Aihe: Sm57 akustisen äänittämiseen
1
JanneT
08.09.2005 18:52:32

Mitenköhän hyvin tuollainen SM57 soveltuu akustisen kitaran (sekä teräs, että nylon) nauhoittamiseen? Tulee ihan kotikäyttöön. Tähän asti olen nauhoitellut SM58:lla, mutta nyt kun on tarkoitus hankkia toinen dynaaminen mikki, niin ajattelinkin ostaa sellaisen, joka soveltuisi hyvin akkarin nauhoitukseen.

Eli miten on tuon 57:kan kanssa vai olisiko joitain muita potentiaalisia vaihtoehtoja?
Voihan vitalis...
kompelonnora
08.09.2005 21:58:34
Mitenköhän hyvin tuollainen SM57 soveltuu akustisen kitaran (sekä teräs, että nylon) nauhoittamiseen?

Huonosti, akustiseen mä valitsisin jotain flätimpää, ehkä pikkuisen pehmeätä yläkerrasta, dynaamisista esim. Sennheiser 441 toimii hyvin ja joskus niitä saa käytettynä halvalla.

t. Marko
kivi
08.09.2005 22:25:14
esim. Sennheiser 441 toimii hyvin ja joskus niitä saa käytettynä halvalla.

Sennheiser 441 toimii kyllä, onhan se "maailman paras dynaaminen mikrofoni", halvalla on suhteellinen käsite, noi tavataan käytettynä repiä käsistä vielä useansadan hintaisina.

Halpaa 441:stä odotellessa voisit ostaa vaikkapa käytettynä Röde NT3:n, joita ehkä liikkuukin. Tai uutenakin se on halvempi kuin 441 käytettynä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
joelr
08.09.2005 22:30:15 (muokattu 08.09.2005 23:12:06)
Mitenköhän hyvin tuollainen SM57 soveltuu akustisen kitaran (sekä teräs, että nylon) nauhoittamiseen? Tulee ihan kotikäyttöön. Tähän asti olen nauhoitellut SM58:lla, mutta nyt kun on tarkoitus hankkia toinen dynaaminen mikki, niin ajattelinkin ostaa sellaisen, joka soveltuisi hyvin akkarin nauhoitukseen.

Eli miten on tuon 57:kan kanssa vai olisiko joitain muita potentiaalisia vaihtoehtoja?

Nauhoittelin bändimme demolle ainokaisella mikilläni, Sm57:lla, akustisia (teräskielisiä) kitaroita. Parashan akustisen nauhoitteluun olisi jokin konkkamikki. Tuo SM57:n saundi tuntui olevan aika bassovoitteinen eikä kovin heleä ja kirkas. Tosin emme kovin "hifejä" soundeja tavoitelleetkaan..

Elipä tässä tämmöisen amatöörin kommentti.
JanneT
08.09.2005 23:01:29

Sennheiser 441 toimii kyllä, onhan se "maailman paras dynaaminen mikrofoni", halvalla on suhteellinen käsite, noi tavataan käytettynä repiä käsistä vielä useansadan hintaisina.

Halpaa 441:stä odotellessa voisit ostaa vaikkapa käytettynä Röde NT3:n, joita ehkä liikkuukin. Tai uutenakin se on halvempi kuin 441 käytettynä.

Onkos tuo Röde NT3 kuinka herkkä? Kun tässä asunnossa on kuitenkin häly ja muita sivuääniä. Tuota SM58 olen käyttänyt juuri sen takia, kun sillä noita sivuääniä ei ole tullut.

Ja siis mikki olisi ihan vain koti ja harraste käyttöön, joten en mitään hirmu isoa sijoitusta viitsisi tehdä tuon mikin suhteen.
Voihan vitalis...
kivi
09.09.2005 00:35:34
Onkos tuo Röde NT3 kuinka herkkä? Kun tässä asunnossa on kuitenkin häly ja muita sivuääniä. Tuota SM58 olen käyttänyt juuri sen takia, kun sillä noita sivuääniä ei ole tullut.

Ja siis mikki olisi ihan vain koti ja harraste käyttöön, joten en mitään hirmu isoa sijoitusta viitsisi tehdä tuon mikin suhteen.

NT3 on kondensaattorimikki, noin tuuman kapselilla eli just iso- ja pienikapselisen rajalta. Soundi on terve, lämmin, hyvä ja luonnollinen, ja mikki toimii tarvittaessa patterilla.

On se herkkä, mutta toisaalta, jos kitarasi ääni tulee kovempaa, kuuluvat hälyt vastaavasti hiljempaa. Ja suuntakuviohan on edelleen sama kardioidi kuin 58:ssasikin.

Joka tapauksessa akustisen äänittämiseen oikea mikki on konkka. Ehdottomasti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
09.09.2005 08:54:09
halvalla on suhteellinen käsite, noi tavataan käytettynä repiä käsistä vielä useansadan hintaisina.

250? Siihen nähden mitä sillä saa, se on halpa, ne on käsintehty, sennheiser korjaa etkä koskaan kasva siitä yli. Mutta mulle kyllä sopii, että kaikki haluaa konkkia, koska käytettyjä hyviä dynaamisia saa sopuhintaan.

t. Marko
kivi
09.09.2005 09:20:19
250? Siihen nähden mitä sillä saa, se on halpa, ne on käsintehty, sennheiser korjaa

Kyl kyl.

