Aihe: Isokalvoinen konkka laulumikkinä livetilanteessa?
1
Aleksi Gaiss
08.09.2005 13:57:08 (muokattu 08.09.2005 13:59:50)
Heitetään eräässä pienessä Jyväskylän baarissa pari akustista keikkaa ens viikolla ja kun omistan kaks AKG'n C-4000B'tä, jotka ovat osoittautuneet hyviksi äänelleni studiotilanteessa, olisiko järkeä kokeilla tuolla keikalla? Kokoonpano on kaksi akustista kitaraa, tinapilli ja laulu. Akustiset kitarat ovat elektroniikkaa sisältäviä eli menevät suoraan linjaan, ja tinipilliä voisi ehkä kokeilla samalla C-4000'lla. Vai voisiko? Volyymi pysyy kohtuullisena - soitetaan aika iisisti suurin osa biiseistä.

Entäs jos mikkiä uskaltaa kokeilla, millaiset eq-asetukset olisivat järkevät? Bassoa kannattaa varmaan ainakin leikata? Alkaako kiertämään ihan saatanasti heti kun gainia on milli ja kullatut kalvot menevät rikki kuin.. :P

Nojooh. Ammattilaiset, kertokaa.
Mikael
08.09.2005 14:12:37

Tolla kokoonpanolla ja maltillisella volalla vois toimia ihan hyvinkin. Mikki superhertalle ja leikkuri päälle. Mikäli tiskin gain aiheuttaa jo heti avattaessa kiertoa, niin -10db pad mikistä päälle vähentämään herkkyyttä. EQ astetuksia on mahdotonta sanoa - riippuu tilasta ja PA:sta.
Oli miten oli, mutta näin on.
Aleksi Gaiss
08.09.2005 17:08:15
Millainen ääni sulla on? Mun mielestä sun kannattaisi etsiä sellainen mikki joka sopii sun äänelle ilman eq:ta. Jos alakertaa on liikaa, laula kauempaa.

Mulla on sellanen baritoni-tenori. Välillä äidyn "huutamaan" korkeita ääniä kun ei ääniala riitä.

Kyse ei nyt ollutkaan siitä että pitäisi löytää (isokalvoinen) konkka, joka sopisi äänelleni ja livetilanteeseen, vaan että kun satun omistamaan kaksi C-4000'sta, ajattelin että voisiko niitä hyödyntää... Talon puolesta ois tietty viiskasejakin, mutta yrittänyttä ei laiteta. Mites se tinapilli? Varmaan parmpi vaihtoehto sellanen AKG kuin 58...?
kompelonnora
08.09.2005 22:14:44
Kyse ei nyt ollutkaan siitä että pitäisi löytää (isokalvoinen) konkka, joka sopisi äänelleni ja livetilanteeseen, vaan että kun satun omistamaan kaksi C-4000'sta, ajattelin että voisiko niitä hyödyntää...

Ja mun, kuten Mikael sanoi, että kuulematta eekusta on mahdoton sanoa mitään. Mutta eq:ta ei ole pakko käyttää, koeta ensin ilman. Alapään leikkaus on todennäköisesti tarpeen.

Onko teillä monitorit? Jos on, kierto on todennäköisesti ongelma, riippuen tietenkin volsista. Mutta kukaan ei kiellä yrittämästä, jos siis tykkäät siitä omalle äänellesi.

Mites se tinapilli? Varmaan parmpi vaihtoehto sellanen AKG kuin 58...?

Mä en ole käyttänyt koskaan juuri tota AKG:tä, tinapilliin yrittäisin todennäklisesti jotain aika pehmeätä, joten voi olla, ettei kumpikaan ole ideaali...

t. Marko
Dr.Groove
09.09.2005 00:41:24

Olen käyttänyt AKG:n 414:sta (soundeiltaan ei kovin kaukana 4000:sta) studiossa ja keikalla, olin myös viime kesänä Porin jazzeilla bändi-oppaana (Odean Pope, Ed Henderson, Tyrone Brown) ja heillä keikalla oli puhaltimissa 414:set.

Mikkihän on loistava, joten sen käyttöä voi aina suositella. Kierron kanssa ei ole ongelmia jos kyseessä on kohtuullisella voluumilla soittava poppoo ja mikitetty instrumentti antaa kunnon äänen. Tinapilli lienee melko meluisa, joten homman luulisi toimivan.

Toisaalta, nämä konkkamikit toimivat parhaitn tilavalla esiintymislavalla. Jos joudutte kovin ahtaaseen baarin kulmaan, kierron kompensointi EQ:lla voi viedä ne hyödyt jotka ehkä noin hyvästä mikistä saatte.
Content Provider-demo julkaistu Mikseri.netissä ja päässyt listoille Mikserin blues/jazz top-40
Aleksi Gaiss
09.09.2005 09:23:03
Kiitos vinkeistä. Monitoreita ei (luultavasti) ole lavan pienuuden vuoksi. Ehkä kokeilen, ehkä en. Ainakin tulevaisuudessa.
pkhlo
10.09.2005 00:47:29
Kiitos vinkeistä. Monitoreita ei (luultavasti) ole lavan pienuuden vuoksi. Ehkä kokeilen, ehkä en. Ainakin tulevaisuudessa.

Kysyisin vielä, että mikähän paikka Jkl:stä oli kyseessä? Saatan hyvinki olla ite soittanu paikalla saman tyyppisellä combolla. Voinenpa sitten sanoa lavan akustiikasta jottain noilla lavavolilla. Try me.
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Aleksi Gaiss
10.09.2005 09:06:49
O'Malley's.
pkhlo
10.09.2005 15:31:48
O'Malley's.

Jos toi on sen Cumuluksen alakerrassa ni en o kerenny siellä soittaa, mut eikös siel ollu ikkunat vähän erkkerityyppisiä melko pienillä ruuduilla, vähän isoja suoria pintoja sekä paksu imevä matto? Jos soittotila on erkkerissä ni kuulette toisenne hyvin ilman monitorointeja, kaikki matsku vuotaa vähän isokalvoisesta koko ajan yleisöön mutta se ei livenä ole ollenkaan kamalaa, sanoisin tässä tapauksessa jopa aivan päinvastoin. Matto imee tehokkaasti ääntä ja vähentää kiertoilmiötä. Kaapit kokeilemalla niin kauas kun täytyy ja niin lähelle kun mahdollista. Kyllä sä tiedät. Mä varmaan diggaisin kovastikin soittaa tommosiin mikkeihin tota matskua.
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)