Aihe: ESP LTD B-154 STR vai Ibanez BTB 200 IPF? 1 2 | |
---|---|
![]() 07.09.2005 12:52:30 | |
Hei! Olen soitellut bassoa jo jonkin aikaa (vähemmän aktiivisesti ehkä reilun vuoden) ja nyt olisi hankinnassa ensimmäinen ihan oma basso. Nuo kaksi mallia on iskenyt silmään tuolta Thomannin myymälästä ja olisikin mukava kuulla kokeneempien soittajien mietteitä, että onko noista mihinkään vai onko joku kolmas huomattavasti noita kahta kannattavampi sijoitus. Vaikka omaa bassoa ei vielä ole ollutkaan niin on tullut soiteltua "aktiivisesti" veljen bassoa sekä tällä hetkellä täyspäiväisessä käytössä olevaa Yamahan RBX 270F:ää. (Mallista en ole aivan 100% varma, tuossa hintaluokassa kuitenkin basson hinta pyöri). Kyseessä siis kaverin varabasso, jota hän ei kuitenkaan suostu myymään kovasta suostuttelusta huolimatta. Jotenka apua kaivataan ostopäätöksessä. Tällä hetkellä tulee soitettua metallia sekä punkkia muutamassa bändissä, jos se yhtään tulevan basson virkaa selventää. Omalla kädelläkään ei ole liikaa kokoa, jos yhtään neuvomisessa auttaa. Jos jotakin jäi epäselväksi, niin kysykää ihmeessä. Kirjoitan tätä flunssan kourissa, joten jotakin on saattanut hyvinkin unohtua! Tässä vielä linkit bassoihin: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177089.html http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-170167.html Terv, Iiro | |
![]() 08.09.2005 08:44:29 (muokattu 08.09.2005 08:46:16) | |
Ootko käytettyä aatellut ostaa? Ei tarvitse pelätä, että Saksasta tulee joku huonosti säädetty hirvitys, mikä tappaa soittoinnostuksen välittömästi. M.netin torilta löytyi esim. tällainen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=67843 tai sitten tällainen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=65718 Nuo ibanezin bassot ovat olleet aika hyviä aloittelijakäytössä, joten sinuna tsekkaisin nuo eka. Edit: Ja tällainen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=71395 "Alphonso Johnsonilla on helevetin iso. Missähän se sitä lepuuttaa. Tässä kuvassa ei ainakaan mikin päällä..." -Juki68 | |
![]() 08.09.2005 09:29:39 (muokattu 08.09.2005 09:29:49) | |
Mulla ois tollaine btb sarjan ibanezi ja se on tällä hetkellä "ylimääräinen" se on kyllä 5-kielinen mutta pistä pikaviestiä jos kiinnostaa. Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 08.09.2005 09:49:50 | |
En tahro nyt pilata HeavyMachineryn myyntikampanjaa, mutta on fiksumpaa jos eka basso on ihan nelikielinen, munsta. "Alphonso Johnsonilla on helevetin iso. Missähän se sitä lepuuttaa. Tässä kuvassa ei ainakaan mikin päällä..." -Juki68 | |
![]() 08.09.2005 09:56:52 | |
En tahro nyt pilata HeavyMachineryn myyntikampanjaa, mutta on fiksumpaa jos eka basso on ihan nelikielinen, munsta. Jep, näin paatuneena 6-kielikkönäkin näkisin että ensimmäiseksi bassoksi se nelikielinen olisi kyllä parempi. B-kieli vaatii kenties jo hieman kehittynyttä tekniikkaa soidakseen hyvin. Sellaista finesseä. hmm joo. Munsta. | |
![]() 08.09.2005 11:09:07 | |
