Aihe: Kielten vaihto paksumpiin
1 2 3 4
Spiridon
04.06.2003 17:43:06
Nyt olen kahden päivän aikana katkassut jo kaksi kieltä (keskimmäiset) sähkökitarasta. Tänään katkaisemani tilalle en ole uutta ehtinyt ostaa, kitarakauppa kun on jo kiinni.
Ajattelinkin tässä sitten heittää nuo .09 mäkeen ja ostaa .11 tilalle.

Mitä kaikkea pitää tehdä? Vai olisiko näin aloittelijalle helpompaa/kannattavampaa viedä kauppaan?

Jos päädyn itse tuon operaation tekemään, satulaa tarvinnee viilata, että kielet mahtuu? Sitten niitä jousia varmaan pitää kiristä? Ja kaularautaakin pitää säätää? Vieläkö unohtui jotain? Ja miten nuo kaikki edellämainitut tehdään?
Vimpo
04.06.2003 19:50:18

Mitä kaikkea pitää tehdä? Vai olisiko näin aloittelijalle helpompaa/kannattavampaa viedä kauppaan?

Jos päädyn itse tuon operaation tekemään, satulaa tarvinnee viilata, että kielet mahtuu? Sitten niitä jousia varmaan pitää kiristä? Ja kaularautaakin pitää säätää? Vieläkö unohtui jotain? Ja miten nuo kaikki edellämainitut tehdään?

Voit tietysti viedä kauppaan, mutta siitä ei ole hyötyä ellet seuraa tarkasti mitä kauppias tekee. Jossain vaiheessa sinun pitää kuitenkin osata vaihtaa kielet. Satulaa ei varmastikaan tarvitse viilata, mutta kaulan kulma runkoon nähden saattaa hieman kääntyä eripaksuisiin kieliin vaihdettaessa.
Spiridon
04.06.2003 19:53:59 (muokattu 04.06.2003 19:54:34)
Voit tietysti viedä kauppaan, mutta siitä ei ole hyötyä ellet seuraa tarkasti mitä kauppias tekee. Jossain vaiheessa sinun pitää kuitenkin osata vaihtaa kielet. Satulaa ei varmastikaan tarvitse viilata, mutta kaulan kulma runkoon nähden saattaa hieman kääntyä eripaksuisiin kieliin vaihdettaessa.

Niinnjuu. Aivan. Eli tosiaan enemmänhän se hyödyttää jos sen itse teen. Eikö kaularaudan säätö suorista sitä kaulaa? Ja paljonko ja kumpaan suuntaan sitä luultavasti tarvitsee kääntää?

Jos viilaamaan kuitenkin joutuu, niin mikä se sellanen viila on että noin pieniin koloihin mahtuu?

Niin, ja suoristuuko kaula jos vaihdan takaisin .09 kieliin.
James Mc Brown
04.06.2003 20:04:39 (muokattu 04.06.2003 20:07:38)

Nyt olen kahden päivän aikana katkassut jo kaksi kieltä (keskimmäiset) sähkökitarasta. Tänään katkaisemani tilalle en ole uutta ehtinyt ostaa, kitarakauppa kun on jo kiinni.

Jos ne molemmat ovat katkenneet siitä tallan kohdalta, niin pieni viilaaminen saattaa auttaa asiaan. Tallassa voi olla joku terävä kulma, joka nirhaa ne kielet poikki.

Niinnjuu. Aivan. Eli tosiaan enemmänhän se hyödyttää jos sen itse teen. Eikö kaularaudan säätö suorista sitä kaulaa? Ja paljonko ja kumpaan suuntaan sitä luultavasti tarvitsee kääntää?

Toki tuo täytyy joskus opetella, eikä kielten vaihtaminen sinänsä mikään kummoinen homma ole, mutta jos lähdet kaulaa säätmään, kannattaa tietää mitä tekee.

