Aihe: Jalustoja 88-koskettimisille
1 2
docj
09.09.2005 12:27:53
Joo, olen huomannut, että täällä keskustellaan lähes koko ajan 88-koskettimisista keyboardeista. Haluaisinkin tiedustella, millaisia jalustoja käytätte näillä studioympäristössä. Itselläni on yksi tuollainen ja olen todennut, että ständien hankkiminen/valitseminen on lähes yhtä vaikeaa ja vaivalloista kuin itse syntikan, varsinkaan kun kaupoissa ei yleensä kovin komprehensiivista valikoimaa ole esillä. Miten on siis syytä toimia?

doc
IceChylos
09.09.2005 16:00:19
Kysynpä tähän samaan jalustatopicciin (ei hakua), että onko Ultimatella Apex -mallista synatelinettä, jossa syna on ulospäin kallellaan? Joko näin ihan väärin, tai sitten yleensä Apex:a käyttävällä Holopaisella oli Nightwishin yleisurheilukisojen avajaisissa tällainen eirkoisempi malli.
Silmä on ruumiin lamppu. -Jeesus
Corvus
09.09.2005 20:18:06
K&M 18950 on A-mallinen - eli keskeltä avoin pöytä, joka on erinomaisen tukeva keksintö painaville soittimille. Taittuu varsin pieneen läjään ja painaa n. 10 kiloa. Ei notku painavankaan soittimen, eikä Jerry Lee Lewismaisen kosketuksen alla mihinkään suuntaan. Jaloille ja pedaaleille on myös runsaasti tilaa.

http://www.k-m.de/D/Katalog/anzeige/detail.asp?ID=201&spr=EN

t - martti-
docj
09.09.2005 21:54:46 (muokattu 09.09.2005 22:02:23)
Katsoin itsekin joskus tuota K&M'n mallia, mutta vaikuttaa olevan 65cm korkeudellaan hieman liian korkea omaan käyttööni. Saisi olla normaalien tuolien ollessa käytössä reilusti matalammalla.

Yleensä ne X-malliset, joita olen nähnyt, ovat olleet hieman liian huteria tähän käyttöön. Ovat siedettäviä muovisten pikkukoskettimien tapauksessa, mutta täyspitkille eivät mielestäni sovi. Toisaalta voin olla väärässäkin.

Entä miten nuo hämähäkkimallit toimivat? Ovatko vakaita joka suunnassa? Noissakin taitaa olla korkeussäädön mahdollisuudet heikohkoja.
Eddy
09.09.2005 22:34:51 (muokattu 09.09.2005 22:35:38)
Quiklok ws-550. Säädettävät jalat, nopea koota ja taitaa olla yksi tukevimpia tehdasvalmisteisia stondiksia. Ei tule merisairaaksi ja kestää suuremmankin painon, mulla yleensä 60-80 Kg. Kestänyt keikkakäytössä jo yli kymmenen vuotta. Yks jalan korkeudensäätöklipsi tosin tuli jossain vaiheessa tiensä päähän, mutta ei ollut paha homma huoltaa.
Koskettelen soittimia...
baron
10.09.2005 07:42:27

Mun jalusta on treenikämpällä, mutta joku quicklock se on, kenties sama jonka Eddy sanoi.
Korkeussäätö ainakin mulle riittävä ja jos joku kaatuu, niin ei se ainakaan mun piano ole.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Corvus
10.09.2005 13:00:36
Katsoin itsekin joskus tuota K&M'n mallia, mutta vaikuttaa olevan 65cm korkeudellaan hieman liian korkea omaan käyttööni. Saisi olla normaalien tuolien ollessa käytössä reilusti matalammalla.