Kiitos vinkeistä! Olen kyllä miettinyt käytetyn ostamista, mutta olen ollut asiassa hieman laiska ja olen kysellyt lähinnä tuttavapiiristä. On tuo M.netin tori muutaman kerran tullut läpi kahlattua, viime kerrasta sattuu tosin olemaan jo jonkin aikaa. Tässä on myös sellainen ongelma, että alaikäisenä ei ole kamalasti resursseja lähteä reissaamaan pitkin Suomea basson perässä, kovin mielelläni kun testaisin käytettyä bassoa ennen ostamista. Tiedän, etten voi testata Thomanniltakaan ostaessani bassoa, mutta ne sattuvat kuitenkin olemaan uusia. Yrittäkää vakuutella jotenkin hienosti ostamaan käytetty... Ehdottomasti olen hankkimassa 4-kielistä, en tee sillä viidennellä kielellä (ainakaan tällä hetkellä) mitään ja muutamien 5-kielisten kokeiluiden jälkeen tuntuu tuo 4-kielinen sopivan huomattavasti paremmin kouraan. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Edelleen kaipaisin käytännön kokemuksia noista käytetyistä sekä kahdesta ensimmäiseksi mainitusta bassosta. Etenkin tuo Ibanezin Ergodyne paistoi silmään. Vaikeaa tämä basson valinta. Ihan mielenkiinnosta, minkä te valitsisitte? | |
![]() 08.09.2005 11:16:58 | |
Tiedän, etten voi testata Thomanniltakaan ostaessani bassoa, mutta ne sattuvat kuitenkin olemaan uusia. Yrittäkää vakuutella jotenkin hienosti ostamaan käytetty... Jos minulla olisi tilanne, että on pakko ostaa basso kokeilematta sitä, niin mieluummin ostaisin käytetyn kuin uuden. Nämä SUomen ihanan ilmaston asettamat haasteet yleensä tuppaa kostautumaan parin- kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Siinä ne kaulat vääntyy ja niinpoispäin jos on vääntyäkseen. Ja aina voi pyytää myyjää laittamaan valokuvan muutamasta strategisesti tärkeästä suunnasta otettuna. Sointiahan niillä ei voi todeta, mutta kaulan suoruuden suurinpiirtein. Munsta. | |
![]() 08.09.2005 11:18:48 | |
Jos danzku bongaat esim pk-seudulta mieleisen basson, voin käydä sen tyyppaamassa ja nakata matkahuoltoon. Tuleepahan tarkistettua että kaula jne on kunnossa. Surviainen keikalla: Herne ja nauris 9.9 ja Gloria | |
![]() 08.09.2005 11:25:58 | |
Etenkin tuo Ibanezin Ergodyne paistoi silmään. Hoo, multa saisit EDB 500 beissin 80.01€ halvempaan hintaan! :) Why drink n' drive when you can smoke n' fly... | |
![]() 08.09.2005 12:51:37 | |
Ja tuota Kotkan passoa voin minäkin käydä kokeilemassa ja heittää matkahuotloon. Tosin kuulemma sen myyjä voi sen myös tuoda, mutta laskuttaa kuljetuksesta, on samassa koulussa kuin minä, nääs. "Alphonso Johnsonilla on helevetin iso. Missähän se sitä lepuuttaa. Tässä kuvassa ei ainakaan mikin päällä..." -Juki68 | |
![]() 09.09.2005 11:51:41 | |
En tahro nyt pilata HeavyMachineryn myyntikampanjaa, mutta on fiksumpaa jos eka basso on ihan nelikielinen, munsta. Olen kyllä itsekin ihan samaa mieltä. 4kielinen on paras alkuun sen kaveriksi on sitten hyvä hommata vitonen. Ei sitä H:ta tarvii kun humppa musassa :) Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 09.09.2005 16:15:46 | |
Olen kyllä itsekin ihan samaa mieltä. 4kielinen on paras alkuun sen kaveriksi on sitten hyvä hommata vitonen. Ei sitä H:ta tarvii kun humppa musassa :) Joo, tossa vaan on se, et monesti viitosis on kielet paljon lähempänä toisiaan kuin nelosis. Sen takia ittekin myyn nelikieliseni pois ja hommaan vitosen tilalle, ku niitä kahta on NIIN erilaista soittaa, vaikka molemmissa tatsi siis todella miellyttävä onkin. Tietty jos ei kovin tarkka oikean käden tekniikastaan ole, niin eihän se sitten meinaa midn. Ja onhan niitä sellaisiakin mis kielten etäisyys on sama kuin nelosis... Niitä "broadneck" versioita siis, vai mitä hittoja ne ny oli nimeltään..? Why drink n' drive when you can smoke n' fly... | |
![]() 09.09.2005 16:18:06 | |
