Aihe: Tietoa?? (Slingerland)
1 2 3
sakkemule
06.09.2005 17:58:48 (muokattu 06.09.2005 18:02:22)
Ei niissä Slingerlandeissa käsintehtyä sen enempää ole, kuin muissakaan aikalaisissaan.

Slingerlandin rummut ovat niiltä osin, kun minulle on tullut vastaan, olleet vaahteraa, tai mahonkia (mahogany/poplar/mahogany). Siis ihan kuten muillakin amerikkalaisilla tuona aikana. Sakke voisi tietää materiaaleista enemmän???

Katsele tuolta badgeja: Niistä voi saada osviittaa iästä: http://www.vintagesnaredrums.com/slingerland_badges.html

Hinnasta vielä. 50-luvun setti (matching) Radio King-virvelillä on tuollaiset kolme tuhatta euroa. Huttusella on pitkään ollut myynnissä Slingerlandin setti tonnilla kolmellasadalla. Mahtava COB metallivirveli tulee mukaan. Eipä tuolla hinnalla kauppa ole kuitenkaan käynyt. Ihmettelen sitä. Rummuissa ei ole mitään vikaa.

juu, ei oo sen enempää käsityötä kuin muissakaan aikalaisissaan. kuitenkin olettaisin että valmistuprosessi on pysynyt 70 luvulle asti kutakuinkin samana? (ainakin 30 luvun slinkut on lähes identtiset noihin 70 lukulaisiin.)
Käsittääkseni slingerlandin alkuperäinen legendaarinen rungontaivutuskone myytiin juuri muutama vuosi sitten ebayssä. ei ollut halpa.
käsityönähän nuo on kaiketi melkeen kokonaan tehty? kone tosin taivuttanut puun, mutta muuten kai käsityönä?

juu, puut on joko vaahteraa, mahonkia tai "jotain muuta puuta" mitä kai ovat käsiinsä saaneet. mulla on yksikin runko joka on puoliksi vaahteraa ja puoliksi mahonkia, siis ei päällekkäin vaan peräkkäin. eli 3 kerrosta kun on, ja uloimman mahongin ja sisemmän vaahteran välissä oleva paksu viilu, on kahta eri puuta.
nyrkkisääntönä kai oli, että ei sillä puulla niinkään väliä ole, kunhan se on KOVAA JA KAUAN kasvanutta.
nykyään noissa halpiksissahan ja välillä kalliimmissakin on noita kaikenmaailman sademetsien koivuja tms.
no, soundistahan sen kuulee.

edit: vielä tuohon kauan kasvaneeseen juttuun:
eli pohjoisessa kylmillä alueilla kun kasvaa, niin silloin hitaasti. siksi kaiketi pohjoisamerikan vaahtera ja skandinavian koivu on suosittua. nyt kun tuota kunnon mahonkia ei enää tunnu muilla kuin Pearlilla olevan käytössään. En toisn ole varma että käyttääkö joku muu valmistaja?
Deja Voodoo
okoranta
06.09.2005 18:01:40

Kävin tsekkaan "Lätkän" ja sain varmistuksen, että rumpuni ovat 70-80 luvulta:) Kiitoksia kovasti Holmi-5:) Sattuisko Holmi-5 vielä tietään yleis- ja erikoisspeksejä tuon ajan rummuista? Ajattelin ottaa tänään kuvia rummuista ja laittaa Torille myyntiin...hieman elämää on rummut nähneet mutta maalipinnat hyvässä kunnossa..toivottavasti löytyy uusi,hyvä koti minulle tarpeettomille Slinkuille!
sakkemule
06.09.2005 18:05:37
voit lähettää myös mulle kuvia:

sakkemule@saunalahti.fi

voin koittaa selvittää mikä setti jne. on kyseessä.
Deja Voodoo
hollmi-5
06.09.2005 20:26:30
Nimenomaan Sakke! Ei jenkit kovin huudelleet puusta. Pääasia oli tosiaan se, että se on tiheäsyistä, eli pitkään kasvanutta. Nykyään ollaan kovinkin kiinnostuneita puusta vain nimen osalta. Kaikki vaahtera on yhtä hyvää, tykkää moni. Vintagemiesten mielestä viimeiset kunnolliset vaahterat kaadettiin 40-luvulla (huh).

