keggo 08.09.2005 17:07:05 | |
---|
Miksi kalliista vahvistimista puuttuu jousikaiku? Miksi esim. näistä on jätetty jousikaiku pois? -Mesa/boogie Triple rectifieri -Engl Powerball -Engl Savage Kun taas halvemmissa malleissa jousikaiku on. Esim. -Engl Screamer -Marshall TSL 60/100 |
askomiko 08.09.2005 17:10:24 (muokattu 08.09.2005 17:10:56) | |
---|
Niihin ei ole sitä haluttu laittaa, hinnan kanssa se ei korreloi lain. Täysin turha ominaisuus se minustakin on. "Don't worry, we can fix it in the mix" "Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
|
Leper Messiah 08.09.2005 17:11:18 | |
---|
ettei se maksaisi vielä enemmän? Propaganda on propagandaa. Kuuntelen mäkin musiikkia, vaikka olen tutustunut MTV:n ohjelmatarjontaan. - Pira
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 |
ReBeat 08.09.2005 17:17:01 | |
---|
Sehän olisi vähän niinkuin laittaisi uuden mersun takaluukkuun "5-speed" tarran. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Chemo 08.09.2005 17:28:05 | |
---|
Koska kaikkein parhaat putkijousikaiut eivät sijaitse sisäänrakennettuina vahvistimissa, vaan ovat erillisiä :-D Vakavammin: esimerkiksi mun Marshall Jubileessani ei ole jousikaikua - mikä on mun mielestäni luontevaa, kun rokkisärösoundiin ei reverb mitenkään itsestäänselvästi kuulukaan. Sitten taas esim. Fender Twin Reverbiin sellainen sopii hyvin, kun ko. vahvistinten käyttäjistä moni voi jouskaria hyödyntää. Riippuu siis siitä, mitä vahvistinten tulevan käyttäjäkunnan voidaan olettaa tarvitsevan, ja mitä heidän olevan eri asioista maksamaan; ja laskea siitä sitten millä yhtälöllä saadaan suurin mahdollinen suosio tuotteelle - tän mukaan suunnittelu menee. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Kapane 08.09.2005 17:37:07 | |
---|
Miksi kalliista vahvistimista puuttuu jousikaiku? Miksi esim. näistä on jätetty jousikaiku pois? -Mesa/boogie Triple rectifieri -Engl Powerball -Engl Savage -Peavey 5150 -Diezel VH4 -Diezel Herbert Ovat kaikki niitä ison särön vermeitä, joihin ei kaiut juuri soinnu. Jousikaiku tällaisessa nupissa maksaisi tarpeeseensa nähden liikaa, kun harvalla metalli bändillä on jousikaiulle käyttöä. In Goth We Trust! The 666 Club #555 |
Feggy 08.09.2005 17:39:56 (muokattu 08.09.2005 17:41:15) | |
---|
Niihin ei ole sitä haluttu laittaa, hinnan kanssa se ei korreloi lain. Täysin turha ominaisuus se minustakin on. Kitaravahvistimen tärkein ominaisuus heti volyyminappulan jälkeen. Munsta. Tuon puutteen takia on useimmat Marsut poissa laskuista meikäläiselle. Eikä soundi kyllä muutenkaan oikein iske. |
ReBeat 08.09.2005 17:56:25 | |
---|
Jousikaiku syö hyvänkin vahvistimen soundia ellei se ole toteutettu kunnolla. Putkella ohjaus on jo hyvä merkki ja jossain vahvistimessa kaiun ohitus oli mallia true bypass. Kunnolla toteutettu (putkella ohjattu) efektilenkki on selkeästi tärkeämpi ja monipuolisempi ominaisuus, koska sen kautta saa tarvittaessa myös jotain kunnon kaikua mukaan jos haluaa. Erillinen jousikaikulaitekin voi olla toki kunnon kaiku. Omat reverbini otan Sonyn laitteesta. Mannaa, ah. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
SirElwood 08.09.2005 18:00:45 | |
---|