Joo, tossa vaan on se, et monesti viitosis on kielet paljon lähempänä toisiaan kuin nelosis. Sen takia ittekin myyn nelikieliseni pois ja hommaan vitosen tilalle, ku niitä kahta on NIIN erilaista soittaa, vaikka molemmissa tatsi siis todella miellyttävä onkin. Tietty jos ei kovin tarkka oikean käden tekniikastaan ole, niin eihän se sitten meinaa midn. Ja onhan niitä sellaisiakin mis kielten etäisyys on sama kuin nelosis... Niitä "broadneck" versioita siis, vai mitä hittoja ne ny oli nimeltään..? No en nyt sanois noinkaan. joku presarin kalua 39mm leveä ? tbt:n kaula 48mm kyllä 4 kielisissä on kielet yhtä lähellä toisiaan kuin 5 kielisissäkin se on aika paljon valmistajasta kiinni. Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 09.09.2005 16:45:09 | |
Joo, tossa vaan on se, et monesti viitosis on kielet paljon lähempänä toisiaan kuin nelosis. Sen takia ittekin myyn nelikieliseni pois ja hommaan vitosen tilalle, ku niitä kahta on NIIN erilaista soittaa, vaikka molemmissa tatsi siis todella miellyttävä onkin. Tietty jos ei kovin tarkka oikean käden tekniikastaan ole, niin eihän se sitten meinaa midn. Hä? Jos ei ole tarkka tekniikka niin voi soittaa erilaisia bassoja? Päinvastoin. Ja onhan niitä sellaisiakin mis kielten etäisyys on sama kuin nelosis... Niitä "broadneck" versioita siis, vai mitä hittoja ne ny oli nimeltään..? Kaulan leveys on valmistajasta kiinni aivan oikein. Samalla se kielten leveyskin. Munsta. | |
![]() 09.09.2005 19:39:27 (muokattu 09.09.2005 20:20:29) | |
Hä? Jos ei ole tarkka tekniikka niin voi soittaa erilaisia bassoja? Päinvastoin. Niin siis meinaan ku itte oon tekniikkani hionu sellaiseksi et soitan aivan sormen päillä. Sit ku on tottunu et sormet pysähtyy siihen edelliseen kieleen, joka on merkittävästi lähempänä viiskielises, niin kun soittaa nelikielisel, kestää tosi kauan ennen kuin saa siinä sen tatsin todella tarkaks. Ei osu samalla lailla kieliin. Lihasmuisti katsos... :) (niin, siis sanottakoon vielä, että soitan merkittävästi enemmän vitosella) Jos taas soittaa siten, että käyttää kieltä nykäistessään paljon sormen läskiosaa, ei ole ihan niin paljoa väliä osuuko se siihen kieleen aivan yhtä tarkasti. Käsittääkö hän? :) No en nyt sanois noinkaan. joku presarin kalua 39mm leveä ? tbt:n kaula 48mm kyllä 4 kielisissä on kielet yhtä lähellä toisiaan kuin 5 kielisissäkin se on aika paljon valmistajasta kiinni. Aivan. Sen takia sanoinkin et "monesti". Useimmissa tapauksissa on ero nelikielisen ja viiskielisen kielten etäisyydessä, jos on saman mallin basso. E: lainausmoka... Why drink n' drive when you can smoke n' fly... | |
![]() 09.09.2005 23:29:10 | |
Niin siis meinaan ku itte oon tekniikkani hionu sellaiseksi et soitan aivan sormen päillä. Sit ku on tottunu et sormet pysähtyy siihen edelliseen kieleen, joka on merkittävästi lähempänä viiskielises, niin kun soittaa nelikielisel, kestää tosi kauan ennen kuin saa siinä sen tatsin todella tarkaks. Ei osu samalla lailla kieliin. Lihasmuisti katsos... :) (niin, siis sanottakoon vielä, että soitan merkittävästi enemmän vitosella) Jos taas soittaa siten, että käyttää kieltä nykäistessään paljon sormen läskiosaa, ei ole ihan niin paljoa väliä osuuko se siihen kieleen aivan yhtä tarkasti. Käsittääkö hän? :) No minä soitan kanssa ihan sormen kärkiosalla, useimmiten, ja tosa on 4-kielisiä ja 6-kielisiä, vielä ei ole tullut orientaatio-ongelmaa. ;) Ei vaan, harjoittelemalla tostakin selviää. Mietipä sitä kontraa... Njoo, plekutekniikan kanssa tuntui vaikeimmalta mulle tuo vaihtelu. Siihenkin auttoi treeni. Yllättäen. Joo, no ymmärrän kyllä tuon kielten etäisyydestä pähkäilyn. Monilla peukuttelussa päinvastainen ajatus, eli sitä väliä kielillä pitää olla reilusti. Tottumiskysymys. Munsta. | |