Minäkin olen kiinnostunut setistä: mika.hollstrom@pp.inet.fi
Mika Hollström
AP
06.09.2005 20:47:48
Mulla on vähän sama tilanne. Vanhempien vaatekaapissa on pinossa vanhat Slinkut.

Voi jesaja. AIna muitten vanhempien vaatekaapeissa tai vintillä on näitä, meidän porukoiden komerossa on vaan isäukon McGyver-tyylinen nahkatakki vuodelta -86. Kerppel.
K100 #7 Ärlä #011
e r s k i
06.09.2005 21:02:39
Voi jesaja. AIna muitten vanhempien vaatekaapeissa tai vintillä on näitä, meidän porukoiden komerossa on vaan isäukon McGyver-tyylinen nahkatakki vuodelta -86. Kerppel.

Parempi että ne on siellä kaapissa, kuin Anjalankosken vapaaseurakunnan kellarissa potkittavana. Setti olis tarkoitus pistää kuntoon, kun aika on otollinen. Laittaisin kuvia, mutta ei ole. Ihmemiesnahkatakki kuulostaa älyttömän rankalta.
AP
06.09.2005 21:38:46
Parempi että ne on siellä kaapissa, kuin Anjalankosken vapaaseurakunnan kellarissa potkittavana.

Puhut vähän mutta asiaa. Mulla tekee heikkoa jo, kun näkee miten kiittämättömät nykynuoret käsittelevät sitä palstalla aiemmin kehumaani koulun Yamaha-settiä.

. Ihmemiesnahkatakki kuulostaa älyttömän rankalta.

On se voinut sitä ollakin, 20 vuotta, 30 kiloa ja 8 neliötuumaa vähemmän paljasta päänahkaa sitten.
Njoo.
K100 #7 Ärlä #011
Timi
07.09.2005 07:06:15
Näyttää et mullakin on tuo hopea/musta läpyskä rummuissa ja ostinhan ne Saaralta vuonna 1978.Maksoivat silloin 6000 mummoa ja Paiste 602 Formula haitsupellit 500 mummoo.Tietty käytössä vieläkin.Ainoo ongelma rummuis on että "tehdasviritys" alkaa olla muuttumassa!
Silvio Dante
07.09.2005 10:04:48
Näyttää et mullakin on tuo hopea/musta läpyskä rummuissa

Mulla on kans Slinkut jossa hopea/musta logo. 24" bd, 13" ja 14" tomit ja 18" lattiatomi (jossa neljä jalkaa) väri on semmoinen vihertävä metalliflake. Virveliä ei ole ja ovat osittain heikohkossa kunnossa mutta kyllä noilla tarpeen tullen vetelee.
Aijai!
e r s k i
07.09.2005 11:11:26
Mulla on kans Slinkut jossa hopea/musta logo. 24" bd, 13" ja 14" tomit ja 18" lattiatomi (jossa neljä jalkaa) väri on semmoinen vihertävä metalliflake. Virveliä ei ole ja ovat osittain heikohkossa kunnossa mutta kyllä noilla tarpeen tullen vetelee.

Vilkaisin tuota sun omakuvaa. Taitaa olla samanlainen setti ku mulla. Lukeeko kylteissä mahdollisesti muutakin kuin "Slingerland"? Täytyy varmaan tosissaan ruveta noiden arvoa tarkistuttamaan.
Ikkuli
07.09.2005 16:57:13
Kummallista, kun minulle on aina puhuttu koivusta tuon setin kohdalla..No, minähän en tuon ajan rummuista pahemmin tiedä.
Snarea ei ole, mutta rumpuhardware tietääkseni alkuperäistä. Sarjanumerotkin löytyy.
Tuo 3000 kuulostaa melkoisen mukavalta summalta.
sakkemule
07.09.2005 22:08:31
Slingerlandien hinnat on joka puolella maailmaa jostain syystä (niinkuin Mikakin aemmin mainitsi) niin kovin alhaiset.
sama pätee täällä Suomessa.
Saksassa näkee usein myytävän vanhaa settiä noin 400 euron huitteissa (22", 12" 13" 16").
Slingerlandeissa väri merkkaa myös aika paljon, koska halvemmalla (musta, valkoinen, hopea, jne) päällysteillä niitä on myyty joka puolella aika paljon. Helmiäispinnoitteiset on halutumpia ja kalliimpia.
Tuplasetin hinnaksi arvioisin (2x22 tai 24 basari, 2 tomia, 1 lattiatomi, snare (krupa tms.), muutama teline, niin 1200 euroa. jos on kromeissa kulumaa tms, samoin pinnoitteisaa, niin se vielä laskee hintaa.
valitan, mutta ei ne nyt niin aarteita välttämättä aina ole...
hyviä kuitenkin soundeiltaan jne. ja ameriikassa tehtyjä!;)
Deja Voodoo
e r s k i
08.09.2005 15:03:51
Kiitosta täältäkin päin asiantuntijoille, tuo badgelinkki valotti minunkin settini ikää. Eli 70-luvulta ovat kotoisin.
Silvio Dante
12.09.2005 10:24:24 (muokattu 12.09.2005 10:25:17)
Vilkaisin tuota sun omakuvaa. Taitaa olla samanlainen setti ku mulla. Lukeeko kylteissä mahdollisesti muutakin kuin "Slingerland"? Täytyy varmaan tosissaan ruveta noiden arvoa tarkistuttamaan.

