Aihe: Turhautunut kitaristi..
1 2 3 4
Hannu H.
15.08.2005 11:41:20

Jokaisesta musatyylistä löytyy hyviä kappaleita.

Paitsi HC Psytrancesta (eurodisco remix)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
overthewall
16.08.2005 03:17:33
Mulle on ollut hyötyä omien juttujen kehittämisestä. Välillä otan kitaran käteen sillä asenteella että en soita mitään muiden juttuja . Ei tule sitten ainakaan sellasia paineita että tarvis osata jotain.
Keppi
16.08.2005 08:49:20
Monet tylsiksi teilanneeni musatyylit ovat myöhemmän tarkastelun myötä paljastuneet aikaisemmin luultua mielenkiintoisimmiksi. Munslla ainaskiste.

Just näin! Varsinkin nuoremmalla iällä tai soiton alkumetreillä sitä helposti jumittuu yhden bändin pauloihin ja useinhan koko soittoharrastus saattaa lähteä käytiin pelkästään yhden bändin/artistin innoittamana.

Helposti käy sitt niin, ett kelailee vain ja ainoastaan kyseisen innoittajan musaa/juttuja. Kaikki jutut rupee sitäkautta kuulostamaan samalta ja sitä kai huomaamattaankin alkaa kyllästyä soittoonsa.
...no ei vaineskaan;)
LamaAjanElvis
16.08.2005 15:02:06
sain vähän paranneltua tässä sointumuistiani opeteltuani agentsin leningradin jossa niitä sointuja on ruhtinaalliset 12kappaletta. soolo menee tollasessa tietenkin korvakuulolla mutta muuten biisi piti luntata tabeista joita piti yhden soinnun osalta korjata käypäseksi.

yleensä ongelmana mulla on on just että kun jonkun biisin hutasemalla opettelee niin unohtaa kaiken heti kun selkänsä kääntää.

niin ja sitten se että tosta laudalta löytää otteita vaikka kuinka muttei muista enää minkä nimisiä sointuja ne sitten oli. teoriapuoli multa puuttuu lähes kokonaan.

pitäis kyllä muistaa just välillä vetää jotain muutakin kun blues/rockabilly improo/ sirkkelisärö E----voimasointuvoimasointu röpötyksiä, niin säilyisi muitakin sointuja/biisejä päässä.

ja vielä yksi asia mikä turhauttaa aika pahastikkin on kun aina välillä erehtyy aukaisemaan guitarprolla jonkun ynkän biisin ja sitä sitä sitten yrittää saada kulkemaan... ei tule mitään ja tekisi mieli tehdä kitarasta polttopuita...
I don't know why my heart beats, i only know it does... Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
IommI
17.08.2005 11:44:20
Se on kuule tätä luomisen tuskaa... välillä on aikoja jolloin sä keksit helvetin hyviä riffeja ja välillä tekis mieli käydä potkimas naapurin koiraa... mutta kyllä se siitä..
-eclipse-
07.09.2005 15:05:11
mulle on tuo tunne jatkuvasti silti kauhe pakkomielle soittaa koko ajan
oh yeh
LamaAjanElvis
07.09.2005 15:07:44
viimeks kun turhauduin kunnolla osaamattomuuteeni. pudotin yhden kitaroistani alavireeseen ja soitin levyn mukana kotiteollisuutta. siinä ei turhia taitoja vaadita. kunnon äijäily musaa.
I don't know why my heart beats, i only know it does...Sormet lähtee soundista. Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
wrshredder
07.09.2005 15:16:48
Anna mä arvaan.. sää et soita bändissä. (yksintilutus saattaa turhauttaa helposti, i know iwe been there. mään.)

Lääke:

1. Tartu akustiseen, sille löytyy soolokappaleita loputtomiin.
tahi
2.Mene bändiin.
Romantikkoitkijät#23 A mänskadaduu wada mänskadaduu.
Tuomas.
07.09.2005 20:03:37
No, kuuntele B.B Kingiä,Siitä saa hauskoja ideoita.
Villasukat ovat poistuneet koska on kesä. Pastilli?
saw
07.09.2005 20:48:28
Kamojen ostaminen auttaa kummasti :D Kun ostin uuden kitaran ni johan tuntu et onnistuu.
Johann Onn
07.09.2005 21:22:26 (muokattu 07.09.2005 21:24:23)
Coldman kysyi alunperin:)Ootteko te koskaan tuntenut sellaista tunnetta että ei osaa mitään ja tuntuu että mikään ei oikeen onnistu.

Aina. Lähes 23 vuotta eli koko sen ajan, kun oon soittanu.

Yleensä, kun erehtyy kuuntelemaan muitten soittoa liikaa, alkaa oma tuntua jossain vaiheessa räpellykseltä. Aina löytyy joku, joka osaa jotain, mitä itte ei kuvittele osaavansa. Mutt eihän kukaan pakota kuuntelemaan niitä muita.