Mun 441:t jäi aikoinaan kaverin kuolinpesään. Olis hyvä saada ne takaisin joskus. Vainajalta vain paha pyytää.
:-)

250 euroa käytettynä on ihan käypä hinta sulle, mulle ja muillekin vakavasti suhtautuville. Kysyjälle kumminkin välttää NT3, hintaa käytettynä noin satasen.

Itse asiassa 57 toimii akkarin edessä livenä ihan hyvin, jos sellaista rämeämpää folkimpaa juttua haetaan.
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
09.09.2005 09:57:55
Kysyjälle kumminkin välttää NT3, hintaa käytettynä noin satasen.

Umm. Satasella 57 voi olla parempi sijoitus, mutta mä ehkä kuitenkin valitsisin behringerin halvan mittamikin akustisen kitaran äänitykseen tolla budjetilla. Se kyllä kohisee aika paljon, ja signaali moduloi tota mökää äsrsyttävästi, mutta toisaalta se voi peittää kysyjän mainitsemaa ympäristön melua ;)

t. Marko
Daunt
09.09.2005 10:49:42
Umm. Satasella 57 voi olla parempi sijoitus, mutta mä ehkä kuitenkin valitsisin behringerin halvan mittamikin akustisen kitaran äänitykseen tolla budjetilla. Se kyllä kohisee aika paljon, ja signaali moduloi tota mökää äsrsyttävästi, mutta toisaalta se voi peittää kysyjän mainitsemaa ympäristön melua ;)

Sehän on pallokuvionsa takia taustamelua ajatellen kaikista huonoin vaihtoehto. En ole kyllä huomannut kyseisessä mikissä mitään erityisen isoa kohinaa, mutta toisaalta aika vähän on tullut akustisia kitaroita äänitettyä.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
kompelonnora
09.09.2005 13:03:15
Sehän on pallokuvionsa takia taustamelua ajatellen kaikista huonoin vaihtoehto.

Näin kuvittelisi ekaksi, mutta koska siinä ei ole proximityä, sen voi viedä lähemmäksi kuin hyperkardioidin, jolloin taustamelu voi itseasiassa olla pienempi kuin suuntaavalla mikillä. Ja satasen budjetilla ei voi paljoa odottaa...

t. Marko
askomiko
09.09.2005 13:18:29
Kyl kyl.

Mun 441:t jäi aikoinaan kaverin kuolinpesään. Olis hyvä saada ne takaisin joskus. Vainajalta vain paha pyytää.

En jummarra. Ne siis jaettiin perintönä hänen suvulleen, vaikkei ne olleet hänen omaisuuttaan lain? Eli jos autokorjaamon omistaja kuolee niin kaikki korjattavana olleet autot jaetaan perintönä? ;)
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
kivi
09.09.2005 17:25:38
En jummarra. Ne siis jaettiin perintönä hänen suvulleen, vaikkei ne olleet hänen omaisuuttaan lain? Eli jos autokorjaamon omistaja kuolee niin kaikki korjattavana olleet autot jaetaan perintönä? ;)

Ei kun tilanne on vain monimutkainen. Kyllä ne on tallessa ...jossain.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
mhelin
09.09.2005 19:57:36
SM57 saundit saa SM58:sta kun irrottaa sen pallukan siitä päältä. Jotkut käyttää 57:n kanssa konkkapuikkoa virvelin tai kitaran äänityksen tuomaan yläpäätä ja parantamaan transientteja. Kun sulla periaatteessa tuo 57 jo on niin ostapa joku puikkokonkka. Tbone SC150 voisi olla hyvä kun siitä saa muutkin suuntakuviot kuin kardioidin, muistaakseni omnin ja hypercardioidin joka voi olla hyvä esim. virvelin mikityksessä kun ei tule vuotoa niin paljoa kuin tavallisessa hertassa (=kardioidi = sydän). Jos kolvi pysyy kädessä niin tuota SC150:stä voisi modata vaihtamalla sieltä ainakin yhden konkan paremmaksi signaaliketjun alkupäästä (eli heti kapselin jälkeen).
mhelin
09.09.2005 20:02:34
Öh. Behringerin mittamikissä on varmaan se vika että siinä ei ole headroomia koska kapselin sisäinen FET-transistori on kytketty source-followeriksi ja katodi maahan. www.linkwitzlab.com sivuilta löytyy juttua jos kiinnostaa (tuo on sen Linkwitz-Rileyn jakosuodattimen Linkwitz, hiemoja kaiuttimia, varsinkin Plutot, viemäriputkea kehiin aika jees). Tuota elektreettikapselimodaustakin sanotaan Linkwitz-modiksi.
PwrChordAccent
10.09.2005 00:32:12

NT3 on kondensaattorimikki, noin tuuman kapselilla eli just iso- ja pienikapselisen rajalta. Soundi on terve, lämmin, hyvä ja luonnollinen, ja mikki toimii tarvittaessa patterilla.
Ja suuntakuviohan on edelleen sama kardioidi kuin 58:ssasikin.

Hmm, olenko elänyt vuosia väärässä uskossa että oma Nt3:ni olisi superhertta? Siltä se ainakin käytössä kuulostaa...
Ei se haittaa, trigataan....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)