Alimmassa säätöasennossaan ja soitin sen päällä tulivat pianon koskettimet 1,5 senttiä ylemmäksi kuin akustisessa pianossani. Minulle ok. Tästä alemmas pääsee helposti rautasahalla jalkoja lyhentämällä.

t -martti-
docj
10.09.2005 20:41:35
Joo, tuskin kaatuminen olisi ongelma tällaisilla jalustoilla. Itseäni huolestuttaa enemmänkin heiluminen. Ahtaassa kotistudiossani kun on kamaa välittömästi koskettimiston sivuilla, päällä, takana ja yläpuolella, joten liikkuminen mihinkään suuntaan ei ole toivottavaa. Entä DIY-ratkaisut? Nuo "viralliset" synajalustat ovat yleensä jokseenkin ylihinnoiteltuja, varsinkin kun itselleni täysin sopivaa (ilman jalkojen sahausta) ei muutenkaan vaikuta olevan, ainakaan missään järkevissä hintaluokissa.
baron
11.09.2005 02:42:26

Joo, tuskin kaatuminen olisi ongelma tällaisilla jalustoilla. Itseäni huolestuttaa enemmänkin heiluminen. Ahtaassa kotistudiossani kun on kamaa välittömästi koskettimiston sivuilla, päällä, takana ja yläpuolella, joten liikkuminen mihinkään suuntaan ei ole toivottavaa. Entä DIY-ratkaisut? Nuo "viralliset" synajalustat ovat yleensä jokseenkin ylihinnoiteltuja, varsinkin kun itselleni täysin sopivaa (ilman jalkojen sahausta) ei muutenkaan vaikuta olevan, ainakaan missään järkevissä hintaluokissa.

Mä vaan mietin, että jos sun intressi on studiojalusta, jota ei tarvitse roudata niin eikö kätevä/puolikätevä tee niin tukevan ja sopivankorkuisen studio-olosuhteisiin????
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Titares
11.09.2005 09:05:16 (muokattu 11.09.2005 09:05:48)
Minulla olisi yksi hyvä jalusta, joka käy kahdelle tai useammallekin kiipparille:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=36&t=102737&o=0&co=0

Ilmoittele vaikka yksitysviestillä mitä tämä saisi maksaa.

akva@hotmail.com
docj
11.09.2005 16:41:23
Mä vaan mietin, että jos sun intressi on studiojalusta, jota ei tarvitse roudata niin eikö kätevä/puolikätevä tee niin tukevan ja sopivankorkuisen studio-olosuhteisiin????

Tarkoitat siis itse rakentamista? Joo, olen itsekin pikkuhiljaa tulossa siihen lopputulokseen, että samalla budjetilla, jolla saisi jonkun juuri ja juuri siedettävän tehdasvalmisteisen jalustan, voisi rakentaa itse/rakennuttaa optimaalisen ratkaisun. Pitänee mennä häiriköimään johonkin puukeskukseen...
Titares
12.09.2005 08:20:39 (muokattu 12.09.2005 08:20:55)
Joo, jos saat puut ja tekijän 50-100 eurolla. ... Omatekoisen jalustan myyminen voi tosin myöhemmin olla vaikeaa. Tehdasjalustasta taas saat aina ison osan maksamastasi hinnasta takaisin, mitä ei kannata unohtaa.
Eddy
13.09.2005 21:54:21
Tarkoitat siis itse rakentamista? Joo, olen itsekin pikkuhiljaa tulossa siihen lopputulokseen, että samalla budjetilla, jolla saisi jonkun juuri ja juuri siedettävän...