Toi keltainen setti mun omakuvassa ei ole Slingerland setti. Se on Beverley, koot: 24, 13, 16 ja 18.

Slingerland setti on treenikämpällä vähän niinku treenikäytössä.

E: mä päättelin että mun Slingerlandit olis vuodelta 1973, kun sarjanumerot on jotain 73xxxx
Aijai!
sakkemule
12.09.2005 13:10:42
Toi keltainen setti mun omakuvassa ei ole Slingerland setti. Se on Beverley, koot: 24, 13, 16 ja 18.

Slingerland setti on treenikämpällä vähän niinku treenikäytössä.

E: mä päättelin että mun Slingerlandit olis vuodelta 1973, kun sarjanumerot on jotain 73xxxx

todennäköisesti ei ole.
mulla alkaa 24xxxx, ja se setti on n. -75.
sulla varmaankin jo lähellä 80 lukua?
Deja Voodoo
Silvio Dante
12.09.2005 14:42:02 (muokattu 14.09.2005 14:46:13)
todennäköisesti ei ole.
mulla alkaa 24xxxx, ja se setti on n. -75.
sulla varmaankin jo lähellä 80 lukua?

No minähän jotenkin muistin täysin väärin. Ne sarjanumerot on:

13" tomi: x41334
14" tomi: 274627
18" lattiatomi: 274602
24" Bassari: 274676

Runkojen sisällä on "polttomerkitty" slingerland logo.

Mä tuosta jotenkin päättelin että noi olis vuodelta -74 kun kaikkiin sarjanumeroihin sisältyy numero 74. Jos kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa valmistusvuotta niin mun setti olisi kaiken järjen mukaan valmistettu -78. 13" tomissa ei saa ensimmäisestä numerosta selvää.
Aijai!
e r s k i
12.09.2005 16:03:18

Heh. Hämmästyttävä yhdennäköisyys. Virityspesät ja tomikoot näyttää samanlaisilta, kuin mun Slingerlandeissa. Hilpeen väriset muuten nuo Beverleyt.
Silvio Dante
12.09.2005 21:39:11 (muokattu 12.09.2005 21:40:20)
Heh. Hämmästyttävä yhdennäköisyys. Virityspesät ja tomikoot näyttää samanlaisilta, kuin mun Slingerlandeissa. Hilpeen väriset muuten nuo Beverleyt.

Joo väri on "hauska" mutta olkoon. Mietin josko pinnottais noi mutta saa olla niin kauan ku ne kestää, noiden rumpujen pinnoista osa kun on vähän huonossa hapessa. Ehkä sitten joskus, eipähän oo joka jätkällä samanvärisiä rumpuja. Keltainen kun taitaa olla vähän harvinaisempi väri. Vai onko?
Aijai!
AP
12.09.2005 21:41:38
Ehkä sitten joskus, eipähän oo joka jätkällä samanvärisiä rumpuja. Keltainen kun taitaa olla vähän harvinaisempi väri. Vai onko?

No ei sitä keltaisia rumpuja ihan joka päivä vastaan tule. Hauskannäköisiä ovat kyllä, teitin Beverleytkin vallan miellyttävät silmääni.
K100 #7 Ärlä #011
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)