Lue siis tämä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=f4e6f93e1c&co=0

Jos viilaamaan kuitenkin joutuu, niin mikä se sellanen viila on että noin pieniin koloihin mahtuu?

Otat kato niistä vanhoista kielistä jonkun ja hinkkaat sitten sillä. Siis punotun. Pitäisi toimia.

Niin, ja suoristuuko kaula jos vaihdan takaisin .09 kieliin.

Mahdollisestihan siinä niin käy. Kyllä toisaalta on ihan aiheellista viedä se liikkeeseen kun ensimmäistä kertaa näitä säätöjä tekee. Luepa tuo faqqi ensin ja kiinntä tosiaan huomiota siihen, että mitä se mies siellä liikkeessä tekee. Kysyäkin saa.
Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us.
Late
04.06.2003 20:07:49

Vaihdatko kielesi paksumpiin vain sen takia, että ne eivät katkeaisi? Kuinka vanhoja katkenneet kielesi olivat? Entä jos kielet olivat vain jo niin vanhoja ja kuluneita, että ne katkesivat?
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
superfly
04.06.2003 20:11:54
Kerran kuussa on kielet mun vaihdettava. Mulla oikeastaan olisi tarvetta vaihtaa useamminkin (rasvanäppi). Mutta kyllähän niillä pystyy soittamaan vaikka puoli vuotta, jos eivät katkea. Soundi on kyllä sitten jo todella tuhnu.
Harppu on alaston piano
Spiridon
04.06.2003 20:21:42
Vaihdatko kielesi paksumpiin vain sen takia, että ne eivät katkeaisi? Kuinka vanhoja katkenneet kielesi olivat? Entä jos kielet olivat vain jo niin vanhoja ja kuluneita, että ne katkesivat?

En. Ajattelin aikaisemmin jo vaihtaa paksumpiin, mutta nyt kun joutuisi kuitenkin kieliä vaihtamaan, niin ajattelin jos saisi iskettyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja saisi paksut kielet ja ehjät kielet.

JA eihän nuo kovin vanhat nuo kielet ollut. Tosin ne on molemmat katkennut tallan kohdalta, taristan terävät kulmat.
singularity
05.06.2003 02:24:58
Joo ei se kielistä johdu että ne katkee, epäilen tallan röpöä tai jotain muuta sellasta. Jos oot 09:llä soittanu ennen ni 011 on aikas kova harppaus, kokeile ensin 010... tai niin mä tekisin.
mike
05.06.2003 07:20:16
Joo ei se kielistä johdu että ne katkee, epäilen tallan röpöä tai jotain muuta sellasta. Jos oot 09:llä soittanu ennen ni 011 on aikas kova harppaus, kokeile ensin 010... tai niin mä tekisin.

Näin minäkin.
Moronica
05.06.2003 09:06:27

Kieliä ei tarvitse vaihtaa paksumpiin niiden heikkouden takia, sillä ne eivät enää ole huonoja. Vika on tässä tapauksessa lähes takuuvarmasti talloissa, tai sitten virität kielet aivan liian kireälle. Vai soitatko kenties kitaraasi sivuleikkureilla...? Fixaa kitara kondikseen ja saat huolettomia soittopäiviä.
Spiridon
05.06.2003 12:11:42

On akustisessa 012. Kun siitä siirryin 09 sähkökitaran ostaessani, epäilen raiskaavani noita kieliä liian kovaa
Spiridon
05.06.2003 12:24:02

Kieliä ei tarvitse vaihtaa paksumpiin niiden heikkouden takia, sillä ne eivät enää ole huonoja. Vika on tässä tapauksessa lähes takuuvarmasti talloissa, tai sitten virität kielet aivan liian kireälle. Vai soitatko kenties kitaraasi sivuleikkureilla...? Fixaa kitara kondikseen ja saat huolettomia soittopäiviä.

