Aihe: laulusoundi yhdestä räkkilaitteesta?
1
klunssila
08.09.2005 09:05:38 (muokattu 08.09.2005 09:06:51)
Katselin tuossa vähän tarjontaa netistä, mutta silmääni ei sattunut tällaista laitetta..

Eli tarve olisi hommata live-käyttöön paketti, jolla saisi hyvän laulusoundin aina. Onko markkinoilla laitetta, jossa olisi etuaste + kompura + kaiut/delayt + eq? Käytännössä siis laululle olisi oma räkkilaitteensa, josta signaali sitten otettaisiin miksauspöytään, esim. linjatasoisena.

Kun solisti sitten lähtisi keikalle vieraan bändin/kamojen kanssa, olisi aina varmuus hyvästä laulusoundista, kun olisi oma mikki ja tämä räkkihärpätin mukana ja tehty soundi tietysti presetissä efektoinnin yms. osalta.

EDIT: onko näissä TC Electronic voice-sarjalaisissa etuastetta?
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
kivi
08.09.2005 09:34:25 (muokattu 08.09.2005 09:37:43)
Kun solisti sitten lähtisi keikalle vieraan bändin/kamojen kanssa, olisi aina varmuus hyvästä laulusoundista, kun olisi oma mikki ja tämä räkkihärpätin mukana ja tehty soundi tietysti presetissä efektoinnin yms. osalta.

Voi kun se toimisikin noin:-)

Miksipä ei toimisikin, jos otetaan aina sitten se laulusoundi lähtökohdaksi, ja ruuvataan se vieras bändi pois tieltä.

Kaikki Channel Strip -tyyliset etuasteet ovat periaatteessa sitä mitä haet (sikäli että niissä on "vähän paremman" pöydän EQ ja mahdollisesti toimiva OverEasy-kompressori, sitten täytyy vain saada jostain hyvä kaiku vielä siihen päälle). Mutta eihän sen kai tarvitse olla yksi laite - ei musta olisi mitenkään liioiteltua tuoda vaikka 16 unitin räkkiä paikalle pelkän laulusoundin viilaamiseen.

Ei mulle tuu mieleen mitään yhdistelmälaitetta, jossa olisi sekä hyvä kompura, eq että kaiku - kaksi kolmesta kyllä, mutta mutta... kompuroitakin on kiva olla kaksi peräkkäin, se nopea-atakkinen loiva ja se hidasatakkisempi jyrkkä. Ja kaiku kuten EQ:kin pitää aina säätää vähintään tilan mukaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Reddie
09.09.2005 05:12:56 (muokattu 09.09.2005 06:08:28)
Itselläni on dbx:n ProVocal. Siitä löytyy seuraavat asiat:

x Etuaste
x Etuaste-mallinnuksia
x EQ (hi, para-mid, lo)
x Kompressori
x De-Esser
x Gate
x Chorus
x Flanger
x Delay
x Reverb

En oo vielä päässyt testaamaan laitetta livenä. Käytännössä kunnolla en oo tosta vielä muuta testannut ku etuastetta ja kompuraa, mutta se mitä oon pikaseen noilla kaiuilla leikkiny, niin kyllä niillä kehtaa livenä lähteä polkemaan.

http://www.dbxpro.com/ProVocal.htm
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
klunssila
09.09.2005 08:09:57
Itselläni on dbx:n ProVocal. Siitä löytyy seuraavat asiat:

x Etuaste
x Etuaste-mallinnuksia
x EQ (hi, para-mid, lo)
x Kompressori
x De-Esser
x Gate
x Chorus
x Flanger
x Delay
x Reverb

En oo vielä päässyt testaamaan laitetta livenä. Käytännössä kunnolla en oo tosta vielä muuta testannut ku etuastetta ja kompuraa, mutta se mitä oon pikaseen noilla kaiuilla leikkiny, niin kyllä niillä kehtaa livenä lähteä polkemaan.

http://www.dbxpro.com/ProVocal.htm

Jotakin tällaista oli mielessä. Tosin tuo mitä kivi kirjoitteli on aivan totta. Mutta kun solistit ovat "yleensä" niin käsiä etteivät tajua asioista muuta kuin "laulusoundissa on aina hieromisen varaa". Tuollainen idioottiratkaisu toimisi ainakin psykologisella puolella. Voisi kuitata, että "osta paremmat laulukamat, jos soundi ei miellytä". Toiseksi budjettiluokan (esim. meillä yamaha 01 digimikseri) etuasteet eivät varmasti ole parasta mitä rahalla saa. Moneen muuhun ne kyllä välttää, mutta tanssimusagenressä laulu on kingi!

Onko tuossa dbx:ssä jotain rajoituksia kaikujen/chorusten/delayden suhteen? Eli saako niitä kuinka monta päälle vai onko esim. jotkut toisensa pois sulkevia?
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
m.e.a.n
10.09.2005 20:00:58
Sitten vielä joku kertoo samanlaisilla kriteereillä laitteen, jolla voisi myös vetää laulua purkkiin studiossa.
Used And Abused... In Live We Trust...
arinne
19.09.2005 17:57:16

Sitten vielä joku kertoo samanlaisilla kriteereillä laitteen, jolla voisi myös vetää laulua purkkiin studiossa.

Itse omistan Focusriten Voicemaster Pron, johon olen ollut tyytyväinen sekä keikalla että studiossa.

http://www.focusrite.com/productdetails.asp?id=29&iRange=3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)