![]() 10.09.2005 10:07:17 | |
No minä soitan kanssa ihan sormen kärkiosalla, useimmiten, ja tosa on 4-kielisiä ja 6-kielisiä, vielä ei ole tullut orientaatio-ongelmaa. ;) Ei vaan, harjoittelemalla tostakin selviää. Mietipä sitä kontraa... Njoo, plekutekniikan kanssa tuntui vaikeimmalta mulle tuo vaihtelu. Siihenkin auttoi treeni. Yllättäen. Niinpä. useimmiten... Meitsi soittaakin aina. Mua todella häiritsee jos pikkuisenkin tulee tota läskiä mukaan. Kyllä, omaan häiritsevän perfektionistisen luonteen... :D Joo, harjoittelemalla tosta pääsee helposti yli... olen huomannut. Sitä just meinasinkin, et pitää aina vähän aikaa totutella ja harjoitella, ennen kuin pystyy samalla tavalla soittamaan nelosta, ilman et tarvii erikoisemmin keskittyä sormien liikerataan. Joku vartti aina menee, niin sit on sisällä nelikielisessäkin. Ainakin mua se vartti vituttaa todella! :) Kontrat ja plekut on sit tietty ihan eri juttu. Nehän kun on jo eri tekniikoitakin. Vähän kuin vertais runkkaamista ja rakastelua. Periaatteessa sama toiminto, mut ihan eri juttu. Joo, no ymmärrän kyllä tuon kielten etäisyydestä pähkäilyn. Monilla peukuttelussa päinvastainen ajatus, eli sitä väliä kielillä pitää olla reilusti. Tottumiskysymys. Näin on. Aluks oli hirmu paljon vaikeempaa släpätä viiskielisellä. Nelosella se oli niin paljon kevyempää... varsinkin vasemman käden släppi! Jonkin verran vaati treeniä et onnistui släpitys yhtä hyvin vitosella kuin nelosellakin. Why drink n' drive when you can smoke n' fly... | |
![]() 10.09.2005 11:03:58 | |
Niinpä. ... Meitsi soittaakin aina. Mua todella häiritsee jos pikkuisenkin tulee tota läskiä mukaan. Kyllä, omaan häiritsevän perfektionistisen luonteen... :D Joo, harjoittelemalla tosta pääsee helposti yli... olen huomannut. Sitä just meinasinkin, et pitää aina vähän aikaa totutella ja harjoitella, ennen kuin pystyy samalla tavalla soittamaan nelosta, ilman et tarvii erikoisemmin keskittyä sormien liikerataan. Joku vartti aina menee, niin sit on sisällä nelikielisessäkin. Ainakin mua se vartti vituttaa todella! :) Njoo, minä käytän sitä "läskiä kielille" tekniikkaa harkittuna tehokeinona jos haluan erityistä brown noise soundia. ;) Kyllä se orientoitumisvaihe lyhenee pariinkolmeen ääneen harjoittelulla. Vartti on aika pitkä aika keikalla jos vaihtaa soittimia biisien välillä. Munsta. | |
![]() 10.09.2005 14:56:49 | |
Njoo, minä käytän sitä "läskiä kielille" tekniikkaa harkittuna tehokeinona jos haluan erityistä brown noise soundia. ;) Hee, meitsi ei kehtaa ku ala A-kieli jytisee muutenki niin hyvin et laulaja ei aina kehtaa tulla läjän lähelle... valittaa et tulee muuten paska housuun! ;D Kyllä se orientoitumisvaihe lyhenee pariinkolmeen ääneen harjoittelulla. Vartti on aika pitkä aika keikalla jos vaihtaa soittimia biisien välillä No jos niin sanot... :) Mä kuitenkin oon niin paskantarkka mulkvisti, etten enää nelikielisiin koske. :P Why drink n' drive when you can smoke n' fly... | |
![]() 10.09.2005 15:04:47 | |
Hee, meitsi ei kehtaa ku ala A-kieli jytisee muutenki niin hyvin et laulaja ei aina kehtaa tulla läjän lähelle... valittaa et tulee muuten paska housuun! ;D No jos niin sanot... :) Mä kuitenkin oon niin paskantarkka mulkvisti, etten enää nelikielisiin koske. :P Mie sanoin ihan samalla tavalla noin 8vuotta sitten, vähä reilu. Niin vaan tuli arsenaaliin _lisänä_ perus nelikielinen viimetalvena. En oo katunu. Munsta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)