Jos joudut käyttämään ulkopuolista työvoimaa, tulee materiaalikustannusten kanssa yhteishinnaksi toden näköisesti korkeampi hinta, kuin noilla jo markkinoilla olevilla. Mites ois ihan joku pieni pöytä tms? Niitä saa kierrätyskeskuksista/kirppareilta lähes ilmaiseksi tai jopa ilmaiseksi. Sopivaa joutuu tietysti vähän hakemaan ja ehkä lyhentämään jalkoja, mut valmis "hienosäätöä" vailla oleva runko ei tulisi ainakaan kalliiksi.
Koskettelen soittimia...
docj
14.09.2005 13:59:04
Joo, en ole vielä ehtinyt/jaksanut tutkia yksityiskohtaisesti, mihin hintaan puutavaraa myydään. Käytännössä kuitenkin pyrkisin yksinkertaiseen ratkaisuun, jonka voisi itse koota. Pöydistä en tiedä, eivät välttämättä ole riittävän jykeviä. Hieno ratkaisu olisi käyttää jonkinlaisia rakennusteollisuudessa käytettyjä pilareita (esimerkkinä http://www.kronenholz.fi/id62.htm). Oikeanlaiseen korkeuteen sahattuna ja sopivalla tavalla pintakäsiteltynä nämä saattaisivat olla varsinkin sisustuksen kannalta tyylikkäämpiä kuin tylsät metalliputket/puulevyt, mutta en tiedä tällaisten hintaa tässä vaiheessa. Ojasta allikkoonkaan ei ole tarkoituksenmukaista joutua.
Leikari
14.09.2005 15:39:26
Hieno ratkaisu olisi käyttää jonkinlaisia rakennusteollisuudessa käytettyjä pilareita (esimerkkinä http://www.kronenholz.fi/id62.htm).

hyi helkuta mnkä näköisiä, jonkin barokkigoottilinnakkeen sisustukseen noita voi käyttää - - mitä nyt olen Bauhausissa nähnyt...

- - -

Mikäli hämähäkkijalka on liian korkea niin pitää hommata korkeampi soittajan jakkara - -

jos pöydän pitää olla matala: käytettyjä konttorikonetarvikkeita myyvät liikkeet + keltainen pörssi taitavat olla vieläkin pullollaan vanhoja "atk-pöytiä" - niitä rautajalkaisia laminaattipöytiä. Ei notku eikä natise ja voi säätää. Minullakin on jostain vanhasta firmasta ilmaiseksi saatu - tosin smirgeli-tahkoyhdistelmän alustana. Etu- (näppäimistölle) ja takaosan (näytölle) korkeutta voi säätää erikseen .... perkuta -- -pitäisikö tehdäkin uusi kosketinsoitinpöytä siitä... leveämpi kansi pitää vaan laminaattikannen tilalle/päälle asentaa
Soitetaan jamia!
Lenenlor
19.09.2005 18:19:39

Kysynpä tähän samaan jalustatopicciin (ei hakua), että onko Ultimatella Apex -mallista synatelinettä, jossa syna on ulospäin kallellaan? Joko näin ihan väärin, tai sitten yleensä Apex:a käyttävällä Holopaisella oli Nightwishin yleisurheilukisojen avajaisissa tällainen eirkoisempi malli.

Minusta kyseessä on Spiderin 18845 Baby Spider....

Itsekin olen miettinyt kyseisen telineen hankkimista....
Corvus
19.09.2005 18:33:37

Madalsin omaa standiani poraamalla jalkoihin uuden reiän hieman normaalia ylemmäksi, jolloin saan pudotettua alinta säätöasentoa 2 cm ilman, että tarvitsee tinkiä maksimikorkeudesta. Nyt koskettimet ovat samalla korkeudella kuin akustisessa pianossani (koskettimien yläpinta 74cm lattiasta). Toimii hyvin.

t -martti-
joona_88
19.09.2005 20:02:57

Itse hankin tuon K&M Spider Pro:n, hyvä kapistus on. Parempi Apexia siinä nähden, että tässä Spiderissa on tuollainen mukava tila pedaaleille. Hintaa Thomannilta on 177€, kantokassin kanssa 20,90€ lisää.
_pa_
20.09.2005 20:06:16
Itsekin mahdollisesti olisin hankkimassa edellä mainittua Spider Pro:ta... Hieman vain arveluttaa että kestääkö tuo hiukan heppoisen näköinen ständi todella jos siihen lataa 88-koskettimisia soittimia?

Olisi lievästi ikävä yllätys jos 25 kg täyttä stagepianoa tippuisi varpaille...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)