Kitaravahvistimen tärkein ominaisuus heti volyyminappulan jälkeen. Olen täysin samaa mieltä. Tosin, kuten edellä mainittiin, useimmat vahvistimet joista kaiku puuttuu, on niitä hi-gain ja isosärö vahvistimia. Eivät siis muilta ominaisuuksiltakaan sovi minun käyttöön. |
Jani The Rock 08.09.2005 18:05:27 | |
---|
Olen täysin samaa mieltä. Tosin, kuten edellä mainittiin, useimmat vahvistimet joista kaiku puuttuu, on niitä hi-gain ja isosärö vahvistimia. Eivät siis muilta ominaisuuksiltakaan sovi minun käyttöön. Tai sitten vintagetyylisiä vehkeitä, kuten Marshall Bluesbreaker, Fender Bassman, Vox AC30 ja uudemmista vaikkapa Kendrickit. Jousikaiku on kyllä mullekin välttämätön. Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1
MegaMan Club #002 - Quiff Man |
McNulty 08.09.2005 18:06:50 | |
---|
Kitaravahvistimen tärkein ominaisuus heti volyyminappulan jälkeen. Pakko tuoda tämä miun kanta esille myöskin, sillä volumen jälkeen jonkinlainen tone-säädin (miel. b/m/t-säätimet) on kohtuullisen mukava. Reverbin kerkee hätätilassa nappaan vaikka 30e Danelectrosta ja lykkäämällä sen vaffarin fx looppiin. Sanoisinkin että Volume + EQ + FX Loop on vahvistimen pyhä kolminaisuus meikäläisen osalta... hiiohoi Toki makuja on monia, mutta toinpahan vain tuollaisenkin näkemyksen kaukaloon. Lätkikää sitä miten huvittaa, millasella mailalla vaan :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
kivi 08.09.2005 19:21:28 (muokattu 08.09.2005 19:22:38) | |
---|
Tai sitten vintagetyylisiä vehkeitä, kuten Marshall Bluesbreaker, Fender Bassman, Vox AC30 ja uudemmista vaikkapa Kendrickit. Jos vahvistimesta aiotaan ottaa säröjä ulos, kaiku on vain haitaksi. Kaikille täällä listatuille jousikaiuttomille vahvistimille on yhteistä se, ettei niiden luonteenomaisimpaan soundiin jousikaiku oikein sovikaan. Joskus kaiku on kiva, mutta kyllä se on mulle ollut aina aivan turha, soitinpa puhtaalla tai rosolla. Joissakin musiikinlajeissa se silti kuuluu soundiin ihan erottamattomasti. Mutta kyllä taittuu 'billy ja rautalanka ilman kaikuakin, kun tarve vaatii... ;-) |
Jos vahvistimesta aiotaan ottaa säröjä ulos, kaiku on vain haitaksi. Miten niin? Tätä minä en ymmärrä... EnVaanOsaa? Kaikille täällä listatuille jousikaiuttomille vahvistimille on yhteistä se, ettei niiden luonteenomaisimpaan soundiin jousikaiku oikein sovikaan. Fenderin Champ (5f1) ja Pro (5d5) ovat minun suosikkivahvistimia, kummassakaan ei ole kaikua valmiina. Ovat muutenkin erittäin yksinkertaisia vahvistimia. Champissa vain volume ja Prossa sentään on tone. Silti en voisi kuvitellakaan soittavani niillä ilman kaikua. Minun mielestäni ainakin näiden vahvistimien soundiin jousikaiku istuu loistavasti. Joskus kaiku on kiva, mutta kyllä se on mulle ollut aina aivan turha, soitinpa puhtaalla tai rosolla. Joissakin musiikinlajeissa se silti kuuluu soundiin ihan erottamattomasti. Mutta kyllä taittuu 'billy ja rautalanka ilman kaikuakin, kun tarve vaatii... ;-) Itse soittelen lähinnä blues, rockblues ja 70's rock musaa. Puhtaat tulee vahvistimesta, rosot ja rutut pedaaleista tai päätteestä (riippuu paljon mitä/missä/millä soittaa). Omaan soundiini kuuluu jousikaiku varsin olennaisena osana. Olen ihan hukassa jos kaikua ei löydy. Rautalanka tai "'billy" musa taasen on minulle kovin vierasta. Eikös siinä sitten nauhakaiku (echo) ole "se" juttu? Heh... Enpä olisi arvannut että kaiusta on näin mielenkiintoista höpöttää... :) |