fantastic. Lose a step and never get up
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)