Viritysmittarilla viritän, tuskin ovat liian tiukalla. Ainakin akustisen jälkeen nuo tuntuvat aivan älyttömän löysiltä.
Tallassa voi olla vika, mutta onko se sitten jokaisessa reiässä?

Toisaalta nyt vasta muistinkin, että eihän noi kielet välttämättä niin uudet olekkaan. Käyn ostamassa koko setin tänään.

Vaihdan kielet paksumpiin sitten myöhemmin.
011
05.06.2003 13:22:19
Onko 011 kieliin siirryttäessä aina tehtävä edellä mainittuja toimenpiteitä vai voiko olla, että kielet passaavat kitaraan ilman erityistä säätämistä?
Moronica
05.06.2003 14:28:25
Onko 011 kieliin siirryttäessä aina tehtävä edellä mainittuja toimenpiteitä vai voiko olla, että kielet passaavat kitaraan ilman erityistä säätämistä?

Vaihdoin 09 - 46 setin 011 - 49 settiin ja homma hoitui ilman säätöjä ja viilaamisia. Kielet nousivat otelaudalta vain hieman aikaisempaa ylemmäksi, joten se ei häirinnyt soittoa yhtään. Paksumpi setti on kyllä jäykempi soittaa ja vaatikin hieman tehokkaampaa pikkausta. Alapään saundi parani kyllä komeasti ja paksummat kielet toivat muutenkin roheamman äänen. Se suorastaan pisti Fenderin soimaan parastaan.
Spiridon
05.06.2003 15:19:28
No se oli sittenkin siinä. Tunnin säädön jälkeen paksut kielet on paikallaan ja soi ilman rämisemistä. Inhottavin homma oli kyllä tuo tallan kiristys.
Npixel
06.06.2003 09:58:46

Tulipa vaan mieleen, että uudet kielet kannattaa venyttää asennuksen jälkeen. Se tapahtuu osapuilleen näin:
Valitse kohteeksi e-kieli (matalin) ja laita vasemman käden (olettaen ettet soita Hendrix tyyliin) jokusormi ensimmäiselle nauhalle ja oikealla kädellä kiskot kieltä 4 nauhan kohdalta että se vähäsen venyy. Sitten siirrät vasurin 2 nauhalle ja venytät 5 nauhalta. Vasuri 3 venytys 6 nauhalta jne. e kielen jälkeen venyttele a kieli jne. Kun kaikki kielet on venytelty voit venytellä ne vielä uudestaan. tämän jälkeen viritä kitara viritysmittarin avulla. Eivätpä mene kielet heti epävireeseen.
Peoplez
06.06.2003 12:29:16
Vaihdoin 09 - 46 setin 011 - 49 settiin ja homma hoitui ilman säätöjä ja viilaamisia. Kielet nousivat otelaudalta vain hieman aikaisempaa ylemmäksi, joten se ei häirinnyt soittoa yhtään. Paksumpi setti on kyllä jäykempi soittaa ja vaatikin hieman tehokkaampaa pikkausta. Alapään saundi parani kyllä komeasti ja paksummat kielet toivat muutenkin roheamman äänen. Se suorastaan pisti Fenderin soimaan parastaan.

Joo itse tein saman homman, mutta vaihdoin ysistä kympin kautta ykstoistaseen. Vireessä tuntuu olevan vähän ongelmia, joten säätää kait tuota kitaraa pitäisi. Noh mutta soundi ainakin on paljon parempi paksummilla kielillä. Aluksi kyllä oli vähän työläämpää tuo soitto, varsinkin venytykset sun muut, mutta nyt kulkee oikein mallikkaasti.
alKOaine
06.06.2003 13:40:27
Minkä paksuiset kielet sähkökitarassa sitten yleensä on tavallisesti? Onko se juuri tuo 09? Pitäisi nimittäin kielet vaihtaa, mutten ole varma tuosta paksuudesta..
alKOaine
06.06.2003 16:32:51
Niin, ja kitaran malli on les paul, jos sillä on merkitystä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)