Onneks en soita ainoastaan kitaraa, joten mun kitaran kurittaminen on mestarillista, verrattuna vaikka mun koskettimien hakkaamiseen ja varsinkin rummuttamiseen. Mutt vaihtelu virkistää aina.

Ahkerasti kokeilemaan muita instrumentteja, tiedä vaikka jokin muu soitin, alkais tuntua kotoisemmalta kuin kitara. Bassosta on aina hyvä aloittaa.
zookiejoe
08.09.2005 09:34:14
Aina. Lähes 23 vuotta eli koko sen ajan, kun oon soittanu.

Tää on tervettää nöyryyttä oppimista kohtaan.
Kun on vuosien varrella kaikenlaista kokeillu, niin nyt ottaa pattiin, kun on unohtanu biisejä, jotka joskus osasi soittaa....

Sitä paitsi joka bändissä on kyllä oppinut paljon uuttakin ja toisaalta tyylisuuntakin on muuttunut sieltä tilutuksesta yksinkertaisempaan suuntaan.
-= Verba volant , scripta manent =- = Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy =
Ville81
08.09.2005 10:28:54
Tuntuu, että mitä enemmän treenaa, sitä vähemmän osaa - tai ainakin, että yhä enemmän on treenattavaa ja suurempia kokonaisuuksia. Alkumetreillä jo 15min soittamisella edistyi. Nykyään tuntuu menevän tunti-pari jo aikaisemmin opitun kertaamiseen, ettei unohda vanhaa.
*wink wink*
Coach
08.09.2005 17:44:34

Itsestänikin tuntuu joskus että en ole oppinut juuri mitään näinä seitsemänä vuotena kitaransoiton aloittelijana. Se ei tietenkään pidä paikkaansa. Ainakin jos sattuu kuuntelemaan varhaisia nauhoituksia niin sen huomaa. On kyllä totta että en osaa mielestäni mitään "hienoa", mutta toisaalta olen tyytyväinen siihen että ne yksinkertaisuudet tuntuvat menevän aina paremmin.

Uutta intoa saan aina toisinaan siten, että perehdyn johonkin aiemmin epäselvään tai kokonaan tuntemattomaan musiikin teoriajuttuun ja alan leikkiä sen kanssa. Silloin kitarasta lähtevät sävelet alkavat tuntua raikkaammilta. Sitten on taas mukava palata yksinkertaisuuksien äärelle. Joskus auttaa kun keskittyy välillä toiseen soittimeen, kuten urkuihin.

Kitaransoittoon liittyvää tuskaisuutta on vähentänyt myös sen asian hyväksyminen, että minusta ei koskaan tule kitarasankaria. Olen päättänyt tyytyä siihen että saan yksinkertaiset jutut menemään hyvin, siinäkin taitaa olla hommaa loppuiäksi.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Petturi lempeni vei" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
O.D.
27.09.2005 09:55:21
mulla touchi kohdallaan kun olen kuunnellu soittooni mut kaikki mitä soitan on liian helppoo kamaa, en vaikutu kuulemastani teknisellä tavalla...
Ville81
27.09.2005 10:00:43
Jos kuuntelisin ja soittaisin yhtä musiikinlajia, olisin kyllä myynyt kitarat jo moneen kertaan. Homma pysyy kiintoisana, kun soittaa ja treenaa monenlaista musiikkia. Jos tulee kausia, että esim kuunteleekin vaan yhtä musiikinlajia, aika paskalta se alkaa äkkiä kuulostaa...tai siis ei saa kiksejä enää. Soitin aika pitkään klassista musaa ja sen päälle, kun pisti kunnon mättöhevit tai bluesit soimaan, kyllä irtosi kiksejä.
wrshredder
27.09.2005 10:58:22
Kamojen ostaminen auttaa kummasti :D Kun ostin uuden kitaran ni johan tuntu et onnistuu.

Totta! Mä ostin uuden vahvistimen, ja sen kanssa jaksaa tiluttaa kun soundit ei ole enää luokkaa "venäläinen perämoottori"..
Romantikkoitkijät#23 en vittu maksa., meen vaikka linnaan. mut en maksa tveen kattomisesta..
jepu010
27.09.2005 16:21:28
Itelläni ainakin toimii ku katon jotain videoita missä jotku kitaristit vetää tai keikkoja yms. ja äänet lujalle :D
JohnnyLee
11.10.2005 17:17:30 (muokattu 11.10.2005 17:19:22)

Jos tuntuu, ettei osaa mitään, eikös se oppimisen halu pitäis olla se suurin "motivaattori"? Taito olla hermostumatta, jos ei jotain osaa, olis hyvä oppia. Siinä saattaa säästää myös rahaa...! Pitää olla realistinen oppimisen suhteen, ettei voi yhden vuoden jälkeen mikään S.Vai vielä olla...ainakaan normaali pulliainen. Ite kun aloittelin kitaransoittoa, ei ollu muusikoiden nettiä apuna, eli löytyy täältä aika paljon AAPUUVA ja ideoita soittoon!
Tarpeeksi kauan kun hakkaa päätä seinään, kyllä se seinä antaa periksi!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)